Kestopehku

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Fairy
muna

Kestopehku

Viesti Kirjoittaja Fairy »

Moikka! Olen tutkinut kestopehkua nyt tovin ja en ole vieläkään ihan 100% varma mitä olen tekemässä 😊 eli voisiko joku ystävällisesti auttaa hieman hölömöä alkuun.

Eli haluaisin ihan ”idiootille ohjeet” elikkä jos minulla on tyhjä kanala, niin mitä sinne laitetaan ja kuinka paljon, ja muutenkin mitä sille pitää tehdä että saa sen toimimaan ja jatkotoimenpiteet ylläpitoon, tapoja on vissiinkin niin monta kun käyttäjiäkin ja olisi kiva saada käytännön kokemuksia asian tiimoilta. Kiitollisena jos joku viittii vääntää raitalangasta meikäläiselle 😆
Tuutikki
kääpiö-kochin

Re: Kestopehku

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Minulla ei ole kokemusta kestopehkusta, vaikkakin kyllä kompostoinnista, mutta tuolta löytyy hyvät ohjeet:
http://siltajoensirkus.blogspot.com/201 ... kulla.html

"Syksyn lähestyessä kerään pihan haravointijätteet: lehdet ja oksat ja kannan kanalaan. --- Oksia ja karkeampaa ainesta tarvitaan, jotta pehku ei heti tiivisty liikaa. Jos lehdet ovat kovin kuivia, niin nakkelen kanalaan myös kukkapenkkien kitkuujätteitä --- alan kauhoa päälle purua, hamppukuiviketta tai pöpelikön haketusmursketta mukaan. Yleensä tässä vaiheessa kippaan myös mahdollisten tipujen tai viiriäisten käytettyä purua kasaan.---

Tavaraa tarvitaan useampi kymmensenttinen, jotta kompostoitumiselle muodostuu riittävä massa. Mikäli lehtimassa ja muu ryönä on riittävän kosteaa, alkaa pehku itsekseen pöhistä, eli kompostoitua, viimeistään kun kanaset ovat kotvasen pehkuun kakkineet. Yleensä kosteutta tarvitsee kuitenkin lisätä."

Lisää aiheesta on täällä:
http://siltajoensirkus.blogspot.com/201 ... ennys.html

Komposti herää vihreällä ruohosilpulla - voisin kuvitella, että kestopehkun herättäminen toimisi samoin. Silppua ei tarvitse olla paksusti, koska se on niin tiivistä, eikä sitä tarvita koko kompostin alalla, vaan keskellä ikään kuin "sydämenä".

- Toivottavasti pehkusi onnistuu hyvin ja lähtee käyntiin ongelmitta. :smt023
pikku parvi kanasia
Fairy
muna

Viesti Kirjoittaja Fairy »

Kiitos! Täytyy toivoa että siitä ei tule katastrofia 😄
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu, kyllä kestopehku vertautuu aikaslailla kompostointiin! Mulla on vaan parin talven kokemus kestopehkusta, mutta kyllä se on hyvä systeemi varsinkin silloin, jos kanala tarttee edullista lisälämmitystä tai turvaa sähkökatkojen varalle! Meillä oli aikoinaan hyvin eristetty ja sähköllä lämmitetty eläinsuoja, niin siellä jo n. 30cm kestopehku rupesi toimimaan \:D/
Vastaa Viestiin