Kanoille talvipaikka?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
KAT

Kanoille talvipaikka?

Viesti Kirjoittaja KAT »

Minne kesäkanojen pitäjät laittavat kanansa ja kukkonsa talveksi? Vai pataan?
Myö saatiin naapurilta kolme kanaa ja kukko ja oli aluksi puhe että ottavat ne talveksi takaisin, jos ei haluta lopettaa niitä. Myöhemmin kuitenkin sanoivat etteivät otakaan niitä talveksi takaisin. Kanat on jo kaksivuotiaita, onko järkeä edes etsiä niille talvipaikkaa? Muniiko ne ensi kesänä vielä? Kukkohan tässä eniten harmittaa, kun on niin komea poika ja leppoisa tapaus. Eikä edes viitti koko päivää kiekua, niin että ois riesaksi ;)
Kananas

Re: Kanoille talvipaikka?

Viesti Kirjoittaja Kananas »

Mulla lähti kesäkanojen hankinta siitä, että etsin talvipaikan.
Onneksi kaverilla oli myös kana-aikeita ja heidän tilalle mahtuu myös minun pieni parveni talven ajaksi.

...nyt innostuin vielä hankkimaan kukon, niin saa nähdä mikä sen kohtalo tulee olemaan. Jos ei ole taajamakelpoinen, niin täytyy miettiä jatkotoimenpiteet... :smt027
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Kanojen hoito tahtoo enimmilteen melkein sijottua sinne talveen. Tosi itte asun lapissa että tuo varmaan korostuu. Mutta itte kyllä sanosin että kesäkanojen pitäjä ei aina tiiä minkälainen niitten hoito on talvella. Vielä kun talvihoitoon annettujen kanojen loishäädöistä tulisi huolehtia erityisen huolella. Paljon luettu nuita juttuja kalkkijalka yms talvihoito kanoista mitkä tulee hullun kalliiksi talvihoitajalle kun joutuu omanki parven hoitamaan! Ja vielä se työ! Ei tietysti päe nämä kaikkiin mutta kalliiksi voi kesäkanat tulla! Meillä aiemmin oli talvihoito kanoja, mutta ei tule enään! jonku tipusen tappoivat(maatiaisia niitä IHANIA tipun hoitajia) ja kalkkijalka kukko oli mutta se joutu lihoiksi ja pelolla seurattiin omia et kuin pitkä rupeama itelle tuli...En sano tätä pahalla mutta tämmönen se on totuus.
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Jos olisi tilaa, niin voisin ottaa, jos tietäisin varmasti että ovat terveitä ja ilman syöpäläisiä. Ja lisäksi haluaisin kyllä rahallista korvausta (siivous, lämmitys, seinät, ruoka). Pelkät munat ei kyllä riitä korvaukseksi, varsinkaan kun niitä ei yleensä koko talvea tule, kun on sulkasato ja munintatauko.
Krahu

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Minulle on tulossa muutama 'kesäkana' talvehtimaan, ja tänne kyllä mahtuisi vielä pari kanaa ja kukkokin... kun se on aika sama hoitaa kuutta tai yhdeksää kanaa, kun tilaa kuitenkin on.
Mutta, kanaojen pidossa suurin kustannus tuleekin juuri talvella ja lämmittämisestä, mikä onkin järkevintä mitä enemmän kanoja pitää saman katon alla, ja keväällähän voi aina ottaa kanat takasin muutaman tipun kanssa, niin sitten kun mummoutuvat munimattomiksi niin on tuoretta verta 'omista kanoista'.

Ihan vaan näin yleisesti, jos joltakulta kysellään niin tänne mahtuu (Karjaalle, kuljen Espooseen päin säännöllisesti)
KAT

Viesti Kirjoittaja KAT »

KAT kirjoitti: Kanat on jo kaksivuotiaita, onko järkeä edes etsiä niille talvipaikkaa? Muniiko ne ensi kesänä vielä?
Lainailen itseäni.... ;)
kaulojen katkaisu ittessään ei ole ongelma, mietin vaan että jos nuo maatiaisrouvat jaksaa munia vielä ens kesänäkin, niin olishan se kiva saada omat kanat talvisäilöön...
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Silloin ku mulla oli kanat talvihoiossa, niin ne tuli meille siinä syys-lokakuussa, ja lähti kesäkuun alussa. Äkäseltään laskettuna ne 8kk majaili meillä, ja nelisen kk omistajalla. Eikö silloin ole järkevämpi vuokrata kanat kesäksi? itte olen 50€llä vuokrannu kesäksi porukan kanoja ja kukon, saa piettää nii kauan ku kanat tarkennee...
Jos maatiaiset vasta pari vuotiaita nii kyl oottasin et ens kesänäki pitäs munia putkahella...
KAT

Viesti Kirjoittaja KAT »

mokomaki kirjoitti:Silloin ku mulla oli kanat talvihoiossa, niin ne tuli meille siinä syys-lokakuussa, ja lähti kesäkuun alussa. Äkäseltään laskettuna ne 8kk majaili meillä, ja nelisen kk omistajalla. Eikö silloin ole järkevämpi vuokrata kanat kesäksi?
Täällä etelä-Suomessa kanat tarkenee kyllä pidempään, varmaan lokakuun loppuun asti, ja varmaan huhtikuussa tarkenee jo kesäkopissa. ajattelin lokakuun pitää vielä kanoja ja sit niistä on kai luovuttava jos paikkaa ei löydy.
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Edelliseen viestiin lisähuomioksi, että vaikka kanat tarkenisivatkin kesäkanalassa huhtikuun alusta alkaen, on ulkoiluttaminen kiellettyä ennen kesäkuun alkua, ellei ole katettua tarhaa. Tietysti jos kanoilla on kesäkanalan sisätiloissa riittävästi tilaa, niin voihan ne jo huhtikuussakin ottaa.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Eme kirjoitti:Edelliseen viestiin lisähuomioksi, että vaikka kanat tarkenisivatkin kesäkanalassa huhtikuun alusta alkaen, on ulkoiluttaminen kiellettyä ennen kesäkuun alkua, ellei ole katettua tarhaa. Tietysti jos kanoilla on kesäkanalan sisätiloissa riittävästi tilaa, niin voihan ne jo huhtikuussakin ottaa.
Tuomatta mitään lisäarvoa keskusteluun, ajattelisin itse, että kanojen ja lintujen ulkoelämä on SALLITTUA katetussa tarhassa keväälläkin (ilmoittamalla siitä kunnan ell). Me Suomessa ollaan mestareita tekemään kaikesta kiellettyä ja sitten poikkeusluvan poikkeusluvalla voidaan joku asia ehkä mahdollisesti sallia.

Ja siis täysin turha puheenvuoro, kiitos ja anteeksi :smt003
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

KAT kirjoitti:Kanat on jo kaksivuotiaita, onko järkeä edes etsiä niille talvipaikkaa? Muniiko ne ensi kesänä vielä?
Hieman rodusta riippuen kanat elävät noin viisitoistavuotiaiksi, joten jaksavat munia kyllä varmasti ensi kesänäkin. Omat maatiaiseni ovat nyt neljävuotiaita ja munivat edelleen.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta varmaan vasta joskus 6-8 ikävuoden paikkeilla muninta alkaa hiipua merkittävästi.
Vastaa Viestiin