Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minä kerrankin maltoin pitkään vain lukea kiinnostavaa keskustelua sanomatta mitään. :smt047 Mutta sanotaan nyt.

Mä oon sitä mieltä, että liian moni piiloutuu sen seikan taakse, että ei yksi pieni ihminen voi näin isolle asialle (=tehotuotannolle) mitään. Mua useinkin ärsyttää kun käsketään katsoa "big picture". Siinähän juuri tulee se tunne, että en mä tälle tilanteelle mitään voi. Pitäis katsoa ihan vaan pientä kuvaa (vaikka peilissä), eli mitä minä voin tehdä.

No, se mitä tässä asiassa jokainen voi tehdä on:
- pyrkiä tekemään eettisesti oikeita ostopäätöksiä (se, mitä se tarkoittaa, saa jokainen päättää itse; kasvattaako munansa, ostaako luomua vai jättääkö kokonaan ostamatta)
- lisätä oikeata tietoa kaikin tavoin (ja taas on tyyli vapaa; kertooko ystäville ja tuttaville, kirjoittaako yleisöosastoille, keskusteleeko foorumeilla jne.)

Niinpä mun mielestä saivartelu siitä, mitä tällä saavutetaan (=munattomuus, puolimunattomuus, paremmat tuotanto-olosuhteiden vaatimukset laissa tms.) on vähän turhaa.. (Ikävä kyllä.) Se on sitä ison kuvan katsomista, jota kukaan ei kuitenkaan voi uusiksi maalata. Niinpä mä en oikeastaan osallistu siihen keskusteluun tässäkään yhteydessä.

Tiedon lisäämistä taas tapahtuu tavoilla, joista osa on minusta tosi jees ja osa ei niin jees. Joka tapauksessa se on tyhjää (=ei keskustelua lainkaan) parempaa ja onhan se niinkin, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, eli eri ihmiset voivat herätä asiaan erilaisen informaation avulla. Joitakin ehkä pitää säväyttää jollain mun mielestä järjettömällä tavalla tehdä asiasta uutispommi ja joitakin herättää parhaiten se, että työkaveri ottaa kahvitauolla asian ihan tavallisesti puheeksi.

Itse aion lisätä kotisivuilleni mahdollisimman neutraalia tietoa kananmunien tuotantotavoista ja itse tuottajien (=tässä siis kanojen! :smt003 ) oloista.

Mitä sinä teet?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä opetan lapsille miten eläimiä tulisi kohdella ja kasvatan hyvissä oloissa omia munia. Ostamani ovat joko lattia tai luomua
Minä myös kuuntelen , luen ja opin muistakin ympäristöaioista. Kierrätän, yritän säästää energiaa ja kompostoin ja koitan saada puutarhan josta saa omavaraisesti ainakin marjat, hillot mehut ja omenat.

Olen myös tutustunut liha asioihin. ja sen myötä vähentänyt naudanlihan lähes minimiin.
Broileri ja sianlihan tuotanto on huomattavasti ekologisempaa.
Haluaisin selvitä herneillä,pavuilla, soijarouheella ja omilla kanoilla!

Eilen vain sain järkytyksekseni kuulla uutisissa, että juustonkin tuotanto on yli puolet kuluttavampaa kuin sianlihan!!??
Ja juustoa kyllä menee meidän perheessä...

Mutta olen ainakin osaltani jotain yrittänyt ja tehnytkin.
Meillä on viikossa 1-3 lihatonta päivää viikossa! Ja sillä olisi jo vaikiutusta jos joka perheessä olisi lihattomia päiviä!!
Suvianne

Ainiin katoin jonku silminnäkiän tai vastaavan.
Kun jossain maassa säästetään bensaa niin sitä myydään jenkkeihin. Neste esim. teki sitä.
Toimittaja kysyi, onko tämä ympäristön säästöä kun ylijäämä bensa myydään jenkkeihin maastureihin!!!????????????
Meni nesteen edustaja noloksi..
Että hyvähän tässä on yrittää maailmaa pelastaa.
Kyllä se on raha joka kaiken ratkaisee.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Olen myös tutustunut liha asioihin. ja sen myötä vähentänyt naudanlihan lähes minimiin.
Broileri ja sianlihan tuotanto on huomattavasti ekologisempaa.
Tuo ei välttämättä ole ihan näin täällä Suomessa. Noita lihan hiilitaseita laskettaessa on otettu huomioon vain lihakiloa kohden käytettävä rehumäärä kiloissa tai tarvittava peltopinta-ala. Laskelmat pätevät tropiikissa, jossa voi viljellä mitä vain. Meillä Suomessa suuri osa peltoalasta soveltuu lähinnä nurmen, korkeintaan kauran viljelyyn. Sika ja kana eivät syö nurmea ja täällä joudutaan niitä kasvattamaan tuontisoijalla, joka taas on yleensä viljelty hyvin epäekologisesti esim. sademetsään polttamalla raivatuissa plantaaseissa. Broilerin ja kananmunan tuotanto vaatii sähkölämmitettyjä ja -tuuletettuja halleja, joten se varsinkin on hyvin runsaasti luonnonvaroja kuluttavaa näillä leveysasteilla. Juuri laidunkarjatalous (nauta, lammas, vuohi) sopii Suomen luonnonoloihin ja sitä voisi täällä lisätäkin ja etenkin luonnonlaitumien käyttö myös lisää luonnon monimuotoisuutta. Toinen vaihtoehto olis tietysti metsittää iso osa nurmenviljelyyn soveltuvista pelloista. Se olisi ehkä hiilitaseen kannalta hyvä yksittäisenä toimenpiteenä, muttei välttämättä kestävää, kun ajatellaan luonnon monimuotoisuutta, työllisyyttä ja omavaraisuutta. Lisäksi menetetty lihantuotanto siirtyisi joko ulkomaille tai paljon energiaa ja tuontirehuja kuluttvaaan, vähän työllistävään sika- ja broileriteollisuuteen. Etenkin lammas- ja vuohitaloutta sais Suomessa olla paljon enemän, ettei tarttis tuoda lampaanlihaaja vuohenjuustoja ulkoa.

Ihan oikein olet siis lukenut FAO:n laskelmia, mutta ne laskelmat on tosiaan tehty tropiikin isoja tuottajamaita ajatellen, eivätkä suoraan sovellu Suomen oloihin.
Suvianne

PERSE
Ilona

Mimmi kirjoitti:Mä oon sitä mieltä, että liian moni piiloutuu sen seikan taakse, että ei yksi pieni ihminen voi näin isolle asialle (=tehotuotannolle) mitään. Mua useinkin ärsyttää kun käsketään katsoa "big picture". Siinähän juuri tulee se tunne, että en mä tälle tilanteelle mitään voi. Pitäis katsoa ihan vaan pientä kuvaa (vaikka peilissä), eli mitä minä voin tehdä.
Tää on ihan totta. Yksittäisen ihmisen pitäisikin miettiä, että mitä minä voin tehdä ja tehdä se. Eläinsuojelujärjestön (en tiedä, onko tää oikeutta eläimille järjestö vai pelkkä hajanainen liike?) taas pitäisi osata katsoa myös sitä "isoa kuvaa" ja hakea keskustelun alle rakenteita ongelmien taustalla ja yrittää miettiä realistisia keinoja rakenteiden muuttamiseen. Yksipuolinen veganismin toitottaminen ei ratkaise mitään, koska suurin osa ihmisistä ei ala vegaaneiksi kirveellä uhatenkaan. :smt005 Silti aktivistit itse voivat syödä kasvisruokaa ja se on suuresti kunnioitettava valinta.

Mä en halunnut noilla eläinaktivisteja moittivilla kommenteilla mitenkään suhteellistaa häkkikanaloiden kamaluutta. Ne on kamalia ja asiasta pitää puhua ja kertoa eläinten oloista realistisesti. Ihmisiä saa myös hiukan syyllistääkin heidän kulutusvalinnoistaan, eipä siinä mitään.

Mä mietin tätä siltä pohjalta, kun itse olen aktiivisesti mukana Suomen suurimman luonnonsuojelujärjestön työssä. Suomen luonnonsuojeluliitto on kovasti arvostettu järjestö ja pystyy vaikuttamaankin asioihin. Mä näkisin, että tuloksekkaan toiminnan taustalla on se, ettei etsitä vihollisia ja maalailla viholliskuvia ja ammuta puskista semmosilla panoksilla, johon vastapuoli ei voi reagoida kuin sulkeutumalla, vaan pyritään samaan pöytään kiistanalaisten aiheiden toista osapuolta edustavien kanssa ja rakentavaan julkiseen keskusteluun.

Siellä tuottajapuolellakin on varmasti ihmisiä, jotka todella haluaisivat muuttaa eläinten kohtelua paremmaksi. Se vaan on vaikeeta, jos pihassa on isältä perityt häkkikanalat ja tuottajahinta ei tarjoa edes kunnon toimeentuloa, saati mahdollisuutta investoida uuteen. Voihan sitä tietysti panna pillit pussiin ja mennä kortistoon ja sekin tuotanto-osuus siirtyy jollekin isommalle osakeyhtiökanalalle, joka saattaa lobbata isolla arvovallalla ja rahalla eläinsuojelun parannuksia vastaan. Mä oon Pootsin kanssa samaa mieltä, että vain oikeasti eläinystävälliset tuotantomuodot pitäisi sallia. Käytännössä se vaatii sitä, että pientuottajille pitäisi antaa riittävästi rahaa investoida uusiin systeemeihin, tuottajahinta nostaa vastaamaan nousseita kustannuksia ja kotimaista tuotantoa pitäisi pystyä suojaamaan halpatuonnilta. Pitäisi esim. kieltää Suomessa kielletyllä tavalla tuotettujen tuotteiden tuonti. Muutenhan siinä käy niin, että kuluttajan ei tarviikaan enää valita kotimaisen häkki- ja luomumunan välillä, vaan kotimaisen ja ulkomaisen munan välillä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä taas syön ennemmin naudanlihaa, sillä nautojen olot ovat huomattavasti paremmat kuin sikojen. Ne saavat elää luonnonmukaisempaa elämää. Tämän sanon sillä kokemuksella, mitä olen nähnyt kun olen työskennellyt kumpienkin eläinten parissa.
Kukkojako ei saa kuohita? Tiesittekö että kaikki lihantuotantoon menevät karjupossut kuohitaan täysin ilman puudutuksia tai anestesiaa? Sitäkin kannattaa miettiä kun sianlihaa ostaa. Sonneja ei kuohita, siinä taas plussa naudanlihalle.
Se on muuten ainoa työ tuo pikkupossujen kuohitseminen mistä kieltäydyn senkin uhalla että tulisi potkut. Ja Suomi taitaa olla viimeinen maa missä tuo eläinrääkkäys on vielä sallittua. :smt009
Tuosta asiasta että kanaloita ja sikaloita on vaikea päästä kuvaamaan täytyy sanoa että en oo ees ajatellut että asia on noin. Olen kyllä ihan televisiossa esim, uutisissa nähnyt häkkikanaloita ja sikaloita sisätiloista kuvattuna. Tosin tarkemmin ajatellen en nyt pitkään aikaan. Ehkä tuottajia ei huvita päästää kuvaajia koska tietävät miten vihatussa asemassa joidenkin silmissä ovat.

Ja tuohon Mimmin kysymykseen "mitä sinä teet?": Ostan aina eettisimpiä kananmunia mitä kaupasta löytyy vaikka maksaisivat kuinka paljon. Oon tehnyt näin jo vuosia. Tosin täytyy tunnustaa että jos tarvin munia ja kaupassa on vain häkkikanalan munia, niin ihan niin kunnollinen en oo ollut että olisin sitten käynyt toisesta kaupasta etsimässä. Suurin ja hankalin hyvä tekoni tällä saralla on että oon saanut jääräpäisen ukkonikin jokseenkin käännytettyä tässä asiassa. Suostuu jopa syömään omien kanojen munia nykyään vaikka aluksi väitti että hän ei kyllä niitä syö vaan ostaa kaupasta. Minä sanoin että luuleeko se että ne kaupan munat tulee jostain tehtaalta koneessa valmistettuna? Että ehei ukkokulta, kyllä ne kuule kananpersuksista tulee nekin!
Ushva

Olisi pitänyt lisätä vielä että kaljusta ja ehkä vielä verille nokitusta persuksesta... toisin kuin meidän kanojen munat jotka tulevat varmasti onnellisemmasta persuksesta.
Ushva

Ja kun nyt mulla tässä leikkauksen jälkeisen sairasloman aikana on hyvä mahdollisuus käyttää aikaa tästä aiheesta vaahtoamiseen niin vielä tuosta oikeutta eläimille-järjestöstä vai mikä onkaan: Mun mielestä on hyvä että eläinten huonoista oloista puhutaan ja niitä pyritään parantamaan. Itsekin tykkään etenkin sikojen puolesta "paasata" ihmisille vaikka sikalassa käynkin töissä ja tavallaan osallistun tähän kyseenalaiseen tuotantotapaan itsekin tätä kautta. Mutta valehtelua en arvosta pätkääkään, enkä tuollaista tietämättömyyttä ja vihamielisyyttä mitä tuo järjestö näyttää olevan täynnä. Esim. ne sikaloista kuvatut pätkät missä emakot ovat joutilashäkeissä ja purevat kaltereita eivät kerro totuutta. Ei sitten käynyt mielessä kuvata siellä häkkien takana olevaa tilaa missä emakot voivat vapaasti liikkua! Ne häkit on vaan sitä varten että emakot voi tarvittaessa lukita niihin esim. siivouksen ajaksi ja emakot pääsevät niihin omiin lokeroihinsa rauhassa syömään ja nukkumaan ja karkuun mahdollisesti niitä pomottavia toisia emakoita. Ja porsitushäkkeissä monella tilalla pidetään vain sen pari päivää että possut vähän voimistuu ja paremmin varovat emakkoa etteivät jää alle. Sitten ne häkit avataan.
Videoissa emakot olivat hermostuneita vieraista kuvaajista omituiseen kellon aikaan ja siksi käyttäytyivät vähän stressaantuneesti ja purivat kaltereita. Tulisivat kuvaamaan meille töihin ruokinta-aikaan niin näkisivät vähän erilaista kaltereiden kolistelua! Joka muuten loppuu heti kun ruoka on eteen saatu ja muun ajan ne ovat täysin rauhallisia.
Ja yhdessä läjässä nukkuvia possuja on kuvattu muka näyttääkseen että kuinka ahdasta niillä raukoilla on. Nehän nukkuu läjässä vaikka niillä olisi kuinka paljon tilaa tahansa.
Ja yksi video päättyi hangessa makaavaan sianraatoon. Mitä ihmeellistä nyt siinä on? Tulee ihan sellainen mielikuva että kaupunkilaiskakarat olettaa että kuollut eläin kärsii siitä että se joutui lumihankeen eikä arvokkain seremonioin siunatuksi hautaan jalopuisessa arkussa :smt005
Ilona

Ushva kirjoitti:Olisi pitänyt lisätä vielä että kaljusta ja ehkä vielä verille nokitusta persuksesta... toisin kuin meidän kanojen munat jotka tulevat varmasti onnellisemmasta persuksesta.
:smt005 :smt005 :smt005

Meidän kanalassa asuu ONNELLINEN PERSE! :smt044
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt005

Kyllä sitä isoakin kuvaa on syytä välistä tsekata. Sitä on esimerkiksi eläinoikeuksista kiinnostuneiden puolueiden äänestäminen. :smt002
Suvianne

onko sellanenki puolue olemassa?
Ja minä äänestin perussuomalaisia jotka ovat pienen suomalaisen oikeuksien puolella...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pootsi kirjoitti:Kyllä sitä isoakin kuvaa on syytä välistä tsekata. Sitä on esimerkiksi eläinoikeuksista kiinnostuneiden puolueiden äänestäminen. :smt002
Äänestin kyllä ja minusta sekin on pienen kuvan katsomista, eli vaikuttaa niillä keinoilla, mitkä itsellä on käytössä. Tarkoitin tuolla ison ja pienen kuvan katsomisella jotain tällaista:

Iso kuva = Afrikassa on miljoonia nälkaisiä, joita en voi kuitenkaan auttaa mitenkään, joten turha tässä on pyristellä..

Pieni kuva = naapurin vanha mummokaan ei ole mitenkään varoissaan, joten autanpa sitä viemällä villasukat, polttopuita ja kennon munia tai laitan vaikka 5 €/kk jonkin vastuullisen hyväntekeväisyysjärjestön tms. kautta sinne Afrikkaan, jos niitä kaukaisempia on jotenkin mukavampi auttaa..
Suvianne

Kyllä minä auttasin naapurin mummoa. Eipähän mafia vie munia. tai järjestön kattohuoneisto...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ei siitäkään voi olla ihan varma jos se mummo leipoo niistä kaikista munista pullaa jotka syöttää lapsenlapsilleen ja villasukatkin antaa pikku pirjopetterin jalanlämmikkeeksi :smt002

Jos haluaa syödä lihaa ja kun tässä on vertailtu eri tuotantomuotoja, niin pitää muistuttaa että onhan myös vaihtoehtoja joita ei ole tarvinnut erityisesti tuottaa. Esim. suomalaisten hevosten lihatuotantoa kannattaa syömällä tukea, nykyään on hevoslihatilanne niin järjetön että Suomesta menee teurashevosia Italiaan asti (niistä Keski-Euroopan hevosteuraskuljetuksistahan näytettiin taannoin valaiseva dokumentti mistä saattoi todeta ettei kyseessä ole mikään huvimatka... vaikkei se pätkä ollutkaan minkään oikeuttaeläimille-kiihokoilijaryhmän kuvaama) ja samalla Suomeen tuodaan argentiinalaista lihantuotantoa varten kasvatetun hevosen lihaa (muistakaa siis varmistaa että ostamanne hevonen on varmasti kotimaista!)! Riistahan on saanut elää varsin täydellisen luonnonmukaista elämää samoin kuin luonnonkala - ei kirjolohi joka on kuin eväkäs broileri. Ja jos haluaa pyrkiä omavaraistalouteen niin vaihtoehtoja riittää; esim. kaninkasvatus taitaa olla oikein helppoa ja taloudellista lihantuotantoa.
Vaikka broilerintuotanto olisikin lukujen valossa vähiten luontoa kuormittavaa niin varsinkin näin kun on kanoja henkilökohtaisina ystävinä niin minusta se on kauhistuttavaa - jo se miten broilerit ovat jalostettu kasvamaan sananmukaisesti sairaalloisen nopeasti, on vastenmielistä. Samoin kuin sikojen elämän virikkeettömyys - sikahan on erittäin siisti eläin ja yhtä viisas kuin koira!

...ja noi onnellisten perseitten munat :smt005 :smt005 :smt005 kuka väitti ettei tämä olisi lainkaan hyväntuulinen topic :smt003
Vastaa Viestiin