Voisikohan broiskujen jalkaongelmiin olla osaksi syynä myös tehotuotannon ahtaat tilat? Sullahan ne saavat olla ihan luksusoloissa normibroileriin verrattuna. Ja kai se on niilläkin yksilökohtaista. Mulla on 5-vuotias buttiakka ihan lemmikkinä. Mielestäni Kyllikki on 14-kiloisena aika tuhti täti, ja kävely on kyllä vaappuvaa, mutta koskaan ei ole vielä ontunut ja vahva sydänkin sillä on viime kesän helleseikkailuista päätellen.
Ero liharodun ja tavallisen elikon välillä on kyllä hurja. Kyllikilläkin on rintalihakset mallia tissit, ja kun se syksyisin lihoo tuohon 14 kiloon (keväällä sitten vetää kuntokuurin ja solakoituu, perusnainen siis), liikkuminen on hyvin etupainotteista. Samoin mä kerran Kylliä paijaillessa aloin ihmetellä kummallisia möhkylöitä sen siipien alla. Aikani kopeloituani ja asiaa tutkittuani tajusin, että ne onkin vaan se reidet...
Kyllikki ei ole musta millään lailla terve yksilö elossapitoa ajatellen, siis tottakai on terveydeltään kunnossa, mutta tarkoitan, että siinä ruumiillistuu ihmisen sairas ahneus. Itse en pysty Kylliä kuitenkaan paistiksi laittamaan, tottakai se päästetään paremmille matomaille jos sairastuu tai loukkaantuu, mutta muuten saa porskuttaa tossa joukon jatkona. Hauska kuulla tuosta broiskujen luonteesta, Kyllikki on myös todella kesy ja seurallinen, lyllertää aina pihalla ja kanalassa luo ja vaatii paijausta. Kesällä se saattaa könytä syliin, jos istun maassa, ja aurinkoa ottaessa on melkein aina butteloinen kyljessä. Meillä on myös erityinen sukimisrituaali, mä rapsutan Kylliä kaulasta ja se sukii mun vaatteita, ihoa ja hiuksia.
Onneksi mulla on lellikkinä myös hyvin terve ja ketterä Helmi-kelkkuna-kalkkuna. Se ei mielellään anna kiinni, vaikka muuten aina onkin kannoilla uteliaana, mutta jos sen onnistuu nappaamaan, se suurinpiirtein nukahtaa syliin. On niissä valtava ero kyllä, Helmi on musta-pronssimix, ja se lentelee pitkin pihapuita ja katoilla, kun Kyllikki ei pääse ees matalalle orrelle
Tosi mielenkiintoinen projekti sulla kyllä, toivotaan että broiskut pysyvät fitissä ja onnistuvat aikanaan lisääntymäänkin. Vois tulla aika mielenkiintoisia risteytyksiä myös ton Jarno-kukon kanssa.