Nyppii...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuutamofoxi

Nyppii...

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Mikäköhän on kukolla vikana, jos se nyppii "emäntänsä" höyheniä? Toinen kukkopoika lähti uuteen kotiin muutama viikko sitten ja oli kuulema kotiutunut hyvin. Nyt soittelivat, että kukko on ruvennut toista kanaa nyppimään siten, että kanassa on paljaita laikkuja. Jos oikein käsitin, niin kukolla on siis kaksi kanaa, nuorempi ja vanhempi (ja tätä vanhempaan siis nyppinyt).
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ettei olisi niin, että paljaat laikut on ahkeran polkemisen seurausta....Parannuskonsti on kukon haaremin laajentaminen. :smt003
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Meilläkin on kahden kanan päässä aika isot paljaat laikut - johtuu juuri niiden kanojen ahkerasta polkemisesta. Kukolla on nimittäin kamala tyyli ottaa nokalla hiuksista kiinni ja pitää siitä koko keikkuvan toimituksen ajan. :smt005
kuutamofoxi

Miähet :smt119 :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu---meilläkin on kerran ollut yhden kanan niskavillat aika vähinä. Ja silloin, kun oli vain kaksi kanaa+kukko, niin kanojen selkähöyhenet kyllä lähtivät. :smt009 Kanojen lisäys auttaa, mutta joskushan kukolla on sittenkin tietyt lempivaimokkeet, joita polkevat enemmän kuin muuta haaremia. Ja ilmeisesti on höyhentenkin kestävyydessä jotain eroja-toisilla on heikommat.
Jaa---vai onkos ne kuutamofoxin kukon uudet omistajat ihan nähneet, että se kukko tosiaan nyppii nokalla sitä vanhempaa kanaa? :-k
kuutamofoxi

HiltaHelikopteri kirjoitti:Jaa---vai onkos ne kuutamofoxin kukon uudet omistajat ihan nähneet, että se kukko tosiaan nyppii nokalla sitä vanhempaa kanaa? :-k
Tätä minäkin koetin mieheltä kysellä, kun olivat sille soitelleet. Jotenkin oli mielikuva jäänyt, että ei ole nähty mutta kanassa on niitä höyhenettömiä laikkuja. Laitoin viestiä sinne illalla, että josko tuo polkemismahdollisuus olis mutta ei ole vielä vastanneet.

(On se kumma kun ei oma järki pelaa... Siis mulla ei näillä kukon omistajilla. Olenhan mä noita ennekin hoitanut. Jotenki sitä asiat vaan vajaassa 20 vuodessa unohtuu :smt017 :smt005 )
jomppe93

Viesti Kirjoittaja jomppe93 »

voi johtua vitamiinin puutteesta. yhellä tutulla oli niin kun kukko nyppi kanoilta sulkia pois.. en oo asiasta varma mutt veikkaisin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Ihan järkeenkäyvältä kyllä kuulostaisi tuo vitamiinin puutos silloin, jos on nyppimisestä kyse. jomppe93---kerropas vielä, että millä vitamiinilla tai minkälaisilla ruokinnan muutoksilla sitä hoidettiin?

Hmm...tuli muuten mieleen, että voisko niillä aiemmin keskustelluilla, paljaskaulaisiksi nypityillä kukoilla tai siis niiden kanoilla olla kyseessä tämä selitys?

Sitten vielä tuohon kuutamofoxin tapaukseen palatakseni...joskushan sulkasatokin voi aiheuttaa isojakin laikkuja-sekin voisi tulla kysymykseen...
jomppe93

Viesti Kirjoittaja jomppe93 »

Veteen laitetaan muutama tippa ade-vitamiini liuosta. Aluksi kuuri luontoisesti ja jatkossa silloin tällöin.. Niitähän saa eri maatalouskaupoista :) ja onhan niitä rehujakin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja parempi kai se kai jos nyppii höyheniä, kun meidän nuorikko-Kaalepista on nyt isoksi kasvettuaan (ja se onkin iso) on tullut varsinainen kanamankeli ja äitiään polkiessaan nokkii harjaakin. Toivon vaan että ne nokkaisut jää satunnaiseksi ja oppii vielä vähän hellemmäksi rakastajaksi kun ei ne verihelmet kanan heltassa kivoja ole :smt012
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Aijai-vai että kanamankeli! :laughing5: Minä näin sitten tänä aamuna kaksikerroksisen kanamankelin, mutta silloin en vielä tiennyt nimeä sille, vaan täältähän se nyt selvisi! Meillä tuo nuori kukkelis ei ole oikein ainakaan vielä kanojen suosiossa, joten se joutuu tarkkaan vahtimaan, että milloin jonkin kanasen selkään pääsisi vähän niin kuin kanan huomaamatta.

No-taas kerran huomasi tilaisuutensa tulleen ja kipaisi peräti pomokanan päälle. No-vanhempi kukko huomasi tämän ja eikun pinon päälle vaan! Ei siis mennyt ollenkaan vihamielisen näköisenä, vaan ihan niin kuin normaalisti kanan selkään menisi. Oli sen verran keikkuva esitys, ettei se kyllä kauan kestänyt.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja nythän Kaaleppi alkaa päästä vasta vauhtiin :confused2: Ostan sille kohta polkupyörän, kun on niin innokas polkemaan :sex:
Hauska on seurailla noitten kukkopoikien kasvua. Nyt kun polkuhommat alkaa olemaan hanskassa, Kaaleppi alkaa osoittaa muitakin miehisyyden merkkejä ja herrasmiesmäisesti noukkii kanasilleen ruokakupista parhaita paloja kohteliaasti klukluttaen.
Helmeri jää vähän veljensä varjoon - vaikka kerran mäkin yhytin kaksi kukkoa polkemasta yhdessä samaa kanaa :smt120
Kananuorikot ei vielä muni ja olen huomannut että innokkaammin poljetaan vanhoja munivia kanoja. Hipsu paralta on pääkin melkein kaljuksi nypitty (Kaaleppi on kai onneksi huomannut että höyhenistä saa paremman otteen kuin harjasta). Mutta mistä ne kukot sen niin tietää ja valkkaa että kuka munii ja on siten kannattavampi poljettava :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Muusa kirjoitti: Mutta mistä ne kukot sen niin tietää ja valkkaa että kuka munii ja on siten kannattavampi poljettava :smt017
Kukothan kyllä etsii ja esittelee hyvin tärkeänä ne parhaat munintapaikat ja vahtivat joskus pitkäänkin pesän suulla, kun kana on munimassa. Mutta riittäneekö edes kukon aivot moista ^ päättelykykyä vaativaan suoritukseen?

Mistäs sen tietää, että miten viisaita pohtivat pienissä päissään?
Olen aina luullut ja ollut tietävinäni, etteivät eläimet erota/kunnioita sukulaisuussuhteita parittelun suhteen...
Mutta---onpas tullut tehtyä nyt semmoinen havainto, jota olen ihmetellyt. Nuorin kukkomme ei ole vielä kertaakaan (minun nähteni siis!) yrittänytkään polkea kahta siskoaan! Molemmat ovat jo munivia ja vanhempi kukko kyllä polkee niitä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllähän eläimet jostain erottaa sukukypsän yksilön, siihenhän tuo munivan (=sukukypsän) kanan polkeminen perustuu.

Kesällä kyllä huomasin, että Kurko polki kertaalleen aika nuoret kanat, sitten saivat taas olla rauhassa ja kehittyä.. Luulen, että se "merkkasi" kanat parveensa, koska mulla oli useamman kukon parvet kesällä pihassa.
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Mulla on ollut kanat pitkällä munintatauolla ja olen odotellut munia tulevaksi- sen verran on rouvilla päät punasena. 2 kanaa siellä nyt taitaa hiljakseen alotellakin- 4 munaa tullut.
Eilen aeurailin kun kukko kosiskeli paria kanaa siipi maassa mennä vimpsutti kanojensa ympärillä- automaattisesti ajattelin että kyllä niitä munia kohta kun kerran kukkoakin jo kiinnostaa :smt017

Eli mulla ainakin alitajuntainen käsistys että "normi" kukko ei polje tauolla olevia kanoja :-k Viriilimmät kukot sitten asia erikseen...
Vastaa Viestiin