Ruisleipä ei kelpaa. Pulla ja vaalea leipä vaan. Siis kanojen leipäsäkki on kyseessä.
Shokki kanalassa !!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
rilla
Re: Shokki kanalassa !!
Tällä on kaiketi poikaset. On 3 kertaa levittäny leipäsäkin pitkin pihaa.
Ruisleipä ei kelpaa. Pulla ja vaalea leipä vaan. Siis kanojen leipäsäkki on kyseessä.
-
rilla
Mitä ihmettä nyt pystyy tekemään? Viime yönä se kettu on kaivanut taas kolmeen eri paikkaan.
Yrittänyt verkon ali. Näyttäis,et mitään ei puutu,mut pian se onnistuu taas.
Kai sillä on poikaset. Ei varmaan voi edes yrittää ampua?
Yrittänyt verkon ali. Näyttäis,et mitään ei puutu,mut pian se onnistuu taas.
Kai sillä on poikaset. Ei varmaan voi edes yrittää ampua?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Voi ei rilla
Saisitko kaikki linnut sisälle ja vahvistettua ulkotarhat ketun pitäviksi? Kettunaaras, jolla on pennut, on rauhoitettu toukokuun alusta heinäkuun loppuun.
-
rilla
Niin,sen tiedän,et on rauhotettu. Enkä muutenkaan haluais..
Kun vaan ottais kukkoja,niin sais niitä kyllä.
Emokanat ja poikaset just vein sisätiloihin. Ankkapariskunta täytyy siirtää vielä. Onneksi jotain voin viedä 4h tilalle,kun mun muitakin eläimiä on siellä kesän.
Tosi kurjaa. Isoja tarhoja osa. Todella kova homma alkaa kaikkiin tekeen pohjaa.
Kun vaan ottais kukkoja,niin sais niitä kyllä.
Emokanat ja poikaset just vein sisätiloihin. Ankkapariskunta täytyy siirtää vielä. Onneksi jotain voin viedä 4h tilalle,kun mun muitakin eläimiä on siellä kesän.
Tosi kurjaa. Isoja tarhoja osa. Todella kova homma alkaa kaikkiin tekeen pohjaa.
-
Karri
Osanotto rillan menetyksestä. Multa meni 30 viiriäistä kolme viikkoa sitten, harmittaa niin ettei voi kuin hyppiä tasajalkaa.
Mä en tiiä onko mun kotikonsti ihan hölmön hommaa mutta kaikki linnut on saanu olla rauhassa viime viikot. Ainakin kettu karttaa ihmisen hajua kuin ruttoa. Oon illan tarkastuskierroksella ripustanut käytetyn sukan jokaisen aitauksen nurkkaan. Se haisee yön yli kanojen suojana ja vähintään luo mulle uskoa siitä ettei kettu uskalla tulla yrittämään. Sen huomasi viime talvena kettumetsällä että kun repo saa vainun ihmisestä niin sitä viedään ja vauhdilla.
Mä en tiiä onko mun kotikonsti ihan hölmön hommaa mutta kaikki linnut on saanu olla rauhassa viime viikot. Ainakin kettu karttaa ihmisen hajua kuin ruttoa. Oon illan tarkastuskierroksella ripustanut käytetyn sukan jokaisen aitauksen nurkkaan. Se haisee yön yli kanojen suojana ja vähintään luo mulle uskoa siitä ettei kettu uskalla tulla yrittämään. Sen huomasi viime talvena kettumetsällä että kun repo saa vainun ihmisestä niin sitä viedään ja vauhdilla.
-
ninanni
rilla : osanotot! Onpa todella ilkeä tapaus ollut! Ja hei miten ihmeessä noin onnistunut haudonta kun kukkoja vain muutama! Huh. Kyllä varmaan vähän sapetti....
-
rilla
Se sukkajuttu vois olla kyllä hyvä...
Nyt kun poika kotiutuu viikonlopuksi,niin empäs taida kaikkia sukkia pestäkään..
Joo,mä olen sitä hautomaerää hehkuttanu,et ensinnä poikasia tuli tosi hyvin. Munia oli 26 ja poikasia tuli 23.
Ja kukot kun alkoi varmistua,en meinannu uskoa ollenkaan.
Oli niin kauniita käppänänuorikoitakin siinä porukassa. Mutta nyt ne on ketunpoikien rakennusaineina.
Meni ihan lauantai päivä pilalle.
Nyt kun poika kotiutuu viikonlopuksi,niin empäs taida kaikkia sukkia pestäkään..
Joo,mä olen sitä hautomaerää hehkuttanu,et ensinnä poikasia tuli tosi hyvin. Munia oli 26 ja poikasia tuli 23.
Ja kukot kun alkoi varmistua,en meinannu uskoa ollenkaan.
Oli niin kauniita käppänänuorikoitakin siinä porukassa. Mutta nyt ne on ketunpoikien rakennusaineina.
Meni ihan lauantai päivä pilalle.
-
ninanni
no kyllä varmaan aika shokki oli! Ensinnäkin se että miten niin hyvä tulos tuli haudonnassa!! Toivottavasti ketulle tuli edes vatsa täyteen... Voi ilkeys.
-
rilla
Nyt mennään ketun ehdoilla. Joka päivä kierrän verkkojen alareunat ja kannan kiviä. Osa väkeä on muuttanut takaisin sisälle.
Osa meni 4h-tilalle kesätöihin. Harmi,kun sinne ei mahdu enempää.
Mutta kun emoketun rauhoitus loppuu....
En kyllä haluaisi olla kettu silloin.
Osa meni 4h-tilalle kesätöihin. Harmi,kun sinne ei mahdu enempää.
Mutta kun emoketun rauhoitus loppuu....
En kyllä haluaisi olla kettu silloin.
-
Karri
Uroskettujahan tuo rauhoitusaika ei koske, ja loukutetun ketun sukupuolen näkee helposti jalkoväliin kurkkaamalla. Toisaalta uroskettu auttaa pentujen hoidossa kantamalla pesälle ruokaa. Ja kettujen ravinto näin kesäaikaan koostuu enimmiltä osin myyristä. Sen loukutetun urosketun saa ampua, mutta onko valmis kantamaan vastuun tietoisena siitä että ketunpennut saattavat nääntyä nälkään tai jäädä huonon ravinnon takia pienikokoisiksi ennen talvea, ja altistua taudeille herkemmin kuin hyväkuntoiset yksilöt...? Minäkin julistin jihadin kaikkia tämän niemen pienpetoja vastaan viiruvahingon jälkeen, mutta parin viikon jälkeen totesin ettei siitä nyt oikein voi syyttää kuin itseään. Aina tulee uusi kettu tyhjälle reviirille. Toisaalta taas mikään kettu ei kaiva puoli metriä maahan haudatun verkon alta, mikä on maan sisällä pussilla ja pussi täynnä kiviä
Ettiköön ruokansa muualta nykyisin.
-
rilla
9 kukkoa meni kahdessa yössä,
Viime yönä valvoin 3 asti ja noustiin 6 aikaan sillä välilä oli vieny 6kpl!
Silkkikukon höyheniä oli keskellä pihaa kukkapenkissä. Kova paini siinä oli ollu.
6 jälkeen kettu juoksenteli vielä pellolla siinä pihan vieressä. Tänne vaan ylimääräiset kukot!
Eka yönä oli 3 viety,kun siirsin kukot ulkotarhaan. Nuoria,mut melkein aikusen kokosia. Osa jo kiekui.
Eilen tiivistin tarhaa ja kiersin katsomassa. Vielä puoli kolmelta kävin kukkopoikia laskemassa. Kaikki oli silloin.
Kääpiökotsi ja 1 rokkinuorukainen oli päässy karkuun siltä.
Sorsanpoikanen,toinen on vielä tallella. Toinen katos 4 yötä sitten.
Eipä ole ongelmaa,mitä ylimääräsille tekis!
Kurja,kun joutuu kaikki sulkeen sisälle. Sussex kana ja 8 poikasta on myös ulkotarhassa. Mun on kai pakko viedä ne sisätiloihin.
Viime yönä valvoin 3 asti ja noustiin 6 aikaan sillä välilä oli vieny 6kpl!
Silkkikukon höyheniä oli keskellä pihaa kukkapenkissä. Kova paini siinä oli ollu.
6 jälkeen kettu juoksenteli vielä pellolla siinä pihan vieressä. Tänne vaan ylimääräiset kukot!
Eka yönä oli 3 viety,kun siirsin kukot ulkotarhaan. Nuoria,mut melkein aikusen kokosia. Osa jo kiekui.
Eilen tiivistin tarhaa ja kiersin katsomassa. Vielä puoli kolmelta kävin kukkopoikia laskemassa. Kaikki oli silloin.
Kääpiökotsi ja 1 rokkinuorukainen oli päässy karkuun siltä.
Sorsanpoikanen,toinen on vielä tallella. Toinen katos 4 yötä sitten.
Eipä ole ongelmaa,mitä ylimääräsille tekis!
Kurja,kun joutuu kaikki sulkeen sisälle. Sussex kana ja 8 poikasta on myös ulkotarhassa. Mun on kai pakko viedä ne sisätiloihin.
-
Nuki
Voi perse! Noi pedot tuppaa vielä oleen tosi sinnikkäitä kun keksivät paikan missä on ruokaa
Mä oon ollut niin iloinen, ettei tänne oo vielä hyökkineet vaikka täällä kaikenlaista petoa liikkuukin. Täällä on kyllä onneks myös luonto täynnä riistaeläimiä ja ehkä noiden koirienkin haju vähän auttaa.
Hyökkiikö se kettu päivällä myös vai vaan öisin?
Mä oon ollut niin iloinen, ettei tänne oo vielä hyökkineet vaikka täällä kaikenlaista petoa liikkuukin. Täällä on kyllä onneks myös luonto täynnä riistaeläimiä ja ehkä noiden koirienkin haju vähän auttaa.
Hyökkiikö se kettu päivällä myös vai vaan öisin?
-
Maru
Osanottoni rilla! Kettuhan on vienyt valtavan määrän sun lintuja
.
Mua neuvottiin et pitää kaivaa aita maahan puolen metrin syvyyteen. En kyllä ole niin tehnyt, mutta tuo vaarahan on todellinen. Ja näköjään kettu käy siellä niin kauan kuin saalista löytyy
Mua neuvottiin et pitää kaivaa aita maahan puolen metrin syvyyteen. En kyllä ole niin tehnyt, mutta tuo vaarahan on todellinen. Ja näköjään kettu käy siellä niin kauan kuin saalista löytyy
-
rilla
Kulkee myös päivällä. Mut päivällä ei ole lähteny lintuja viemään. Viime kesänä ankanpesän tyhjäs ihan keskellä päivää.
Joo,se haki sit vielä aamulla myöhemmin sen kääpiökotsikukon!
Turvenevan kantokasalla kai on ainaki ketun pesä!
Mun lapsenlapset,tytöt,15 ja 16 on siel nevalla töissä ja ovat kai nähneet jo useamman kerran ne.
En tiedä sit onko sama kettuemo. Mut voi olla,matka ei metsiä pitkin ole paljon.
Evakuointia suoritettin tänään. Parakkiin takasi emo ja tiput. Ja se ainoa rokkinuorukainen joka ketulta jäi.
Nimettiin sit samontein se Onniksi.
Joo,se haki sit vielä aamulla myöhemmin sen kääpiökotsikukon!
Turvenevan kantokasalla kai on ainaki ketun pesä!
Mun lapsenlapset,tytöt,15 ja 16 on siel nevalla töissä ja ovat kai nähneet jo useamman kerran ne.
En tiedä sit onko sama kettuemo. Mut voi olla,matka ei metsiä pitkin ole paljon.
Evakuointia suoritettin tänään. Parakkiin takasi emo ja tiput. Ja se ainoa rokkinuorukainen joka ketulta jäi.
Nimettiin sit samontein se Onniksi.
-
Lykeisos
Vähän ehkä ot mutta anyway
Eli voisiko Kainuun alueella asuvat munislaiset valaista vähän asiaa, että miten paljon on teidän havaintojen mukaan pienpetoja (kettu,supikoira,minkki ym...) Kainuun alueella?