Kaupan munat puhtaita, meidän ei

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Räpylä

Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Miten kaupan kananmunat ovatkaan niin puhtaanvalkoisia? Kuivitan ja siivoan ankkojen muninta-alueen joka päivä ja itse pesään laitan myös kuivaa kutteria ja heinää. Pesään munituissa munissa on aina vähän sellaista kirjavaa sävyä, ovat kyllä siistejä (pesästä kattilaan), mutta kun ottaa kaupan munan vierelle niin se kaupan muna on ihan tasaisen puhtaanvalkoinen ja nää mun ankkojen tuotokset sellaisia vaalean-harmaan kirjavia. Jos kuivituksesta ei huolehdi tarkasti tai muna pyöräytetään muualle kuin pesään, esim kylpypuolelle, on se muna ihan pestävä ennen käyttöä... Ankat syö viljaa, munitusrehua ja ruuantähteitä.
ps tuleekohan punajuuria syöttämällä vaaleanpunaisia munia :smt047
Iloisten Munatalo

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kaupan munat on paineella pestyjä :smt005
Adeliina

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

No ei meidänkään ankkojen munat ole valkoisia, vaan just sellasia harmaan valkoisia. Sen sijaan valkoinen luomukana (kaupan luomumunasta haudottu) tekee just sellasia täydellisen valkoisia munia :smt003
Mikka

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Voiko tommonen olla kiinni jalostuksesta? Jos niien tuotantomunijoiden geeneihin on lisätty pätkä vetyperoksidia? :smt025
Pirjo

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kyllä minulla on sellainen selkätuntuma että se on ´alustasta` kiinni: ankan alustoja et koskaan pysty pitämään niin puhtaina/kuivina edes puolta tuntia kuin kanoilla.
Minä yritin ´parantaa` ankan munien puhtautta vaihtamalla joka ilta puhtaat purut pesään (koska tiesin niiden munivan aamulla). Silti oli viimeisenä munitut munat kököissä kun lättänäjaloissaan hiiviskelivät pesälle munimaan.
Nyt kun minulla oon enää vain kanoja niin on huomataavasti helpompaa saada puhtaita munia!
siimis

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja siimis »

En kyllä ole nähnyt kaupassa myynnissä ankanmunia? Olen samaa mieltä Pirjon kanssa, ettei ankan ja kananmunia voi tässä suhteessa verrata keskenään, kyllä noiden räpyläjalkojen munat on aina enemmän tai vähemmän tuhruisia.
Mikka

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Ruukaatteko pestä likaisia munia ennen käyttöä?
HeiniS

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Mä huuhtasen heti ku sisälle tuon, jos on pahasti sotkussa. Suurimmalle osalle en siis tee mitään.
Maari

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Maari »

Meillä munat ovat usienkin kökkäsiä. Vaikka pesissä onkin puhtaat heinät, mutta mitähän voisin korjata jotta saisin puhtaampia munia?
Räpylä

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Joskus kävi mielessä, että olisiko ruokinnalla ollut vaikutusta munien puhtauteen. Valkuaispitoinen ruoka tuppaa monilla kotieläimillä aiheuttaa löysäää kakkaa, ajattelin josko kiinteämpi kakka tietäisi puhtaampia munia....pöh....nyt kun ankat on vaan viljaruokinnalla, munat ovat ihan yhtä skeidassa kuin aina ennenkin. En ole huomannut myöskään eroja rotujen välillä. Tosin ankankakkahan on usein sellainen vetinen löräys, eikös kanat tee kuivempaa kakkaa?
Tällä hetkellä kuivikkeena puru ja olki. Näin pakkasilla kakka kohmettuu eikä niin roiski.

onko jollain kokemusta myskiankkojen munien likaisuudesta, ovatko ne puhtaampia? Kun myskit ei kuulemma niin lutraa?

Minä :smt049 ankkoja
tinttuli

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Ankan- ja kananmunat eroavat sisällöltään ja kuoreltaan. Ankanmunissa on kuoren pinnassa paksu "vaha"kerros ja ne luonnostaan eivät ole koskaan niin valkoisia kun kananmunat. Meillä ankat saavat munituksen ja viljan lisäksi proguttia, joka auttaa pitämään paskan jähmeämpänä. Ankanpesässä saa olla tosi paksusti kuivikkeita. Meillä pekinankat ovat mieltyneet vähän korkeammalla oleviin pesiin. Jos pesä on aivan lattiatasossa, ne makailevat niissä myös muina aikoina ja sontivat sinne.
Räpylä

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Eli on tyydyttävä kakkaisiin muniin :smt001
Ketula

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Mulla on se käsitys, että munan kuori on niin huokoinen, ettei sitä kannattaisi vedellä pestä, kun silloin pöpöjä saattaa mennä munan sisään. Muistelen äitini kertoneen, että ennen vanhaan munia pyyhittiin etikalla (tai etikan ja veden seoksella?).
Minä oon pyyhkinyt ennen säilytystä enimmät kakat kostutetulla paperilla ja ihan pahimmat knöölit raaputtanut pinnasta pois veitsellä. Jos munat tulee heti käyttöön, niin silloin saatan pestä ihan juoksevan veden alla.

Meillä ankat munii vähän minne sattuu vaikka jonkinmoinen pesälaatikkokin on, ja kyllähän niissä sitä sontaa usein on. Vaan eipä kukaan oo sairastunut, tietääkseni...
Seropi

Re: Kaupan munat puhtaita, meidän ei

Viesti Kirjoittaja Seropi »

Likaisia munia meilläkin... "Vanhan kansan" mukaan munia ei saisi pestä, jos aikoo vähänkään niitä varastoida. Pilaantuvat tosi nopeasti, kuulemma. Eli suurimmat partikkelit pinnalta pois ja kennoihin. Itse pesen/pyyhin tms. juuri ennen käyttöä. Ja likaisimpien kanssa yritän olla varovainen, ettei lian rippeitä tipu ruokaan.
Oletteko muut huomanneet, että kaupan munat säilyvät kevyesti vaikka kahdeksan kuukautta, mutta omat pilaantuvat paljon nopeammin?! Missä vika? Varastointiolosuhteet ovat samat. Onko kokemuksia tai tietoa tai molempia??
Aurinkoisempia kevätpäiviä kaikille. Seropi
Vastaa Viestiin