Kukonniskan kuivaus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Turse

Kukonniskan kuivaus

Viesti Kirjoittaja Turse »

Mulla on tuossa päätymässä kukkoja pataan. Haluaisin kuivata niiltä niskat. Osaako kukaan neuvoa miten se tapahtuu?
Nina

Re: Kukonniskan kuivaus

Viesti Kirjoittaja Nina »

Mieheltä kysyin ja hän sanoi, että voi olla aika vaikeaa ihan kotikonstein. Meillä on jotain lintuja kuivattu ja kaikkiin on tullut ötököitä. Tärkeintä on poistaa kaikki rasva, yhtään ei saa jäädä. Eläinten täyttäjiltä voi ostaa ainetta, joka estää rasvan eltaantumista (tai jotakin sen suuntaista) ja täten elukoita.

Joku varmaan osaa antaa peremmat ohjeet, tästä ei tainnut olla mitään apua.
vinski

Viesti Kirjoittaja vinski »

Kyllä sen pitäisi onnistua..
Täällä muniksessa oleva, suvianne ainakin on kuivannut, ohjeet oli hänen blogissaan!
Ajattelin itsekki kokeilla!
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Luin jostain että pitää pakastaa kahteen kertaan ennen kuivausta, jotta välttyy ötököiltä. Ekassa pakastuksessa kuolee elävät öttiäiset, sulatuksen aikana munavaiheessa olevat heräävät eloon ja toka pakastuksessa nekin sitten kuolevat. En tosin ole itse päässyt prosessissa vielä loppuun asti, vasta eka pakastus menossa.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mitkä "öttiäiset"?? Tarkoitatteko bakteereja vai jotain kärpäsentoukkia? Vai turkiskuoriaisia? Ei kai nahanpalassa oletusarvoisesti ötököitä ole?
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Tuo pakastushomma on käsittääkseni varotoimi lähinnä ulkoloisten tms. pieneliöiden varalta. Luulisi, että kun sen jälkeen laittaa kunnon suolat ettei bakteerit pääse jylläämään ja sopivaan paikkaan kuivumaan niin pysyy hyvänä..?
Fogo

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Miksi niskoja kuivataan? Lähinnä, että käytetäänkö se myöhemmin esim. ruuanlaitossa?
Turse

Niskoja kuivataan perhokalastajien tarpeiksi.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Olen kuivannut miehelle perhotarpeiksi useita niskoja sekä satulanahkoja ja kaikki ovat onnistuneet loistavasti. Nahasta olen raaputtanut terävällä veitsellä kaiken irtoavan rasvan pois niin, että nahka on aivan siisti. Sitten olen naulannut niskanahan sulkapuoli alaspäin lautaan tai levyyn ja sitten vain leivinuunin jälkilämpöön kuivumaan muutamaksi vuorokaudeksi. Ennen naulausta olen vielä pessyt nahan ja sulat kunnolla. Luulisin, että onnistuu myös sähköuunissa miedossa lämpötilassa. Nahasta tulee aivan kova, kun se on kuivanut tarpeeksi.
Turse

Kitos Jemuli, pitääpä kokeila sähköuunis. :smt001 Ois mulla puuhellaki, sen uuniski vois kokeila. Suuri miinus muuteki ku ei leivinuunia ole. :smt009 Taas yksi syy koittaa saaha raha säästettyy, että moise sais rakennettuu.
Fogo

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Täällä toisaalla Muniksessa olikin juttua myös tuosta kukonniskasta.
Pitääkin näköjään käydä useammin lukemassa vanhoja juttuja, niin oppii aina vähän uutta!
Vastaa Viestiin