Riiputuksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
peppi

Riiputuksesta

Viesti Kirjoittaja peppi »

Riiputatteko kukot /kanat kun olette päästäneet ne päiviltä ennen ruuaksi laittamista?
Mietin pistänkö tuonne kellariin vai suoraa pataan :smt010 . Saapa nähdä tuleeko syötyä
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ole riiputtanu, kun ei ole ollut sopivia tiloja. Mutta kun aikanani otin asiasta selvää, niin hyvä olisi yön yli riiputtaa.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Toinen vaihtoehto on pitää pakastimessa parikin viikkoa. Se vastaa riiputusta..
Suvianne

Jamppa tuota en tienny! Mukava juttu!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä olen riiputtanut yön yli.
Suvianne

Niin minulla on ollut kokeilla sellasta kun jossain toisessa ketjussa oli puhe liotuksesta.
Niin tosiaan ei ole tiloja riiputtaa, mutta jääkylmässä vedessä pystyisi liottaan. Eikös se ole sama kuin riiputus??
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Minä en liottaisi. Pari vuorokautta jääkaapissa toimii ihan hyvin. Pääasia on, että liha on kylmässä, mahdollisimman tarkkaan verestä puhdistettuna. Ihannelämpötila on pari astetta plussan puolella. Omakotiasuja pitää kylmällä kuistilla joka on juuri ja juuri plussalla.

Vielä parempi jos saa linnun vakuumiin. Motonetti myy noin 150€ perusvakuumikonetta. Hyvä kapistus lihojen ja marjojen pakastukseen ja miksei raakakypsennykseenkin. Veri ja ilma edesauttavat lihan pilaantumista. Kun lintu on tarkkaan putsattu verestä ja vedetty vakuumiin eli ilmattomaan pussiin, loppuu hajottajamikrobien hommat lähes tyystin. Liha, kala ja marjat säilyy pakkasessa normaalin noin 4-6kk:n sijaan vuodenkin muuttamatta makuaan juurikaan. Onhan noita anaerobisia pöpöjäkin, mutta se on jo eri juttu.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Minä olen myös riiputtanut heinäsuojan puolella kovista, sulkien nyppimisen jälkeen. Siellä on nyt koko syksyn ollut lämpötila pari astetta plussan puolella. Paikka on siitä hyvä, että riiputettavat saa korkealle yöllisten eläinten ulottumattomiin roikkumaan, poikkiparruista nimittäin.
Kesällä tämä paikka on tietysti liian kuuma, mutta harvemmin meillä on ollut juuri kesäkuumalla tarvetta ketään pataan laittaa. Yleensä porukka on pataikäistä juuri syksymmällä.
Vastaa Viestiin