Kanat kiusaa toisia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Kanat kiusaa toisia
Tähän aiheeseen liittyen kerron omista kokemuksistani, kun olen uuden kanaporukan tuonut vanhojen seuraan. Näin on tapahtunut muutaman kerran syksyllä, kun olen luvannut jokusen kerran kesäkanaparven ottaa talven alta omieni sekaan. Olen aina yhdistänyt kanat illalla, varovasti nostellut kanat laatikosta orrelle. Seurannut mitä tapahtuu jonkun hetken ja sitten sammuttanut valot. Jäänyt vielä ulkopuolelle kuuntelemaan kuuluuko erityistä. Aamulla sitten vanhalle porukalle erikoisherkkuja tarpeeksi ja uusia kylpypehkuja. Kukko peijooni tietenkin on kiirehtinyt polkemaan uudet rouvat, mutta siihen se sitten isompi epäjärjestys on pysähtynyt. Uudella porukalla on useimmiten ollut oma kukko jonka kanssa ei myöskään ole kummempia kapinoita tullut. Viisas kukko kun osaa uuteen paikkaan joutuessaan ottaa iisisti. Kanat pysytelleet aluksi omassa joukossaan, mutta minulla ei ole ollut onneksi mitään kovin tappelunhaluisia kanojakaan.

Tuohon Hiltan viestiin vastaan, siis meiltähän ei löydy yhtään puhdasrotuista kanaa, ovat ihan vain harrastemielessä ja munien takia hoidettavana.

Pikkupi, pitää jatkossa koettaa myös vähän rauhallisemmin totuttaa kanoja toisiinsa, kun on lähinnä vain otettu laatikosta pois heti muiden sekaan päiväsaikaan. Kiitos vain kun kerroit, ehkä nyt osaakin jatkossa varautua enemmän moiseen. 

Kirjoitan nyt tähän viestiketjuun kun en kehtaa kaikkia läpi käydä..
Minulla siis yksi kana joka nokkii ainakin kahdelta; parvessa olevalta kanalta sekä kukolta sulkia. En tiedä miksi niin tekee mutta olen varsin seurannut tapausta. Kukon kohdalla hiipii lähelle kukkoa esim takaa päin ja nyppäisee sulan irti. Kukko on vielä nuori ja joukon alimmainen, yleensä väistää heti tätä kanaa jos näkee että se lähestyy. Mietin kun kukko araucana ja sulat erilaiset että sekö saa kanan kiinnostuksesta sulkia nyppimään
Mutta kanan kohdalla jolta sulkia myös nyppinyt tämä sama yksilö, on se jatkunut pidempään. Keväällä kukko polki kanaa niin että siltä lähti selästä sulat. Tämä kana on enempi ja vähempi nyppinyt paljasta kohtaa sen jälkeen. Olen kokeillut bluespraytä mutta ei tehoa. Nyt huomasin että myös mahan alta sulkia nypitty aika lailla. Pitää seuraavaksi laittaa sen hajuista tököttiä että jättää kanan rauhaan..
joku täällä onneksi vinkkasi ja suositteli noukkimisenesto ainetta, eikun tilaamaan. Niin ja mietin kun nämä kanat ovat orrella öisin vierekkäin ja aamulla tai muulloin en sulkia löydä eli tämä nokkiva kana ne syö, mikä siinä lie? No seuraavaksi jos tuo aine ei auta niin pitää eristää kyseinen kana muista jos vaan jatkaa nokkimista. En haluaisi pataankaan laittaa kun on nuori ja hyvä munija mutta pitää miettiä vaihtoehtoja 

Minulla siis yksi kana joka nokkii ainakin kahdelta; parvessa olevalta kanalta sekä kukolta sulkia. En tiedä miksi niin tekee mutta olen varsin seurannut tapausta. Kukon kohdalla hiipii lähelle kukkoa esim takaa päin ja nyppäisee sulan irti. Kukko on vielä nuori ja joukon alimmainen, yleensä väistää heti tätä kanaa jos näkee että se lähestyy. Mietin kun kukko araucana ja sulat erilaiset että sekö saa kanan kiinnostuksesta sulkia nyppimään

Mutta kanan kohdalla jolta sulkia myös nyppinyt tämä sama yksilö, on se jatkunut pidempään. Keväällä kukko polki kanaa niin että siltä lähti selästä sulat. Tämä kana on enempi ja vähempi nyppinyt paljasta kohtaa sen jälkeen. Olen kokeillut bluespraytä mutta ei tehoa. Nyt huomasin että myös mahan alta sulkia nypitty aika lailla. Pitää seuraavaksi laittaa sen hajuista tököttiä että jättää kanan rauhaan..

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kun sinistä haavasprayta olet jo kokeillut, niin sitä nokkimisen estoainetta kantsii myös koettaa ja punaista valaistusta. Höyhenten syönti saattaa olla merkki valkuaisaineen puutteesta ja nimenomaan eläinproteiinin puutteesta eli nyt nokkijalle mahdollisimman paljon eläinperäistä proteiinia ruuaksi: maksalaatikkoa, verilettuja jne.
Komppaan HiltaHelikopteria, proteiinilisä auttaa. Meillä oli samaa nyppimisongelmaa muistaakseni viime kesänä ja annoin nokkijalle kananmunanvalkuaista, raejuustoa, kalaa ja lihamurekettakin.
Mulla on muuten pari kertaa suihkautettu nokkimisenestoaine. Se haisee niin kamalalle, että jäi käyttämättä. Voin antaa sen, laita yv:tä, jos haluat.
Mulla on muuten pari kertaa suihkautettu nokkimisenestoaine. Se haisee niin kamalalle, että jäi käyttämättä. Voin antaa sen, laita yv:tä, jos haluat.
pikku parvi kanasia
Kiitos vastauksista. Olen antanutkin välillä maksalaatikkoa ja raejuustoa viimeksi tänään annoin..(maksalaatikon valitsen aina senmoisen missä ei ole broilerin maksaa kun ei halua syöttää lajitoveria)
voiko olla että kesällä kun muninta tahti tiuhaa niin proteiinin tarve kasvaa..
aiemmin ei tuota nyppimistä kevättalvella ollut. Joo täytyy tuo suihke hommata, laitan yv tulemaan