Kertokaa mitä teen...?!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Piheli

Kertokaa mitä teen...?!

Viesti Kirjoittaja Piheli »

Siis, mulla on tällä hetkellä 3 kanaa ja 2 kukkoa. Koko porukka viime kesän lapsia.
Nämä pojat ovat niin rajuja rakastajia, että kanat ovat väliin aivan "riekaleina". Haavasuihkepulloa saa käyttää jatkuvasti.

Nyt, kun sain uuden tilan kanalaksi jätin kukot keskenään vanhaan kanalaan, jotta kanat saisivat olla edes hetken rauhassa. Tarkoitus on jättää toinen kukoista ja luonnollisesti siirtää se kanojen seuraan. Mutta kun ottaa päähän tuo raju meininki! Kanat vaan kököttävät orrella eivätkä uskalla liikkua, jos vien toisen kukon niiden seuraan kokeilumielessä. Ja tuollaista se oli myös loppuajan vanhassa kanalassa, kun olivat vielä kaikki yhdessä.

Kumpikaan noista kukosta ei ole sellainen kanoja hoivaava herra, jollaisia täällä tuntuu monella olevan :smt012 . Ovatko nämä vain niin nuoria vielä, etteivät osaa toimia aikuisen tavoin vai mitä luulette? Vai vaikuttaako sekin, että ovat talven saaneet yhdessä touhuta ja kumpikaan ei ole ilmeisesti arvoasteikossa toista ylempänä? :smt017
Eli rauhoittuuko/oppiiko tuollainen nuorukainen tavoille vai hankkisinko kokonaan uuden kukon, sellaisen vanhemman herrasmiehen :smt001?
Zulia

Re: Kertokaa mitä teen...?!

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Musta vähän tuntuu että nuorilla on vielä sitä kilpailua noista kanoista, meilläkin viime vuoden kesäkuussa kuoriutunut hautomakoneesta olevat kaksi veljestä
ovat ihan sopusuhtaisia, tosin kanojakin meillä on enemmän kuin kymmenen :smt003 . Sitä vain että ei taida kanat riittää kahdelle kukko pojalle, jos toisen vaikka annat esimerkiksi kesäkukoksi tai jollekin kuka uutta verta kanalaan kaipaa. :smt045
Toivottavasti en nyt puhu ihan pöpöjä, korjatkaa toki jos sanoin jotain väärää :smt042
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Minkä rotuisia kanat/kukot on? Voi olla että kukot rauhoittuu, tai voi olla, ettei ja sama meno jatkuu. Voit kokeilla kanoille tehdä piiloja, varmistaa että kukoilla on muutakin tekemista, hommata muutaman kanan lisää.. Mutta minä suosittelisin laittaa kukot vaihtoon/pataan. Voin olla "julma", mutta meillä oli paduan kukko joka polki n.15 kanaa melkein "kaljuiksi", hyvä ettei ihot mennyt rikki. Kukko lähti, toinen tuli tai oikeastaan kolme tuli tilalle, mutta nyt kun kanat saa olla rauhassa yli-innokkaalta polkijalta. sulat on tullut takaisin ja kanat viipottelee ympäri kanalaa. Meillä on 7 kukkoa, jotka kyllä polkee kanoja, mutta kun yhden sain pois, tilanne rauhoittui kun seinään. Toivottavasti sinnekkin tulee rauha kanoille. :smt001
Piheli

Viesti Kirjoittaja Piheli »

Jättikotseja nämä pojat ovat. Toinen niistä on siis lähdössä uuteen kotiin.
Tämä porukka on minun ensimmäiset kanani ja en oikein osaa arvioida mikä on "aikuisen" kukon normikäytöstä ja mikä ei... :smt017 Siis, että onko polkeminen tosiaan niin rajua, että ihot menee rikki? Vai onko se nuoren kokemattomuutta?
Minkälaisia (nuoria) kukkoja teillä on?
Sellaista meininkiä tuo polkeminen näillä vaan on, ettei paljon viitsi vieressä katsoa ja kanat ovat kokoajan varuillaan kukon läsnäollessa...Mä olen aina kuvitellut, että kanat ja yksi kukko elelesivät keskenään rauhallista rinnakkaiseloa!
Vaihtoon menoa mietin, jos meno ei rauhoitu toisen kukon muutettua pois. Kanoja en viitsi nyt lisätä, kun on noita tipuja kasvamassa.
Jos jollain on kaunis, rauhallinen ja kesy jättirotuinen herrasmies tarjolla, voisin olla kiinnostunut :smt002
Vastaa Viestiin