Mistä tietää kun muninta on loppu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
SannaKle

Minkä ikäisenä kana lopettaa muninnan

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

En nyt etsimisestä huolimatta löytänyt ketjua aiheesta, saa poistaa jos joku löytää mulle aiheeseen liittyvän ketjun. Mutta siis mietin tuossa että minkä ikäisenä kana lopettaa muninnan. Toki varmasti riippuu rodustakin ja muninta varmaan vähenee hiljalleen. Paljon löytyi juttua siitä että 2-3v jälkeen alkaa hiipua ja moni poistaakin jo sen ikäisen kanan laumastaan. Sitten löytyi elinikä asiaa että varsinkin maatiaiset voi hyvinkin elää sinne 10v ikään asti mutta muniiko ne enää silloin edes satunnaisesti?
Masterj3k3

Re: Minkä ikäisenä kana lopettaa muninnan

Viesti Kirjoittaja Masterj3k3 »

Maatiasisissa käsittääkseni yli 7-vuotias muniva kana ei ole ihme.
SannaKle

Mitenköhän silkkikanoilla lie tuon munimisiän kanssa? Onko niillä muuten minkälainen eliniän odote?
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mun vanhin silkki on nyt 7 täyttänyt. Muni kesällä ihan hyvin. Nyt hoitaa poikasia.
Näyttää ihan hyväkuntoiselta.
Viime talvena ei kauheesti kyllä muninut. :smt023
albatrossi

Viesti Kirjoittaja albatrossi »

minun alho 7v munii 6munaa/vk ja jokakesä hoitaa yhdet poikaset. :smt023
Pimu

Viesti Kirjoittaja Pimu »

SannaKle kirjoitti:Mitenköhän silkkikanoilla lie tuon munimisiän kanssa? Onko niillä muuten minkälainen eliniän odote?
Voivat kuulema elää jopa 9-11 vuotta (?).
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minulla kaksi 7v kultabrahmaa, eivät muni enää, viime vuonna olivat munineet yhteensä kaksi munaa. :smt001
Kesämamma

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Tulipas hyvä mieli, toivottavasti meidän Hillevillä on siis edessä vielä monta hyvää ja muna/tipurikasta vuotta :) Mammakanalla tulee kohta 3v. täyteen..
SannaKle

Onpa mukava kuulla että niitä munintavuosia riittää pitkään. Mulle tosiaan muutti parisen viikkoa sitten uusi lauma, joiden aluksi luultiin olevan n.2v ja ne olikin ilmeisesti jo 3v vanhoja ja rupesin miettimään että ovatko jo auttamatta munintansa ehtoopuolella. Joukossa tosiaan Alhoja, silkkejä ja niiden risteymä ja Kääpiö-Siebenburger ja sen ja silkin risteymä. Nyt on vasta tuo nakukaulat munineet pari munaa. Saa nähdä milloin toiset aloittaa vai ovatko tauolla vai vieläkö ovat järkyttyneitä muutosta ja pitävät toistaiseksi munahanat kiinni. Tosin laumalla on kalkkijalkavaivaa jota hoidetaan ja toistuvat käsittelyt voi lisätä sitä jatkuvaa stressiä että katotaan miten käy.
kaijakallio

Mistä tietää kun muninta on loppu

Viesti Kirjoittaja kaijakallio »

Meillä on hy-line browneja jotka ei muni (tai osa ainakaanei muni) ja ovat jo n 2v. Onko jotain ulkoisia merkkejä josta voisin tietää että munista on ohi. osalla kanoista on "poski"heltat valkoiset, onko se normaalia?
joko teroittelen puukkoja :smt027
rilla

Re: Mistä tietää kun muninta on loppu

Viesti Kirjoittaja rilla »

Sulkasatoa ne nyt varmaan tarvitsevat,tai ovat ehkä jo aloittaneet?

Kyllä mulla 5-vuotias vielä muni ihan suhteellisen hyvin.
Ne tarvii nyt taukoa. Valoisaa aikaa lyhyemmäksi. Sitten taas valoa enemmän ja hyvää ruokaa.
Kyllä ton ikäinen munii vielä ihan mukavasti. :smt023
kaijakallio

Viesti Kirjoittaja kaijakallio »

Siis 5v hyline? mietityttää kun meilä on noita kanoja 56 "munivaa" mutta munia tulee vaan se 30 päivästä, eli näin ollen ei kaikki muni :P
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Munintatauko on luonnollinen osa kanan elämää, ihan normaalilta tuo kuulostaa ja varmasti munamäärä vielä jonkin aikaa vähenee. Jatkavat sitten munintaa kun päivä pitenee. 2-vuotiailla on varmasti vielä paljon munia "varastossa" (=munasarjoissa) odottamassa uutta munintakautta. Tehotuotannossa käsittääkseni päästetään kanat päiviltä kun alkavat pitää pitkää taukoa, koska on halvempaa ottaa uudet munijat tilalle kuin odotella tauon päättymistä.
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä vanhimmat Savitaipalelaiset jo 7-v, mun mielestä munivat ihan ok vielä.
Juuri lopettivet kuukauden munintatauon ja kanojen määrä suhteessa munamäärään kertoisi, että vielä vanhat rouvatkin munivat :smt023 .
Vastaa Viestiin