Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo ei hevoset Suomessa tosiaan eläkään aina missään onnelassa ja pahempaan päin mennään kun se suurin heppahullutyttösukupolvi on nyt tullut siihen ikään että on vihdoin (siis vähintään jotenkin välttäviä) resursseja hankkia se oma heppa, ja toisaalta nykyiset heppatytöt saavat paljon helpommin sen oman hevosen kuin silloin kun me aikuisiksi kasvaneet oltiin samassa iässä, kun hevosten osto- ja pitohinta on elintasoon nähden halvempaa (ja jotenkin kai tapana on sijoittaa lapsiin/nuoriin enempi).
Itse asiassa nyt kun meillä on vuoden hevoset asuneet pihatossa niin tuntuu ihan järjettömältä jo se karsinoissapito - nekin jotka ovat kokopäivätarhauksessa viettävät kopeissaan kuitenkin puolet vuorokaudesta niin lähentelee kyllä kaksinaismoralismia kauhistella tuotantoeläinten ahtaita tiloja kun oma rakas lemmikki viettää puolet elämästään yhtä ahtaasti (puhumattakaan nyt kaikista niistä häkeissään istuvista lemmikkikaneista ja vastaavista). Puhumattakaan tosiaan niistä jotka eivät ehkä pääse tarhaan lainkaan. Hevonenhan nukkuu vuorokaudesta vain nelisen tuntia - ja senkin tekisi mieluiten useaan erään pitkin vuorokautta jaettuna.
Lemmikin, seura- tai harraste-eläimen status kun ei pelkästään eläimen elinoloja kohenna tuotantoeläimeen verrattuna - vaikka silti monesti lemmikkiään rakastavasta tuntuukin!
Mutta hevosenliha on silti eettisyydessään ihan eri tasolla nautaan, sikaan, broileriin tms. verrattuna koska hevosta ei kuitenkaan ole lihaksi kasvatettu (Suomessa, siis) ja sen teurastamiselle on aina joku syy - se ei sovi käyttötarkoitukseensa lahjojensa, terveytensä tai luonteensa puolesta. Sellaiset pitääkin saada pois käytöstä sen sijaan että ne elelevät unohdettuina "eläkekodeissa" tai tietämättömät ostavat niitä halvalla tarkoitukseen johon ne eivät sovellu (jolloin saamme iltapäivälehdistä lukea kuinka taas joku hullu hevonen juoksi tyttö selässään auton alle).

Ja ihan totta ettei tappamisen koskaan pitäisi olla helppoa. Minä oon kyllä varmaan monen mielestä yhden sortin sekapää kun en itse lihaa syö mutta ei mulle silti ole mikään varsinainen ongelma laittaa noita kukkoja lihoiksi. Nyt kun on niille ottaja niin en ole kauhean aktiivisesti edes kaupitellut noita kukkopoikia kun se että "pelastaa" jonkun kuolemalta ei ole minusta riittävän hyvä syy ottaa eläintä. Siitä asti kun alan hautomaan on mulle selvää että osa on kukkoja ja niistä tulee paisteja, eikä meillä tosiaan kukot saa nimiä vaan kutsun niitä kaikkia "paisteiksi". Sit vasta kun on selvää että joku tietty kukko saa elää niin se saa nimen. Ja musta on ihan kiva ajatus se että nää meidän "onnelliset kukot" on edes vähän pois broilerien tehotuotannosta.
Ainoostaan viimeks kukontappajaisissa oli pakko "pelastaa" yks kukkopoika kun must se oli liian nätti tapettavaksi - ja Marmori saikin sitten uuden hyvän kodin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulle se on ollut aina aivan tavallista tappaa syötäväksi. Ainoastaan kituminen ja kärsiminen kauhistuttaa.
En paljoa pode tuskia. pitkän tauon jälkeen tuntu vaan meni ohi...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu kyllä mää tarkoitin nimenomaan että hernekasveille, kaikille mitä nyt oon hirvinnyt kokeilla.. ja useemmalle pähkinälle, enää ei uskalla edes testata, kun tulee oireita jo valmistajien saattaa sisältää pieniä määriä.. maininnoista. Tunnen aika monta myös aikuista joilla on tosi monenkirjavat allergiat ja rajoitteta on helpompi kirjottaa tonne ruokalaan että tehkää ruoka nästä aineista ei niin että näitä ei saa laittaa. Meitakin on tässä reilussa sadassa ainakin 4 kpl.. että yleisiä ne oikeesti on..

Aina ei tällänen henkilö voi valita eettisia vaihtoehtoja: esim siipikarjan lihaa ei saa luomuna, eikö ole näköpiirissäkään tuleeko koskaa, ja jos se vaikka sattuis oleen ainoo vaihtoehto( mm. työkaverin penska eli pitkään broilerilla, lampaalla ja riisillä mustikkaakin kesti, mutta ei mitään muuta)

Ääripään vegaani ei kyllä ole juurkaan eläinaktivistia kummosempi, vai mitäs mieltä ootte siitä että vakavissaan puhuu kissan opettamisesta kasvissyöjäksi ja pilleripuirkista sitten puuttuvat aminohapot.

En mää haluu tahalleen ymmärtää väärin asioita, vaan tuoda julki sen ettei ne valinnat ole aina niin helppoja tehdä ja joskus ei kertakaikkiaan voi edes valita, kun ei löydy sitä eettistä vaihtoehtoo

Just kuoli allergiasokkiin kakskymppinen tytto täällä meilläpäin, niin ettei tää niin kamalan harvinaistakaan ole.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä just kans sisareltani kuulin noista kissojen vegaaniruoista ja olin kyllä ihan pöyristynyt. Se oli jossain netissä törmännyt moiseen. :smt090

Mä en yleensäkään tajua, että jos ihminen lähtökohtaisesti vastustaa kaikkea eläinten hyödyntämistä, niin miten se voi pitää jotain kissaa tai koiraa? Ja vielä jossain kaupunkiasunnossa? Onhan se nyt paljon turhempaa eläinten hyväksikäyttöä kuin ravinnontuotanto, vaikka lemmikkejä tietysti yleensä kohdellaankin hyvin. Tähän joku vegaani varmaan vastaisi, että se kissa on perheenjäsen. No joo-o, perheenjäsen yleensä on itse vapaaehtoisesti valinnut sen perheen, jossa elää ja voi sieltä halutessaan häippästä muihin maisemiin. Joten kyllä se lemmikkien pito on eläinten "riistoa" ihan siinä missä sikojen kasvatuskin. Ei ne itse saa päättää, missä ne elää, miten ne elää eikä itse päättää lisääntymisestään, syömisistään yms. Mikäs perheenjäsen se sellainen on?

Maunu Muori: Kukaan täällä ei varmasti ole halunnut syyllistää ketään ruokavalinnoista. Tämähän on ollut ihan hyvähenkinen keskustelu. En mä ainakaan ole kokenut, että mua syyllistetään, vaikka syönkin lihaa napa vääränä ja uskallan sen tunnustaa. :smt005 Mut kyllä minusta ongelmista ja niiden ratkaisuvaihtoehdoista saa keskustella, eikös vaan? Minusta on ihan loogista, että pienkanalaharrastajia kiinnostaa myös kanojen asiat yleisemminkin.
maunu_muori

Jep, hyvä henki nyt, vaan ei ollut vuos sitten samantyylisen keskustelun seurauksena, siks tossa aivan alussa yritin vähän toppuutella..tosin silloin oli muitakin kirjottajajia mukana... ja mua on yrittää yrittää syyllistellä, en oo sitä tyyppiä enään että viittisin näihin nettikeskusteluihin kovin vakavasti suhtautua, mut sillain haluun pitää tavalliseten ihmisten puolta ettei saa olla niin yksoikoisen tuomitseva ja kauhisteleva toisen esim. ostokäyttäytymiseen, kun oikeesti ei oo aina valinnanvaraa, joskus se on kiinni rahasta ja joskus terveysestä, vaikka olis kuinka halu vaikuttaa asioihin. ja sitten on tietty yks sakki jolle asialla ei oo mitään merkitystä, kun ei liikuta tälläiset asiat. Kyllä noita järjestöjen edustajia vaan on kaupoissa tuikeena munahyllynvieressä "ohjaamassa" ostokäyttäytymistä ja musta se on kyllä syyllistämistä ja painostamista, kun ei perustu oikein vapaaehtoiseen tiedon hakemiseen..

Mää en taatusti osta tehotuotantomunia, enkä mitään valmistetta, jossa on yhtään mitään munaa.(paitti joskus äijälle).. siks meillä yleensä haudotaan ja kanat elää niinkuin niitten kuuluu.. eli munii, hautoo ja hoitaa poikasiaan ihan kuten muutkin linnut :smt005 .. pikkaisen niitä kukkoja sitten verottaa muukin kuin supi ja kanahaukka. ja saataa niitä kanojakin hävitä. Mut possua kyllä ostan ihan kaupasta, ja jos ei oo muuta, niin sitä teholihaa, mutta en kuitenkaan tanskalaista. Pikkasen ottaa pattiin, että jos meinään saada jotain muuta leivän päälle kuin ylähuulen niin joudun ostaan nyt sellaista kinkkuleikettä josta hävis vähän aikaa sitten joutsenlippu, mut kun on ainoo vaihtoehto joka käy em syiden vuoksi. Ei vaan ehdi millään kotimaisesta makkaroitani keitteleen.
Ilona

Mie oon suht uusi munanettiläinen, joten en tie vanhoista keskusteluista. Mut tää on ollut ihan mukava keskustelu. Tämmösellä foorumilla on ihan kiva aikaansa viettää. :smt001

Mie en ole munahyllyn vieressä koskaan minkään järjestön ohjeistajaa nähnyt, enkä moisesta toiminnasta kuullutkaan. Ehkä se johtuu siitä, etten itse munahyllyillä juuri notku ja ainoa ruokakauppa, jossa käyn, on oman kunnan pieni k-marketti. Eipä nuo taida pikkukuntien pikkukauppoihin tulla. :smt005

Äkkiseltään kuulostaa ihan hyvältä tommonen face to face kuluttajavalistus, koska osa ihmisistä ei todellakaan tiedä tuotantotavoista yhtään mitään ja ne pakkausmerkinnät on ainakin monelle vanhemmalle ihmiselle hankalia. Mutta kyllä siinä täytyy olla todella tahdikas ja asiallinen, ettei homma käänny itseään vastaan. Syyttely, tyrkyttäminen ja mauttomuuksiin meneminen tuskin edistää asiaa lainkaan. Onko asialla ollut tämä sama kuvaajaporukka vai joku asiallisempi eläinsuojeluyhdistys? Miten kauppiaat on tähän suhtautuneet? Luulis, että mitään asiakkaita häiritsevää tai kovin provokatiivista kampanjointia ei mikään kauppaketju huolisi tiloihinsa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mä en munahyllyllä asioi mutta oisin varmaan silti huomannut siellä jonkun munavalistajan jos semmoisia olis ollut. Mikä siinä sitten on jos siinä joku onkin kertomassa, kiva vaan jos on tarjoamassa tietoa. Eivät kaikki "vapaaehtoisesti" muuten pohdi munien tuotantotapojen eroja kun moni ei tosiaan tule ajatelleeksikaan että niissä olisi jotain oleellisia eroja tai että millainen se häkkikanala oikeastaan on. On sitä kaupoissa monenlaisia muitakin tuote-esittelijöitä eikä niitäkään ole pakko kuunnella jos ei halua :smt002
Mutta semmoisia niin valistuneita kauppiaitakin kuulemma on etteivät myy kaupassaan häkkimunia lainkaan :smt001 mikä on hienoa, niinkuin vaikka vaatekauppojen Fur free retailer -merkintä ja monet vaateketjuthan nyt sen lisäksi etteivät myy turkiksia lainkaan eivät myy mulesing-menetelmällä tuotettua lampaanvillaakaan :smt001 ja tämähän on just sitä isoa kuvaa, mikä tulee siitä kun tarpeeks moni pieni ihminen tekee niitä ostopäätöksiä, tuskin ihan huvikseen tai hyvyyttään liikkeet ja ketjut tekee tämmöisiä päätöksiä vaan taustalla on imagon kohennus kuluttajien silmissä :smt001
Ja edelleen tää on tosiaan hyväntuulinen topic, korkeintaan ainut joka on rähissyt on maunu-muori, edelleenkään kukaan ei kehoita allergisia syömään itselleen vaarallisia ruokia tai myöskään syöttämään kissalleen :smt002 saman kissajutun oon kyllä kuullut minäkin mutta miten jotenkin haiskahtais lähes urbaanilegendanomaiselta jutulta, toki joku hurupää voi näin tehdäkin mutta ei kyseessä kyllä ole mikään yleinen vegaanien käytäntö...
Ilona

En tiä, missä siskoni oli kasviskissanruokaan törmännyt. Aika marginaalinen juttu varmaankin, toivottavasti ainakin. Enemmän taitaa olla "vegetaristikissoja" niillä mummuilla, jotka syöttelee kissalaumojaan leivänpaloilla ja perunankuorilla... :smt011

Kun nyt oikeen ajattelen, niin loistava homma, jos joku iso marketti isossa kaupungissa on tosiaan päästänyt tämmösen valistushenkilön munahyllylleen. Nää pakkausmerkinnäthän on monelle ihan käsittämättömiä, mun vanha tätini esim. luuli, että "hyvän olon munat" on lattiatuotettuja. Hienoa, jos joku tarjoaa apuaan munien valinnassa sitä toivovalle.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Häkkielukka on aina häkkielukka. Vaikka olisi tilaakin niin kyllä sen huomaa että vangittu on.
Kanat istuvat meillä rauhassa orrella ja nauttivat olostaan missä haluavat. Ja ovat rauhallisia.
Minulla on viirut pariskuntina väljissä tiloissa. On pehkua ja koppia. Silti ne tarkistaa säännöllisesti aitauksensa että mistä pääsis pois.
Pikku ressi nuilla häkkikanoilla.
Minä olen kyllä lopullisesti päättänyt etten missään oloissa osta muita kuin luomumunia. Ja pyrin hankkimaan niin monta kanaa, että pysyn omissa munissa aina!!!
maunu_muori

Mulle ton kissajutun kertoi tämän eräs vegaanin kaveri, joka oli keskustellut vegaanin kanssa ääri-ilmiöistä, joita tämä vegaanikaan ei ymmärtänyt. Kyseinen tyyppi on ihan täyspäinen tapaus.. pikkaisen hankala tietty ruokkia, noin niinkuin pitoloissa, missä keväällä tavattiin ja mää hommasin niitä hälle tarkoitettuja ruokia, mut löytyhän ne kun ensin googletteteltiin kaikki rasvoista lähtien ..ja jokainen tuote vielä varmistettiin että onks tää sallittu hälle.. mut näihin erikoisruokavalioihin kun on tottunut, niin oli kiva haasteellinen selvittely
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Suvianne kirjoitti: Minä olen kyllä lopullisesti päättänyt etten missään oloissa osta muita kuin luomumunia. Ja pyrin hankkimaan niin monta kanaa, että pysyn omissa munissa aina!!!
Tämmöisiä keskusteluja olisi hyvä käydä monilla foorumeilla ja yleensäkin ihmisten kesken, jotta syntyisi juuri tuommoisia päätöksiä kuin Suvianne kirjoitti.

Jokainen pystyy olemaan ostamatta häkkimunia mun mielestä. Siihen ei liity edes mitkään allergiat eikä mikään muu. Päätös tarvii vain tietoa ja tahtoa.
hellsdog

Viesti Kirjoittaja hellsdog »

Terppa!

Saako kanala ihmiset myydä munia ja lihaa suoraan yksityisille ihmisille? Minua kiinnostas saaha kananmunia ja lihaakin suoraa pikkukanalasta. Olen yrittäny vähentää kovasti lihan (kanan) syöntiä (muuta lihaa en sitten syökkään). Munia ostelen luomuna, joskus myös lattiakanojen munia. Broilerituotannon ja jätti munintakanaloiden tukemisen haluaisin lopettaa kokonaan. Kerrostalossa asun ja ainakaa 20 vuotee ei ole omaa kanalaa mahdollista perustaa :D Ellen saa lottovoittoa :D mutta eettisempiä valintoja haluaisin tehdä. Kotona kun asuttiin niin tutuilta munia aina silloin tällöin käytiin hakemassa kun sinne eksyttiin.

Raaksiiko pikkukanaloiden omistajat yleensäkää nirhata niitä kanasia siihe malliin että ulkopuolisillekkin riittäisi.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Moi ja tervetuloa palstalle!

Saapi myydä, varsinkin, jos salmonellatestit on tehtynä ja puhtaat.

Yhdestä harrastekanalasta ei varmaan monta suuta ruoki, mutta kyllä mä noin esimerkkinä voisin ajatella, että möisin noita ylimääräisiä kukkoja lihoina poiskin. Katsoin tuosta tilastoista, että aloitin kukkojen teurastamisen 18.5 tänä vuonna ja 14.10. mennessä olen lahdannut 11 kappaletta. Ja häpeäkseni täytyy tunnustaa, että osa niistä on mennyt kissoille..

Mutta eihän tuokaan taida ketään lihoissa pitää, mutta olisihan se eteenpäin. Eli jos löydät läheltä harrastekanalan ja ostat kukot paisteiksi, niin siinä on kyllä onnellisen kukon lihaa. :smt001

Kananmunia taitaa myydä ihan useampikin harrastekanala.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Heippa vaan ja tervetuloa!

Lihanmyynti on tehty niin kamalan vaikeaksi, että ihan virallista tietä ei kyllä yhdestäkään harrastekanalasta sitä saa. Sitä varten kun pitäisi olla eläinlääkäri tarkistamassa lihaa, viralliset tilat teurastukseen, lihan kuljetukseen ja säilytykseen, vielä hygieniapassi käsittelijöillä. Paistien ostaminen elävinä on oiva tapa kiertää nuo säädökset. Tietysti kerrostalossa kukkojen teurastaminen olisi vähintäänkin epäilyttävää... Jos mulla olis ylimääräisiä kukkoja myytäväksi paisteiksi, niin myisin ne elävinä, mutta ne lähtisivät tästä pihasta kuolleina. Varmaan hakemalla löytyy joku samalla tavalla ajatteleva.
Munia kyllä myy monikin paikka, erityisesti keväällä ja kesällä kun niitä tulee ylenmäärin. Nyt just on huonoin aika löytää pienkanalanmunia, kun linnut on sulkasadolla ja munintatauolla.

Tähän muuhun ketjuun liittyen, kävin tuossa yhtenä päivänä oikein syynäämässä kaupan munahyllyä. Kalleimmat luomumunat maksoivat vähän yli kahdeksan euroa kilolta, halvimmat oli muistaakseni jotain vitosen päälle. Siis kuinka paljon maksaa munakilon tuottaminen kotikanalassa? Ei varmaan millään kahdeksaa euroa?! Ei kai luomurehut niin paljon kalliimpia ole, kai se hinta muodostuu erillisestä käsittelystä ja kuljettamisesta? Ja kirjavankukertavista pakkauksista, valitettavasti.
Halvimmat lattiamunat oli muuten edullisempia kuin kalleimmat häkkimunat. Nää jälkimmäiset oli jotain pellavacamelinaomegaa, erikoisrehujen syöttäminen nyt ei kanan elämänlaatua paranna. Virikehäkkien munat oli minusta tyyriitä, tuotantomuoto kun on mitä on. Ne oli vielä pakattu erikoisempaan kennoon ja kierosti nimetty orsikanalan muniksi.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, sorry: mä vähän oikaisin kommenteissani. Mutta juuri noin se on tehtävissä, miten Pootsi kuvaili.

Munien hinta kaupassahan koostuu varsinaisesta tuottajahinnasta + paketista & kuljetuksesta + väliportaan osuudesta (esim. Munakunta) + vähittäiskaupan osuudesta. Eihän se tuottaja siitä juuri mitään saa ja sehän se osaltaan pakottaa tehostamaan tuotantoa eläinten hyvinvoinnin kustannuksella.

Silti minusta olisi järjetöntä myydä omia pienkanalamunia suoraan tilalta edullisemmin kuin kaupan häkkimunia, vaikka "tuotto" itselle kokonaan jääkin. Kotikanalassa tuotantokustannukset varmaan vaihtelevat melkoisesti sen mukaan, mitä kuluihin lasketaan (tilat, sähkö, työ jne..).
Vastaa Viestiin