Kanat ja talvi ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuli muuten mieleen, että meillä aikanaan kotona aina väritettiin tussilla saunan hehkulamppu punaseksi ku äiti ei halunnu saunaan kirkasta valoa. Voiskohan tuon lämpölampun värittää, vai onkohan se liian kuumaksi menevä että siinä mikään väri pysyis? Kuumahan se on kyllä hehkulamppukin saunassa mutta ei silti ehkä niin kuuma?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Apuuuva... palellutankos mä nyt heti ekana iltana meidän uudet perheenjäsenet.. alhontyttöjä (kesällä syntyneitä) on nyt kolme orrella :smt007 :smt008 ja ne ei hakeudukaan lämmittelemään yhteen niinkuin nuo tehotytöt. Eikö niitä palella vai onko niin ihmeissään vielä. Talviasunnossa ei ole vielä lämmitystä, kun muut kanatkin (ja kukko) asuu vielä kesämökillä. Talviasunto on siis eristetty, mutta eihän se itsestään lämpene, mä vaan (tyhmänä :smt010 )kuvittelin että niillä ei olis vielä mitään hätää. Lähdenks mä virittää sinne patteria (öljytäytteinen) nyt heti, vai sit yöllä kun mä en saa unta kun kuvittelen mun kanaset siellä värjöttelemässä.. Pakkasellahan se käy yöllä niinkuin viimeyönäkin, en tiedä kuin kylmää on luvattu. Mä käyn varmaan hakemassa ne keskellä yötä sisälle laatikkoon sängyn viereen koisimaan!!
Tässä tytöt vielä, mä oon ihan :smt060
Kuva
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ei niitä taida paleltaa, kyllä ne olis pörrössä ja hiljaa muuten. Jos kanat on tallustelleet päiväsaikaan ulkosalla, niin eihän tuulensuojaiesssa paikassa ole niitten mielestä ollenkaan vilpoinen. Ennusteiden mukaan ens yöstä tulee kyllä kylmä, mutta ei niin kylmä kuin viime yöstä. Paljon onnea uusista kanasista!:smt001

Mulle kävi iso helpotus tänään, pääsin kanakopinteossa puoleenväliin.Nyt tirpat on siellä sisällä viettämässä yötä väliaikaisella orrella. Tosi pieneltä se koppi kyllä vaikuttaa, mut sen kanssa on vaan pärjättävä. Meinaan päästää kanoja talvella ulos aina kun keli vaan sallii. Jos talvi on samanlainen kuin viime kerralla, ei niitä sisälläpitopäiviä montaa tulekaan.

Kopin sisäseinät on pääosin vanhoja valkoisia väliovia. Kahdessa seinässä on eristeenä noin 15cm lasivillaa, kaksi on vielä eristämättä, niihin tulee varmaan styroksit. Katon eristemateriaali on vielä auki, mutta paksusti sitä tulee. Maapohjainen siitä kopista sitten tuli kumminkin, jonkinmoinen kestopehku siihen taitaa sitten kerääntyä lämmikkeeksi. Laittelen kuvia sitten kun saan kopin valmiiksi ja sisustettua. :smt001
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Kiitos Pootsi rohkaisusta, ei ne pörrössä olleet, päinvastoin, siloisia kuin mitkä, siks mä huolestuinkin. Eli se onkin hyvä merkki, ei palella silloin :smt038

Onnea sinnekin kanalan etenemisestä, meillä puuttuu vielä ulkolaudoitus kokonaan (on tuulilevyllä) ja sisälaudoitusta vähän. Sitten enää jotain piparkakkureunaa etc ja terassi tietenkin, että on penkki istuskella ja seurata lauman touhuja.
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Hee. Helpottaa lukea muittenkin keskeneräisistä
kanakopeista. Ton mun kukkoni nimi pitäisi olla
Iisakki , niin natsaisi tuohon niiden hitaasti valmistuvaan asumukseen ;se kun valmistuu just yhtä lupsakanjoutuisasti kuin se legendaarinen Iisakin kirkko. Ulkolaudoitusta ja sähkövirityksiä vielä uupuu.
Maalattia tuohonkin tuli. Saa nähdä miten toimii, kun järkeilin, että kotkot tykkäisi talvellakin varmaan jossain kohtaa kylpeä ja pöllytellä hiekassa ja mullassa. Mahtaako olla riittävän lämmin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ushva, autotarvikeliikkeestä saa semmosta spraymaalia joka pysyy lampuissa. Poika just maalaili melkeen kaikki polttimot mopossa ja tallissa :smt013
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt005 :smt003 :smt005
papukaija1

navetan sisälle kanala

Viesti Kirjoittaja papukaija1 »

meillä vanhaan pihanavettaan tehtiin kanala johon tuli 20 neliötä tilaa ja osa seinistä on isoja heinäpaaleja (n70 kpl)eristeenä kylmälle ja lattialle ostin ison turvepaalin josta tulikin n.50 cm paksu lattia ja kutteria vielä siihen päälle hetken koristeeksi :/
tytöt laitetaan sisälle tulevana viikonloppuna ja katotaan miten talvi mennee,
niin puuttuu meiltä vielä sisätiloista muninta kopit mutta pitsiverhot ovat jo ikkunassa ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kuulostaa kivalta. Kuvat ois mukavia, varsinkin niistä pitsiverhoista. :smt002
papukaija1

pitsiverhot

Viesti Kirjoittaja papukaija1 »

olivat jo ulkotilassakin tosin nämä sisä verhot olivat jo paikoillaan kun tilaa kanoille teimme mutta sopivat niin hyvin tuohon tilaan,,,toki toki ne onnyt pesty ja ikkunakin puunattu jotta kanit , kanat ja ja ja mitäkähän muuta näkevät ikkunasta ulos koirien häkeille.
heliii

kuinka lämmin kanojen sisätilat tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja heliii »

Kuinka lämmintä kanalassa jossa on neljä kanaa tulisi olla talvisin. voiko kesällä kanat olla vapaana ulkona?!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Riippuu vähän myös kanojen rodusta. Esim. maatiaiset ja jättirodut pärjäävät viileämmässä. Niiden osalta voinee sanoa, että talvella noin +4 astettakin riittää. Minimissään lämpötila tulisi pysyä plussalla niin, että vesi pysyy sulana. Jos hetkellisesti menee kylmemmäksi, tulee vesi tarjota lämpimänä.

Kesällä kanat voivat ulkoilla vapaana, jos paikka on sellainen, ettei niistä ole esim. naapureille tai liikenteelle tms. haittaa. Toki riski petohävikistä kasvaa, jos ympärillä taas on metsää tms. kettuineen ja haukkoineen. Myös naapurin kissat ja koirat voivat aiheuttaa harmia. Reviiri kanoilla on yleensä pieni, eivätkä siinä mielessä karkaa pihasta minnekään vapaanakaan, kunhan ovat paikkaan kotiutuneet.

Kysymistäsi aiheista on aika paljon juttua entuudestaan, joten voit etsiä myös vanhoja keskusteluja käyttämällä haku-toimintoa. Mutta kysyäkin saa! :smt001
aholainen

Viesti Kirjoittaja aholainen »

Muniiko nuo maatiaiset talvella ja viileässä...vai onko se valoisuus tärkein?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Valo on periaatteessa se tärkein. Vaikka pitäähän kanat välillä lepotaukoja.
Ja on yksilö eroja ja ikä vaikuttaa myös.
aholainen

Viesti Kirjoittaja aholainen »

No mulla ekat kanaset, jotka alkaa koht`puoliin oleen siinä munintaiässä. Oon kuullut, ett maattarit munii myös talvella. Aloin vaan vähän epäileen...en mistään erityisestä syystä...mut kuitenkin. Odotan innolla ekoja munia. Vielä on noitten tiloissa petraamista, mut eiköhän ne oo site perfect, kun se hieno hetki koittaa! :smt003
Vastaa Viestiin