Muninnan alkamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kotopelto

Muninnan alkamisesta

Viesti Kirjoittaja kotopelto »

Heippa! Mulla on nyt ekaa vuotta kanoja joista 4 munivaa ja 4 nuorikkoa. Kahden nuorikon pitäisi suunnilleen nyt elokuussa alkaa munimaan. Kysymys kuuluu, että punertuuko/kasvaako heltat ja harjat kun muninnan alku lähestyy? Onkohan oletettavissa, että nuoret tajuaa mennä pesiin munimaan niinkuin vanhemmat kanat, vai alkaako ne munimaan pitkin pusikoita? Olisin kiitollinen muiden munislaisten kokemuksista :)
pipsukka

Re: Muninnan alkamisesta

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Mulla alkoi viikkoa vaille 5kk alho munimaan tammikuussa ja ekan munan oli tehny laatikkoon, jossa oli hiekkaa ja tuhkaa. Seuraavana päivänä muna löytyi muninta pesien alta. Mutta sen jälkeen on muninut pesään. Ehkä oli kylpemässä ja muna tuli, en tiedä :smt017
kotopelto

Onko kellään tietoa tuosta harjan ja heltan kasvamisesta? Olen yrittänyt seurailla nuorikoiden helttoja ja toisella on aavistuksen kasvanut jo. Tuleeko ne kunnolla punaisiksi sitten kun alkavat munimaan? Lähinnä sen takia olisi kiva tietää, että osaan sitten alkaa etsiä munia ulkotarhasta jos ei pesästä löydy.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä "naama" alkaa punottaa kunnolla kun muninta ajankohtaista :)
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meidän alkuvuodesta munintansa aloittanut nuori alhokana meni ylös munintapesään munimaan ensimmäisen munansa. (Ja kaikki munat sen jälkeenkin on muninut pesään.) :smt001 Se oli sinänsä hienoa, koska kaikki muut kanat olivat olleet munintatauolla siinä vaiheessa melkein pari kuukautta eivätkä näin ollen olleet näyttämässä mallia. Ja naama ja harja kyllä tosiaan punertavat munivalla kanalla. Ja meillä ainakin kyseinen nuori kana alkoi pitää sitä munivan kanan, öh, 'munahädästä' kertovaa kaaaa-ääntä myös ennen pesään kiipeämistä. :smt002
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Vielä siitä harjan ja heltan kasvamisesta. Kyseinen vajaan vuoden ikäinen kanamme on vieläkin pieniharjainen (vaikka siis punertaakin, koska munii nyt) kun taas meidän vanhemmilla kanoilla harjat ovat selvästi isommat. Sattumaako vai ei? Kyseinen nuori kana on ikäluokkansa ainoa meillä joten minulla ei ole vertailukohdetta.
kotopelto

Kiitos vastauksista! Hyvä tietää, että heltta ja harja toimii "mittareina" niin osaan sitten seurailla niitä. Vielä ei ole kunnolla punaiset, mutta jo punertamaan päin. On tää niin jännää seurailla kanojen elämää :)
Masterj3k3

Viesti Kirjoittaja Masterj3k3 »

Tänään eka muna! pikkunen kun mikä.
Tätä se mun uneni ties, N puolenvuoden ikäsiä, heltat kasvanut ja punoittaa.. Eilen sanoin viimeeks, et kohta puoliin. Ja tänään oli eka muna pesässä.
Sopivasti emännän synttäripäivä viel!
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Onnea!

Näin kanallisille ihmisille se on parhaita synttärilahjoja.
Meillä munii osa nuorikoista heti pesään. Osa vähän minne sattuu. Mut nopeasti ne kaikki älyää,et munimapesä on sopivan intiimi tähän toimitukseen.

Kyllä se naama muuttuu kanan näköiseksi. Kaikille ei edes hirmu iso harja edes kasva. Riippuu rodusta. :smt004
kotopelto

Mä edelleenkin odottelen nuorikoiden ekoja munia. Toisella pääsiäisenä kuoriutuneella harja ja heltta on muuttunut punaisemmiksi ja isommiksi, samoin toisella huhtikuun lopulla kuoriutuneella tyrnäväläisellä. Mut molempien ikätoverit on vielä vähemmän kehittyneen näköisiä. Yhtään munaa ei mun tietääkseni oo nuorilta vielä tullut. Tai sit on keksiny jonkun tosi hyvän piilon mihin munii... Sais nyt alkaa pian munimaan kun yksi vanha kana kuoli ja on tällä hetkellä vaan kolme munivaa talossa. Kyllä odottavan aika on pitkä :)
PunainenKana

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Voiko saman poikueen kanaset alkaa munimaan kuinka eri aikaan? Mulla kolme sekarotuista maatiaisnuorikkoa, joista yhdellä jo naama kovasti punoittaa. Ikää vasta vajaa 4kk, että ei se varmaan vielä kuukauteen ainakaan muni, mutta josko ennen talvipaikkaan muuttoa, pikkumunat on niiin suloisia :smt007 .
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Ne kanat mitä meillä nyt on samoista poikueista ollut on ainakin ruvenneet munimaan suhtkoht samoihin aikoihin.. mitä nyt on voinut viikko, ehkä korkeintaan pari olla väliä.
En sitten itse osaa muuten sanoa.. kertokoot joku viisaampi ken tietää.
Nuilla meidän nuorikoilla on myös juurikin nuo harjat ja heltat ikäänkuin punertuneet hieman ennen sitä ekaa munaa mutta paljon helpompana tunnistusmetodina ennen lähestyvää h- hetkeä olen itse pitänyt juurikin sitä, ikäänkuin "valittavaa käääääääk kääääääk-ätystä" jota kana kailottaa aina vähänaikaa ennenkuin käy sen munan pyöräyttämässä pesään.
Meillä nuo ovat ruvenneet kaakattamaan jo jonkun päivää ennen ensimmäistä munimista.. aivan kuin olisivat tyyliin harjoitelleet sitä valitusta vanhempien kanojen esimerkillä.

Kaikki muut nuorikot ovat meillä tähän asti löytäneet automaattisesti myös tiensä pesään munimaan yhtä Marans rouvaa lukuunottamatta joka vääns ensimmäisensä kanalan sisällä olevaan hiekkakylpylaatikkoon :smt003
Tunnistin munan kuitenkin tämän Hildan omaksi kun oli ainoa Marans nuorikko jonka odotettiin pian munivan ja muna kun oli niin piskuisen pieni ensimuna ja suklainen, ettei se kenenkään muunkaan voinut olla.
Asia korjaantui sillä, että seuraavana päivänä kun flikka aloitti taas valituksensa otin ja laitoin sen yhteen munintakopeista johonka se sitten munansa laski. Tämän jälkeen on Hilda jokaisen munansa käynyt juuri tuossa samaisessa pesässä munimassa vaikka valinnanvaraa löytyisi.

Niin ja meillä kaikki nuo kopit on vierekkäin seinällä.. oisko niiden lattiapinta jotain metrin korkeudella?
Kaikki muut kanat ovat munansa niihin mielellään käynyt pistämässä (kun on vähän korkeammalla niin ei lattiatasolla tapahtuva pulina häiritse) mutta oih ja aih! Nuo silkit ja partasilkit ovatkin sitten ihan oma lukunsa :smt005
Nehän ei muniansa noihin pesiin mene laittamaan sitten millään vaikka kuinka yrittäis helppoja kulkusiltoja niihin kyhätä.
Tehtiin sitten niille oma pesä lattialle mutta eipä se niitä kiinnosta yhtään sen enempää :smt021
Eli meillä nuo silkit, niin jo munivat kuin ekat munansa laittajat, ikäänkuin vaan tallustelevat menemään ja se muna sitten putkahtaa vähänkuin huomaamatta vauhdissa pitkin maita ja mantuja/ kanalan lattioita minne sattuu :smt030
Eilenkin löytyi yhden silkin ensimuna kanalan ruokakaukalosta :smt038 Ainon ruokaillessa on tämä munan putkahdus ilmeisesti yllättänyt Ainon itsensäkkin heh!
En sitten tiedä onko nämä meidän silkit vähän tavallista enemmän töötähtäneitä tämän asian suhteen hah!
Kolkanaset

Viesti Kirjoittaja Kolkanaset »

Minkä ikäisenä tuo muninta yleensä alkaa?
Meillä tämän kesän tiput (maatiaisia) ovat juhannuksena kuoriutuneita eli nyt siis vajaa 3kk ikäisiä. Meinasin eilen pudottaa silmät päästäni kun munintapesässä oli sellainen pienen pieni ruskea minimuna, lähes viiriäisen munan kokoinen :shock:
Voiko nämä jo tämän ikäisenä tosiaan alkaa munimaan? Eka kukonpoikakin tosin jo viikko sitten aloitti kiekumisharjoitukset.
Vai onko meillä joku vanhemmista jostain syystä muninut tuollaisen minimunan, tähän asti kyllä munineet ihan tavallisen kokoisia maatiaismunia?
Masterj3k3

Viesti Kirjoittaja Masterj3k3 »

Joo meillä kanssa yks kana piti kokopäivän mekkalaa.. ja sitkun ilmeisesti se oli munan rykässyt, niin lopetti :)
jännä et samanikäinen kukko ymmärsi yskän ja näytti pesäpaikat ja kurnutti siel nii pirusti :D
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Se muninnan alkamisen ajankohta riippuu varmasti paljon kanarodusta.
Meillä on nuorin nyt ollut siinä 4 kk paikkeilla kun ensimmäisensä pyöräytti tuossa vähän aikaa sitten.
Kyseinen kana on Tyrnäväläinen ja luulen, ettei olisi ihan noin nuorena ehkä munimista aloittanut ellei olisi niin ahkeraan aina änkemässä tuonne aikuisten kanojen ruokakaukalolle munitus ruokaa ahmimaan.. ken tietää.
Mutta kaitpa se pyörii siinä 4-8 kk paikkeilla juuri riippuen tuosta rodusta ja tietenkin yksilöstä myös.
Omaan korvaan kuulostaa kyllä hiukan nuorelta tuo, että jo vajaa 3 kk neitit rupeaisivat teillä, Kolkanaset, munia vääntämään..
Tosin eipä se varmasti mahdotontakaan ole :smt003
Onko niitä "minimunia" tullut vielä lisää?
Jos jää tuohon yhteen pieneen niin itse ajattelisin asialla olleen jonkun vanhemmista kanoista joka on päättänyt vähän " experimentoida" :smt005
Joskus nuita pikkuruisia muniakin voi normaalisti isoja munia munivalta kanalta putkahdella.
Jos taasen niitä rupeaa enemmänkin löytymään niin sitten on varmasti vaan joku nuorikoistasi päättänyt, että nyt on aika :smt027
Vastaa Viestiin