Laitan nyt tähän viestiketjuun viestiä, on aiheesta varmaan kymmeniä aloituksia. Mietin itsekin että vaivaako kanojani marek. Olen siis aloittanut nyt keväällä kanaharrastuksen. Kesän olen taistellut kanoja vaivaavaa kokkidioosia vastaan ja nyt näyttää että marek vielä tullut lisäksi

Kukko täytyi lopettaa, kun oli oireena että kaula oli epäsymmetrinen, horjui ja huojui kävellessä ja toinen jalka ei ottanut kunnolla päälle. Muutama päivä myöhemmin kana täytyi lopettaa kun sillä tuli halvaus oireita myös, siivet roikkui ja jalat ei tahtoneet kunnolla kantaa. Että osaa ärsyttää, tässä on tullut ainakin perehdyttyä kunnolla kanojen sairauksiin, mutta näyttää että kaikki kanat on kohta mennyttä. Nyt kolme kanaa jäljellä ja yhdellä vasen jalka on välillä kumma, näyttää että ei ajoittain toimi kunnolla. Tällä kanalla ollut myös sitkeä yskä monia viikkoja, mietin jo mycoa myös

En tiedä laitanko avattavaksi jos täytyy tuo lopettaa, selviää ainakin mitä kaikkea tauteja kantaa.
Mutta haluan kysyä teiltä joilla kanoja ollut pidempään. Mitä mieltä olette, kannattaako pyrkiä edes eroon marekista (yleinen ja hankala edes hävittää kun kerran tulee), tai muut taudit, mitä mieltä olette? Sehän tarkoittaisi että parvi pitää hävittää, mutta saako viruksia edes hävitettyä kunnon siivouksella tai muulla jynssäämisellä jos ne jopa vuosia voivat olla ympäristössä.. Joku kirjoitti jossain ketjussa että ei edes pitäisi lintuja jos olisi tartunta, mutta en kyllä itse haluaisi harrastusta lopettaa. Eli pitääkö hyväksyä, että mahdollisesti marek ja muut virustaudit tulee esiin ajoittain ja kanoja niihin kuolee välillä? Tuotanto puolella ymmärrän että siellä ei ole varaa tarttuville taudeille ja hygienia toimet siksi tärkeät, mutta siellä myös rokotteet ja rehut millä voidaan tauteja vastaan taistella. Harrastus kanaloissa ei ole muita vaihtoehtoja, kuin että jos harrastuksen aloittaa tulisi olla puhtaat tautivapaat siitosmunat, puhtaat uudet tilat minne linnut laittaa ja sen jälkeen jos taudit haluaa pitää poissa, tulee varmistua että kanalassa ei vieraile ketään, joka mahdollisesti vaatteissa tms tuo tauteja. Näitä asioita olen nyt pohtinut..
Teillä kenellä marekia ollut ja olette tipuja ottanut, onko kuolleisuus miten suurta alussa tipuilla? Nyt olen miettinyt että laitanko vielä edes uusia munia koneeseen vai katsonko miten noille kolmelle kanalle käy

Mutta jos tuo yksi pitää lopettaa ja jäljellä kaksi ja toiselle sattuisi vielä jotain, niin enhän voi sitä yhtä jättää yksin, kana kun on "laumaeläin". Kiitos jos joku vastaa ja antaa mielipiteensä.