useammalla tipuja yhtäaikaa..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

chicken

Re: useammalla tipuja yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja chicken »

No täytyy sitten laittaa 1. erä Tupun alle ja kerta 2.erässä on vain kolme kehittymään lähtenyttä niin olkoon ne koneessa sitten.
Kyllä Tupu on nyt tosissaan vauvakuumeensa kanssa ja kirkuu mulle kun menen edes tarhaan sisälle :smt001
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mulla tipitii käy aika tiukkana.. ikinä ei ole yrittänyt mua nokkia, mutta nyt nokkii käsille kun lähestyn pesää.. Tiukkis! :smt049
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Meillä tuli hiukan ongelmia, kun kolmella emolla on nyt suht samaan aikaan kuoriutuneet tiput. Parven johtajamamma otti ilmeisesti yhteen nuorimpien tipujen emon kanssa sillä seurauksella, että kaksi sen tipuista polkeutui jalkoihin tai tuli muuten nuijittua :smt009 Kun huomasin tapahtuneen, en heti tajunnut, miksi tiput olivat kuolleet, mutta pian se selvisi, kun pomokananen yritti häätää toisen emon pois ja sitten nokkia sen jäljellejääneitäkin poikasia hengiltä :smt013
Sieppasin rähinöijän syliin ja joksikin aikaa verkon taa jäähylle. Jos sillä ei olisi just ollut omiakin tipuja alla, matka olisi varmaan jatkunut suoraan pölkylle, niin paljon sieppasi sillä hetkellä...mutta kassaran sijaan hain kumminkin eristyshäkin, johon sijoitin sorretun emon loppuine tipuineen ja rauha palasi kanalaan sillä keinoin. Harmillinen juttu, mutta näinkin siis voi käydä, näitten kanssa oppii uutta, ei välttämättä aina niin hauskalla tavalla kuitenkaan. Nähtävästi kanojen keskinäiset välit ja arvojärjestys vaikuttavat näihin(kin) asioihin, niillä näyttää olevan kovastikin omat inhokkinsa ja suosikkinsa parvessa. Toisen emon kanssa tämä räyhäraili sitten hoitaa yhdessä tipuja sulassa sovussa ja huolii jopa siipiensä allekin :smt025
Täytyy pitää eristyksessä sorrettua perhettä sen aikaa, että tiput kasvavat ja topakoituvat tarpeeksi osatakseen varoa paremmin liian rajuja otteita. Varmaan tämä untuvikkoaika on emoille sellainen stressaava ja tulenarka aika, kun täytyy olla koko ajan hälytysvalmiudessa pieniä reppanoitaan puolustamaan.
Eristyshäkki on muun tarhan sisällä, joten jospa se toimisi siedätyshoitona puolin ja toisin.
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Olen huomannut myös, että tipuihin suhtaudutaan ihan emon aseman mukaan :smt045 . Mielelläni annan pääemojen hautoa, niin pääsee vähemmällä kun tiput on heti parven järjestyksessä emon jälkeen.
Muuten tarvitaan eristystä ja siedätystä, ainakin meillä.
Olen siirtänyt konehaudottuja kanan alle, omien joukkoon, jos ikäero ei ole kauhean suuri, on toiminut. Tosin voinut helpottaa sekin, että kana on aina ollut "pääemo", niin muut on jättäneet tirpit rauhaaan.
Vastaa Viestiin