Luin ilmoituksen, jossa myydään siitosmunia sekuliparvesta, tais olla ainakin viittä-kuutta eri sorttia.
Mä oon aina kuvitellut että nimenomaan siitosmunat ovat samaa lajia eikä mitään sekarotuisia.
Olenko väärässä?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Hauska kysymys Itse olen aina mieltänyt siitosmunat "vain" semmoisiksi muniksi, joista voi kuoriutua tipu eli kanaparvessa on polkeva kukko. Lisäksi mun "kriteerit" on olleet ne, että siitosmunia käsitellään, käännellään, säilytetään, pakataan ja kuljetetaan niin, että tulevalla tipulla on parhaat mahdollisuudet selviytyä eläväksi saakka. Ajattelen myös, että siitosmunia kerätään semmoisesta parvesta, joka on terve ja asianmukaisesti hoidettu sekä ruokittu. Ja toki myöskin niin, että jos halutaan puhdasrotuisia tipuja, niin niitä on tulossa, eikä ole vaaraa sekarotuisista. Mutta miellän siis kaikki "kirjavankukertavien sekoitusten" munat siitosmuniksi, enkä vain puhdasrotuisten munia. Mitäs mieltä muut on, tämä on kiva aihe!?!
Mäkin komppaan Hiltaa. Ymmärrän kyllä, mitä kaisumaria ajat takaa. Sanalla ’siitos’ on tosiaan vähän sellainen kaiku, joka viittaa harkittuun tietyn rodun jalostukseen. Mä olen silti aina ajatellut, että siitosmuna on sellainen, jonka voi olettaa suurella todennäköisyydellä itävän haudottaessa ja tuottavan terveen tipun. Että vaikka parvessa olis kymmentä eri laatua kanoja ja viittä erirotuista kukkoa, niin kunhan asiaan on - öh - paneuduttu (siis nää Hiltan mainitsemat oikea ravitsemus, munien oikea säilytys ja kääntely, polkeva ja hedelmällinen kukko jne.) on munat mun mielestä siitosmunia.
On kahdenlaisia munia siitosmunia ja ruokamunia.Minä ajattelen niin,puhdasrotuisten munat ovat oikeita siitosmunia vaikka sekuliparvestakin tulee siitosmunia.Nyt olen vähän pilkunpiip, niin myyjän pitäisi ilmoittaa,myydään munia haudontaan sekaparvesta.
Kaupan ruokamunistakin voi tulla tipuja mutta niitä en pidä siitosmunina vaan joukossa voi olla joku hedelmöittynyt muna.
Siitosmunat on hedelmöitettyjä munia, joita on kerätty, säilötty ja käännelty haudontaa varten asianmukaisesti. Munat on ruokamunia.
Siitosmunia voidaan myydä rotupuhtaista tai sekaparvista, sekaparvista tulevat munat ovat yleensä hiukan edullisempia. Sekaparvilla myös jalostetaan esim. värimunijoita, kuten easter eggereitä ja olive eggereitä.
Ja jos pilkkua haluaa viilata, niin kaikki roduthan on jalostettu yhdistelemällä useita rotuja yhteen, jälkeläisistä valittu ne keillä halutut ominaisuudet, eri jalostusryhmien jälkeläisiä taas yhdistetty jotta saadaan lisää haluttua piirrettä jne.
Mitenkähän monta vuotta ne ennen vanhaan ovat useita rotuja jalostaneet yhteen että se on tunnustettu itsenäiseksi roduksi?
Luin vanhasta kanakirjasta,maanviljelysneuvos Hilden on aikoinaan risteyttänyt maatiaiskanoja Plymouth rock kukoilla noin 20 vuoden ajan ja on saanut syntymään kiitetyn ROTUMUUNNOKSEN,Osaran kanakanta,mutta hänen kuoltuaan kuuluu se hävinneen.
Se on ollut vasta rotumuunnos,olisko pitänyt jatkaa vielä toiset 20 vuotta ja paljon pitempään niin sitten olis tullut uusi rotu?
Kyllä varmasti aika kauan niitä rotuja on saanut keskenään jalostaa että on saatu haluttuja piirteitä uuteen rotuun. Jotkin väärät piirteet kun voi pompata useamman sukupolven välistä kunnes taas putkahtavat esiin, kuten värivirheet.
Myydään-palstalla on siitosmunia. Voiko tavallinen, kukoton, kanaparvi innostua hautomaan niitä vai onko siitosmunat tarkoitettu kanojenhoitajan haudottavaksi?
Toki ihan kaikki kanat voivat innostua haudonnasta! Mutta koska se ei ole toivottava ominaisuus munintakanoilla, niin tehotytöiltä haudontavietti on pyritty jalostamaan pois. Kuitenkin pieni osa niistä innostuu hautomaan varsinkin kotikanalan olosuhteissa, mutta haudontainto saattaa lopahtaa vaikkapa kahden viikon haudonnan jälkeen.
Voisit kokeilla onko joku kanoistasi halukas hautomaan jättämällä pesään ison määrän oikeita tai tekomunia. Jos joku kana niistä innostuu, niin sitten vasta siitosmunia tilaamaan Kaiken varalta kannattaa olla hautomakone, etteivät kehittyvät tiput kuolla kupsahda, jos emokanan haudontointo lopahtaakin kesken kaiken.
Kiitos! Kiehtova ajatus, jos joku kanoista innostuisi emoksi! Ehkä uudet kanat (pienet tiput) hyväksyttäisiin parveen sitä kautta helpommin. Täytyypä perehtyä asiaan ja testata kanojen haudontaintoa.