Mitä mieltä olette?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
naibunuuni

Mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin mitäs mieltä olette tämmöisestä..

Ensinnäkin..
Yleensä noita munia meillä tulee paljon käytettyä kaikenlaiseen ruuanlaittoon kyllä joten vaikka munia tulee jessuksen paljon niin samaa tahtia syntyypi jos jonkinmoisia kakkuja sun muita..
Välillä sitä kuitenkin haluaa ilahduttaa vaikkapa sukulaisia viemällä heille "Oikeasti vapaan kanan munia".
Ja meillä kun tulee ihan tumman ruskeista vaalean ruskeisiin ja valkoisiin ja jopa sinivihreätäkin tulee niin oon aina sitten kivasti munat asetellut johonkin ja sinne mukaan sellaisen lapun jossa lukee, että minkäs kanan munia mitkäkin ovat.
Sukulaiset ovat tuosta tykänneet ja ovat kehuneet, että on jännä juttu tietää, että mitä munia ne oikeen onkaan mitkä pannulla paistuu.
Ruuaksi olen siis ihan vienyt.

Nyt sitten eräs miehen työkaveri rupes kyselemään mieheltä, että josko hänkin voisi saada nuita munia kun haluaisi maistaa, että onko mitään eroa kaupan muniin.
Hän kuulemma ostaa aina pelkästään luomumunia kaupasta muutenkin..
No tämä kyseinen henkilö ei muuten ole meille mitenkään läheinen tai mitään, mitä nyt samassa työpaikassa ukon kanssa ovat.

Laitoin hälle sitten nätisti munat taas ja kirjoittelin, että mitä munia ovat ja sitä rataa kun isäntäkin sanoi, että on varmasti sellainen henkilö joka pitäisi sitä mukavana eleenä.. Pistin monen eri rodun munaa sinne mukaan, että ois hieno värikirjo.

Nyt sain sitten muualta tietää, että eihän tuo noita munia mihkään pannulle ollu alunperinkään halunnut.
Käytti sitä vain syynä jotta saisi munat kun oli joltain muulta kuullut, että mitä siitosmunista maksetaan eikä halunnut niistä mitään maksaa vaikka hinta ei todellakaan päätä huimaa.
Oli sitten jonkun muun työkaverinsa kanssa jonka tuttavalla on hautomakone sopinut, että höynäyttävät munat meiltä niin saavat ne ilmatteeks ja samalla jänniä kanarotuja :smt012

Eihän tuossa sitä taloudellista tappiota nyt tullut kuin jonkun 50€ verran mutta olishan sillä vaikka parit rehusäkit kanoille ostanut..
Jos olisi ruuaksi menneet, mihinkä tarkoitukseen ne annoinkin niin enhän nuista mitään olisi sitten saanut mutta on se musta eri juttu..
Ruuaksi voin tutuille antaa mutta jos ihan siitosmunina joku haluaa niin mielummin ne myyn.. Siinä kanatkin sitten tavallaan tienaa omia ruokiansa..

Enemmänkin harmittaa tuo, että ihan tarkoituksella suunnitelmallisesti siitosmunia multa huijattiin ja nyt naureskelevat sitten kun "ei tarvinnu mithää maksaa!"
Hyvää hyvyyttäni kun kuitenkin munia ihan ruoaksi hälle annoin ja vieläpä nätisti laitettuina :smt019

Onko muille vastaavanlaista tapahtunut?

Hengissähän tästäkin selvitään, että ei sillä.. ketutus vaan on kova!
Enää en varppena mee antamaan mitään munia minnekkään muualle kun ihan lähisukulaisille jotka oikeesti osaa arvostaa moista elettä ja ovat niistä kiitollisia! :smt027
Iita

Re: Mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Iita »

Arg!
Tämä on niitä aiheita ,josta näen punaista.Miettinytkin ,miten voipi olla tämmöistä .
Ei pelkistä kanoista :smt011

Hyväksikäyttäjiä . Muutaman kerran olen "hakannut päätä seinään" tälläisen takia.
Nimim.Yrittää elinkeinona mökkivuokrausta

Hajotettuja asioita ja sotkua ja maksamattomia vuokria ja ollaan niin "kivoja" ihmisiä..Mutta muutama olennainen asia on jäänyt sanomatta tai hoitamatta.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kurja juttu,että tollai pilataan ihan mukava asia.
Mun mielestä on myös ihan hauska antaa kananmunia maistiaisiksi. Samoin juuri näitä erivärisiä.
En tiedä onko minulle noin käynyt,voi ollakin.

Mä en muutenkaan kauheen mielellään enää siitosmunia myy. Kun aina välillä sitten kaikki menee pieleen. Olen aina luvannut,et lähetän uudet munat postikuluilla,jos tulee vaan esim 1 tipu kymmenestä munasta tai ei ollenkaan.
Toisaalta mä sitten kyllä olen antanu joskus siitosmuniakin,varsinkin jos joku on hakenu jotain kanoja tai kukkoja minulta.

Kurja juttu,jos tuollalailla väärinkäytetään. Ja oikein tarkoituksella huijataan.
Toivotaan,et nää ois kuitenkin yksittäistapauksia. :smt023
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Tosi mautonta käytöstä huijarilta. Luulis, ettei nyt niin köyhä ole, että pitää tolleen huijata. Mä haluaisin aina suhtautua ihmisiin lähtökohtaisesti positiivisesti ja luottavaisesti, mutta tuollainen käytös taatusti muuttaa asennetta omalta kohdalta :smt011
pikkutipu

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Hävytöntä! Minä kanssa tykkään laittaa koko ja värikirjoa, jos munia jollekin annan. Eräs tuttu arvostaa kotimunia jopa niinkin paljon, että maksoi 6e kennolta, kun olin vailla muutamaa euroa, kun kaappi pursusi munia enkä ole ehtinyt leipomaan. Nieleskellen otin rahat vastaan, nyt tuntuu että ilkiänkö tälle enää munia tarjota, en sentään noin paljoa niistä rahaa ottaisi. Vaan sikäli mukavaa, että kotoisia hyvien olojen munia hän arvostaa noin korkealle!

Harmittaisi kyllä jos kuulisi jälkikäteen tulleensa noin törkeästi kusetetuksi. Naapuriin annoin kesällä muutamia munia haudottavaksi ilman, kun haki pari kanaa ja heillä kana hautoi tyhjää. Toki olisin tuon kanan hautomavimman pelastanut ilman kanakauppojakin. Ystävälle annoin tässä pari nuorikkoa ilman, kun itsellä talvitilat olisi käyneet liian ahtaaksi ja tiesin kodin hyväksi. Molemmat tarjosivat saamistaan rahaa, oli mielestäni minun asia hinnoitella nuo. Menipä jaaritteluksi, toivottavasti ymmärrätte pointin. :smt001
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

No voi hyvää päivää !!!

Kuinka kehtaa ? Kuitenkin työkaveri, et joutuu todennäköisesti mieheesi törmäämään. Minkä kuvan tollasesta ihmisestä saa työntekijänä !
Onkohan pomo kuullut. Kerran huijari, aina huijari. Hänestä ehkä vähäpätöinen huijaus, mutta kertoo kyllä jotai ihmisen moraalista. Minä en ainakaan luottaisi tommoiseen työntekijään :smt019
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos joku hautoo kanoja mun myymistä munista, ruokamunia myyn, niin siitä vaan. Ruokamunat on kerätty ruokamunina, niitä ei ole valittu, käännetty, hoidettu ja säilytetty kuten siitosmunia pitää. Todennäköisesti niistä jotain tipuja tulee mutta en näe että se on minulta pois. Se että joku haluaa hautoa ruokamunista tipuja ei tee niistä munista siitosmunia mun mielestä, eikä ne munat näin ollen ole yhtään enemmän arvoisia. Tai jos mä kerään suoraan kanalasta munat kennoon ja annan ne jollekin siitosmunina ei ne mun mielestä silloinkaan ole siitosmunan hintaisia, enhän ole nähnyt niitten eteen mitään vaivaa.
Siitosmunat ovat tarkkaan valittuja, huolella hoidettuja, juuri sen rotuisia kuin kuuluukin ja sellaisista itse haluan maksaa siitosmunan hinnan.
Ikävä kuitenkin että työkaveri tieten tahtoen huijasi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
samapi

Viesti Kirjoittaja samapi »

No voihan vihtori! Kaikenlaisia ihmisiä on olemassa, mie ainaki tykkään että rehellisyys on parempi tie, kun tuo nyt valittu.
Meilläki tulee munia vaikka minkälaisia, mutta ei ne kaikki poikasten haudontaan käy. Meilläkin on annettu munia ns. lahjaksi ja aina on tykätty ja aion edelleen antaa niitä jos joku pyytää. Aina löytyy niitä mätiä omenoita korista, mutta en halua menettää uskoani hyviin ihmisiin yhden epärehellisen takia.
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin ja niinkuin sanoinkin niin ei se tässä niinkään harmita, että en noista munista mitään rahallista korvausta saanut.
Jos olisivat ruuaksi menneet mihin ne annoinkin niin enhän olisi sitten alunperinkään mitään saanut.

Eniten se harmitus johtuukin juuri siitä, että tarkoituksella lähtivät munat multa höynäyttämään.
Mutta tosiaan, ei kaada maailmaa vaikka harmittaakin.
Itse tulee rehellisyyttä arvostettua ja epärehelliset ihmiset saavat vatsan vääntämään.

Jos tämä kyseinen henkilö olisi edes pyytänyt, jotta voisiko iliman multa siitosmunia saada kun ei nuista raaskisi maksaa niin olisin varmasti antanutkin.
Se rehellisyys on se jota tuossa olisin arvostanut.

Niin ja nuo munat jotka hälle annoin oli juurikin hänen pyynnöstään suoraan kanalasta sinä päivänä munittuja ja ihan puhtaita rotumunia.
Yleensäkkin jos jollekkin munia vien niin vien mieluimmin vastamunittuja.
Marujen munista annan juurikin ne kaikista tummimmat kun ovat niin kauniita ja sitä rataa (tummimmat valitaan aina myös siitosmuniksi)..

Jos itse siitosmunia haluaisin niin en kehtaisi kuitenkaan ilmatteeks pyytää vaan aina maksaisin.
Ja suoraan kanalasta ne mieluusti haluaisin enkä ajattelisi, jotta eihän tuo myyjä ole niiden eteen minkäänlaista vaivaa nähnyt.
Onhan myyjä kuitenkin jok ikinen päivä kanoistansa huolen pitänyt ja ruuat nuille nokan eteen laittanut, jotta munia ylipäänsä laittaisivat :smt002

Mutta rauha ja rakkaus ja sitä rataa! Tämänkin mamman ärsytyksen laantumisen jälkeen on tapahtunut enää pelkkä muisto vain :smt001 :smt049
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Törkeä temppu kyllä!

Meillä ruokamunat säilytetään terävä pää ylöspäin, ja siitosmunat tylppä pää ylöspäin, ihan jo sen takia että tiedän kummat on kumpia ja siitosmunat on aina kenno vinollaan ja kääntely kahdesti päivässä. En itse myy siitosmunia kuin oikeesti uutta verta kaipaaville, ja joiden kanssa muutenkin ns tunnen joko täällä tai facessa, tavallaan siitosmunilla autan niitä jotka tosissaan jatkaa linjoja ja tarttee uutta geenistöä. Olen niin paljon kuullut niistä vaikeuksista kun vieraille myydään munia, kun oletetaan että joka munasta tulee tipuja. Ruokamunille meillä riittää onneksi vielä syöjät :)
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Sama käytäntö siitosmunien kanssa täällä kuin sannikilla. Mun kennoissa lukee siitosmunia, ei saa syödä :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin