Miten te pysytätte tiedon vaatijan ajan tasalla? Jotkut laittavat pataan tarpeen mukaan yhden kerrallaan, tipuja tulee haudonnasta ehkä pari kerrallaan jne. Teettekö aina muutosilmoituksen, kun yksikin muutos tulee parveen? Sehän on varsinainen riesa, varsinkin kun en ole löytänyt mahdollisuutta päivittää parven koostumusta sähköisesti! Täytyykö joka muutoksesta täyttää todellakin muutoslomake, joka lähetetään etanapostina
PAPERIBYROKRATIA, Ilmoitukset
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Ulla Lintovuo
PAPERIBYROKRATIA, Ilmoitukset
Olen lukenut tällä foorumilla mukavia tarinoita ihmisten kanaparvien muodostumisesta ja kokoonpanon elämisestä
Miten te pysytätte tiedon vaatijan ajan tasalla? Jotkut laittavat pataan tarpeen mukaan yhden kerrallaan, tipuja tulee haudonnasta ehkä pari kerrallaan jne. Teettekö aina muutosilmoituksen, kun yksikin muutos tulee parveen? Sehän on varsinainen riesa, varsinkin kun en ole löytänyt mahdollisuutta päivittää parven koostumusta sähköisesti! Täytyykö joka muutoksesta täyttää todellakin muutoslomake, joka lähetetään etanapostina
- Aleksandra
- nandu
Re: PAPERIBYROKRATIA, Ilmoitukset
Ei tarvitse ilmoittaa jokaisesta yksittäisestä pienestä muutoksesta. Kunhan lintujen määrä on oikeaa suuruusluokkaa. Itse ilmoitin kanojen pidon aloittaessani pääluvun yläkanttiin muutamalla linnulla. Juuri tällä hetkellä on juuri se määrä lintuja mitä silloin ilmoitin.
Lue tuosta yläpuolelta ketju siipikarjan rekisteröinnistä. Siellä oli muistaakseni pohdintaa myös tästä puolesta. Tai ainakin jossain täällä oli.
Lue tuosta yläpuolelta ketju siipikarjan rekisteröinnistä. Siellä oli muistaakseni pohdintaa myös tästä puolesta. Tai ainakin jossain täällä oli.
-
SimplySix
Siis täh?
Mitkä ilmoitukset? Onko tässä jostain tuotannosta vai kotikanojen pidosta kyse? Vai mitä minä en tajua...?
Mitkä ilmoitukset? Onko tässä jostain tuotannosta vai kotikanojen pidosta kyse? Vai mitä minä en tajua...?
-
koivunlehti
Kyse on ilmeisesti eviran papereista. Sieltä löytyy kohta jossa pitäisi merkata monta eläintä on.
Itse käsitin sen niin että suuntaa antava määrä riittää.
Todella hankaliahan ne paperit on täytellä kun samoilla lapuilla ilmoitetaan ammattimaisesta toiminnasta ja harrastuksesta. Kotitarvekanoja pitävälle pitäisi olla eri paperit joihin suunnilleen riittää kun on kohta mihin ruksataan "minulla on kanoja"
Itse käsitin sen niin että suuntaa antava määrä riittää.
Todella hankaliahan ne paperit on täytellä kun samoilla lapuilla ilmoitetaan ammattimaisesta toiminnasta ja harrastuksesta. Kotitarvekanoja pitävälle pitäisi olla eri paperit joihin suunnilleen riittää kun on kohta mihin ruksataan "minulla on kanoja"
-
SannaKle
MInä oon ymmärtänyt, tai ainakin sillon kun niitä täytin viime keväänä että niihin merkittiin maksimimäärä mitä lintuja voi tulla olemaan. Muistaakseni heitin siihen kaukaa viisaana 30 yksilöä. Ei mulla kyllä kesällä ollut kuin 5+1 ja nyt niitä on 12+2 ja haudonta käynnissä. Mut tuskinpa Eviraa kiinnostaa näin pienessä mittakaavassa noi yksilömäärän heitot kun ihan kotiharrastekanala ollaan ja kanat ja niiden munat pysyy omalla tontilla. Enemmän kai ne tuijottaa sitä mikä on ilmotettu yksilömäärä ja kanalan neliömäärä että ei sen suhteen rajat ylity.
-
SimplySix
Niin siis onko kyse salmonellatestauksesta? Vai meneekö minulla edelleen jotain pahasti ohi? 
-
koivunlehti
^ eviran pitopaikka ilmoitus lapussa taisi se lukumäärä kohta olla.
- Aleksandra
- nandu
SimplySix:
Kaikkien siipikarjan omistajien on rekisteröidyttävä lähettämällä tiedot kunnan maaseutuasioista vastaavalle viranomaiselle (käytännössä usein kunnan maataloussihteeri). Yhdenkin linnun omistajan on rekisteröidyttävä.
Rekisteröityminen tapahtuu tämän nimisillä Eviran lomakkeilla:
Siipikarjan pitopaikat, rekisteröinti-/muutosilmoitus
Rekisteröityminen siipikarjan pitäjäksi
Tietoa löytyy mm. tämän yleiskeskusteluosion yläosasta keskusteluketjusta Siipikarjan, riikinkukkojen ja kyyhkyjen rekisteröinti. Ketjusta löytyy myös linkki Eviran lomakkeisiin.
Kaikkien siipikarjan omistajien on rekisteröidyttävä lähettämällä tiedot kunnan maaseutuasioista vastaavalle viranomaiselle (käytännössä usein kunnan maataloussihteeri). Yhdenkin linnun omistajan on rekisteröidyttävä.
Rekisteröityminen tapahtuu tämän nimisillä Eviran lomakkeilla:
Siipikarjan pitopaikat, rekisteröinti-/muutosilmoitus
Rekisteröityminen siipikarjan pitäjäksi
Tietoa löytyy mm. tämän yleiskeskusteluosion yläosasta keskusteluketjusta Siipikarjan, riikinkukkojen ja kyyhkyjen rekisteröinti. Ketjusta löytyy myös linkki Eviran lomakkeisiin.
-
SimplySix
Juu, olen kyllä rekisteröitynyt ja ilmoittanut pitopaikkani, mutta tuo määrän ilmoittaminen nyt hämäsi ihan täysin. Ei sitä minun mielestä siinä kysyttykkään enkä mitään määriä siihen laittanutkaan.
Pitääkö se nykyään ilmoittaa?
-
kukkopoika
- bankiva
Minä ilmoitan kerran vuodessa huhtikuulla,samalla kun täytän eu-tukihakemukset.MAATILALOMAKKEELLA pitää ilmoittaa,paljonko on ollut 1.4 siipikarjaa.
Harrastekanan pitäjä ilmoittaa kun aloitaa kanan pidon ja sitten kun lopettaa.Välillä ei tarvitse ilmoittaa jos ei tule suuria määriä lisäyksiä tai vähennyksiä.
Harrastekanan pitäjä ilmoittaa kun aloitaa kanan pidon ja sitten kun lopettaa.Välillä ei tarvitse ilmoittaa jos ei tule suuria määriä lisäyksiä tai vähennyksiä.
-
Kärttyämmä
Oheisen linkn takaa löytyy ne täytettävät lomakkeet ja ohjeet niiden täyttämiseen.
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... iipikarja/
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... iipikarja/
-
Ulla Lintovuo
Eviran sivuilla edelleen teksti: "Eläimistä tulee lisäksi pitää luetteloa. Tarkempi ohje luettelon pidosta on tulossa."
Onko kenelläkään tietoa, onko kanoillekin ehkä tulossa sähköinen luettelon pito, kuten esim. lampailla on? Sitäpaitsi tuo luettelohan kertoo osittain samaa asiaa, joka jo vaaditaan "Pitopaikan rekisteröinti/muutoslomakkeella".
Vielä yksi asia askarruttaa, vaikkei varsinaisesti paperisotaan kuulukaan.
Raatokeräily! Yli 20 kanan kasvattajilla pakollista keräilyalueella. Pienin noudettava määrä 150 kg, jotta valtio osallistuu kustannuksiin. Aika kauan saa pienkanalan pitäjä raatoja keräillä ja silti tulee kanan raadot turhan kalliiksi.
Toimiiko tämä käytännössä ohjeiden mukaan. Vaikuttaa aika kohtuuttomalta kuluerältä pienkasvattajalle
Kymmenen koiran taloudessa 20 kanaa on liiankin pieni määrä, kun laskee 2 munaa/koira/pv. + ihmiset.
Kanojen hoitamisen opiskelu on hauskaa ja mielekästä puuhaa, mutta kun nykyään nuo lupa- ja lakiasiat on niin monimutkaisia ja levällään eri laeissa/asetuksissa/säännöissä/määräyksissä/suosituksissa jne. on todella ihme, että harrastajia on niinkin paljon.
Eviran sivuilla on toki kaikki tieto, mutta sielläkin niin hajallaan. Olisipa siellä edes kaikki määräykset löydettävissä eläinkohtaisesti, eikä asiakohtaisesti.
Onko kenelläkään tietoa, onko kanoillekin ehkä tulossa sähköinen luettelon pito, kuten esim. lampailla on? Sitäpaitsi tuo luettelohan kertoo osittain samaa asiaa, joka jo vaaditaan "Pitopaikan rekisteröinti/muutoslomakkeella".
Vielä yksi asia askarruttaa, vaikkei varsinaisesti paperisotaan kuulukaan.
Raatokeräily! Yli 20 kanan kasvattajilla pakollista keräilyalueella. Pienin noudettava määrä 150 kg, jotta valtio osallistuu kustannuksiin. Aika kauan saa pienkanalan pitäjä raatoja keräillä ja silti tulee kanan raadot turhan kalliiksi.
Toimiiko tämä käytännössä ohjeiden mukaan. Vaikuttaa aika kohtuuttomalta kuluerältä pienkasvattajalle
Kanojen hoitamisen opiskelu on hauskaa ja mielekästä puuhaa, mutta kun nykyään nuo lupa- ja lakiasiat on niin monimutkaisia ja levällään eri laeissa/asetuksissa/säännöissä/määräyksissä/suosituksissa jne. on todella ihme, että harrastajia on niinkin paljon.
Eviran sivuilla on toki kaikki tieto, mutta sielläkin niin hajallaan. Olisipa siellä edes kaikki määräykset löydettävissä eläinkohtaisesti, eikä asiakohtaisesti.
-
SimplySix
Meillä koirat syö raadot, en ala niitä minnekkään lähettelemään. Eikös se ollut niin, että jos raatoja on 20 tai yli, niin ne pitäisi ilmoittaa keräilyyn(?).
Minä pidän tarkkaa kirjaa siitä mitä olen ostanut, mistä, milloin. Sama poistoille ja myydyille.
Minulta löytyy linnuista oma eläinluettelo jossa lukee synt.aika, rotu, nimi, tieto alkuperästä (esim. myyjän nimi ja paikkakunta) sekä eläimen isän emän rodut jos tiedossa.
Minä pidän tarkkaa kirjaa siitä mitä olen ostanut, mistä, milloin. Sama poistoille ja myydyille.
Minulta löytyy linnuista oma eläinluettelo jossa lukee synt.aika, rotu, nimi, tieto alkuperästä (esim. myyjän nimi ja paikkakunta) sekä eläimen isän emän rodut jos tiedossa.
-
jinsi
Mä täytin jo valmiiksi etukäteen paperit, keväällä olisi tarkoitus hankkia ensimmäiset. Maataloussihteeri merkkas lappuihin kohdat mitkä koski kotikanalaa, yksityishenkilönä, niihin ei mihinkään tullut merkintää kanojen määrästä. Kerkesin jo laput saamaan takaisinkin.