Kalkkunoista kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Muffe

Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

No nyt se iski mitä niin pelkäsin. Ihastuin kalkkunoihin :smt049 Kertokaapa kuinka vaativa sellanen sitten on? Minkä kokonen häkki, materiaali, talviasumus ja sietääkös ne muita lintuja? Ovatko luonteeltaan minkälaisia? Eroaako ruokinta kanoista esim.miten? Hyviä ja huonoja puolia? Mikä kalkkuna olisi "helpoin" eli onko jotain suuria eroja niissä? Kiitos jos joku jaksaa vastata näihin hölmöihin kysymyksiin :oops:
esa

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja esa »

Minusta oikein kivoja, ja seurallisia, pärjäävät kanojejn kanssa talven.
Munivat paljon , meillä aloittivat toukokuussa ja edelleenkin pukkaavat munaa...
Iha vinkkinä täällä ois myynnissä kaksi munivaa kalkkua jos kiinnostaa :smt005
Muffe

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Esa yritin vastata yksäriin mutta ei anna jostain syystä lähettää :smt017 Kiinnostaisi kalkut jos saisin ylimääräset kukot kaikki menemään niin tilaa saisin sitten niille :smt001 Katsotaan saanko kukot johonkin :smt006
esa

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja esa »

okei kiva :smt003
ruska

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ruska »

Anteeksi Muffe, tungen kanssasi kyselemään kalkkunoista :smt003
Osaisiko joku täällä kertoa, onko eri kalkkunarotujen luonteissa eroa? Itse haaveilen mustakalkkunasta, mutta pohdituttaa vain onko tosiaan vihaisia. Eräs tuttavani kun ilmoitti, että kaikista kalkkunoista tulee lopulta kiukkusia. :smt017
Itse etsin pientä laumaa eloon ja sitten näiden mahdollisa jälkeläisiä laittaisin pataan. Kuinka paljon tilaa esimerkiksi kolmen (musta)kalkkunan lauma tarvitsisi? Oma kanalani on niin pieni, että uudet tilat näille täytyisi sitten rakentaa. Kuinka kylmänarkoja ovat? Ulkoilevatko mielellään talvisin? Onko erirotujen terveydessä suuria eroja? Kuinka hankalanoita mustakalkkunoita (tai lähinnä niiden munia) on löytää myynnistä? Luin jostain et olisi suhteellisen harvinainen jo. Suloisilta otuksilta vaikuttivat minun silmääni :smt007
SannaKle

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Minulla myös ensi kesänä tarkoitus hankkia ensimmäiset kalkkunat. Tänä kesänä aloitettiin kanaharrastus ja kovasti tämä näyttää lähtevän leviämään käsistä :D Minuakin mietityttää että voiko kalkkunat ja kanat laittaa kesällä samaan ulkotarhaan? Kanoja on vasta 5 plus kukko ja tarha on aika tilava joten ajattelin että turha olisi uutta rakentaa mikäli samassakin menisivät. Toki sen voisi väliseinällä jakaakin jos näyttää ettei yhteiselo onnistu. Miten innokkaita kalkkunat ovat munimaan ja hautomaan? Mikä olisi paras rotu kotiharrastajalle. Tarkoitus olisi että saataisiin omavaraisesti lisääntymään ja osa aina lihaksikin. En mistään löytänyt mitään määritelmää minkälaisen tilan kalkkuna vaatii talviasumukseltaan.
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Meille tuli puolivahingossa viime keväänä kalkkupariskunta,pronsseja ja se oli sit menoo koko porukalla... :smt050
Ukko-kalkku vihaa mua ja vaan ja ainoastaan mua,mutta sen kanssa tulee toimeen kun sen tietää. Ukko on ainut joka on äkee jollekkin.
Nyt meillä on tämän pariskunnan lisäksi 6 näiden jälkeläistä jotka on haudotettu koneella,akkaa ei hautominen kiinnosta.
Meillä on kalkuille oma ulkotarha jossa ei ole katetta ja jollei ole ovi ulos auki niin ne tulee omatoimisesti laiduntamaan nurmikolle,eivät karkaa.
Voivat olla kanojen kanssa ja olivatkin viime talvena eikä ollut ongelmia. Tilaa tarvii niin että on hyvä olla ja liikkua :smt003
Mikäli kalkut saavat laiduntaa/olla syksyllä mahd. paljon ja pitkälle ulkosalla niin kasvattavat tuuhean höyhenpeitteen ja kestävät näin paremmin kylmää talvella.
Tämän ajan mitä meillä on kalkkuja ollut niin mielestäni ne on hauskoja,helppoja ja komeita elukoita,vielä kun lihan makuun päästään niin a vot :smt027
Siis en voi kun suositella :smt023
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: Kalkkunoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Täältä löytyy lisätietoa ja linkkejä :smt001
http://www.animalia.fi/animalia-toimii/ ... /kalkkunat
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
Vastaa Viestiin