Kanan paha ripuli ja pilkkuja munissa?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nino

Kanan paha ripuli ja pilkkuja munissa?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Muutama päivä sitten meille tuli siis kanoja, mutta koska "vanhaa" ruokaa ei ollut eikä myöskään mahdollisuutta ostaa sitä, lintuset saivat leipää, muita ruuantähteitä, puuroa ja vähän jauhelihaa, nyt kuitenkin saatiin jonkinlaista täysrehua (ennen saivat siis puolitiivistettä) mutta ollaan laimennettu sitä viljalla jne, tätä ruokaa ovat saaneet vain noin 2 päivää.

Äsken kun kävin kanalassa, toinen brahma columbia - kanoista kakkasi tosi vetistä kakkaa, vihreää vettä enimmäkseen?
Parin kanan peput on kanssa vähän likaisia, mikä auttaisi? Eivät ole vielä yhtään kesyjä (ainakaan enää kiitos karkuritapauksen missä yksi kana livahti vapaaksi ulkohäkkiä testatessa, saatiin sentään sisälle parissa minuutissa!)
Ja nyt huomasin että joku kanoista oli muninut pienehkön munan (kokoajan sellaisia ovat munineet) ja siinä oli ruskeita pilkkuja, tummanruskeita ympäro munaa, jostain luin että jonkinlaiset veritäplät tms viittaavat (muistanko oikein?) loisiin tms?

Auttaako ripuliin alkaijaisiksi vaikka piimä mihin on sekoitettu jotain "herkkuruokaa"? Jossakin on mainittu myös joku progut, saako sitä antaa "vapaasti" oikeissa mittasuhteissa ja syödä munat vai pitääkö jättää syömättä ja kuinka kauan?
Ja mihin tummat täplät viittaavat kananmunassa vai onko vain ns. "värivirhe"? Uskaltaako syödä?

(Voiko ripuli tulla jos saivat voikukanlehtiä yhtäkkiä?)

Kiitos vastauksista!

Edit// kana ei ole ennen ainakaan minun mielestäni muninut pilkullisia munia http://i40.tinypic.com/25hipox.jpg tuossa olisi kuva. (Sori huono laatu, lähdin pelleilemään ipadin kameralla :oops: ) en tiedä kenen muna tuo on, joltakin silti tulee vähän likaisia munia (ne tulee "märkänä" ja pahnat tarttuu munaan, toisilla on ihan puhtaat :smt017
Jemuli

Re: Kanan paha ripuli ja pilkkuja munissa?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Uusi paikka ja uusi ruoka voivat aiheuttaa ripulia. Itse olen ripuloivalle syöttänyt muutaman päivän pelkkää kauraa ja puolitiivisterehua ja sillä on yleensä mennyt ohi nopeasti. Progut on varmasti ihan hyvä ja piimä myös.
Olen huomannut, että meidän kanoilla jotkin ruoat aiheuttavat vetisempää kakkaa, esim. riisi on tällainen.

Kuva näyttäisi siltä, että pilkut ovat munan kuoressa itsessään, eivät veritahroja kuoren päällä. Tällainen kuori on normaali ja muna syötävä.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä toinen brahma teki tälläisiä muniä hetken, yhdistin asian kyllä liikaan proteiiniin kun saivat aika reippaasti jauhelihaa ja raejuustoa. Nyt kun jauheliha on ollu pois, niin pilkut on hävinneet. Ja näitä oli vain kultabrahman munissa!

Täysrehua ei tarvitse laimentaa, puolitiivisteen lisäksi annetaan viljaa 70gr per kana päivässä. Täysrehu on valmista sellaisenaan :) itse annoin kyllä täysrehun seassa kasvatusrehua, nyt meillä on puolitiiviste+kaura ja puolitiivisteen seassa 1/3 kasvatusrehua, muninta on noussut ja kanojen painot :shock: kauraa vapaasti saatavilla.
Nino

Viesti Kirjoittaja Nino »

Oi kiitos kaikille! :smt038
Vastaa Viestiin