Öttiäisiä kanalassa! (KUVIA!!)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

albatrossi

Öttiäisiä kanalassa! (KUVIA!!)

Viesti Kirjoittaja albatrossi »

Tänään huomasin munia hakiessa, että munien päällä kävelee juuri silmällä havaittavissa olevia ötököitä. Mitä nämä öttiäiset siis on? :smt017
Mitä nyt pitäisi tehdä? Tyhjentää kanala ja raidia perään vai? entä kanojen käsittely, jos pitää tehdä niin mikä aine siihen ja mistä saa?
Kesäkuun alussa sain just seinät ja orret ym. kalkittua, pitääkö kalkita uudestaan? On tämä kananpito joskus mukavaa.. :smt036
Viimeksi muokannut albatrossi, 06 Elo 2013, 00:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
albatrossi

Re: Öttiäisiä munintakopissa!

Vastatkaa nyt edes joku! Kävin kanalassa juuri lampun kanssa ja öttisiä oli joka paikassa seinissä, katossa, orsissa, kopeissa....ja niitä ei ole muutama, vaan aivan hillittömästi! :smt119 Yöks! Nyt ei ole kanoilla enää pääsyä kanalaan, koska aion tyhjentää ja siivota sen perusteellisesti, mutta millä tökötillä nuo saa lähtemään ja millä alan nuo kanat käsittelemään, vai tarviiko edes? :smt013
Viimeksi muokannut albatrossi, 04 Elo 2013, 01:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
albatrossi

Sain selville wikipedian avulla et voisivat olla kanapunkkeja, koska ovat yöaktiivisia. Luin myös että aiheuttavat anemiaa, muninnan laskua, ja jopa kuolemaa, voikohan olla et tämän takia toissapäivänä yksi kana kuoli? :smt011 tosiaan se tökötti pitää saada selville että voin alkaa tappelemaan niitä vastaan.. :smt022
Untuvikko

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Mä en todellakaan ole ekspertti, mutta vastailen jotain kun kukaan muu ei ole vastannut. Oon kanssa tässä hankkinut tietoa kanojen ulkoloisista yms ja kanapunkeiltahan nuo kuulostavat :smt024 Torjunta taas: petopunkit? Eli jostain tilattiin petopunkkeja, jotka vapautetaan kanalaan. Lintujen käsittely colombine sprayllä? Mutta tähän varmaan vastaa joku viisaampi vielä. Voimia taistoon!!
albatrossi

Suuret kiitokset! Huomenna se tappelu sitten alkaa.. :smt027 Suljen kanalan kanoilta ainakin viikoksi ja aloitan ainakin viemällä turpeet pois ja kopeista otan heinät pois ja raidilla alan huiskimaan ainakin näin aluksi ja taidan kalkituksenkin tehdä uudestaan, niin eiköhän pitäisi jo pikkuhiljaa tepsiä. kanat aattelin suihkutella Colombine Sprayllä, mut mistä sitä saa ja tarviiko sitä edes nuille punkeille (eihän punkin pitäis ku käydä imemässä verta kanasta ja eikö se sit lähe veks?) jos ei tepsi, niin kovemmat tökötit käyttöön! :smt027
Mitäs ootte kokeneemmat mieltä tästä mun suunnitelmasta? teenkö mitään oikein? :scratch:
Muoks. Ja tosiaan nuo punkkiansat teen sitten kans!
Untuvikko

Re: Öttiäisiä kanalassa!

Kanapunkkihan on siitä ikävä, että se piiloutuu kanalan rakenteisiin. Ja jos punkkeja on niin paljon kuin kerroit, niin huh :smt103 Mä tilasin colombinea Kennel-Callexilta. Suihkauttaisin kanat kyllä varmuuden vuoksi. Mutta vastatkaa nyt viisaammat mistä niitä petopunkkeja tilataan?? Ne on tuntuneet parhaalta tavalta hävitää kanapunkkeja.
albatrossi

Re: Öttiäisiä kanalassa!

Tässä nämä minun kivat veitikat nyt olis! Varmistakaapa nyt et onko ne niitä kanapunkkeja. :smt013
Mulla alkaa ideat pikkuhiljaa loppumaan joten voisiko joku mukava ihminen antaa jonkun hyvän neuvon miten lähtevät? :smt027
Onko kokemuksen omaavia? mitä teitte punkeillenne?? Menee pikkuhiljaa hermot! :smt076
Kuva
Kuva
Tässä eka kuvasta suurennos...niille jotka pystyvät sen katsomaan..
Kuva
ninanni

Re: Öttiäisiä kanalassa! (KUVIA!!)

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hetkinen. Minun käsityksen mukaan kanapunkit on nähtävissä vain mikroskoopilla. Ovat siis silmään superpieniä. Nuo ovat kyllä jotain muita.
albatrossi

Nuo on kyllä todella, todella pieniä.. paaljon pienempiä kuin esim. nuppineulanpää.. mut jos ei ole niin mitäköhän mahtavat olla? Kanat ovat muuttaneet pihalle, en raaskinut pitää niitä enää sisällä ja oikeastaan eivät siellä enää viihtynytkään.. :smt011
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Osta nestemäistä muurahaismyrkkyä nimeltä Berner Baition 75ml D-KASTELUAINE, valmista ohjeen mukaan liuos ja suihkuta kaikki raot ja pinnat märiksi ja anna kuivua. Vaikuttaa kuivuttuaan pitkään ja tappaa punkit melkein heti. Voit toistaa käsittelyn parin viikon kuluttua ja heittää vasta silloin kaikki kuivikkeet ja paskat pihalle. Näin punkit eivät leviä tunkion kautta, nämä käsitellyt jätteet kannattaa kompostoida erillään, sillä tunkioon/kompostiin lisättynä tappaa herkästi kaikkien öttiäisten toiminnan. Vaikuttava tehoaine on Deltametriini, jota käytetään mm. koirien punkkipannoissa. Kuivuttuaan vaaratonta eläimille ja ihmisille. Kanat kannattaa palauttaa sisälle vasta silloin, kun toinen käsittely on tehty. Tätä tehoainetta käytetään myös vihannesten yms. ruiskutuksissa avomaalla ja kasvihuoneissa sekä lampaan ja naudan ulkoloisten torjuntaan. Kanat pitää tarvittaessa käsitellä jollakin muulla aineella. Tehoaa oikein tehtynä liuoksena varmasti. Tuolle punkkimäärälle on pakko tehdä pikaisesti kunnon torjunta.

Deltametriiniä myydään myös valmistenimellä Maatilan Deltametriini, mutta pakkauskoko on 5l.
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tota liuosta olen käyttänyt menestykselliä hevosmuurahaisten hävitykseen mökillä. Täytyykin taas hankkia
sitä, varmuuden vuoksi, jos joskus tarvittaisiin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä kanapunkki on ihan silmillä nähtävissä, ettei tule mitään väärinkäsityksiä :)
albatrossi

Kiitos kaikille vastauksista! Jospa ne nuilla ohjeilla lähtis! :smt003
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

SANNIKKI: kiitos valaistuksesta. Taas olen asiaa viisaampi. Miten minäkin käsittänyt niin että ovat ihan miniminejä... Hyvä tieto vastaisuuden varalle :)
Untuvikko

Voihan yökötys, näytä niille :smt071 Varmasti fiksu veto siirtää kanat muualle!
Vastaa Viestiin