Kiusaavat kanat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kanojenelämää
muna

Kiusaavat kanat

Viesti Kirjoittaja kanojenelämää »

Hei, meillä on nyt sellainen tilanne että 3 kanan laumaamme muutti 3 uutta kanaa, edelliset kanat ovat vanhempia jo, yli 4 vuotiaita, uudet ovat
1 vuotiaita. Ja ongelma on se että nuo vanhat kiusaavat ja jahtaavat koko ajan uusia.
Uudet kanat on asuneet nyt jo viikon täällä, ja yhä jahdataan ja otetaan niskasta kiinni... Lauman kukko ei tee asialle mitään.

Olen joutunut tämän takia pitämään kanoja erillään silloin kun en ole vahtimassa ettei nyt veritappeluksi menisi..
Siispä kysymykseni koskee, mitähän tämän tyyppisissä tilanteissa pitäisi tehdä, pitäisikö uusien kanojen muuttaa kokonaan pois vai onko keinoja?

Itse törmäsin netissä nokkimisenesto sprayhin, tai samaan sarjaan kuuluviin hirvensarvihajuste spray tai kerbl-no fight tai no bite sprayt. Näiden pitäisi ilmeisesti haista niin pahalle, ettei kiusaava kana halua mennä edes lähellekkään kiusattavaa kanaa.
Mutta onko kellään täällä kokemusta näistä spray pulloista? Toimivatko? Otanko riskin ja kokeilen niitä ja sitten mahdollisesti jos eivät toimikaan niin mitä sitten teen haisevien kanojen kanssa :smt021 :smt005

Vinkkejä kehiin!
T800
nuorikko

Re: Kiusaavat kanat

Viesti Kirjoittaja T800 »

Minulla oli reilu vuosi sitten aika samanlainen tilanne. Yritin neljän 1,5 vuotiaan tuotantokanan parveen tuoda kolmea 12 viikkoista maatiaiskanaa. Vanhat kanat jatkuvasti kiusasivat maatiaiskanoja. Minulla oli kuitenkin mahdollista pitää uusia ja vanhoja kanoja eri osastoilla kanalassani. Siten, että kanat kuitenkin näkivät toisensa ja osittain tottuivat toisiinsa. Seuraava vaihe oli yhdistää kanalan tilat siten, että pienillä kanoilla oli aina jokin pakoreitti, etteivät he jääneet pussiin. Siitä se sitten lähti kanaparvien hidas integroituminen. Muutaman kuukauden päästä rohkeimmat pikkukanat yritti jo mennä isojen kanssa samalle orrelle nukkumaan, mutta nokkiminen oli liian rajua. Viikosta toiseen pikkukanat kuitenkin yrittivät päästä nukkumaan isojen kanssa ja viimein se kana kerrallaan alkoi onnistua. Täydellinen yhdistyminen otti minun tapauksessa aikaa 4-5 kuukautta.

Minulla ei ole kananhoitokokemusta kuin reilu kaksi vuotta, ja suurinpana yllätyksenä minulle tuli kananhoidossa se, että eri-ikäisten kanojen yhdistäminen voi olla todella haastavaa.

Nyt minulla on taas uusi haaste. Tuohon yllämainittuun maatiais/tuotantokanaparveen olen yrittänyt yhdistää kahta samanikäistä pikku kukkoa ja yhtä kanaa. Vaikealta näyttää.
kissaihminen
muna

Viesti Kirjoittaja kissaihminen »

Vinkkejä:
-ota pahin vanha riitapukari tai johtajakana eristykseen päiväksi-pariksi
-erota uudet ja vanhat pariksi päiväksi pois näkyviltä, sitten laita kaikki samaan tilaan joko kaikille uuteen tai uusien kanojen "reviirille"
-väliverkko josta näkevät toisensa mutta eivät pääse tappelemaan, siinä vietetään sitten viikkoja totutellen naapureihin ilman tappeluvierailuja
-vanhat kanat pois näkyviltä, uudet kukon seuraksi "pääkanalaan", sitten kun kukko on hyväksynyt kanat
laitetaan vanhat kanat yksitellen takaisin "uuteen parveen"
-lisää syömä-, juoma-, kylpy-, muninta- ja nukkumapaikkoja sekä extratilaa, jotta vanhat kanat ei voi puolustaa kaikkea yhtäaikaa

Kukolla on vanhat tutut lempparikanat, eikä näköjään kaipaa enempää kanasia joten ei tulokkaita ota suojiinsa (tunnistaa kuitenkin kanoiksi kun ei osallistu tappeluun). Vanhat kanat ovat omalla reviirillä omassa parvessaan oman kukon kanssa ja puolustautuvat yhdessä tulokkailta pitääkseen nuo kaikki.

Vanhojen kanojen omistusasemaa ja/tai parvisidoksia pitää heikentää ja uusien vahvistaa jolloin vanhoilla ei ole mitä yhdessä puolustaa ja uudet saavat paremman parvi-/itseluottamuksen. Jos uudet kanat tulivat isommasta ryhmästä, eivät ne varmasti koe pikkuparveaan kovin vahvaksi, jos tuntevat olevansa parvi ollenkaan eivätkä turvattomia yksittäisiä kanoja.

Hajusprayistä en ollut kuullutkaan, kuvittelisin että toimii ennemminkin kannibalismiin kuin kiusaamiseen :smt017
:cat:
Tuutikki
mille fleur

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

kissaihminen kirjoitti: 29 Kesä 2024, 16:50 Hajusprayistä en ollut kuullutkaan, kuvittelisin että toimii ennemminkin kannibalismiin kuin kiusaamiseen :smt017
Nokkimisenestosuihkeen tarkoitus on se, että kiusaavat kanat eivät nokkaisisi toista, joka haisee pahalle. Ostin itsekin suihkeen aiemmin, mutta kun testasin sitä johonkin puun lehteen, haju oli sen verran voimakas, etten raaskinut sitä sitten kiusattuun kanaan (sen harjaan) laittaa, varsinkaan kun en tiennyt kauanko haju pysyisi.

Jostain olen lukenut myöhemmin, että kiusattua kanaa voisi suihkuttaa miedolla appelsiinivedellä, koska kanat eivät kaiketi pidä appelsiinin hajusta. En ole kokeillut, joten en tiedä toimiiko.

Kanat käyttäytyvät kaksin monesti ihan eri lailla kuin parvessa. Eli kahdestaan toisen kanan kanssa ollen ne saattavat ystävystyä niin, että ovat kavereita sitten parvessakin. :smt057

Kanojen suhteet näkyvät elävän hiukan koko ajan parven muutosten mukaan. Meillä esim. nyt emokana, joka on ollut kaveria kanalapsensa kanssa koko talven, on sille äkäinen oman sulkasatonsa takia.

Jos laittaa verkon tappelijoiden väliin, kannattaa huomata, että jotkut tappelevat myös verkon läpi... Erityisesti kukot voivat juuttua verkkoon kiinni (kannuksistaan) ja jälki voi olla sen mukaista. :smt009
pikku parvi kanasia
T800
nuorikko

Minulla on kaksi BrownNick kanaa (melkein 3 vuotiaita) ja kaksi maatiaiskanaa (1v ja 9 kk). He ovat integroituneet sopuisaksi parveksi. Viime talvella minulle syntyi konehaudonnassa kaksi kukkoa ja yksi kana. Mutta kesällä jouduin lopettamaan kukot käytösongelmien vuoksi, joten maatiaiskana jäi 5 kuukautta vanhana hivenen yksinäiseksi. Kesällä uutta kanaa kiusattiin, mutta ulkona oli tilaa kuitenkin juosta karkuun.

Nyt talvella yksinäisellä kanalla on ikää 9 kuukautta, mutta häntä ei tahdota hyväksyä vieläkään vanhan parven jäseneksi. Kiusaamista on paljon, varsinkin maatiaiskanat (1v 9kk) on ottanut tehtäväkseen jahdata tätä yksinäistä kanaa. Minulla on suht isot sisätilat kanoille ja erilaisia tasoja on paljon. Yksinäinen kana joutuukin viettämään paljon aikaa päivisin korkeilla tasoilla tai orsilla. Minulla on aavistus, että tämä kiusattu kana on lopettanut munimisen. Kanalassani on kameravalvonta, enkä näe häntä koskaan boksissa munimassa. Yksinäinen kana haluaa kuitenkin nukkua samoilla orsilla muiden kanojen kanssa. Nukkumaan mennessä nokkiminen on rajua, mutta jotenkin kana rassukka aina jonkun paikan itselleen löytää.

Hyviäkin hetkiä on. Vanhat BrownNick kanat ei juurikaan kiusaa tätä yksinäistä kanaa. Joskus vanha kana on tehnyt jopa pieniä huoltonokkimisia kiusatulle kanalle. Järjestän tälle yksinäiselle kanalle privaatti ruokintaa, jotta hän varmasti saa syödäkseen. En tiedä johtuuko ruokinnasta, mutta tämä kana on hivenen muita isompi ja pullukampi.

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, että yksi kana pitäisi saada yhdistettyä vanhaan parveen? Onnistuuko se?
Kotkotti
nuorikko

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Hyvä puoli on että on isot tilat ja pääsee turvaan kun muut kiusaavat kanaa. Luulen että ajan kanssa muut hyväksyvät kanan joukkoonsa, varsinkin jos joku porukasta välillä on ”sovussa” sen kanssa. Minulla oli viime talvena kaksi nuorikko kanaa joita muut jahtasivat ja kiusasivat. Olivat paossa aina erilaisten tasojen päällä. Pidin huolta juurikin että nämä pääsivät myös syömään välillä. Kesti monta kuukautta mutta lopulta muut kanat hyväksyivät nuoret kanat joukkoonsa :smt001 Anna siis ajan kulua, jospa sopu teilläkin tulee ennen pitkää :smt023
T800
nuorikko

^Aika on paras lääke moneen vaivaan. Minulle kaikkein suurimpana yllätyksenä kananhoidossa tuli, että kuinka vaikeaa on yhdistää eri ikäisiä kanoja samaan parveen. Vanhat kanani eivät välitä harakasta ollenkaan, joka vierailee heidän ulkoruokinta paikalla. Sen sijaan nuorempi saman kanarodun edustaja ei saisi edes olla samalla pihalla. Ei ymmärrä.

Minulla oli neljä BrownNick kanaa, jotka ostin lähikanalasta 15 viikkoisena. He elivät todella sopuisasti. Kaksi näistä kanoista kuoli hivenen yli kaksi vuotiaina. Jäljelle jääneet kaksi kanaa tykkäävät todella paljon toisistaan. He istuvat munintaboksissa aina yhtä aikaa, vaikka toiselta heistä ei enää munia tulekaan. He nukkuvat aina vierekkäin. He syövät ja juovat samaan aikaan. Veikkaan, että toisen aika kun on täysi, niin toinenkin lähtee myötätunnosta. Eli kaikesta kiusaamisesta huolimatta kanat voivat olla hyviäkin kavereita keskenään.
Vastaa Viestiin