Lämpötila

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitä ruukaatte antaa kun annatte.
Ei ole tullu itellä edes mieleen :-s
Ja miten on jos kanat saavat kaikkea kotikeittiöstä, ruuan jämät ja kaikki vihannestenkuoret keitettyinä jne. Niin onko tarve suuri?
Meillä saavat myös viljaa ja sitä teollista rehua joka päivä.
Olisko silti parempi varalta antaa?

En oikein perusta pillereistä kun olen monipuolisen ravinnon puolesta. Mutta voiko kanojen ravinnon monipuolisuutta varmistaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon antanut vain kalanmaksaoljyä talviaikaan.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Minkä verran? Ootko annostellu joka kanalle erikseen vai laittanu vaan johonki astiaan ruuan joukkohon tai jotain?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olen sekoittanut leipämössöön ja antanut viikon tai parin kuurin silloin sun tällöin. Muoriska kirjoitteli aikoinaan annosteluohjeet...niiden mukaan olen määrän laittanut:

"Kalanmaksaöljyn annostus päivää kohden
Kananpojat: 15ml /200 eläintä/ päivässä
Kanat : 15 ml/30 eläintä päivässä
Kalkkunat, ankat, hanhet: 15 ml/10 eläintä päivässä
näiden poikaset 15 ml 50 eläintä/pv"
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Eli 4-5 kotkolle ei montaa milliä sitte menis
sininenuni

Viesti Kirjoittaja sininenuni »

(Mun täytyy nyt edelleen jatkaa tätä kyselyäni. En vaan mitenkään tieten tahtoen haluaisin hoitaa väärin noita kotkottajia...)

Tirppojen (1+3) talviasumus sijaitsee hirsisessä liiterirakennuksessa. Seinistä ei siis vedä, mutta varmuuden vuoksi (ja siivoamisen helpottamiseksi) laitan vielä vesivaneria seinien alaosaan. Ikkunoista saattaa hieman tulla kylmää, ovat meinaan vanhat, mutta ei niistäkään niin paljoa vedä että sulat pöllyäisivät. :smt003 Koko tila on kooltaan noin 5 x 4 metriä, joista kanojen aluetta n. 3 x 3 metrinen kolmio (eli lattiapintaa n. 5 neliötä). Miltä kuulostaa...?

Ja sitten se varsinainen kysymys: riittääkö tuohon tilaan yksi lämpölamppu, orren yläpuolelle sijoitettuna? Kuinka tehokas lamppu on tarpeen? Muita eläimiä tuossa tilassa ei ole, joten lisälämmitystä ei tule senkään puolesta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Eikös juuri kyseleminen pidä näitä palstoja käynnissä, eli vapaasti vaan. :smt001

Tulee mieleen, että mahtaakohan se vesivaneri olla tarpeen. Jos vaan raaskit maalata hirsiseinät kalkkimaalilla kerran vuodessa, niin kanala on hygieeninen ja siisti. Ikkunoiden mahdollisiin rakoihin kannattaa tunkea veitsellä vanhaa räsyä matonkuteeksi leikattuna niin paljon kuin mahtuu, pitäis mahdollisen vedon ainakin lakata.
Luultavasti ens talvesta tulee taas kamalan lämmin, kovia pakkasia ei välttämättä riitä kuin pariksi viikoksi. Ikkunoiden päälle voi silloin laittaa kerroksen tai pari muovia, jos kylmä tuntuu kovasti niistä hohkaavan.

Mahtaiskohan sen kanakolmion aukinainen sivu olla viisainta levyttää...Se ainakin säästäisi lämmityskustannuksissa, häkistä lämpö karkaa äkkiä sille tyhjälle puolelle. Noin pieni kanamäärä ei edes tuota juurikaan lämpöä.

Lämpölamppua ei varmaan kannattaisi sijoittaa orren yläpuolelle, kanojen pitää kuitenkin saada nukkua hämärässä. Itse varmaan laittaisin punaisen lämpölampun vesiastian päälle, sit lisäksi pienen patterin seinään, jos koko huone on aukinaista tilaa. Mut jos sen kanojen loosin levyttää, niin tuskinpa se tarvitsee yhtä lamppua enempää lämmikettä.
Monessa kotikanalassa lämpö menee alle nollan kovimmilla pakkasilla. Silloin lämmin vesi ja riittävä rehu on tosi tärkeää.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tuosta lämpötilasta miekin, eli meillä vipeltää kanat viel ulkona asteita 5-7 eikä niitä saa sisälle millään. Iso ikkuna on auki kokoajan kanalaan ja siellä on vain kääpiö-koch kana tipujen kanssa yöt nukkumassa ( 2,5kk ikäiset) muut kanat/kukot + myös silkkikana tipuinee nukkuu ulkonatarhassa (katettu) orrella (tiput 2kk). Sisällä kanalassakin on + 10 astetta kun ei voi laittaa sitä ikkunaa kiinni.
Ovat hiukan pörröisiä ja munitus varmaan toisilla vähäisempää. Eli pitäisi jollain saada ne houkuteltua sisätiloihin :-k mut viime vuonna se ol vaikeeta ja ajattelin et onnistuisiko se ihan itsekseen niiltä huomata ettei tarkene enään. Kuopimista ja ruohoa pihamaalla riittää vaikka kuin joten ei varmaan ole helppo saada hyvän ruoan ääreltä pois.

Toinen sitten tuohon ruokaan, meillä syövät kotiruokaa lisukkeina (ei kovin maustettuja) sekä tietty jyvät + muut kalkit ja rehut päälle ja hyvin maistuu.

Nyt menevät jo viiden maissa nukkumaan, mutta kukot aloittaa kiekumisen jo kolmen maissa ja oven takana ovat jo kuudelta aamusta.
Virikkeitä on näillä paljon päivän mittaan ja munivat tällä hetkellä sitsemästä kanasta kolme joskus neljä. Sulkasato on kahdella. :smt002
Että tämmöistä :smt006
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mun kanoilla ei siis ole eristettyä sisätilaa, aloittivat jotkut sulkasadon jo 1,5kk sitten. Menevät sisälle siinä 18 jälkeen ja tulevat ulos siinä 07 aikoihin.
Paksuilta ja pörrösiltä näyttävät ja munivat taasen enempi kuin sulkasadonaikaan. Parina yönä ollut yöpakkasta, mutta hyvin nuo vielä mennä porskuttaa :smt003
Vastaa Viestiin