Newcastlen tauti jyrää!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Newcastlen tauti jyrää!

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Nonni, nyt on Nurmossa kana-ja luojatiesmikätila joutunut lintunsa hävittämään newcastlen takia. Oli kaverini tuttavia eikä ollu vaivautunut kertomaan mitään, puskaradiosta kuultiin!! Raivostuttavaa vastuuttomuutta!! :smt013 :smt076 :smt097
Kiehun ja pihisen!!!
:smt013 :smt019 :smt019 :smt018 :smt018
Että kaiken varalta otan yhteyttä eläinlääkäriin ja tyrkkään tipuni sisätiloihin.
Ehkä ylireagoin, mutta eipä näitä ilmajokisia maatiaisia maailmassa liikaa ole!
Viimeksi muokannut kanamummo, 13 Heinä 2008, 07:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sabinar

Viesti Kirjoittaja sabinar »

ei vara venettä kaada!varmaan tekisin minäkin samoin ja varmistaisin että kaikki on OK omilla kanoilla ja miten välttäisin kyseisen taudin.Pidän peukkuja ettei ole levinnyt laajemmalle alalle.Luulisi ihmisten sen verran tajuavan että kun tommosta tautia ilmenee niin siitä ystävällisesti informoidaan kanssa ihmisiä ja yritetään yhdessä estää epidemian leviäminen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jotenkin on ihmeen hiljaista kuitenkin tällä saralla.. Onko tauti saatu rajattua vai vieläkö testejä tehdään? Onko uusia tautitapauksia tai etsitäänkö niitä edes enää???

Tällaisissa jutuissa pitäis kyllä tiedottaa lähes päivittäin, missä mennään ja mitä on tapahtumassa.

Muoks, niin siis kun tuo Nurmon uutinenhan oli Eviran sivuilla jo 25.6. ja sit 1.7. on tullut "Newcastlen tauti ei ole vielä levinnyt yhdellekään siipikarjan tuotantotilalle" -juttu.
kanamummo

Ai jaa!
Tosi kivaa! Jäi ne uutiset kattomatta ja eipä oo tyyppi tosiaankaa vaivautunut kellekkää ilmottelemaan! Kaverini on nyt "kontaktitila" enkä mäkään tohi kanoja myydä...
kanamummo

Kaiken huippu!!! Kaverin hautomakoneessa oli muutama siltä nurmolaiselta ostettu siitosmuna. Seassa meikäläisen maatismunia. Läänineläinlääkäri on soittanu kamulle kolmesti tänään ja paikallinen eläinlääkäri tuli tuhoamaan kaikki munat, kuoriutuneet tiput :smt010 ja vei ison säkin näytteeks Eviralle. Kaikki meni.........
Onneks hautomakone ja tiput oli tuvassa, kamun omat kanat on melko turvassa ja mä en oo käyny siellä ku haudontamunat pihaan tuomassa mut silti hirvittää! Kellekkään en tohi mitään myydä ja nyt oon tunkenu kanat takasin sisälle, tiivistäny luukut varpusenpitäviks(suojelenko kanoja ulkolinnuilta vai ulkolintuja kanoilta, hehe?) istun täällä kädet ristissä ja oottelen testin tuloksia...kai oon hysteerinen joo.
Älkää KOSKAAN ostako kanoja tai munia vähänkään kelmin tai jopparin oloselta tyypiltä. Tämä ei käy meikäläisen kanansäilyttäjän järkeen näin vastuuton käytös ollenkaan.
Anteeks tämä vuodatus ja silti kiitos kun saa jollekin tämän kaataa niskoiltaan!
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

kanamummo:Tutkivatko ne ollenkaan että onko kaverisi linnut kantajia vai tapettiinko kaikki vain varmuuden vuoksi? :smt009
kanamummo

Ensin tapettiin ja nyt tutkitaan. Siis hautomakoneesta kaikki. Jos niistä ei löydy virusta saa ulkokanat elää.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Oookei...mutta munathan olis pystynyt ehkä kaasuttamaan, new castlen tauti ei pitäis mun käsityksen mukaan levitä munan sisällä? Peukkuja kovasti että saavat kanat jäädä eloon...
Mimmi

Auts! Kamalaa.. Kauanko tuloksia pitää odotella? Joko ovat Eviralta olleet sinuunkin yhteydessä? Eikös ne käy sit läpi kaikki tautitilaa kontaktoineet tilat?
kanamummo

Tauti leviää jotenki kuorien kautta.. 2 viikkoa ootetaan tuloksia, mutta Evira ei oo muhun vielä ollu yhteyksissä. Sitten varmaan jos näistä löytyy. Käyhän ne kaikki tautitilaa kontaktoineet JOTKA NE TIETÄÄ eli hiljaisuus auttaa leviämistä.
Kiitos myötätunnosta! Ja pitäkää varanne!
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Hemmetti, että mua korpeaa nuo tuommoset tyypit :smt013
Tuostakin paikasta on käsittääkseni aika paljon lähtenyt munia ja lintuja maailmalle..
Kyllä pitäis ihmisellä olla sen verran selkärankaa, että rehellisesti kertois, minne on lintuja lähtenyt ja ilmoittelis uusille omistajille taudista!

Niin moro vaan kanamummo! Enpä aikaisemmin hoksannutkaan kuka olet :smt002
Mimmi

Jep jep.. Nyt sitten tulee tietoa.. (Kaikkea sitä menee ihminen toivomaan..) Olen tautitilan kontaktitilan kontaktitila ja ell kävi juuri antamassa rajoittavat määräykset.. Eli linnut sisälle ja odotellaan.. Maanantaina tulee verinäytteiden otto.

Olkaa nyt ihmiset oikeasti varovaisia, älkää liikuttako nyt munia ja/tai lintuja suuntaan tai toiseen. Muuten tämä ei lopu ikinä. Ja kertokaa heti, kun tiedätte jotain.
Pigeon

tauti

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Kyllä tutkimukset jatkuvat edelleen, olen tänään/joka päivä. :smt012 viimeksi ollut yhteydessä Eviraan.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Voi hiton newcastlen-tauti, toivottavasti se kukistetaan äkkiä eikä kenenkään lintuja enää tarvi lopettaa! Kyllä nyt on monella piinaviikko/viikot eessä, joten jaksamista kaikille joilla on pelkoa tartunnasta!
Mimmi

Wuohetar on tien päällä ja pyysi kertomaan, että hänen tilansa on tuo mun mainitsema tautitilan kontaktitila. Hän sai tiedon tänään reissun päällä ja ajaa sydän sykkyrällä äkkiä takaisin kotiin. Läänineläinlääkäri on tulossa vielä tänään ottamaan siellä verikokeet.

Wuohettaren kontakti tautitilaan on jo huhtikuulta, joten luulisi, että tauti jo näkyisi parvessa, jos tartunta olisi tullut kaupan päälle.

Ja Wuohetar toi mulle just eilen viiriäisiä, kun ei ollut saanut vielä tietoa tuosta tautitilasta. Ihme meininkiä, kun ei sieltä ilmoitettu nopeammin.. :smt017 :smt009 :smt012

Mä soitin heti omat kontaktini, vaikka ei ois vielä ollut pakko.
Vastaa Viestiin