Kanalan lattiasta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tilli

Kanalan lattiasta

Viesti Kirjoittaja Tilli »

Meillä on nyt ollut ekaa talvea kanala, jossa on enemmän tai vähemmän lämpimänä pysytellyt kestopehku. Olenko siis käsittäny oikein, että kevään tullen pehku kuskataan kanalasta pois? Mitä ootte pehkuillenne tehneet? Kanalamme jäi tietysti heti liian pieneksi kanainnon kasvaessa :smt004 ja nyt suunnittelemme uutta, isompaa kanalarakennusta. Aiomme uuteenkin kanalaan laittaa kestopehkun. Olenko ymmärtäny oikein, että kanalassa on kesällä vaan ohut turvekerros/maalattia ja syksyllä vasta aletaan kasata talvea varten kunnon paksua pehkuhässäkkää :smt017 ? Nyt tää blondi vielä kysyy, että miten kanalan sisustus näppärästi muuntuu tämän vaihtelevan lattiakorkeuden mukana? :smt023
kuukunanmuna

Re: Kanalan lattiasta

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Mulla on vain teoria, vielä ei ole tietoa käytännöstä, mutta itse ajattelin ratkoa pehkun nousun vaikkapa siten, että laittaisin kanalassa orret suht ylös (tietty kapeat tikkaat alaorrelle menoa varten, että raskaammatkin yksilöt pääsisivät nousemaan sinne) ja sitten orsien alle lantalaudan, noin metrin verran lattiasta. Lantalauta saisi toimia munintapesien kattona, jolloin niiden alle jäisi puolisen metriä tyhjää kesäkaudella ja niihin olisi kulku suoraan lattiatasosta, kun pehkua olisi 0,5m kerros. Näin ollen pesiä ei tarvitsisi varmaankaan nostella.

Kaikkea pehkua ei tarvitse levittää tasaisesti pitkin lattiaa, joten tuolle sivulle sitä voisi muutenkin kerätä maltillisemmin. Munintapesien lisäksi lantalaudan alle jää tilaa kylpypaikalle, siihen pesärivin jatkoksi. Ruokintapöydäksi ajattelin ihan tuikitavallista omilla jaloilla seisovaa pöytää, sitä voisi siis nostaa aina pehkun päälle tarpeen mukaan. Ja alle mahtuu kanoja tepastelemaan, joten lattiapinta-alaa ei katoa kanojen käytöstä.

Vaikka kanala olisi sisämitoiltaan vain 2*2m suuruinen, tuolla tavalla sinne saisi helposti 4m ortta (2 tasossa) ja vapaata jaloittelutilaa 3 neliötä + ruokintapöydän ala + pesät 2 kpl (kanttiinsa aina 50cm) ja kylpemiseen jäisi puolisen neliötä. Kaikki mahdollinen lisätila, eli jos tehdään isommin mitoitettu kanala, saadaan jäämään kanojen vapaaseen käyttöön. Itse ajattelin n. 7-8 neliön (talvi)kanalaa. Jos sinne laittaa 2kpl lisää pesiä, vapaata alaa tulee kuitenkin ainakin 6 neliötä + pöytä ja 4 pesää. Ja orsien pituus lisääntyy. Luulisi piisaavan 7-8 kanalle.

Jos munintapesille on tilaa muualla kuin orsien alla (itse suunnittelin mahd. kompaktia systeemiä ja siksi ylläolevalla tavalla) niin laittaisin ehkä pesien takaseinään jämerät koukut ja kanalan seinään muutamalla jämerällä ruuvilla "tikkaat" eli pienoja päällekkäin, jolloin pesäkoppeja voisi tarpeen tullen nostaa ylemmäs. Sen kuin nappaa laatikon irti ja ripustaa seuraavaan pienaan. Ei tarvitsisi puljata aina porakoneen kanssa ja ruuvailla laatikoita suoraan seinään. Koukkujen ei kyllä auta olla mitkään rimpulat, etteivät kanat saa pesiä alas.

Mullakin vaihtoehto B voisi olla koota oikein kunnon kompostikasa sinne orsien alle, jolloin lantalautaa ei tarvittaisi lainkaan ja pehku ei nousisi muualla paljoakaan mutta sitten pitäisi järkätä pesät ja kylpylä toisaalle. Toisaalta taas tuo voisi sinänsä olla harkitsemisen arvoinen juttu, että kompostikasa hohkaisi lämpöä juuri siinä orsien alla kanojen yölämmikkeeksi. Ekhä mä sittenkin teen itselleni tuollaiset nosteltavat pesät. :) Sen verran voisi kyllä tehdä lantalaudan pätkää toiseen reunaan, että saisi sen kylpypaikan kuitenkin orren alle, kun ne ovat tulossa siihen kanalan pitkälle seinälle. Ettei mene hyvää tilaa vallan hukkaan.

Minä varmaankin alan kerätä pehkua jo kesällä, sillä lueskelin, että se ei kompostoidu, jos kerros on alle 20cm paksuinen. Tieto on siis peräisin kompostointioppaasta. Antaisi sen lähteä pikku hiljaa muhimaan jo vaikka heinäkuulla, niin ei tulisi hätä käteen, jos se ei syksyllä haluaisikaan heti syttyä. Jos sitä kertyy liikaa, niin sen kuin heittää pihalle, seuraavana vuonna on jo varmaan viisaampi.
Vastaa Viestiin