Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Kananmunateollisuus

Viesti Kirjoittaja smari »

Katsokaa millaista on kanojen elämä munantuotannossa. Älkää ostako häkkikanojen munia. Yrittäkää että mahdollisimman moni innostuisi pitämään kotikanalaa, jos siihen on mahdollisuus. Levittäkää tietoa kananmunantuotannosta että ihmiset valitsisivat toisin.

http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/ ... Itemid=136

Pakko mainita että en hyväksy tuon yhdistyksen toimintaa yleisesti, mutta halusin tänne linkittää nuo videot että puhuisitte tutuillenne häkkikanojen oloista ja suosittelisitte luomumunia. Luomutuotannossa kanoilla on enemmän tilaa jne.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää oon niin vanha, että kävin joskus -70 luvulla kattomassa sellaisen elokuvan kuin "Tämä on Amerikka".. niin että siellä sitä vasta olikin olot kanoilla.. kotimaiset on vielä pientä... ja muistan kun alkoi tulla ekat häkkiviritelmät.. tuntu silloin tosi pahalle, kun vertas siihen, miten ne tirpat ennen oli.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Häkkikanojen olot on kyllä kammottavat. Milloin se laki saadaan että nuo kielletään?
Sen sijaan nuo sikaloista kuvatut pätkät hieman huvittavat mua, sillä ne antaa aika vääristellyn kuvan todellisuudesta. En siis väitä etteikö monilla tiloilla olis paljon parantamisen varaa sikojen oloissa, mutta nuo kuvat nyt ei vaan kerro totuutta vaan ovat tarkoituksella antamassa valheellista infoa. Turha järjestö koko oikeutta eläimille, eivät taida paljon eläimistä ymmärtää. :smt012
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tuli vaan mieleen ( vaikka nyt en sitä videoo kattonutkaan, vähän kiirus).. että voihan siinäkin olla jotain tarkoitushakuisuutta, ja muualta kuin Suomesta. siis tossa häkkikanalajutskassa..saksittu vaikka siitä mun mainitsemasta elokuvasta pätkiä.. se oli kyllä aika kamalaa.. meinaan siinä se rehustuspuoli...YÖK...miltähän nekin munat oikeesti maistu...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Toivottavasti maunu-muori ei viittauksillaan tarkoittanut sitä että meikäläiset häkkikanalat olisivat ihan ok kun muualla on paremmin. Hiljan näytettiin telkkarissa venäläisiä häkkikanaloita joitten häkeissä eläintiheys on tuplaten sen mitä meillä! Se ei kuitenkaan tee suomalaisen häkkikanan tiloja yhtään sen väljemmiksi eikä oloja siedettävämmiksi. Tuo maunu-muorin reaktio, miten kuvat ja videot eivät olisi ehkä totta tai ainakin olisivat provosointitarkoituksessa vääristeltyjä, on kyllä ihan ymmärrettävä. Ovathan nuo kuvat oikeasti tosi kauheita varsinkin kananystävän silmille (minäkään en viitsinyt montaa katsoa). Mutta kun tuottajapuolikin, Finfoodin sivut, kertoo avoimesti että häkkien leveys on tavallisesti 48 cm, syvyys 40-50 cm ja korkeus vähintään 38 cm ja niissä yhdelle kanalle tilaa vähintään 550 cm2 - voiko joku kuvitella että kanoilla olisi mitenkään kanamaiset olot noin ahtaissa häkeissä joissa vielä on verkkopohja ja automaattiruokinta eikä mitään virikkeitä - ei orsia, ei pesiä, ei pehkua? Jos jonkun mielestä sellaisissa oloissa voi kana elää lajityypillistä elämää niin eipä silloin ymmärrä kanoista eläinlajina juuri mitään.
Nuo perinteiset häkkikanalathan poistuvat (onneksi!) vuoteen 2012 mennessä. Tilalle tulevat virikehäkkikanalat. Virikehäkeissä kanoilla on "jopa" väh. 750cm2 elintilaa ja käytössään orsi, pehkua ja munintapesä. Ongelman muodostaa lähinnä se että virikkeitä ei kanamäärään nähden ole riittävästi; koko parvi ei mahdu kerralla orrelle tai käyttämään pesää. Sama koskee pehkualuetta joka on käytännössä suurimman osan päivästä poissa käytöstä jotteivät kanat munisi sinne.

Yleensähän ihmiset kai ostavat häkkikananmunia vain tietämättömyyttään. Harva viitsii ottaa selvää eri ruokien tuotantomuodoista - varsinkin kun se tieto yleensä lisää tuskaa. Omasta tuttavapiiristä olen saanut useita häkkimunien tai "vapaiden kanojen" eli lattiakanojen munien käyttäjiä käännytettyä luomumunien suosijoiksi kiihkottomasti ja ystävällisesti kuvailemalla miten eri tuotantomuodoista luomukanalla on parhaimmat olot ja miten etenkin häkkikanala on kanalle todella tukala paikka. Monet ovat tosiaan jo häkkikanaloiden "julmuuden" ymmärtäneet mutta oman kokemuksen mukaan tosi moni tyytyy ostamaan "vapaiden kanojen" munia kuvitellen että ne ovat se eettisin valinta, onhan nimi varsin harhaanjohtava ja silloin vaihto luomumuniin on aika helppo.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen paasannut noista luomumunista kovasti ja silti tuntuu että asia ei oikein mene perille. Tai siis juu muka ymmärretään " on se sitten kauheeta siellä häkkikanaloissa" ja silti ne samat ihmiset ostaa niitä tehotuotettuja munia. Kerta kerran jälkeen systeri tuo mulle munankuoria ja kennoja ja aina vaan ne on niitä tehotuotettujen. Vaikka sama ihminen ihan vilpittömästi ja tosissaan kauhistelee häkkikanojen oloja. Mä en oikein ymmärrä miten se asia pitäisi esittää. Tai ihmiset ei vaan usko, että jokaisen teot ja valinnat vaikuttavat.
Oltiin sunnuntaina syömässä ravintolassa ja mietin ääneen, että höh, ei mitään kalaruokaa. Sisko siihen, että onhan tässä kanaa. Minä siihen taas, mitenhän miljoonannen kerran, että minä en syö tehotuotettua kanaa tai siis broileriahan se on. En viitsinyt lisätä, että ei sitä kyllä saisi kukaan muukaan syödä, mutta en viitsinyt, koska siinä vaiheessa ihmiset pyörittelevät silmiään ja huokailee ja on loukkaantuneita. On vaan ihan äärettömän falskia, että ihmiset, jotka on omasta mielestään äärettömän eläinrakkaita ja eikä 'tappaisi kärpästäkään', syövät sitten kuitenkin hyvällä ruokahalulla tuollaista, vaikka tuotanto-olosuhteet tietävätkin.
smari

Muusa ja tiina kirjottikin jo paljon munkin ajatuksia. On tosi vaikeeta saada ihmiset muuttamaan ostoksiaan. Ja tuo munateollisuus kun saa mainostaa niin harhaanjohtavasti, samoin kun tulee niitä lannoitemainoksia kanankakasta, niin ei voisi enempää olla valheellista mainontaa onnellisista kanoista. Yritä siinä sitten kertoa tosiasioita kanojen olosta, saa vaan itselleen hörhön ja nipottajan maineen. Mutta oonpa silti ottanut sen riskin jo pari vuosikymmentä, toivottavasti sen tekee moni muukin. Se tässä jutussa on niin ihmeellistä, että ihmiset ajattelee häkkikanalat välttämättömäksi pahaksi, asiaksi joka pitää vaan hiljaa hyväksyä ja jos et hyväksy, olet nirppanokka tai kettutyttö. Tai sitten asiaa ei haluta nähdä eikä kuulla, tuetaan sitä vaan rahallisesti ostamalla häkkimunia. Ja ollaan niin eläinrakkaita...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti:Yritä siinä sitten kertoa tosiasioita kanojen olosta, saa vaan itselleen hörhön ja nipottajan maineen.
Joo, justiin jonkun oikeuttaeläimille-kettutytön maineen joka suomalaista viatonta tuotantoeläinkasvatusta mustamaalaa lavastetuin ja/tai ulkomailta kuvatuin videopätkin ja valokuvin... :smt120

BTW me kun itse ollaan kasvissyöjiä niin kun innostuin hautomaan, tuotti noitten kukkopoikien uudelleensijoitus lieviä ongelmia. Useillekin broileria kaupasta ostaville tarjosin "onnellisen kukon paisteja" mutta - kuinka yllättävää - ajatus siinä kanalassa iloisesti tepastelevien kukkonuorikkojen syöminen oli kerrassaan vieras ja vastenmielinen. Ilmeisesti kaupasta broilerinlihaa ostaessa ei tarvitse ajatella sen olleen joskus elävä, tunteva eläin ja se totuus iskee liian kovaa vastaan tuommoista "kotikukko" syömäkuntoon laittaessa.
No, kukkopoikamme menevät nyt mieheni työkaverille joka harrastaa metsästystä. Ja hän oli peräti toinen linnunmetsästystä harrastava jolle kukkoja tarjottiin.
Ushva

On tosi ikävää että kettutytöt ja muut vastaavat tahot jotka laittomin keinoin toimivat ja monesti aiheuttavat vain eläimille lisää kärsimyksiä teoillaan, pilaavat maineen kaikilta niiltä jotka eläinten oloja yrittävät parantaa.
Vaikka tuntuu että ihmiset eivät ymmärrä ja muuta ostamistapojaan, niin kannattaa silti puhua, puhua ja puhua häkkikanaloiden hirveistä oloista ja siitä että parempiakin vaihtoehtoja on. Kyllä aina joku saattaa lopulta ottaa onkeensa näistä neuvoista!

Suomalainen tuotantoeläin tarvii olojen parantamista, mutta kannattaa muistaa että suurin osa esim. sikaloista hoitaa eläimet hyvin. En oikeastaan käsitä miten missään voi tuollaisia sikaloita olla missä eläimet on likaisia ja sairaita. Sikatiloilla käy eläinlääkäri tekemässä sikalatarkastuksen kolmen kuukauden välein ja ainakin meillä töissä se on huolellinen tarkastus. Eläinten on oltava puhtaita ja esim. haavoista tulee heti huomautusta.
Herää kysymys miten viranomaistaholta näitä asioita valvotaan joissakin paikoissa, jos todellakin tuollaiset paikat menevät läpi tarkastuksista. Entäpä teurasauton tai possuauton kuljettaja joka säännöllisesti käy sikalassa, eikö hänkään tee mitään huomatessaan selviä epäkohtia? Liian vähän tässä nyky-yhteiskunnassa piitataan eläimistä ja eläinrääkkääjät pääsevät kuin koira veräjästä. On vallalla monesti sellainen ajatusmalli että toisten asioihin ei puututa vaikka kuinka olisi aihetta. :smt009
No, se sioista.
Kanojen olot ovat ehdottomasti hirveimmät kaikista tuotantoeläimistä. Tuntuu että kanaa ei arvosteta pätkääkään mutta niiden munat kyllä kelpaavat.
Ushva

Nuo perinteiset häkkikanalathan poistuvat (onneksi!) vuoteen 2012 mennessä.
Tämä meinas jäädä huomaamatta! Hyvä sentään tuoki, mutta aika säälittävältä kuulostaa tuollaiset virikehäkitkin. Jos kerran aletaan parannuksia tekemään ja aikaakin on ihan kiitettävästi, miksei samantien tehdä kunnon parannusta. Nyt käy tietysti niin että tuo lakimuutos on ainoa parannus taas moneen kymmeneen vuoteen :smt013
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen käynyt häkkikanaloissa ja isoissa lattiakanaloissa myös, koska meillä harrastettiin ennen tuota kesäkanojen pitoa ja ne kanat oli suurkanaloista hävitettäviä yksilöitä, joita hain. Ei tuossa videossa ollut mitään ihmeellistä eikä poikkeavaa. Hiukan suoraan sanottuna huvittaa nämä ihmisten reaktiot, että tän täytyy olla jostain ulkomailta, ei meillä Suomessa. Samanlaista se on joka paikassa. Ihan normi häkkikanalatouhua. Meidän kesähybridit oli yleensä tuon näköisiä, joskus pahempiakin. Yhtenä kesänä sain kanoja, jotka oli nälkiintyneitä. Oli kai ajateltu lopettaa ruokinta pari viikkoa ennen kaasutusta ja munittaa loppu aika lihoista... Mutta ei toki kaikki häkkikanaloiden omistajat sentään tällaisia ole, eikä varmaan suurin osakaan. Paiseita ja haavoja häkkikanoilla oli hyvin usein ja lihaskunto olematon. 40 sentin korkeuteen hypähtäminen vaati parin viikon treeniä. Joka kevät sai satsista aina lopettaa pari huonokuntoisinta, jotka eivät pärjänneet liikkumista vaativassa ympäristössä. Sairaalloisia tapoja, kuten höyhenten nyppimistä ja syömistä oli useilla, tosin ne usimmilla loppuivat pikku hiljaa uudessa ympäristössä.

Kyllä tuo häkkikanalatouhu on minustakin eläinrääkkäystä. Toisaalta en oikein tykkää ton eläinoikeusjärjestön tavasta demonisoida tuottajia. Eivät he oikein voi mitään sille, millaiseksi tuotantorakenne on kuluttajien ja kaikkien väliportaiden nuukuuden ja ahneuden takia ajettu. Moni varmaan mieluummin hoitaisi hyvinvoivia eläimiä (kukapa ei), mutta tuottaja on tukkuliikkeen torppari nykyään. Valmiin teollisen konseptin mukaan on toimittava tai sitten oltava toimimatta vallan. Eikä ne jättisuuret lattiakanalatkaan välttämättä mitään kanojen paratiiseja ole, vaikka varmasti parempia ovat kuin häkit. Juttelin taannoin yhden tuottajan kanssa, jolla on kokemusta molemmista. Sanoi tykkäävänsä enemmän lattiakanalasta, koska koki kanojen voivan paremmin, mutta valitti monien tehohybridien sopimattomuutta lattiatuotantoon. Ruskeat hybridit ovat hirveän aggressiivisia. Ennen niiltä katkottiin lattiatuotannossa nokat, etteivät suolistaisi toisiaan. Jotkut valkoiset hybridit ovat taas niin arkoja, että isossa laumassa ja jatkuvassa stressissä saattavat sännätä suin päin kasaan, kun ovi käy. Hänen kanalansa olivat oikein huolella hoidettuja, ei mitään raatoja missään ja kanat hyvässä lihassa. Mutta itse tuotantotavan ongelmiin ei tuottaja oikein voi vaikuttaa, vaikka tekisi työnsä miten hyvin. Arvostan kuitenkin, että joku jaksaa tehdä työnsä hyvin, vaikka munien tuottajahinta on aivan olematon. Vaikken siis tuota suurtuotantoa tuotantotapana arvostakaan.

Enkä mä oikein usko tohon virikehäkkiinkään. Hyvää niissä on sopivan pieni ryhmäkoko, mutta mitä iloa kanoille on virikkeistä, joita ei mahdu käyttämään? Siinä olemattoman pienessä hiekkavadissa rypee korkeintaan jengin pomo ja muut kököttää kateellisina ritilällä. Taitaa jäädä parannus entiseen aika näennäiseksi. Mut hyvä että edes jotain. Noista tehosysteemeistä mukavimmalta näyttää avokerroskanala, joita on kai jonkin verran tehty vanhojen häkkisystemien tilalle. Niitä tuo maahan euralainen firma, muta mahtaakohan näitä paljon Suomessa vielä olla? http://www.haavistonsiitoskanala.com/panegg/Bolegg.pdf

Ihmisille, jotka kyselee munien eroista, sanon kyllä aina, että ostakaa luomua. Se taitaa olla kanan kannalta edes joten kuten siedettävää elämää. Pitäis saada luomun rinnalle vielä joku "kanaystävällinen muna", jossa olis ehkä vielä vähän enemmän tai ainakin saman verran mukavuutta kanoilla kuin luomussa, mutta rehun ei olis pakko olla luomua. Luomutuotantoa rajoittaa se, että kaikki eivät halua tai voi viljellä peltoja luomuna. Eläinystävälliseen tuotantoon voi silti olla kiinnostusta, mutta minkäs teet, kun tuottajahinta on se, mikä se tavanomaisessa on. Sama ongelma varmaan on lihapuolellakin. Saman hinnan saat, laskit mullit ulos tai pidit pienessä karsinassa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Jossain tosiaan oli juttua, että virikehäkkien kanat olisivat niitä kaikkein stressaantuneimpia, koska niiden tarvitsee selvittää nokkimajärjestys ja tapella kylpyvuoroista. Eli taitaa olla ihan vain kuluttajia varten nuo häkit, ei niissä ole kanan tarpeita otettu huomioon.

Se pitää pitää mielessä, että nuo eläinoikeusyhdistykset eivät ole kiinnostuneita tuotantoeläinten olojen parantamisesta, ne haluavat vain mässäillä kauheuksilla lopettaakseen koko tuotannon. Noilta sivuilta löytyi esim. kuvia murskatuista kukkotipuista. Sillä ole mitään tekemistä huonon eläintenpidon kanssa, mutta vastaavalla materiaalilla saadaan väritettyä totuutta, manipuloitua kuulija uskomaan haluttuun asiaan. Oikeuttaeläimille ei olisi tyytyväinen, jos kaikki maailman kanalat olisivat pieniä perhekanaloita. Se olisi tyytyväinen vasta sitten, jos kaikki maailman kanat jolkottelisivat vapaanaan, eikä kukaan söisi niitä tai niiden munia.

Ja se ei todellakaan ole eläintenpitäjän syy, että kanahäkit tai emakkotilat on ahtaat, se on lainsäädännön syy. Suomen eläinsuojelulaki on aivan järkyttävän salliva, sitä olis kiristettävä välittömästi. Valvontaakin olisi syytä tehostaa, lakisääteisiä käyntejä tekevät viranomaiset tuntuvat katsovan vääryyksiä läpi sormien.

Minä en siis missään nimessä ole sitä mieltä, että Suomessa olis asiat mallillaan, vaikka täällä varmasti onkin hommat paremmassa jamassa kuin monessa muussa maassa. Mutta uskon, että sensaatio- ja tarkoitushakuinen kauheuksilla mässäily ja asioiden vääristely ei saa mitään hyvää aikaan.

Harmittaa niin paljon, että meillä on tällä hetkellä vain kolme vanhemmanpuoleista, sulkasatoista, itse omat munansa syövää kanarouvaa, tilaa toiselle parvelle ei ole. Pitää kai vaan odottaa kanojen ottamisen kanssa kevääseen. Ei tee yhtään mieli ostaa kaupasta minkäänsorttisia munia, paitsi ehkä suklaamunia. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

MInusta tuo video oli kamala. Mutta kieltämättä epäilen sen aitoutta. (olen pahoillani)
Meilläkin haettiin häkkikanalasta kanat kun oli pieni.
Ei siellä sentään kuolleita ollu häkissä.
Karvattomia kylläkin..

Ja oli myös töissä häkkikanalassa. Sielläkään ei kuolleita häkkiin jätetty.

Suomessa on niin tarkat hygienia lait, että tuo ihmetyttää minua.

En siis mitenkään puollustele kanaloita. Ja olen kyllä nähny lööpeissä lastenlääkärinkin hevosia nälkään kuolleena, että kaikki on mahdollista.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kyllä mä olen käynyt häkkikanalassa, jossa oli kuolleita kanoja. Se on niin paljon kiinni kanalan omistajasta ja työntekijöistä. Jos hoitaja on omistaja itse ja hän on motivoitunut hommaansa, niin ei tommosta varmasti näe. Mut ei se ehkä edes ole kanojen oloja ajatellen kovin ensisijainen asia, korjataanko raadot pois. Kyynisesti ajatellen vois sanoa, että saavatpahan virikkeitä, kun nokkivat kuolleita lajitovereitaan... Sama kuva ilman raatoja olis jostain syystä ollut kai suuren yleisön mielestä vähemmän sokeeraava. Sen verran katoin ton eläinoikeuspuljun sikavideoita, että sielläkin oli todella panostettu raatojen esittelyyn. Yhdessä flmissä näytettiin pitkät tovit ritilän päälle siivottua kuollutta pikkuporsasta. Ihan niinkuin se kertois eläinten oloista mitään, että sikalassa on porsas kuollut ja se on vielä asiallisesti siivottu pois muiden joukosta. Ne todelliset ongelmat eli ahtaus ja kuivikkeiden puuttuminen tulivat esille vähän niinkuin siinä sivussa. Sama juttu sairaiden kanssa. Filmit kuvas sairaskarsinoita, joissa oli kaksi tai kolme ripulista sikaa. Näistä vois jopa saada semmosen kuvan, että sioilla on tilaa ruhtinaallisesti, kun täpötäysiä tavallisia karsinoita ei näkynyt lainkaan. Eli onko aktivistien mielestä niin, että kuolemaa ja sairautta ei saisi olla (ne pitäisi kai jollain yliluonnollisella tavalla estää) ja eläinten ankeat olot onkin pienempi ongelma?

Pootsi osui naulan kantaan tossa, että ei nämä eläinaktivistit ensisijaisesti kai edes halua parantaa eläinten oloja. Jos nyt Suomessa on 5 miljoonaa munijakanaa ja eläinaktivistit saisivat käännytettyä 80 % kansasta vegaaneiksi (sitähän ne tarjoaa ykkösratkaisuna kaikkeen) ja jäljelle jäisi edelleen miljoona huonosti voivaa häkkikanaa, niin eläinaktivistit pitäisi tätä varmaan suurempana voittona kuin sitä, että 100 % kansasta söisi edelleen munia ja kaikki 5 miljoonaa kanaa muuttaisivat väljiin pienkanaloihin.
smari

Pootsi kirjoitti: Se pitää pitää mielessä, että nuo eläinoikeusyhdistykset eivät ole kiinnostuneita tuotantoeläinten olojen parantamisesta, ne haluavat vain mässäillä kauheuksilla lopettaakseen koko tuotannon. Noilta sivuilta löytyi esim. kuvia murskatuista kukkotipuista. Sillä ole mitään tekemistä huonon eläintenpidon kanssa, mutta vastaavalla materiaalilla saadaan väritettyä totuutta, manipuloitua kuulija uskomaan haluttuun asiaan. Oikeuttaeläimille ei olisi tyytyväinen, jos kaikki maailman kanalat olisivat pieniä perhekanaloita. Se olisi tyytyväinen vasta sitten, jos kaikki maailman kanat jolkottelisivat vapaanaan, eikä kukaan söisi niitä tai niiden munia.
Tuommoinen käsitys mullakin tuosta yhdistyksestä on. Mun mielestä oikeutta eläimille-ryhmä on tehnyt todella paljon haittaa suomalaiselle eläinsuojelulle, se kun vie pohjan pois oikeelta eläinsuojelutyöltä saamalla yleisen mielipiteen koko eläinsuojelua vastaan. Siis esim kettujen ja minkkien irti päästämiset ja muut älyttömyydet. Semmoinen käsitys on selvästi yleistynyt, että kaikki eläinsuojeluun millään lailla osaa ottavat ovat jotain kettutyttöjä. Ei eläimiä harrastamaton osaa eritellä erilaisia toimijoita sen tarkemmin. Tuo ihan tavanomainen eläinsuojelutyö on mulle hyvin tuttua ja siihen ei mitkään turhat hörhöilyt ja turhista asioista nipottaminen kuulu lainkaan.

Silti olen vakaasti sitä mieltä että häkkikanaloita ei millään voi puolustella. Ei edes hyvällä hoidolla.
Vastaa Viestiin