Kahden kanalauman yhdistäminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

SannaKle

Kahden kanalauman yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Minulla on itsellä nyt 5 maatiaiskanaa ja kukko. Minulle tarjottiin hävitysuhan alla olevaa laumaa joka koostuu 5 maatiaiskanasta, 3 helmikanasta ja 1 helmikukosta. Onko aikuisten laumojen yhdistäminen ihan tuhoon tuomittu ajatus vai sopeutuuko yhteen ilman riitoja? Noita kukkoja etenkin mietin että mitenköhän maatiaiskukko ja helmikanakukko sopeutuvat samaan laumaan. Ovatko kuitenkin niin erilaisia että ei tulisi reviirikiistaa?
epi

Re: Kahden kanalauman yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja epi »

Kokeilemallahan se selviää! Mutta minä en helmikanoja ja tavallisia kanoja laittaisi samaan porukkaan, kun olen kuullut millaisia helmikanat osaa olla. Tappaa kanoja, tipuja, ei päästä muita syömään jne.. mutta kai sekin on yksilö kohtaista..Tämä tosiaan VAIN kuulopuhetta, eli ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mutta jos yhdistät porukan, minä ainakin pidän peukkuja että kaikki menee hyvin ja yhteiselämä onnistuu! :smt001
SannaKle

No joo tarina muuttui sen verran että tuttuni joka ei juur mitään kanoista tiedä olikin muistanut sen kanarodun nimen väärin. Eihän ne mitään helmikanoja ollutkaan vaan tavallisia silkkikanoja :smt001 Eli laumassa olisikin siis silkkikanoja ja silkkikukko, maatiaisia ja muutama kääpiö-siebenburger. Kukon jätän ainakin suosiolla pois, mutta mitenhän noi kanat sopeutus. Mietin jos oisin sittenkin nuo pelkät maatiaiset ottanut, en noista silkeistä välttämättä innostu vaikka onhan ne ihanan pehmosen näköisiä.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Meillä ainakin kilteimmät kukot on ollut silkkikukko, antwerpenin partakanan kukko ja valkohuntu kukko.
Teet itsellesi juuri mieleisen porukan! Kun olet valinnut ketkä teille muuttaa toivottavasti kaikki sopeutuu porukkaan ja saatte nauttia rauhaisasta yhdessä olosta! :smt001
SannaKle

Hitsi kun ei yhtään tiedä miten tuo oma nykyinen maatiaiskukko suhtautuisi uuteen kukkoon. Se muutti meille edellispaikasta koska sillä meni isäukkonsa kanssa tappeluksi. Tosin taisi olla niin että tuo sai selkäänsä vanhalta kukolta. Nyt on kesän saanut hallita omaa laumaansa, tosin minusta tuntuu että tuo on pahasti noiden kanarouvien tossun alla :) On noin vuoden ikäinen mutta esim. polkuhommia en oo päässyt todistamaan, joten en tiiä onko älynnyt niiden hommien päälle ollenkaan, vaikka edellinen omistaja kyllä sanoi että on niitä hommia tehnyt :D Ehkä noi meijän kanat on sitten vasta niin nuoria etteivät anna polkea. ovat vasta aloitelleen munintaa kk päivät. Hmm.. mitähän sitä tekisi. Laumaa olisi kyllä tarkoitus kasvattaa hieman isommaksi ja uudet rodutkin ois kivoja kokeilla ja tuossahan niitä tulisi jo pari. Ikävää vaan jos eivät tulekaan sitten toimeen ja tilan jakaminen on ehkä mahdottomuus.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Liekö maatiaskukko edes huomata että silkkikukko on kukko :smt003 Silkkikukon kiekuessa voisi varmaan komentaa mutta uskoisin että voisi jopa onnistua. Aina se tuppaa niin vaan menemään että kokeilemalla se selviää.
ps.itse jo kahdesti talviparvien kukko järjestykset uusineena psps. lopulta sentään löytyi toimiva järjestys :smt003
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kyllä meillä ainakin menee Silkkikukko hyvin muiden seassa :smt045
Tuo meitin Tapsa on sellanen, että ei oikein muista kukoista/kanoista välitä olleskaan vaan sillä on ne omat muutamat sillkki- ja partasilkkikanansa joita hyysää.
Meidän Marans kukko joka on koko poppoon pomo ei tuota Silkkikukkoa ole mitenkään kukoksi edes mieltänyt ja pitää sitä enemmänkin "kuhan vaan on tossa" ilmestyksenä.

Tapsakin oli jo täysikänen ku meille tuli omasta porukastaan ja seuranaan yksi kana samasta porukasta.. Mitään ongelmia ei ole ollut vaan sulassa sovussa elelevät tuolla :smt057

Muutenkin kaikki kanat ja muutamat kukot jotka meille on aikuisina tuotu on hyvin sopeutunu laumaan.. Oon huomannu, että se on tainnu auttaa kun uudet tulokkaat on salakavalasti nosteltu kanalan orsille kun muut ovat jo olleet tuutimassa :smt015
Aamulla niiden sitten herätessä on muut vaan silleen, että "jaa katoppas, meitin laumassa on tollasiaki tyyppejä" :smt017 :smt005

Mutta kukkona tuo Silkki on kyllä todella ihuna! Jos vaan on yhtään mielenkiintoa niin kokeile ihmeessä!
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Joo iltahämärissä yhdistäminen todettu toimivaksi täälläkin :smt023
SannaKle

Lupauduin sitten ottamaan koko lauman, eli myös se silkkikukko muuttaa meille n. kk päästä. Toivotaan että kaikki menee hyvin, mutta varuiksi pitää tehdä väliseinä suunnitelma jos joudutaankin lauma jakamaan kahtia. Mulle parikin tuttua varoitti että tällä hommalla on tapana levitä käsiin ja niin tässä näyttää hieman käyvän :smt002
naibunuuni

Onnea tuleville uusille kaakattimille :smt041
Nyt kaikki pitää peukut pystyssä ja sormet ristissä, jotta yhdistäminen onnistuu mutkitta :smt023

Ja joo turha tätä hommaa on yhtään yrittää pidätellä..
Tääläki kääpiö kokoinen Araucana/Kääpiökotsi risteytys kana hauto just 36 munaa eri roduista ja kaikki kuoriutu (joo! todellaki noin monta!)
Ja koneissa pörhöttää 42 munaa.. että kyllä se käsistä lähtee.. ennemmin tai myöhemmin.. usko pois :smt005 :smt040
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mulle tuli kans 3 tehotyttöä tänään uutena talvihoitoon. Tämän ketjun ohjeiden mukaan iltasella uudet vain orrelle muiden joukkoon.

Ainoa vain , et olin puoli tuntia aiemmin siirtänyt omat vanhat (6hybridiä ja kukon) kesäkodista uuteen talvikanalaan. 2 ei meinannut orrella pysyä, vaan tippuivat muutaman kerran alas :oops: . Onneksi oli pehmeä pehku alla.

Mietinkin oliko orsi liian paksu tai liukas? Vanha heinäseiväs. Ja korkealla on orret. Mahdun alla suorana seisoo. Ei kai liian korkealla :smt017 . Ajattelin et kun lämpö nousee ylös ni siel olisi lämmintä. Eikös ne korkealle haluakkin? Tietty jos kakkalaudan alle laittaisi, ei olisi niin iso pudotus.
Pehkua haluan käymään, niin ajattelin ensin, etten kakkalautaa laita, mut voihan ne siitäkin pehkuun tiputtaa.

Toinen huolen aihe, kuinka sopeutuvat uudet ja vanhat. Molemmilla sama tilanne, uusi koti. Enpä tiedä, onko se hyvä tai ei. Kerralla kaikki uusiksi.
naibunuuni

Mitenkäs teillä Maru yhdistäminen sujui?
Voisi ajatella, että kun molemmille ryhmille koti oli uusi niin olisi vain hyvä asia?
Ei ole kukaan vielä ehtinyt omia reviiriä itselleen..

Meillä on kyllä tuo kanalan korkein orsi myös niin korkealla, että pystyn siinä alla seisomaan suorassa (oon 173 cm pitkä)..
Siinä on tosin vieressä munintakopit seinällä vähän alempana ja munintakopin edessä on "orsi" jonka päälle ensin loikkivat ja siitä munintakopin katon kautta tuonne ylimmälle orrelle.
Muille hieman alempana oleville orsille lentävät kyllä suoraan ihan lattiatasolta asti.
Osa nuista meitin orsista on ihan metsän antimia ja jokunen puinen käsittelemätön verhotankokin on sinne laitettu :smt003

Niin ja meillä on ainakin niin, että mitä korkeammalla kana/kukko on arvojärjestyksessä niin sitä korkeammalla orrella hän saapi nukkua (koko sakki nukkuu aina samoilla orsilla ja samassa järjestyksessäkin vielä!) :smt040
naibunuuni

Niin ja SannaKle onko teille vielä muuttanut uusia asukkeja?
Kirjoita ihmeessä kuulumisia sitten kun kanaatit teille tulevat niin saadaan mekin tietää, että mitenkä yhdistäminen onnistui :smt038
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Joo, sinne orsille illal uudet laitoin.

Alkuun näytti, et kaikki sulassa sovussa, mut kyllä siel jonkun verran nokkimista ja uusien takaa-ajoa on. Sellaisia pieniä pyrähdyksiä perään ja uusi karkuun. Herkkupalan ääreltä joku vanhoista saattaa ajaa uuden pois ja syödä itse.

Vanhat päässeet orsille alusta asti itse, paitsi yks joka nukkuu pesien päällä. Kesäkodissakin nukkui yleensä pesässä. Joskus on orsilla. Sitkeästi nostin alkuun senkin orrelle. Kunnes mun 9v poika oli mukana, kun Lyyli ei millään pysynyt orrella, vaan tippui pari kertaa, onneksi pehmeä pehku alla. Poika sanoi :" ÄITI !! Anna sen nukkua missä se itse tahtoo" :smt018
Totta, miks väkisin yritän saada sen pysyy orrella. Mites se olikaan, lasten suusta... ja muna opettaa kanaa :smt050

Orsia on 2kpl 2,2metriä pitkiä, et pitäis kaikkien (9+kukko) mahtua. Voihan se olla, et vanhat nokkii, ettei uudet pääse orsille asti. Uudet yleensä rappusil. Siinä ei niiden ole hyvä olla, kun ne sellaiset ihmisten vanhat alumiini tikkaat. (Ajattelin jotain narua pyörittää askelmien ympäri.) Olen uudet sit nostellu, kun pimeää.

Tänään yksi vanha, pahin nokkija, jäi (vahingossa pimeässä) 3 uuden väliin samalle orrelle, kylki kyljessä :smt038
naibunuuni

Hienoa! Kyllä ne siitä tottuvat :smt038
Ainahan on pakko uusille vähän opettaa käytöstapoja :smt023

Heh, kyllä se vaan on niin, että lasten suusta se totuus tulee.
Meilläkin on lapset aina innokkaina kanalassa mun mukana.
Monesti on lapset esim sanonut, että nyt "se ja se" kana haluaa matoja tonkimaan ja kun ne ovat sitten lapiot kädessä lähtenyt tuonne tallin taakse multakasaa kaivelemaan niin on juuri ne niiden mainitsemat kanat lähteny ite juosten perässä ja juurikin matoja ettimään!
Mitälie kanakuiskaajia ovat?! :smt017 :smt005

Meilläkin on sellaiset tikkaat kanoilla myös jotka johtaa munintakoppien päälle.. Ensin oli sellaiset normi alumiini mikälie tikkaat mutta teinkin sitten samankokoiset ihan sellaisesta suunnilleen ranteen paksuisesta ja poikkipuut hieman ohkasemmasta puusta (ihan mettiköstä nuoria puita hain). Narulla sitten "ristisidoin" ne poikkipuut siihen ja voila! Hyvin ovat siinä tykänneet kiipeillä.
Varmasti toimisi erittäin hyvin tuo jonkinlaisen narun/köyden pyörittäminen siihen alutikkaiden askelmien ympärillekkin!

Heh hyvä vaan, jotta nokkija jäi sinne "alempiensa" joukkoon paapiloimaan :smt005
Joskus on tääläkin vastaavaa sattnut ja on kyllä silloin se "vahingossa jäänyt" näyttänyt myrtsiä nassua. Hyvin on kuitenkin sitten opittu elämään sovussa.
Vastaa Viestiin