EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun lapsi juuri murehti nukkumaan mennessään kun oli netissä nähnyt videon joka oli kuvattu Kiinassa. Siinä oli nyljetty eläviä eläimiä. Järkyttävää toimintaa siellä riittää ja hirveen vaikeeta muuten kasvattaa lasta uskomaan hyvään maailmaan.

Hilta se aina osaa kirjottaa asiat niin kuin ne on ja silti kauniisti!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

joo mäkin muistan ton nylkemisvideon. Siit oli aikalailla keskustelua. Osa oli sitä mieltä että oli tehty juttu. En osaa sanoa muuta. Tuntuu että voiko joku olla niin julma :smt010

Niin ja luomussa on tosiaankin sallittua käyttää tavanomasiakin rehuja, jos ei oo luomua saatavilla.
ja muitakin lannotteita kun vaan luomu.
Kaikenkaikkiaan se luomu on ihan hyvä homma. Kunhan se saadaan kunnolla toimimaan, ja sitä luomu lisäys ainetta ja rehuja ynm tulee markkinoille. Samahan se on siinäkin kun muissa. Jos kysyntä on kamalan pientä, niin ei sitä tuu tarjontaakaan.
Kanoissa oli kai 2% luomussa. Korjatkaa jos löpisen omiani.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ymmärrän nuo kaikki, mutta kettutarhaus on minulle aika punainen vaate. Sen turhempaa rääkkäystä ei ole ihminen keksinyt.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:
smari kirjoitti:Ja vielä kettuihin. En hyväksy niitten tarhausta, mutta kun sitä tehään, niin luonnon säästämiseksi sen jätteet pitää mun mielestä käyttää mahdollisimman oikein.
Eikös joku voi sanoa, että ei hyväksy häkkimunia, mutta ostaa niitä etteivät mene vanhaksi...
Nyt, kun keskustelu on ehkä vähän rauhoittunut, kommentoin tätä.. Eli eihän häkkimunien ostaminen ja ketunpaskan käyttäminen lannoitteena ole verrannollisia asioita. Häkkimunien ja ketunnahkojen (tai ketunnahkatuotteiden) ostaminen ovat verrannollisia ja sitten taas kananpaskalannoitteen je ketunpaskalannoitteen käyttäminen tai niillä lannoitettujen tuotteiden ostaminen.

Niin kuin Suvianne itsekin sanoi, niin ketunpaska käytetään joka tapauksessa jonnekin lannoitteena niin kauan kuin sellainen tuotanto on voimissaan. Ja jos jotkut nyt lakkaavat ostamasta ketunpaskalla lannoitettuja tuotteita, tuskin ko. tieto edes ikinä menee kettutarhaajille saakka, saatikka että vaikuttaisi jotenkin itse tarhaukseen.
smari

Tässä linkissä hyviä pointteja miksi boikotoida kiinalaisia tuotteita (Klikkaa vasemmalla vilkkuvaa EI-sanaa):
http://www.pinsiontaimisto.fi/partola/index.html
Arvostettavaa touhua että noinkin isot yritykset tekee hyviä eettisiä valintoja. :smt008
Suvianne

Oli miten oli, jos tietäisin tän kaurapussin olevan ketunpaskalla lannoitettua, ostasin ton ennemmin.

ja aina voi noin ajatella joka asiasta, koski se sitten häkkimunia tai muuta. En ole ostanu häkkimunia moneen kuukautaan ja yhä' niitä myydään. Vissiin sama ostella...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä uskon että ostopäätöksillä pystytään vaikuttamaan :smt006
Mutta justiin tuo "ketunpaskajuttu" esim. Ei tosiaankaan vaikuta siihen kettutarhaan.
Mutta en osta kettua, enkä häkkimunia
Mimmi

Suvianne kirjoitti:Oli miten oli, jos tietäisin tän kaurapussin olevan ketunpaskalla lannoitettua, ostasin ton ennemmin.
Jep, sehän on sun oikeus. Mutta älä nyt ihan hermostu, jos kaikki eivät ole just samaa mieltä.. Mä kirjoitin omasta mielestäni ihan hienotunteisesti kommenttini, jossa olin hitusen eri mieltä kanssasi.
Suvianne kirjoitti:ja aina voi noin ajatella joka asiasta..
Ai, miten "noin"? Ajattelenko mä sun mielestä jotenkin välinpitämättömästi, vai mitä? Tuollaiset lauseet tuntuvat tosi alentavilta ja hyökkääviltä, mun mielestä tosi huonoa viestintää varsinkin näin kirjoitetussa muodossa. Tunnen sinua kuitenkin hiukan, joten en usko, että tarkoitat pahaa, mutta ihan vinkki viikoksi: mieti vähän, miltä kirjoittamasi lukijan päässä kuulostaa.
Suvianne kirjoitti:En ole ostanu häkkimunia moneen kuukautaan ja yhä' niitä myydään. Vissiin sama ostella...
No, mä en ainakaan halua niin helpolla luovuttaa, vaikka tulosta ei näkyisikään vielä muutamaan kuukauteen. Jo pelkästään mun elämänhalua ja jaksamista auttaa usko siihen, että tämä maailma voi parantua ja mä voin olla vaikuttamassa niihin muutoksiin.
Viimeksi muokannut Mimmi, 09 Joulu 2008, 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Jep, olet Mimmi oikeassa.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mimmi kirjoitti:
Eli eihän häkkimunien ostaminen ja ketunpaskan käyttäminen lannoitteena ole verrannollisia asioita.

Ja jos jotkut nyt lakkaavat ostamasta ketunpaskalla lannoitettuja tuotteita, tuskin ko. tieto edes ikinä menee kettutarhaajille saakka, saatikka että vaikuttaisi jotenkin itse tarhaukseen.
Jos oikein olen ymmärtänyt Suviannen ajatukset, niin kyllähän noit häkkikananmunat ja ketunpaskalla lannoitetut tuotteet ovat verrannollisia, kun ne ei kumpikaan ole oikeaa luomua. Luomustahan tää keskusteluketju alkoi, siis Suviannen osalta.

Eihän sen tiedon tarvitsekaan mennä kettutarhoihin asti, vaan luomuviljelijöille asti, että kuluttajat haluavat oikeasti luomua, eikä vaan nimellisesti luomua. Kettutarhoihin vaikuttaa tietysti turkisten osto.
Mimmi

hannaw;

Mä ainakin ymmärsin, että siinä kohden oli kysymys ostopäätöksillä vaikuttamisesta, eli että häkkimunien ostaja tavallaan "kannattaa" häkkikanaloita, vaikka ajattelis asiasta miten kielteisesti. Ja että ketunpaskalla lannoitettujen tuotteiden ostaja kannattaisi kettutarhoja. Siihen ajatukseen kommentoin, että eivät vastaa suoraan toisiaan.
Viimeksi muokannut Mimmi, 09 Joulu 2008, 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Eikä luomu kuitenkaan tee autuaaksi. Meidän kanat painavat vapaina pitkin marjapensaita ja munivat onnellisia pikku munasia. Mutta luomu on siitä kaukana. Kumpaa haluaa tarjota kanoilleen? Todellista luomua säännöksillä, jotka eivät todellakaan ole onnellista kanaa varten, vai ketun p:llä lannoitettua kauraa kanoille jotka saavat kulkea onnellisesti vapaana, eivätkä tiedä ketuista mitään? Ollako vai eikö olla. Elämä on valintoja ja onneksi meillä tässä maassa on vapaus tehdä omat valintamme. ja myös ilo niistä välillä väitellä :smt001
Suvianne

hannaw kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
Eli eihän häkkimunien ostaminen ja ketunpaskan käyttäminen lannoitteena ole verrannollisia asioita.

Ja jos jotkut nyt lakkaavat ostamasta ketunpaskalla lannoitettuja tuotteita, tuskin ko. tieto edes ikinä menee kettutarhaajille saakka, saatikka että vaikuttaisi jotenkin itse tarhaukseen.
Jos oikein olen ymmärtänyt Suviannen ajatukset, niin kyllähän noit häkkikananmunat ja ketunpaskalla lannoitetut tuotteet ovat verrannollisia, kun ne ei kumpikaan ole oikeaa luomua. Luomustahan tää keskusteluketju alkoi, siis Suviannen osalta.

Eihän sen tiedon tarvitsekaan mennä kettutarhoihin asti, vaan luomuviljelijöille asti, että kuluttajat haluavat oikeasti luomua, eikä vaan nimellisesti luomua. Kettutarhoihin vaikuttaa tietysti turkisten osto.
Olen voinut selittää huonosti!! Mutta tätä ja nimenomaan tätä minä Tarkoitan!! Kiitos kiteytyksestä :smt038
Suvianne

monnilainen kirjoitti:Eikä luomu kuitenkaan tee autuaaksi. Meidän kanat painavat vapaina pitkin marjapensaita ja munivat onnellisia pikku munasia. Mutta luomu on siitä kaukana. Kumpaa haluaa tarjota kanoilleen? Todellista luomua säännöksillä, jotka eivät todellakaan ole onnellista kanaa varten, vai ketun p:llä lannoitettua kauraa kanoille jotka saavat kulkea onnellisesti vapaana, eivätkä tiedä ketuista mitään? Ollako vai eikö olla. Elämä on valintoja ja onneksi meillä tässä maassa on vapaus tehdä omat valintamme. ja myös ilo niistä välillä väitellä :smt001
Luomusta minä ajattelen, että mieluummin kaupasta sitä jos vain rahat riittää.
Mutta voin syödä muutakin kuin luomua ja mielelläni syön omien kanojen munia, vaikka eivät ole luomua.
Mutta jos sinä ostat ja maksat Mersusta, niin onko oikein jos kone onkin ladan... Eli Luomu merkki on jo käsite ja ihmiset luulevat sen olevan 100% luomua.
Siksi olin aivan ihmeissäni kun kuulin täällä tuosta lannoituksesta. Ensin ajattelin, että joku yksittäinen huijaa. Kyselin vähän mitä naapurit tietää ja kun kuulin vastaukset niin oli äimistynyt.

Toki se lanta voi olla vähissä. Mutta ainakin naapuri väittää että lanta pitäisi tuottaa omalla tilalla ja käyttää palkokasvia , eli tehdä kiertoviljelyä.
Hän sanoi, että helppo ratkaisu on ostaa lantaa muualta.
smari

Suviannen kärjistykset menee nyt yli mun tajunnan.

Tottakai olisi hyvä jos luomupellot lannoitettaisiin luomukarjan lannalla. Mutta jos luomukarjaa ei ole tarpeeksi suhteessa luomupeltoihin, niin ilman muuta on luomumpaa lannoittaa muulla lannalla kuin kemianteollisuuden lannoitteilla. Tai kääntäen, jos tehotuotannosta tai kettutarhoilta tulee lantaa enemmän kuin sen tuotantosuunnan pelloille voi levittää, niin varmaan paras vaihtoehto on levittää ne luomupelloille. Itse koen luomuna sen, mitä ei ole kemiallisesti lannoitettu ja ennenkaikkea mihin ei ole laitettu sitä valtavaa torjunta-aine määrää ja ns. kasvinsuojeluaineita.

Mitä enemmän luomuliha menee kaupaksi, sitä enemmän sitä tuotetaan ja sitä enemmän luomulantaa riittää luomuviljelyyn.

Kärjistin nyt itsekkin, kun eihän mikään lopulta ole täysin yksoikoista. Mutta valinnoilla uskon olevan aina vaikutusta kun ne valinnat tekee riittävän moni ihminen.

Ihan yliampuvaa on kuitenkin ajatelle ostavansa häkkimunia koska luomupelloille ehkä joissain hyvin harvoissa tapauksissa voi mennä ketunpaskaa.
Viimeksi muokannut smari, 09 Joulu 2008, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin