Hautova kana ja munansyöjähybridit!?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
flai

Hautova kana ja munansyöjähybridit!?

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä alkoi Klaara (jättikochin) taas tänään viihtyä pesässä äkäisesti pörhistellen, joten tipuja olisi taas luvassa! Edelliset ovat nyt reilu 2kk vanhoja, niistäkin Klaara hautoi osan mutta Anni omi ne silloin itselleen hoidettaviksi parin viikon päästä kuoriutumisesta. Aika äkkiä alkoi uudestaan hautoa, mutta hautokoon minun puolesta, kyllä meille tipuja mahtuu. :)

Nyt vaan ainut ongelma ovat nuo hiton hybridit, jotka syövät munat heti kun sellaisia jostain löytävät! Niiden munia en ole löytänyt moneen viikkoon, häviävät samantien kuin ilmestyvätkin, märät oljet vain jää merkiksi. Tämä ongelma on alkanut edellisen haudonnan jälkeen, ja voi olla että menee mönkään koko asia tämän takia, olen nimittäin aivan varma että heti kun mamma poistuu välitunnille, nämä hyökkäävät haukkoina munien kimppuun. Siispä menin ja suljin hätäratkaisuna nämä tuholaiset omaan osastoonsa yöksi, ulos pääsevät sitten päivisin muiden mukana, ja mamma jää sisälle pesäänsä. Mutta onkohan tämä tila niille loppujen lopuksi kuitenkin liian pieni asustaa koko haudonnan ajan? Kanat ovat sisällä noin 15 tuntia/vrk. Lattiatilaa kopissa on noin puolitoista neliötä, mutta korkeutta vain 120 cm, ja kanoja on siellä nyt kolme. Yksi orsi ja munintapesä on, ja vesi- sekä ruokatarjoilut. Ennenkuin laitoin ne tuonne, oli jo yksi hautovan kanssa samaan pesään metakasta huolimatta tunkemassa, herkkujen toivossa kurkki siipien alle!

Tämän munansyönnin kanssa on kokeiltu sinappipommit, kovat valemunat ja pesien pimentämiset sun muut ohjeet mitä täältä olen löytänyt, tällä hetkellä on käytössä pahvilaatikkopesät joissa on vain pienet oviaukot eivätkä ne ole maan tasalla, varmasti on hämärää ja rauhallista, eivätkä munat näy ohikulkeville kanoille. Vielä mitä, nämä hirmut kiertävät pesissä kurkkimassa ja seuraavat jos joku muu menee munimaan ja menevät sitten perästä. Onneksi olen saanut joitakin munia kerättyä jattikocheilta kun olen seurannut niiden perässä ja ehtinyt ennen rosvoja, sain nyt edes muutaman munan klaaran alle. Ruokinnassakaan ei pitäisi olla vikaa, kanakalkkia ja munankuoria on tarjolla jatkuvasti, samoin valmisrehua ja kauraa, ja muutenkin saavat monipuolisesti tähteitä keittiöstä.

Melko toivoton tilanne senkin takia, että yksi näistä hybrideistä tekee todella ohutkuorisia munia, jotka hajoavat melko herkästi. En tiedä mikä kana se noista kolmesta on. Luulen, että tämä munansyönti voisi olla alkanut noista heikkokuorisista, niiden tulo loppui ensin ja sitten muidenkin munien... Kalkkia saavat tosiaan monessa muodossa, taitaa olla jotain imeytymisongelmaa, ja ovathan nämä tietysti tehomunijoiksi jo aika "loppuunkäytettyjä", tulevat parivuotiaiksi syksyllä.

Kääk, mitähän ihmettä teen näiden kaheleiden kanssa? :smt013
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joku kirja neuvo että eristää munansyöjäkana hämärään "yksiöön" muutamaks viikkoa. Ettei nää niin hyvin syödä niitä munia. Ja samalla pitäs satsata ruokavalioon. Tehosta ei takeita, liekö kirveskuuri se ainut varma. :smt012
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Millaisia sinappipommeja sulla on ollut? Mä tein ensin pommeja kaupan sinapista ja pippurista, eihän ne toimineet. Munansyönti loppui sitten kun tein tiukkaa tavaraa sinappijauhosta ja vedestä, niitäkin pommeja piti tarjoilla kanoille tosi monta ja usean päivän ajan. Nythän meillä on enää kolmen kanan ja parvi, mutta päivässä tulee parisen munaa.

Tuosta tilasta en osaa sanoa, onhan se aika pieni, mut tietty varustelukin vaikuttaa kanojen viihtyvyyteen. Itse tekisin niin, että jos kanat eivät ole rakkaita, niin käyttäisin niitä terapiaistunnolla herra Pölkyn luona. Tärkeille kanapersoonille taas tarjoilisin kunnon sinappipommikuuria vaikka sit siellä kopissa. Haudonta-aika on kuitenkin suht lyhyt.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Juu kaupan tulista sinappia, pippuria ja chilijauhetta olen laittanut pommeihin. Kyllähän ne vähän ihmetystä tuntuu aiheuttavan, ainakin kun kurkin ovelta kun ne niitä ensimmäisen kerran saivat, ilmeet oli näkemisen arvoiset. :smt003 Mutta kyllä ne silti on aina rikottu, vaikka aika usein saivat, nyt ei ole edes niihin riittänyt munankuoria kun kaikki ehjät munat ovat klaaran alla. :smt019

Tänä aamuna kyttäsin pari tuntia kanalassa näiden menoa ja sain selville sen kuka niistä munii heikkoja munia. Yritän nyt vielä jotain tehdä näiden kanssa, mutta tämä heikkoja munia tekevä kana sekä toinen joka ne munat aina rikkoo, ovat nyt kyllä pölkkyterapiauhan alla. :smt009 Kolmas ei ollut niin kovin hanakka munie perään jos ne pysyivät ehjinä, valmiiksi rikotut kyllä kelpasi. Sillä saattais olla siis toivoa vielä. Ja huomasin harmikseni että onhan tämä tapa tartutettu tuohon siniseen jättikochin Aniinkin! :smt013 Omia muniaan se ei ole (vielä) rikkonut, kun ovat niin kovakuorisia, mutta tekomunien kimpussa sekin oli kun toin lisää, ja kurkisteli kaula pitkällä kun hybridit rikkoivat munan yksiössään. :smt010
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hätä/tilapäisratkaisuna puolitoista neliötä ei minusta ole ollenkaan liian pieni, jos vertaa sitä vaikka häkkikanojen tiloihin.
Helposti tarttuva ja vaikeasti kitkettävä pahe kun on tuo munansyönti, niin kannattaa tosiaan harkita, että päästääkö tehotyttöjä enää ollenkaan muun parven joukkoon.

(Meillä Justiina-TheBoss munii silloin tällöin ohutkuorisia tai jopa nahkamunia, mutta se on niin jänskä, että epäkurantit tuotokset tekee vain ja ainoastaan orren alle kakkalaudalle, pesään munii sitten valiomunansa. Muut osaavat syödä näppärästi noi vialliset munat, mutteivät onneksi pesiin munittuja. Tässä kohtaa pitää koputtaa puu{pää}tä :violent1: )
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

No nythän tämä vasta hauskaksi muuttui. Annikin alkoi hautoa, ilmeisesti Klaaran esimerkin innoittamana, ja eilen vielä tein kaikkeni pesien kanssa että ne olisivat mahdollisimman hämäriä ja mukavia ja oikealla korkeudella. No näytti sitten kelvanneen! :smt005 Tiput istuvat ylimmällä orrella ihmettelemässä kun kukaan ei komentele, kochinit hautoo ja hybridit ovat eristyksessä, ja kukko on lievästi sanottuna ihmeissään yksin lattialla. :smt003

Mutta eipä minulla ole sille munia alle kuin yksi sen oma, tänään munittu, kaikki ehjät on Klaaralla. Nyt se istuu sen omansa ja parin muovimunan päällä. En viitsi Klaaralta kauheasti verottaa, kun kokemukseni mukaan niitä kuitenkin voi haudonnan aikana rikkoutua ja jos kaikki eivät edes lähde kehittymään (nuo ovat jääkaappisäilytettyjä, yli kaksi viikkoa vanhoja eikä edes käännelty) niin tulisi edes muutama tipu. Pitänee laittaa ostopuolelle ilmoitus siitosmunista. :smt001
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Päivitystä tilanteeseen: munansyöntiongelma eteni siihen pisteeseen että kirvesterapia otettiin avuksi. Lähtöpassit saivat nuo kolme munintahybridiä, jotka olivatkin tämän ongelman lähde. Toiseen jättikochiinkin oli tapa ehditty tartuttaa, mutta toivon mukaan se on sellaiset paheet jo unohtanut, kun nyt istuu hautomassa toista satsia putkeen. Ensin sillä oli alla vain yksi muna joka mystisesti viime viikolla katosi (ne hybridit! :smt013 ), ja nyt on tulossa alhojen munia alle, kiitos Mimmin. :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Toivottavasti tulevat ehjänä perille! Pidetään peukkuja hautomiseen.. :smt023
Vastaa Viestiin