Ei tämmösiä enempää, pliis...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
annemari
Re: Ei tämmösiä enempää, pliis...
Pahoin pelkään, että tämä on vasta alkua... Kesäkanakampanjointi on aiheuttanut kyllä paljon pahaa. Tokihan tämä voi olla ihan muustakin syystä karkuteillä... voi pientä 
-
kochin-fani
Kaikenkarvaisia eläinraukkoja löydetty sieltä sun täältä.... mutta jopa kanakin vielä, voi itkujen itku
Kyllä ketuttaa ja kovasti, miksi me hölmöt ihmiset (tai siis osa meistä) otamme hetken mielijohteesta lemmikkejä ja emme ajattele nokkaamme pidemmälle, kun elävät olennot siitä kumminkin kärsivät 
-
Tikkilä
Linkki ei enää aukea, mutta joku reppana hylätty siellä varmaankin oli.
En voi ymmärtää että eläimiä otetaan väliaikaiseksi huviksi ja hylätään ensimmäisen vaikeuden (=syksyn) tullen, pistää kyllä vihaksi!
Olisi edes munaa laittaa eläin pataan jos ei voi pitää, grr..
. Tämä vaan entisestään hankaloittaa niin kanojen kuin muidenkin eläinten myyntiä kun ei tiedä keneen luottaa.
En voi ymmärtää että eläimiä otetaan väliaikaiseksi huviksi ja hylätään ensimmäisen vaikeuden (=syksyn) tullen, pistää kyllä vihaksi!
Olisi edes munaa laittaa eläin pataan jos ei voi pitää, grr..
-
kochin-fani
Samaa mieltä, ainakin siis jos tarkotit pelkkiä kanoja... Kun kissoja ja koiria ei oikeen voi pataankaan pistääTikkilä kirjoitti: Olisi edes munaa laittaa eläin pataan jos ei voi pitää, grr... Tämä vaan entisestään hankaloittaa niin kanojen kuin muidenkin eläinten myyntiä kun ei tiedä keneen luottaa.
-
mik
Siinä kuvassa oli ihan nuorikkokana, muutaman viikon ikäinen ehkä. Ei lähelläkään sukukypsyyttä. Itselle tuli mieleen jotain ihan muuta, kuin hylkääminen.
-
Tikkilä
Juu, ei meilläkään kissoja tai koiria syödä, kanoja tarkoitin tuolla pataan laitolla! 
-
Peikkorinne
Annemari, käsittääkseni esim kanayhdistys, jonka kesäkanakampanjointiin käsittääkseni viittaat, pyrkii nimenomaan ehkäisemään juurikin näitä syksyn hylkäämisiä, suosittelemalla ja kampanjoimalla kanojen vuokraamisen puolesta!
Eli jos ihmiset vuokraisi kanansa kesäksi, niin syksyisin ei olisi tälläisiä ongelmia, vaan kanat voisi palauttaa takaisin vuokraajalle.
Ja kuvassa oleva kananen näytti tosiaan aika nuorelta, joten se tuskin on mikään "kesäkana" vaan tod.näk. karkulainen. Näitä on ollut useasti ennenkin, mutta ne nyt jostain kumman syystä nyt nostetaan esille tänä vuonna...
Mielestäni on ihan turha olla joka poikassa lyttäämässä kesäkana ideaa ensimmäisenä ilman parempaa tietoa.
Eli jos ihmiset vuokraisi kanansa kesäksi, niin syksyisin ei olisi tälläisiä ongelmia, vaan kanat voisi palauttaa takaisin vuokraajalle.
Ja kuvassa oleva kananen näytti tosiaan aika nuorelta, joten se tuskin on mikään "kesäkana" vaan tod.näk. karkulainen. Näitä on ollut useasti ennenkin, mutta ne nyt jostain kumman syystä nyt nostetaan esille tänä vuonna...
Mielestäni on ihan turha olla joka poikassa lyttäämässä kesäkana ideaa ensimmäisenä ilman parempaa tietoa.
-
Ilona
Tuohon vuokraamiseen liittyy sitten omat ongelmansa. Itse en vuokraisi omia kanojani kenellekään, enkä ottaisi takaisin kanoja, jotka ovat olleet kesän jossain muualla hankkimassa ties mitä uusia pöpöjä. Kesäkanojen kyselijöitä olen kehottanut ottamaan joko "loppuun" munitettuja hybrideitä tai hybridinuorikoita ja laittamaan ne pataan syksyllä.
-
Maattari
- lindell
Peikkorinteen kanssa samaa mieltä. Meiltä menee ensi kesänä kahteen paikkaan kesäkanoja ja tulevat syksyllä takaisin. Noista pöpöistä sen verran että meiltä vievät pöpöt mukanaan ja taitavat tuoda samat takaisin. Ennemin ne pöpöt leviävät esim näyttelyssä kuin kesäkanoja vuokraamalla. Enkä mä vastusta näyttelyitäkään. Pöpöillä on hyvä pelotella, siihenhän tehotuotantokin aina vetoaa kun on kyse eläinten olojen parantamisesta kuten esim kanojen ulkoilu.
Samaa mieltä että kuvan kana on nuori karkulainen.
Samaa mieltä että kuvan kana on nuori karkulainen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Ilona
Kyllähän tehotuotannossakin nykyään ulkoillaan, eka free range -kanala tuli Suomeen just ja luomussa on ulkoiltu aina. Eikä ne pöpöt noissa tuotantotavoissa ole pelkkää pelottelua, vaan ihan oikea haaste, joka pitää ottaa huomioon, ihan niinkuin kotitarvekanalassakin. Toisaalta, kun ajattelen parasta näkemääni tuotantokanalaa, niin enpä usko, että kanojen olot ulkotarhan lisäämisellä paranisivat. Pehkualueella on paksu turvekerros ja kanalassa on raikas ilma, sopiva lämpötila ja hyvin valoisaa (isot ikkunat ja tehokkaat lamput). Ulkotarhan lisäys toisi hieman lisää tilaa, mutta toisaalta myös lisäisi tautiriskiä eli vaikutus hyvinvointiin voisi olla plus miinus nolla isossa yksikössä. Alusta saakka free range -tuotantioon suunnitellussa kanalassa tilanne on toinen, koska voidaan alun pitäenkin suunnitella ulkoilualueet niin suuriksi, että ulosteperäiset bakteerit ja kokkidit eivät pääse rehottamaan.
Mä en menisi kananäyttelyyn ja kierrän kotieläinpihat kaukaa. Otan uutta vertakin nykyään vain siitosmunina. En tiiä, oonko turhan tarkka, mutta ei kai siitä tarkkuudesta haittaakaan ole.
Voi olla, että kanayhdistyksellä on hyvä tarkoitus, mutta voisi vuokraamisidean sijasta tai ohella myös neuvoa, miten kanalta laitetaan pää poikki. Se kun ei ole lainkaan vaikeaa. Ja sitäkin asiaa voi kesäkanojen kyselijöille valaista, että mistä vuoden munineita hybrideitä ehkä kannattaa kysellä.
Mä en menisi kananäyttelyyn ja kierrän kotieläinpihat kaukaa. Otan uutta vertakin nykyään vain siitosmunina. En tiiä, oonko turhan tarkka, mutta ei kai siitä tarkkuudesta haittaakaan ole.
Voi olla, että kanayhdistyksellä on hyvä tarkoitus, mutta voisi vuokraamisidean sijasta tai ohella myös neuvoa, miten kanalta laitetaan pää poikki. Se kun ei ole lainkaan vaikeaa. Ja sitäkin asiaa voi kesäkanojen kyselijöille valaista, että mistä vuoden munineita hybrideitä ehkä kannattaa kysellä.
-
milkkis]
Sulla on Ilona varmasti todella rajoittunut elämä kun pelkäät noin kauheasti kaikkia tauteja. Et varmasti käy missään tai teillä ei käy ketään ja vaihdat aina avaruuspuvun päälle kun menet kanalaasi,noi luonnon linnut kun tuppaa levittämään kaiken näkösiä "tappajapöpöjä" ja nehän voi vaikka kakkia sun pihaas josta pöpö kulkeutuu kanalaasi.
Mutta musta toi vuokraushomma on just hyvä. Siinä kanoille on takuu varmasti se talvisäilytyspaikka valmiina. Jossain näin että oli viety kesän ajaksi johonkin vanhainkodin pihaan muutama kana ja kukko. Mikä sen parempaa ajanvietettä ja mielenvirkistystä kun seurata kanojen touhuilua
Mutta musta toi vuokraushomma on just hyvä. Siinä kanoille on takuu varmasti se talvisäilytyspaikka valmiina. Jossain näin että oli viety kesän ajaksi johonkin vanhainkodin pihaan muutama kana ja kukko. Mikä sen parempaa ajanvietettä ja mielenvirkistystä kun seurata kanojen touhuilua
-
Ilona
Ehei, en käytä avaruuspukua ja meillä käy paljon vieraita ja niin pois päin. Enkä pelkää tauteja, oikeasti. Mulla on ollut jopa loukkaantuneita luonnonlintuja hoidossa, ei nyt toki kanojen joukossa tietenkään. Mutta suhtaudun tautitorjuntaan vakavasti, niin kuin eläinlääkärit (useampikin) ovat neuvoneet: hankin uuden eläinaineksen siitosmunina, vältän kotieläinpihoja, käytän kanalassa ja muissa eläintenpitopaikoissa eri jalkineita, yritän huolehtia kanalan siisteydestä parhaani mukaan, lintujen talviruokintaa en harrasta omassa pihassa jne. Minusta se nyt vain on järkevää. Mitä elämänpiiriini tule, niin olen viikonloppuna menossa 300 km päähän tilaisuuteen, jossa on aika paljon väkeä eri puolilta Suomea, eikä ole muuten eka kerta. Työssäni liikun paljon eri puolilla maakuntaa ja muuallakin. Minun elämänpiirini ei kovasti siitä rajoitu, jos jätän kaikenkarvaiset eläinnäyttelyt (tilapäiset ja pysyvät) väliin. Eivät ne muutenkaan kiinnosta.
Minusta kesäkanoista kiinnostuneita kannattaisi ohjata ottamaan lintuja, jotka muutenkin ollaan hävittämässä ja teurastamaan ne syksyllä. Kanoista saa hyvää ruokaa ja teurastaminen on tosi helppoa. Siinä jää tietysti kanojen vuokraajalla rahat saamatta, mutta kesäkanojen ottajan kannalta tulee varmasti halvemmaksi ja saa vieläpä ruokaakin kanoista loppuviimeksi ja muuten eläinjätteen polttolaitokseen päätyvä liha tulee hyödynnettyä. Samalla lapsillekin tulee opetetuksi jotain ruoan alkuperästä ja siihen liittyvistä faktoista. Vuoden ikäiset hybridikanat munivatkin vielä ihan valtavasti. Ja kun eläimet ovat omia, ne tulee varmasti herkemmin lopetettua, jos niille jotain sattuu eli sairastuvat tai loukkaantuvat. Voiko vuokratun linnun kanssa käydä niin, että se saa tällaisessa tapauksessa kitua, jos vuokraaja ei tohdi tehdä asianmukista ratkaisua? Minusta kananpitäjän pitäisi aina pystyä itse lopettamaan tai sitten hänellä pitäisi olla käytettävissä joku joka pystyy lopettamaan kanan hätätilanteessa. Onko vaarana, että vuokraukseen päädytään lähinnä siksi, että halutaan välttää tämä ikävä puoli harrastuksessa?
Minusta kesäkanoista kiinnostuneita kannattaisi ohjata ottamaan lintuja, jotka muutenkin ollaan hävittämässä ja teurastamaan ne syksyllä. Kanoista saa hyvää ruokaa ja teurastaminen on tosi helppoa. Siinä jää tietysti kanojen vuokraajalla rahat saamatta, mutta kesäkanojen ottajan kannalta tulee varmasti halvemmaksi ja saa vieläpä ruokaakin kanoista loppuviimeksi ja muuten eläinjätteen polttolaitokseen päätyvä liha tulee hyödynnettyä. Samalla lapsillekin tulee opetetuksi jotain ruoan alkuperästä ja siihen liittyvistä faktoista. Vuoden ikäiset hybridikanat munivatkin vielä ihan valtavasti. Ja kun eläimet ovat omia, ne tulee varmasti herkemmin lopetettua, jos niille jotain sattuu eli sairastuvat tai loukkaantuvat. Voiko vuokratun linnun kanssa käydä niin, että se saa tällaisessa tapauksessa kitua, jos vuokraaja ei tohdi tehdä asianmukista ratkaisua? Minusta kananpitäjän pitäisi aina pystyä itse lopettamaan tai sitten hänellä pitäisi olla käytettävissä joku joka pystyy lopettamaan kanan hätätilanteessa. Onko vaarana, että vuokraukseen päädytään lähinnä siksi, että halutaan välttää tämä ikävä puoli harrastuksessa?
-
milkkis]
Kiitoksia mittavasta selonteosta menemisistäsi ja tulemisistasi
Tuttavani vuokrasi tänä kesänä kanoja. Jokaisen mukaan teki parin sivun mittaiset hoito ohjeet ja ohjeet siittä miten kannattaa toimia jos tulee ongelmia,laittoi muutamia yleisimpiä sairauksia (esim Marek) ja oireiden kuvaukset. Oman puh numeronsa että voi soittaa jos tulee jotain.
Tuoko muka vastuutonta touhua? mun mielestäni kuvastaa aika hyvin sitä vastuun ottamista. Kyseinen tuttava kasvattaa kaneja ym itse lihaksi joten eläinten lopetus ei ole ongelma vaan halu tarjota ihmisille mahdollisuuden seurata kanojen elämää kesän ajan ja syödä omien kanojen munia.
Vielä jäin sellasta mietimään että miksi kotieläinpihat ym on jotenkin vielä saastasempia paikkoja ja puheistasi sai sellaisen käsityksen että niistä saa sata varmaan jonkun taudin mukaansa?
Mulla on kotieläinpiha ja ylpeydellä sitä pyöritän ja isoimman ilon saan siittä kun lapset jotka ei ole ikinä nähneet esim lammasta syöttävät niille ruohon kortta innosta tutisten
Tuttavani vuokrasi tänä kesänä kanoja. Jokaisen mukaan teki parin sivun mittaiset hoito ohjeet ja ohjeet siittä miten kannattaa toimia jos tulee ongelmia,laittoi muutamia yleisimpiä sairauksia (esim Marek) ja oireiden kuvaukset. Oman puh numeronsa että voi soittaa jos tulee jotain.
Tuoko muka vastuutonta touhua? mun mielestäni kuvastaa aika hyvin sitä vastuun ottamista. Kyseinen tuttava kasvattaa kaneja ym itse lihaksi joten eläinten lopetus ei ole ongelma vaan halu tarjota ihmisille mahdollisuuden seurata kanojen elämää kesän ajan ja syödä omien kanojen munia.
Vielä jäin sellasta mietimään että miksi kotieläinpihat ym on jotenkin vielä saastasempia paikkoja ja puheistasi sai sellaisen käsityksen että niistä saa sata varmaan jonkun taudin mukaansa?
Mulla on kotieläinpiha ja ylpeydellä sitä pyöritän ja isoimman ilon saan siittä kun lapset jotka ei ole ikinä nähneet esim lammasta syöttävät niille ruohon kortta innosta tutisten
-
Ilona
Ole hyvä vaan.Kiitoksia mittavasta selonteosta menemisistäsi ja tulemisistasi
Ei minusta, tuohan on esimerkillisesti toimiva vuokraaja. Itse en silti omia kanojani vuokraisi, mutta ei tuohon ole mitään huomautettavaa.Tuttavani vuokrasi tänä kesänä kanoja. Jokaisen mukaan teki parin sivun mittaiset hoito ohjeet ja ohjeet siittä miten kannattaa toimia jos tulee ongelmia,laittoi muutamia yleisimpiä sairauksia (esim Marek) ja oireiden kuvaukset. Oman puh numeronsa että voi soittaa jos tulee jotain.
Tuoko muka vastuutonta touhua?
Se ongelma onkin ehkä enemmän vuokrakanojen ottajilla, en tarkoittanut, että vuokraajat vuokraisivat kanojaan välttyäkseen niiden lopettamiselta. Myös vuokrakanojen ottajalla pitäisi olla valmiudet lopettamiseen tarvittaessa - ja lupa siihen omistajalta myös. Jos valmiudet teurastamiseen olisivat, moni varmaan päätyisi ottamaan omia kesäkanoja esim. teurastamolta tai tuotantokanalasta. Siihen mä olen kaikkia kesäkanan kysyjiä rohkaissut ja olen monesti tarjoutunut jopa näyttämään kädestä pitäen, miten se kana muuttuu paistiksi.Kyseinen tuttava kasvattaa kaneja ym itse lihaksi joten eläinten lopetus ei ole ongelma
En minä niin sanonut, että saa sata varmaan, en vain halua ottaa mitään riskiä (miksi ottaisin?) ja eläinlääkäritkin suosittelevat kotieläinpaikkojen välttämistä. Ennen kuin mulla oli kanoja, kävin kyllä näissä paikoissa. Täytyy sanoa, että yhden aivan kammottavan olen nähnyt, josta jäi kyllä hyvin, hyvin saastainen mielikuva. Ja toki myös hyviä, joissa on ollut ihan ok olosuhteet. Ja sitten kaikkea siltä väliltä. Se kaamein näkemäni olikin sitten todella kauhea, siellä oli nimenomaan kanoja, paljon eri rotuja. Linnuilla oli mm. hoitamatonta kalkkijalkaa, pienet hatarat ulkohäkit täynnä paskaa ja keräämättömiä munia. Yhdessä toisessa kotieläinpihassa juoksenteli irrallaan kymmenittäin puolivillejä kissanpenikoita, joille oli kyhätty jokin "asumus" jostain laudanpätkistä. Omistaja oli siis kerännyt kissanpentuja eri taloista sinne "näytteillä pidettäväksi", eli siis villiintymään. Särkänniemen kotieläinpuistolle annoin joskus ihan palautetta kissoista, vastakkaisesta syystä kylläkin. Minusta kissojen paikka ei ole myöskään virikkeettömässä häkissä ilman kunnollista suojapaikkaa ihmisten pällisteltävänä.Vielä jäin sellasta mietimään että miksi kotieläinpihat ym on jotenkin vielä saastasempia paikkoja ja puheistasi sai sellaisen käsityksen että niistä saa sata varmaan jonkun taudin mukaansa?
Maatilamatkailuyritykset, joissa on mahdollisuus nähdä kotieläimiä luonnollisessa ympäristössään, ovat usein ihan kivoja. Mutta näissä on yleensä suht vähän eläimiä, eivätkä eläimet ole se pääasiallinen juttu. Meillä on myös lapsia käynyt katsomassa eläimiä ja onhan se mukavaa
Hyvää ja huonoa ja kaikkea siltä väliltä varmaan löytyy joka alalta, mutta kotieläinpihat nyt eivät olleet varsinainen aihe. Pointtini oli, että kyllä se ihan oikeasti on tautisuojauksen kannalta olennaista, kuinka paljon eläimet ovat kontaktissa muihin eläimiin sekä eri paikkoihin ja ihmisiin. Se on itseasiassa ihan se keskeinen asia tautitorjunnassa, ei siitä mihinkään pääse. Se on sitten toinen juttu, että jokainen harkitsee omalla kohdallaan, että mihin vetää riskien rajat. Siihen vaikuttaa varmasti paljon esim. se, että myykö poikasia ja jos, niin kuinka paljon ja tietysti omat elämäntavat ja mieltymykset. Mun on helppo välttää näyttelyitä ja kotieläinpihoja, kun en niissä kävisi varmaan juuri muutenkaan
Tämä menee nyt hirveästi OT. Alussa oli juttu ehkä hylätystä kanasta. Minusta kanojen vuokraus tai ottaminen teurastettavaksi tai yhtään mikään muukaan vastaava ei ole ratkaisu tällaisiin, eikä niitä pitäisi sellaisina tarjota. Jos ihminen hylkää eläimen, hänellä on asenteet sellaiset, että hänellä ei tule olla mitään eläimiä, missään tilanteessa, ei koskaan. Normaali ihminen ei sellaista yksinkertaisesti tee. Eri juttu sitten, että mikä tuon aloituksen kanan tarina on ollut.