ottaisko joku kanoja...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Paltsi
Re: ottaisko joku kanoja...
Kannatan Maattaria, miten muuten me tiedetään kenet lynkataan? Vai haukutaanko varmuuden vuoksi kaikki 
-
Iloisten Munatalo
Mut on jo haukuttu, joten seuraava astukoon eteenpäin 
-
mokomaki
No muistakaa nyt aika ihmiset että lapset voi ottaa kirjaimellisesti tuon, vaikka teille ois hupia kanailian lynkkaaminen yms... ja rilla muutaman kerranhan voi luenta tavasta riippuen olla vaikka 7 kertaa viikossa! Minun 10 v ei ainakaan pystys niin tarkkaan tuomosta laittaan et voisin itte vain ihmetellä jos joutus sivusta seuraan tämmöstä moittimista!En tiiä tietääkö minun tyvär varmasti et n 4viikkoa on kuussa yms et aika tajuki voi olla aika erillainen!Ei siinä kuiten ole ku 2v ikä eroa! Ei vain passaa oikeasti päästää lasta munanettiin... Kysykää ensin, moittikaa vasta sitte! aika hyvä neuvo yleensäki elämässä!
-
pikkutipu
Ensimmäisessä viestissä, jossa apua kysyttiin, luki ihan selvällä suomen kielellä, että talvipaikka olisi, mutta samoja kanoja ei saisi välttämättä takaisin. Ja nimen omaan tämä samojen kanojen saanti ensi kesäksi taisi olla Se pointti. Kirjoitettua tekstiä lukiessa on se hankala puoli, että kirjoittaja on voinut jättää epähuomiossa jonkun oleellisen asian kirjoittamatta, kun se on hänelle itsestään selvyys (tässä nämä remonttimiehet) ja väärinkäsityksiä tulee, joten tarkentavat kysymykset ovat paikallaan, asiallisena. Muistetaan nyt kaikki, että tällä foorumilla pyörii minusta yllättävän paljon lapsia ja nuoria, eikä voi olla varma minkä ikäinen kirjoittaja on. Emmehän me halua nuoria teilata ja lannistaa tämän hienon harrastuksen parissa? Nämä nuoret kirjoittavat niin fiksusti ja asiallisesti, että olen välillä suorastaan kateellinen. Esim. Valtteria en olisi koskaan osannut epäillä alaikäiseksi, asia paljastui tänään facen munis-ryhmässä. Ja näitä fiksuja nuoria riittää.
-
kochin-fani
Niinpä, mokomaki ja pikkutipu!
Itse olen (vasta) 13-vuotias, ja voin kuvitella miltä tilanne olisi itsestäni tuntunut: jos olisin juuri rekisteröitynyt ja kysynyt jotakin, mutta vain epähuomiossa unohtanut jonkin oleellisen tiedon kertomastani (= remonttimiehet jotka hoitavat kanoja). Sitten saankin kauhean paskavyöryn niskaani. Olisin varmaan hiljentynyt foorumilta vähintään vuodeksi - sillä olisin paitsi loukkaantunut, myös odottanut ensimmäisenä rakentavaa ja ystävällistä palautetta osaavilta lintuharrastajilta/aikuisilta ihmisiltä, ja että he olisivat lukeneet enimmäiset viestini ajatuksella; tässäkin kerrottiin että talvipaikka on tiedossa mutta parempaa etitään, vaan tieto kanojen ei-täysin-jokapäiväisestä hoidosta taisi viedä kaiken huomion. Ja kyllähän kanat voivat selvitä parikin päivää yksinään, kun on huolellisesti tiedossa että ruoka ja vesi riittää yms. Mutta en nyt sano että asia on 100% näin, ainahan on olemassa esimerkiksi riski että vaikka lintujen vesiastia kaatuu ja kenties pahempiakin!
Ketjun aihekin on tainnut unohtua: kukaan ei ole tarjonnut taikka ehdottanut talvipaikkaa kanoille josta samat saa takaisin... Ainoa asiaan liittyvä taisi olla ne jonkun ehdottamat nippusiteet kanojen kinttuihin...?
Teksini ei ollut tarkoitus loukata ketään, ja kun ilmeitä+äänensävyjä on vaikea nähdä ruudun takaa niin sanon vielä että EN sanonut tätä vihaisesti, vaan ihan sillä lailla kun oma mielipide kerrotaan
Toivottavasti löytyy kanoille parempi talvikoti! 
Kannanottoja...? Ois kiva tietää mitä mieltä näistä miunki ihme sepostuksista ollaa :D
Itse olen (vasta) 13-vuotias, ja voin kuvitella miltä tilanne olisi itsestäni tuntunut: jos olisin juuri rekisteröitynyt ja kysynyt jotakin, mutta vain epähuomiossa unohtanut jonkin oleellisen tiedon kertomastani (= remonttimiehet jotka hoitavat kanoja). Sitten saankin kauhean paskavyöryn niskaani. Olisin varmaan hiljentynyt foorumilta vähintään vuodeksi - sillä olisin paitsi loukkaantunut, myös odottanut ensimmäisenä rakentavaa ja ystävällistä palautetta osaavilta lintuharrastajilta/aikuisilta ihmisiltä, ja että he olisivat lukeneet enimmäiset viestini ajatuksella; tässäkin kerrottiin että talvipaikka on tiedossa mutta parempaa etitään, vaan tieto kanojen ei-täysin-jokapäiväisestä hoidosta taisi viedä kaiken huomion. Ja kyllähän kanat voivat selvitä parikin päivää yksinään, kun on huolellisesti tiedossa että ruoka ja vesi riittää yms. Mutta en nyt sano että asia on 100% näin, ainahan on olemassa esimerkiksi riski että vaikka lintujen vesiastia kaatuu ja kenties pahempiakin!
Ketjun aihekin on tainnut unohtua: kukaan ei ole tarjonnut taikka ehdottanut talvipaikkaa kanoille josta samat saa takaisin... Ainoa asiaan liittyvä taisi olla ne jonkun ehdottamat nippusiteet kanojen kinttuihin...?
Teksini ei ollut tarkoitus loukata ketään, ja kun ilmeitä+äänensävyjä on vaikea nähdä ruudun takaa niin sanon vielä että EN sanonut tätä vihaisesti, vaan ihan sillä lailla kun oma mielipide kerrotaan
Kannanottoja...? Ois kiva tietää mitä mieltä näistä miunki ihme sepostuksista ollaa :D
-
Ilona
Ei se tarkastaminen syliin ottamista tarkoita. Silmämääräinen tarkastus riittää ja jos jokin kana käyttäytyy poikkeavasti/vaikuttaa sairaalta tai loukkaantuneelta, se on tietysti tarkistettava ihan kädessä. Tämä nyt on sitä maalaisjärjellistä hoitoa.kukkopoika kirjoitti:Vaikka lain mukaan eläimet pitää tarkistaa vähintään kerran päivässä,maalaisjärkeäkin saa käyttää.Kyllä kanat jonkun päivän pärjää jos on ruoka,juoma astiat ja olosuhteet kunnossa.Onhan monella hiehotkin kauempana ulkolaitumella,eikä käydä ihan joka päivä jos on ruokaa ja vettä.Mutta,jos haluaa olla pilkun nussija niin sitten kana syliin joka päivä.
Aloittajaa kehottaisin tekemään kanakeittoa. On hyvää.
-
rilla
Uskomatonta, no on nyt ainakin ilmoitettu mitä mieltä tyhmistä kysymyksistä ollaan.
Todella rakentavaa kananhoidon opastusta 12-vuotiaalle!
Eipä paljoa ole lisäämistä,paitsi ehkä että paha kello kauas kuuluu,sano meijän mummu joskus aikoinaan.
Onneksi ihan kaikki ei ole kuitenkaan aloittajaa lytänneet.
Todella rakentavaa kananhoidon opastusta 12-vuotiaalle!
Eipä paljoa ole lisäämistä,paitsi ehkä että paha kello kauas kuuluu,sano meijän mummu joskus aikoinaan.
Onneksi ihan kaikki ei ole kuitenkaan aloittajaa lytänneet.
-
Ilona
Ei ollut tarkoitus lytätä aloittajaa. Kanakeitto on hyvää ja ihan oikeasti suosittelen laittamaan kanat pataan, mitäs lyttäämistä siinä on? Homma on tietenkin aikuisten, ei 12-vuotiaan vastuulla, kuten kaikki eläimiin liittyvät vastuut ja päätökset. Teurastaminen kuuluu kanaharrastukseen ja kannattaa opetella, rohkeasti vain 
Se, mitä sanoin kanojen päivittäisestä hoidosta oli vastaus kukkopojalle. Kyllä elukat on päivittäin tarkastettava, vaikka joku ei niin tekisikään. Esim. mä tein joskus sellaisen tyhmyyden, että ripustin jonkun lantun tai kaalinpään narusta roikkumaan. Kun se oli syöty, tyhjä naru jäi siihen ja kukko jäi jalastaan kiinni naruun. Aika karmea olisi ollut kukon loppu, jos olisin jättänyt kanalan pariksi päiväksi tarkastamatta. Ikinä ei voi olla varma, mitä kaikkea voi tapahtua.
Se, mitä sanoin kanojen päivittäisestä hoidosta oli vastaus kukkopojalle. Kyllä elukat on päivittäin tarkastettava, vaikka joku ei niin tekisikään. Esim. mä tein joskus sellaisen tyhmyyden, että ripustin jonkun lantun tai kaalinpään narusta roikkumaan. Kun se oli syöty, tyhjä naru jäi siihen ja kukko jäi jalastaan kiinni naruun. Aika karmea olisi ollut kukon loppu, jos olisin jättänyt kanalan pariksi päiväksi tarkastamatta. Ikinä ei voi olla varma, mitä kaikkea voi tapahtua.
-
kukkopoika
- bankiva
Nyt kun olen seurannut tätä ketjua,täällä on muutama pilkun nussija,nimiä mainitsematta.Jos kanat joutuu joskus olemaan jonkun päivän ilman hoitajaa,eihän se aina mene käytännössä niin että silloin varmasti sattuu jotakin vahinkoa.
-
sannikki
OT mie en vaan koskaan opi ymmärtämään kukkopojan kielenkäyttöä ja ajatuksen juoksua. Jokuhan linkitti tämä faceenkin luin enkä kyllä ihan saanut mitään kauhukuvaa kanojen oloista, mutta julmettu iiik meininki oli monen reaktio.
Tuohon lynkkausasiaan olen sitä mieltä että ei voi maattarikaan ihan puhtaalla kilvellä katsella maailmaa kun niin muistan niitä kommentteja " tiedäön että joku kokematon teurastaa kukon 3kk iässä" juttuja, kaiken löytämäni perusteella olet pyörinyt täällä 2009 vuodesta ja minä 2011 niin ei siinä ihan vuosikymmenien kokemuseroja ole :D
Tuohon lynkkausasiaan olen sitä mieltä että ei voi maattarikaan ihan puhtaalla kilvellä katsella maailmaa kun niin muistan niitä kommentteja " tiedäön että joku kokematon teurastaa kukon 3kk iässä" juttuja, kaiken löytämäni perusteella olet pyörinyt täällä 2009 vuodesta ja minä 2011 niin ei siinä ihan vuosikymmenien kokemuseroja ole :D
-
rilla
Ilona:
Niin,kanakeitto on hyvää. Mut jos niitä kanoja ensi kesäksi halutaan takaisin,niin ei kai sitä kanakeiton ohjetta silloin haeta.
Ongelmahan oli ihan eri,kuin se et onko rohkeutta tehdä niistä keittoo vai ei.
Mutta kai se sitte on ihan ok tuollainenkin neuvo.
Tietenkin aikuinen on vastuussa. Mut aloittaja kuitenkin oli se tyttö,12v.
Onhan tääkin vähän pilkun nussimista,myönnän.
Niin,kanakeitto on hyvää. Mut jos niitä kanoja ensi kesäksi halutaan takaisin,niin ei kai sitä kanakeiton ohjetta silloin haeta.
Ongelmahan oli ihan eri,kuin se et onko rohkeutta tehdä niistä keittoo vai ei.
Mutta kai se sitte on ihan ok tuollainenkin neuvo.
Tietenkin aikuinen on vastuussa. Mut aloittaja kuitenkin oli se tyttö,12v.
Onhan tääkin vähän pilkun nussimista,myönnän.
-
Volmari
Meiltä kesäkanoja vuokranneet ihmiset ovat yllensä niitä, jotka ehdottomasti haluaisivat samat kanat monena kesänä itselleen.
Ihmisiä, jotka suhtautuvat kanoihinsa kovin tunteellisesti, nimeävät ne ja tuntevat jo kaukaa.
Ei tulisi mieleenikään sellaisille ehdotta, että "opetteles kuule kolauttaan syksyn tullen kanoilta henki vek ja laita pataan!"
Itse ymmärrän omakasvatetun lihan syönnin kanista kanojen kautta aina possuun tai nautaan, mutta ymmärrän myös, että toisille esim. tällaiset "kesäkanat" tai muut ovat Tärkeitä kumppaneita, joita hoidetaan ja huolletaan arkasti, kiikutetaan kissankopassa eläinlääkärille hädän tullessa antibioottia saamaan, tai sitten sen viimeisen piikin luo. Surraan ja murehditaan, siinä missä kissaa tai koiraakin.
Haudataan hartaasti ja muistellaan.
Vaikka moni nykyään onkin taas mukavasti karaistunut kanansa hengiltä kalauttamaan, niin sekin pitäisi muistaa, että ei se kaikille yhtä helppoa ole. Ei ainakaan lapselle, jos ei moiseen ole tottunut! (vaikka sitten huoltajansa se onkin joka homman hoitaisi). Kyllä lapsi saa olla lapsi näissäkin asioissa, murehtia ja haudata, ja näin oppia elämästä. Eri asia on lapset, jotka ovat eläviin paisteihin jo pienestä tottuneet.
Ihmisiä, jotka suhtautuvat kanoihinsa kovin tunteellisesti, nimeävät ne ja tuntevat jo kaukaa.
Ei tulisi mieleenikään sellaisille ehdotta, että "opetteles kuule kolauttaan syksyn tullen kanoilta henki vek ja laita pataan!"
Itse ymmärrän omakasvatetun lihan syönnin kanista kanojen kautta aina possuun tai nautaan, mutta ymmärrän myös, että toisille esim. tällaiset "kesäkanat" tai muut ovat Tärkeitä kumppaneita, joita hoidetaan ja huolletaan arkasti, kiikutetaan kissankopassa eläinlääkärille hädän tullessa antibioottia saamaan, tai sitten sen viimeisen piikin luo. Surraan ja murehditaan, siinä missä kissaa tai koiraakin.
Haudataan hartaasti ja muistellaan.
Vaikka moni nykyään onkin taas mukavasti karaistunut kanansa hengiltä kalauttamaan, niin sekin pitäisi muistaa, että ei se kaikille yhtä helppoa ole. Ei ainakaan lapselle, jos ei moiseen ole tottunut! (vaikka sitten huoltajansa se onkin joka homman hoitaisi). Kyllä lapsi saa olla lapsi näissäkin asioissa, murehtia ja haudata, ja näin oppia elämästä. Eri asia on lapset, jotka ovat eläviin paisteihin jo pienestä tottuneet.
-
Volmari
Että ei se kanakeitto ja teurastus välttämättä taida kanaharrastukseen kuulua.
Kenenkään ei tosiaan nyt tämän perusteella tarvitse alkaa pelkäämään, että jos ei itse uskalla kanaa lopettaa, niin ei niitä voi silloin ottaakaan ja niiden seurasta nauttia.
Kyllä eläinlääkäri kanankin lopetuksen hoitaa ihan ilman draamaa, kuten muidenkin eläinten.
Naurettavaahan se varmasti monen mielestä on, mutta paljon on muitakin asioita, joka jakaa väkeä kahtia.
Itseä ennen huvitti ajatus, että kanan veisi lääkäriin lopetettavaksi, mutta onpa tullut älyä tässäkin asiassa, kun on uusia ja vahojakin kanailijoita seurannut pitkän aikaa.
Kenenkään ei tosiaan nyt tämän perusteella tarvitse alkaa pelkäämään, että jos ei itse uskalla kanaa lopettaa, niin ei niitä voi silloin ottaakaan ja niiden seurasta nauttia.
Kyllä eläinlääkäri kanankin lopetuksen hoitaa ihan ilman draamaa, kuten muidenkin eläinten.
Naurettavaahan se varmasti monen mielestä on, mutta paljon on muitakin asioita, joka jakaa väkeä kahtia.
Itseä ennen huvitti ajatus, että kanan veisi lääkäriin lopetettavaksi, mutta onpa tullut älyä tässäkin asiassa, kun on uusia ja vahojakin kanailijoita seurannut pitkän aikaa.
-
Muffe
Jokos on talvipaikka löytynyt?
Jos ei niin laita yv:tä! Ei tässä nyt tartte soppia keitellä
Mulla olis kanalassa tilaa pitää kanaset talven yli 
-
pikkutipu
Hyvää tekstiä Volmarilta! Vaikka meilläkin lapset ovat tottuneet siihen, että syksyllä possu menee pakkaseen ja oman sonnin liha on parasta, niillä on silti ne lempparinsa joita ei saa syödä jo jos jotain käy niin kyllä niitä surraan. Itkenhän minäkin, kun teurasauto käy, viimeksi halasinkin suosikki-sonnia ja toivotin hyvää matkaa. Niin eläimissä kuin ihmisissäkin on niitä Persoonia, jotka tekee vaikutuksen ja hyvin ymmärrän sen, että haluaa joka kesäksi ne samat kotkottajat.
Ilonan vastaus oli törkeä.
Toivottavasti talvikoti löytyi!
Ilonan vastaus oli törkeä.
Toivottavasti talvikoti löytyi!