Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell

Re: Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoist

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Suviannen kanssa samaa mieltä. Ne vähät kuvat joita olen rossristeytymistä nähnyt näyttävät että nopeakasvuisia ovat. Täällä kuvagalleriassakin taitaa jossain olla kuva yhdestä tipusta sekä myös broilerikanasta. Ja yllätys yllätys, sitä ei paheksuta ollenkaan :smt019
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Päätin jo maaliskuussa etten enää ota kantaa tähän rossi keskusteluun, koska lynkkaus meininki "toisinajattelijoita" kohtaan oli niin ilmeinen, mutta pakko kuitenkin vielä kommentoida.
Minua ihmetyttää suuresti, miten ihmisitä, jotka ovat alusta asti varoitelleet ja suhtautuneet epäilevästi rosseihin, on tehty nyt suurimpia syntisiä, marttyreitä ja kiusaajia. Ihmiset jotka kuvittelivat antavansa eettisemmän elämän broileri-raukoille ja väittivät tietävänsä miten niitä syötetään ja kasvatetaan, eivät viitsineet edes vaivautua ottamaan selvää toiminnan laillisuudesta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta kiusauksen merkit on jo siinä jos sanotaan tyhmäksi... Opetan omille lapsillenikin, että ketään ei saa haukkua. Ilmeisesti aikuiset saa haukkua. Saadaanhan me kiroillakkin, niin miksei haukkua...
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Suvianne:
En myös oikein tajua,et miten se nopeakasvuisuus mahdollisiltä risteytysbroilereilta saadaan pois?
Toki jalostuksesta jotain ymmärrän, kuitenkin uskoisin nopeakasvuisuuden periytyvän jossain määrin myös ristetyksille.

Alkuperäinen ajatukseni ei ollenkaan ollut,et mä näitä rosseja ihannoisin. Minusta suurin syy,et niitä ei voi saada käsiinsä,on se että ovat tuotesuojattuja.
Eläinten tilanne ei muutu miksikään,jos vaan kauhistelemme millaisia eläimiä ne ovat ja kuitenkin niitä kasvatetaan.

Nähtäväksi jää,mitä untuvikoille tapahtuu.
Mutta jos niillä ei sairauksia löydy ja niistä hinta on maksettu ja joku maksaa vielä kovemman hinnan,niin mitäs niitä sitten hävittämään? :smt025
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:En tasan usko siihen, että jalostuksessa kiinnitettäs siihenkin huomiota, että seuraavaan sukupolveen ei periytys mitään :smt005
Naurettava väite näin maallikon korviin, haluaisin tästä jonkun linkin että voisin opiskella aiheesta...
Soitto linjajalosteiden maahantuojalle, kertovat varmasti lisää aiheesta.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mie en ymmärrä miksi tuossa pitää jatkaa tinkaamista, ku sillä ei pääse yhtään mihinkään. Ja vaikka oiski ollu tyhmää niitä rosseja ottaa niin turha sitä on ketään haukkua ku sillä ei mikään muutu eikä siinä ole järkeä.

Esim joittenki koirarotujen ihannoijatkaan ei näe sitä sairautta mikä niissä koirissa on, ehkä tässä on sama juttu. Vai onko kuiten ettei ruuaksi kasvatettavalla ole ihmisille niin väliä? On sitä onneksi maailmassa muutaki, suurempiaki asioita. Tyhjä sitä on itteltä verenpainetta nostaa ku ei kuiten voi ihmisiä muuttaa, onneksi sitä on kuites sillee tuttuja täälläki tullu että aika paljon on kuiten semmosia joihin luottaa ku munia tulee tarvis :smt002

Ittele tuli tuosta mieleen ku yhelä kylälä jossa asuin nii yhet poijjat varasti kaupasta auton öljyjä yms tarvikkeita, ja myivät kyläläisille halvemmala mitä kaupasta ois saanu. minusta siinä kyläläiset oli varkaita kans ku ostivat vaikka tiesivät et kauppa varastettu. Mutta tämä kana homma on siinä eri siinä mielessä, että itekkään en aivan tienny saako rosseja ostaa, että tässä on varmasti paljon tietämättömyyttäki. ihmisiä sitä vain ollaan, varmasti opittiin taas kaikki lisää :smt002
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Muuten,mokomaki, olet oikealla asialla. Mut kyllä minun mielestä ainakin tuotantoeläimellä on oikeus olla elävä olento,kuten muillakin eläimillä. Tarkoitan,että minä en ole sitä mieltä,ettei ole väliä. Pikemmin päinvastoin.
Tätä mä omalta osaltani olen yrittäny tuoda esiin.
Ei ruuaksi tuottaminen anna oikeutta kohdella eläintä huonosti. :smt009

Olet kuitenkin niin oikeassa,et on suurempiakin asioita kuin tämä. Mulla on vaan vähän jääräpäinen ajatusmaailma.
Pakko puolustaa omaa kantaa. :smt040
MariaK

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Uskomatonta, että vielä tässä tilanteessakin on varaa haukkua arvostelijoita jeesustelijoiksi, no itsestähän se vain kertoo.

Kukaan ei varmaan ole itsekään aina tehnyt hyvin ja oikein, mutta kun puhutaan tuotantobroilereiden tietoisesta välistävetämisestä niin on se vähän eri luokan asia kuin punaisia päin kävely, herranjesta. Salakuljetuksesta nyt puhumattakaan, mutta sitä nyt ehkä kukaan ei osannut kuvitella.

Kaikki tilanneet eivät varmasti tienneet, mutta eiköhän suurin osa aktiiviharrastajista tiedä mikä on ross ja miten tarkoin sen tuotanto on säädetty. Plus, vaikka ei tällaisista pikkujutuista välittäisi niin luulisi että ei halua olla vetämässä kotilintuharrastajien mainetta lokaan, johan sitä painetta kertyy muutenkin kun puhutaan tautiriskeistä ja muista.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Laittomasti maahantuodulle eläimelle on muutama vaihtoehto: palautus lähtömaahan, lopetus ja sitten vielä se karanteeni/eristys.
http://www.evira.fi/portal/56207

Koska Tähkäpään tuomat, tullin haaviin jääneet untuvikot/siitosmunat on tuhottu, niin samat systeemit pitäisi olla näille maahan päässeillekin tai muuten menee "ihan holtittomaksi"... :shock:
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Hei oliks johonkin linkattu tän Tähkäpään nimi ja kuva? Ettei tuu oltua kaupoissa hänen kanssaan ikinä.
Suvianne

Ilona kirjoitti:
Suvianne kirjoitti:En tasan usko siihen, että jalostuksessa kiinnitettäs siihenkin huomiota, että seuraavaan sukupolveen ei periytys mitään :smt005
Naurettava väite näin maallikon korviin, haluaisin tästä jonkun linkin että voisin opiskella aiheesta...
Soitto linjajalosteiden maahantuojalle, kertovat varmasti lisää aiheesta.
Olipa aikamoinen vastaus... MInäkö alkaisin jonkun täysin tuntemattoman Ilonan nimimerkin sanomisia tarkistaa työtä tekeviltä ihmisiltä? Häiritsemään heitä...
Jos asia on niinkuin sanot, niin löytyyhän siitä opiskelumateriaalia. Jos Ross ei periytä mitään, niin silloinhan se on vähintäänkin geenimanipoloitu ja siihen lisätty terminaattorigeeni. Muuten ominaisuuksien periytyvyys ei ole kyllä ennustettavissa.

Onhan meillä kanatkin hybridejä ja ne kyllä periyttävät hyvämunintaisuutta maattarinkin kanssa. Naapurille myymäni tehotytön ja maattarin sekoitukset munii yhä munan päivässä...
Suvianne

Minulla ainakaan ei ollut hajuakaan, että broilereitten saaminen kasvattamoilta on melkeinpä mahdotonta. Että ainut keino on oikeesti varastaa.

Oletin, että omistaja tekee vain kuititonta kauppaa ja minusta kuititon kauppa on yhtä yleistä kuin punaisia päin kävely.
Sitä tekee ministeritkin ja saavat jatkaa kansan edustajina, niin miksen minäkin ja saan jatkaa kotiäitinä.

Olen tänä vuonna tehnyt kuititonta kauppaa mullasta, hiekasta, traktorityöstä, heinästä, viljasta. Ja luovuttanut lampaan lihaa eviran säännöistä huolimatta kotini ulkopuolelle ja tehnyt kanakauppaa kysymättä rekisteröintinumeroa.

Muniksen lynkkausryhmä voi tulla Liminkaan vaikka keskustorille huomenna kello 1200. Lupaan olla paikalla
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Suvianne sinut varmaan tunnistaa tummista aurinkolaseista ja ulkomaisista rekkareista? :smt005
Ja jälleen kerran olen sinun kanssa samaa mieltä
Viimeksi muokannut Maattari, 25 Touko 2013, 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sen verran mitä olen itse löytänyt murun sieltä ja toisen täältä niin rossin ollessa 2 kiloinen se on lähes hedelmätön. Jossain artikkelissa oli nimenomaan kerrottu vanhempien geenien johtavan siihen ettei jälkeläispolvi pysty lisääntymään. Kyllä minusta tarkoin varjeltu teollinen patentti ehdottomasti jalostetaan keinolla millä hyvänsä siihen ettei sitä kukaan muu pysty jalostamaan. Luulen että ne broilerit joita maailmalla kotikanaloissa on, ovat sitä vanhempaispolvea, jotka pitäisi teurastaa muninnan jälkeen, mutta ovatkin livahtaneet tiskin ohi.

Käsittääkseni Ross ei pysty lisääntymään. mutta ihan satavarmaa tietoa tästä en ole löytänyt kovasti vain siihen viittaavaa tietoa.

Kun on puhuttu siitä hurskastelusta ja "jokainenhan meistä vilppiä joskus tekee" niin se on varmasti totta. Tajusin vaan tossa oikeesti asiaa pohtiessani kuinka vakava tämä asia voisi olla jos teollisuus jyrähtää. ross on patentoitu ja tarkoin varjeltu tuote, jonka patenttioikeuden rikkomisesta ja "varastamisesta" voisi koitua isot sanktiot

Jos joku on jotain keksinyt, ja sen patentoinut ettei muut samaa tuotetta voi myydä, välittää, tai jalostaa niin minusta patenttirikkomus on aika hurja asia. Miten on adidas saanut kaadettua pieniä valmistajia jonka kengässä oli tyyliin kaksi raitaa " se oli liian lähellä adidaksen kenkää" tästä oli suuri kohu, ja onhan niitä neliraitaisia jne mutta jotenkin tämän valmistajan kengässä raidat olivat liian lähellä adidaksen tuotetta, oikeuden määräyksestä kaikki valmistetut kengät tuhottiin, ihmisen koko omaisuus ja elämän työ... Ja sai vielä kauheat sakot päälle...
Suvianne

Jos hankin rossin joka ei olekkaan hedelmätön, koska sehän ei ole lajiristeymä.
Se tekee mun Valttikukon kanssa poikasia ja saan niistä tipuja ja myyn eteenpäin. Niin mitä patenttia rikon?
Maatiaisen ja rossinsekoituspatenttia??

Jos kaksi Rossiani tekee poikasia. Ja myyn ne, mitä patenttia rikon?
Rossi ei ole rotu, joten sen jälkeläiset ei ole rosseja.

Kukaan ei ole kyllä vielä rikkonut mitään ihme patenttilakia...
Jos jotain on rikottu, niin on ostettu laittomasti tuotua, EHKÄ varastettua tavaraa.

Ostajat luulivat niiden olevan ainostaan kuitittomia broiskuja. En näe ainakaan suurta tahallisuutta tässä, ja sekinhän otetaan varmaan muniksen käräjillä huomioon???
Vastaa Viestiin