EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mun mielestäni tehomaatalous raaistaa myös viljelijän.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Minnimanni kirjoitti:Jotenkin ajatus kääntyy siihen malliin että kyseisten iskujen tekijät ovat vai julkisuus hakuisia koska moisilla teoilla ei ole mitään hyvää tekemistä eläinten suhteen. Onko järkeä tappaa tuhansia kanoja niiden huonojen olosuhteiden vuoksi jos ei sen vertaa ymmärrä tekoa tehdessään että tappaa sen 3-5 tuhatta yksilöä silkkaa tyhmyyttään eikä saa kyseisten kanojen oloja parannettua mitenkään. Eli hyöty plus miinus nolla, haitat eläimiä kohtaan 75%, tuottajaa kohtaan en tiedä mutta onko se eläin aktivistien tehtävä aiheuttaa mahdollisimman laajaa tuhoa eläimille ja aiheuttaa niille suurta kärsimystä. Minä ennemmin syön lihaa kuin ryhdyn moiseen turhaan murhaamiseen ja hölmöön eläin aktivismiin. Kai niitä nyt on järkevämpiäkin ja eläintä ajattelevampia tapoja muuttaa meidän ruokakulttuuria ja eläinten(kanojen) kasvatusta. UGH OLEN PUHUNUT :smt013
Samaa mieltä! niin sairasta ja oon inhonnu eläinaktivistejä koko elämäni. jos tuntuu että jossain paikassa rääkätään eläimiä niin voi pyytää viranomaisten käydä kattoon niitä tai jos haluaa jonku tyylin loppuvan niinku nyt toi häkkikanala juttu niin laittaa vetoomuksen. iha sairasta! :smt013
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

smari kirjoitti:http://elaintenvapautus.net/uutiset/uutinen.php?id=369

EVTR:n kanta Närpiön kanalaiskuun

Eläinten vapautuksen tukiryhmä kiittää saamastaan palautteesta Närpiön kanalaiskun jälkeen. Olemme tyytyväisiä että ihmisiä kiinnostaa eläinten henki ja hyvinvointi. Tuomitsemme eläinten tappamisen. Tuomitsemme eläinten esineellistämisen ja niiden alistamisen koneen asemaan.

Eläinten asema suomalaisen tehotuotannon kourissa on todella järkyttävä. Tilanne on epätoivoinen ja vaatii radikaaleja tekoja. Eläinten vapautukseen tähtäävä suora toiminta on kuitenkin vastuullista toimintaa. Siihen ei sovi lähteä harkitsemattomasti.

Närpiön kanalaiskussa on median tietojen mukaan kuollut kanoja iskun seurauksena. Mikäli nämä tiedot pitävät paikkansa ja teko todella on ollut EVR:n aktivistien tekemä, on tapauksessa toimittu vastuuttomasti.

Vaikka näiden kanojen kuolema on todella valitettava tapaus, on mielestämme sekä median että tuottajien reaktio tekopyhä. Siipikarjateollisuus tappaa Suomessa joka päivä yli 100 000 kanaa. Broilerihalleissa kuolee joka päivä ennenaikaisesti 4200 kanaa nälkään ja janoon. Jokaisessa kanalassa on nälkään, janoon ja hoidon puutteeseen kuolleita kanoja.

Tukiryhmällä ei ole yhteyttä laitonta suoraa toimintaa harjoittaviin yksilöihin, eikä laittomaan toimintaan voi osallistua tukiryhmän kautta.
kyllähän sen nyt järki sanoo et eläimiä kuolee ja varsinki noissa isoissa kanaloissa ja sikaloissa mutta en niinkään usko että nälkään tai janoon. kyllä ne on enimmäkseen sairaita eläimiä.. mun mielestä toi on ihan sairasta! :smt013
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laskekaapas itte huviksenne montako kanaa tälläkin palstalla on kuollut viime vuoden aikana ja kuinka iso prosentti se on armon harrastajien kokonaiskanamäärästä.. oon muuten sata varma että meillä harrastajilla kuitenkin menehtyy enemmän kanoja esim marekin vuoksi kuin broilereita tai munijakanoja 20 000 yksilön partissa, kun pronsentit lasketaan.. myöhän tässä rääkkääjiä ollaan..kun väen väkisin pidetään elikoita hengissä vaikka niillä on jokin parantumaton sairaus. tai kuiolevat vanhuuteen.....Jos se kana kasvatetaan ruuaksi niin mitähän pahaa siinä on .. ei se sitä kasvaessaan tiedä, ettei kuole vanhuuteen tai marekkiin, tai mihinkään muuhunkaan mitä täällä on sairauksien luetteloissa löytynyt.. toi määrä 4200 noista päivittäin teurastettavista on 4,2 % ja musta kun tuntuu että vähän joka nurkalla on kuollut enemmän kuin 4 kanaa 100 ihan vuositasolla laskettuna meillä harrastajilla .. käsi sydämmelle! ...eikä toi 100 000 ruuaksi teurastettua oo taatusti olleet sairaita...asiat vaan on toisten mielestä sillain ettei löydy kuin yks totuus.. ja sen sorttimentin jutskista nyt sitten kärsitään esim intiassa ym.. aina löytyy fanaatikkoja. :smt013 Tää ei sitten tarkota että ihannoisin suurkanaloita tai broilerkasvattamoita, mutta musta toi EVR:n argumetointi vaan on ala-arvoista, jos sillä perustellaan jotain
Viimeksi muokannut maunu_muori, 01 Joulu 2008, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tämä mun kommentti ei nyt suoranaisesti liity tähän topiciin tai kenenkään kommentteihin. Mutta tämä kuitenkin herätti näitä seuraavia ajatuksia, niin ajattelin kokeilla, olisiko muilla saman tapaisia mietteitä.. (Koettakaa sit lukea silleen ymmärtäväisesti, en haasta riitaa, mutta en välttämättä osaa selittää mitä tarkoitan.) -Tulipas pitkä alkupuhe-

Joskus mietityttää, miten ihmiset valitsevat toimintatapansa eläinten (sairaan)hoidon ja lopettamispäätöksen välillä. Ovat nimittäin aika tunnepitoisia asioita, joiden "järkeviä" selityksiä on vaikea ymmärtää.

Koiraahan pidetään lähes perheenjäsenenä. Jos sen jalka katkeaa tai kohtu tulehtuu, se viedään lääkäriin, hoidetaan ja toivotaan sen parantuvan. Jos joku päättäisi heti, että "jaa, koiralla katkes jalka, vienpä sen lopetettavaksi" voisi tulla aika vihaisia kommentteja lähimmäisiltä.

Jos kyseessä on vuohi tai vaikka kana, tilanne kääntyy jossain vaiheessa niin päin, että lähimmäisten kommentti onkin: "ihan rääkkäystä yrittää tuota kanaa pelastaa, lopettaisi ja päästäisi kärsimyksistään". Kuitenkin kanalla voi olla ihan yhtä kova elämänhalu ja tahto/voimia parantua ja kyky myös sopeutua tilanteeseen ja selvitä.

Jos elantomme olisi aivan oikeasti kiinni vaikka kahden lehmän/vuohen maidosta ja viiden kanan munista, niiden eläinten arvostus olisi aivan toinen: voisi olla, että sairastuva koira saisi lempeän kuoleman ja kanat ja vuohet sen kaiken hoidon ja vaivannäön, millä eläin koetettaisiin vielä pelastaa - vaikka silmä- tai jalkapuolena.

Itse näitä siis ihmettelen tai lähinnä sitä, että aina joskus törmää johonkin, joka on niin tietääkseen, mikä on oikein ja mikä väärin. Minä en ainakaan tiedä. Ehkä kuitenkin mieleni sopukoissa syytän tehotuotantoa siitä, että yksilön arvo unohtuu.
Viimeksi muokannut Mimmi, 01 Joulu 2008, 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Tius^^ kirjoitti:jos tuntuu että jossain paikassa rääkätään eläimiä niin voi pyytää viranomaisten käydä kattoon niitä
Minä en myöskään moisia iskuja kannata, mutta tähän lainaukseen haluaisin sanoa, että paljon mukavampi tapa toimia, mikäli epäilee, ettei omistaja juuri silloin jaksa hoitaa eläimiään, niin menee itse tarjoamaan apuaan ja pyrkii parantamaan asiat siihen malliin, että homma toimii.
Ennenvanhaan kyläyhteisöissä huolehdittiin yhdessä, että kaikilla oli hyvä olla. Asioissa oli yhteisvastuullisuutta ja kaikkia oltiin valmiita auttamaan. Silloin ei myöskään tällaista terrorismia ollut, koska lapset yhteisvastuullisesti kasvatettuna osasivat suhtautua asioihin terveemmin.
Tottakai jos asiallisesti menee tarjoamaan apuaan ja saa suolapatruunasta perseeseensä, niin eihän siinä toki jää muuta vaihtoehtoa, kuin kääntyä virkamiehen puoleen.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Minä olen tänään hakenut yhdelle kanalle antibioottikuurin ihotulehdukseen. Ja jos tuolta seitsemänvuotiaalta kananomistajalta kysyy, niin viimeiseen hengenvetoon yritetään.
Eläinlääkärillä meni tunti löytää yhdelle kanalle annostus lääkekuuriin. Ohjeet oli tyyliin tuhatta rehukiloa kohti. Onneksi sitten löytyi netistä artikkeli, jossa oli kerrottu papukaijojen hoidosta :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mimmi, minä ymmärrän kyllä tuon ajatuksen ja olen joskus sitä miettinyt itsekkin.
Mutta täytyy tunnustaa, että kun omalle kohalle tulee niin kana joutuu äkkiä pataan.
Siihen riittää jo muninnan lopetus. Ainoastaan jos on hyvä hautoja voi harvaan muniva kana minulla saada eläkelisän..
Jos olisi viljaa omasta takaa, en ehkä olisi niin tarkka, mutta kyllä minä tällähetkellä pyrin siihen
ettei kustannukset nousis ihan kattoon.
Siksi en enää jaksa ajatellakkaan niin turhaa harrastusta kuin koiranäyttelyt ja muuta. Ennen ne oli oikea elämäntapa. Nyt on rahareikää muualla joten teen tiettyjä valintoja. ja kanalaa voin pitää kunhan en syötä "turhaan" ylimääräisiä kukkoja ja munimattomia kanoja.
maunu_muori

Kyllä mua ainakin kovin surettaa sellaiset ylilihavat vanhat ja tosi vaivaisesti liikkuvat koiravanhukset, jotka selvästi kärsii, kun niistä ei hennnota luopua, musta se on sen yksittäisen eläimen kohdalla ihan samalainen eläinsuojelutapaus kuin joku huonosti ilman ulkoilumahdollisuutta karsinassa pidetty emakko. Tai vaikka vaan joku muu "lemmikkivanhus" en mää oikein tiedä onko se jatkuva pistäminen tai lääkkeitten tuputtamien että säilyis vielä muutaman kuukauden hengissä muuta kuin ihmisten itsekkyyttä. Ei sille oo mitään perustetta panna eläintä kärsimään siitä, että se on perheenjäsen eikä tuotantoeläin.. näin mää aattelen, kun musta se on julmaa eläintä kohtaan, ettei hennota luopu, kun on aika.. Ihan eri juttu on sairaudet joissa voidaan ja tulee antaa asianmukaista hoitoo. Mut sitten jos hoito ei tuota tulosta(ja musta se on eläinten kohdalla paranemista eikä lääkeriippuvuuttua) niin se luopuminen on ainoo oikea vaihtoehto. Tälläin mää mietin asian.
Pigeon

evr

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Koskahan EVR rupeaa tekemään iskuja kyyhkys lakkoihin :smt002

Teenhän minäkin väärin, kun pidän joutsenta ja närheä vankeudessa, vaikka niitä ei koskaan voi päästää takaisin luontoon. :smt012
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaa, teetkö? Jos joutsen sais valita, niin mitäpä luulet että se valitsis?
Pigeon

joutsen

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

En osaa tuohon vastata, kun se ei voi itse valita. Toisaalta pyrin järjestämään sille hyvät oltavat. Armeliaampaa ehkä olisi lopetus.
Suvianne

Luultavasti juoksis ihmistä karkuun henkensä kaupalla...
maunu_muori

Tossa varmaan on arvioitava sitä vankeuden ja vamman aiheuttamaa kärsimisen määrää.. musta ainakin...ja jos vamma jää niin pahaksi että pitäis olla jatkuva kipulääkitys ei se kyllä tunnu mielekkäältä pitää kärsimässä... tai mää en ainakaan tekis niin villieläimelle, kun se lääkkeen antokin on aika stressaavaa täysin villille eläimelle.
Suvianne

No jos minä päättäisin , niin sellanen villieläin jota ei voi palauttaa luotoon tulisi lopettaa.
En siis mitenkään tuomitse ketään joka ei niin tee. Mutta ajattelen sen näin. Villi on villi eikä sitä tulisi aidoin kahlita.
Vastaa Viestiin