pitäisikö kukko vaihtaa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
orvokki327

pitäisikö kukko vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja orvokki327 »

Kertokaa käyttäytyykö kukko normaalisti kun se on uusille tipuille tosi ärhäkkä. Meillä on nyt toinen poikue emojen hautoma ja olleet kokoajan muun lauman seassa. Laitoin tiput ja emon undulaatti häkkiin että saavat olla alun rauhassa. Nyt olisi jo aika päästää lauman sekaan koska emo jo haluaisi mutta kukko ei vaan hyväksy omia jälkeläisiään vaan kokoajan yrittää nokkia niitä ja emo kun on johtava kana niin se käy sit kukon päälle. Kukko oli aiempien tipujen kans samanlainen, ne on jo viiden kuukauden ikäisiä ja pärjää. Kertaakaan en nähnyt että kukko olisi tarjonnut tipuille ruokaa vaan ajoi ne aina pois. Muuten on kyllä kiltti kukko.
Kesämamma

Re: pitäisikö kukko vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Vähän samaa ongelmaa meilläkin. Meille tuli kanat viime kesänä, ja kukkopoika oli tosi nuori (n.8vkoinen). Kukko on ihmisille kohtalaisen kiltti, vähän arka kyllä. Kanat on tosi riitaisia, nokkivat toisiaan. Kertaakaan en ole nähnyt kukon tarjoilevan kanoille mitään, ja nyt kun johtajakanalla on 2vkoiset tiput, tänäänkin kukko ajoi ihan hulluna tipuja (vaikka ovat olleet koko ajan yhdessä). Lisäksi porukassa on 3kk vanhoja nuorikkoja ja niitä ajavat kaikki aikuiset edelleen, vaikka ovat olleet kuukauden yhdessä. Onko noi tyrnikset vaan noin riitaisia vai johtuuko kaikki siitä, että kukko ei hoida hommiaan?
Suunnitteilla nyt riitaisimpien aikuisten kanojen ja kukon vaihto... Muita ideoita?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei oo kyllä tyrniksissä vika. Mulla hautoo kanat ja hoitaa ihan siellä parven seassa tiput. Nytkin laitoin konehaudotut 4 vko vanhat tiput kanalaan, niin yksi 5 kk vanha tyrniskana adoptoi ne ja hoitaa kuin omia poikasiaan. Kukot ruokkivat kanat ja poikaset, jopa kukkopojat ruokitaan kunnes ovat sukukypsiä. Ei mitään riitoja. Parven arvoasteikkokin on niin selkeä, että kenenkään ei tarvitse isotella taikka tulla turhaan tönityksi. Et kyllä lähtisin etsimään vikaa ihan muualta, kuin siitä et ovat tyrniksiä. Oman kokemuksen mukaan tyrnikset ovat erittäin hyvin parvessa toimeen tulevia, hyvän haudontavietin ja emo-ominaisuuden omaavia.

Mä pistäisin huonolta kukolta pään poikki ja hankkisin kunnollisen kukon tilalle.
Kesämamma

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Juu, mäkin olen nyt pohdinnassani tullut aika pitkälle siihen tulokseen, et kaikki syy on tuossa kukossa... No, nyt kun on sen jälkeläisiä jo porukassa kasvamassa, niin saa kirves töitä ja uus parempi tilalle :) Jos porukka sit rauhoittuis. Sydäntalvi meni hyvin, kun ei ollu mitään muutoksia, mut näemmä sitä kukon viisautta ja johtajuutta tarvittais tilanteessa jossa vähänkin tapahtuu muutoksia..
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Minä ajattelin pitää sellaista linjaa, että kaikki ärhäkät tipujen nokkijat saavat lähteä, myös kanat. Minulle on kerrottu, että tuollainen tapa leviää helposti kanalassa. Yhden kanan olen laittanut sen vuoksi pois ja sen jälkeen rauha laskeutui parveen. Ajojahdin kohteena olevista tipuistakin kasvaa erilaisia, kuin sellaisista, jotka ovat saaneet kasvaa sopuisassa parvessa. Ja luonne myös periytyy, en haluakaan tipuja kovin ärhäköistä yksilöistä.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä ilmajokis kukko kerran erehtyi nokkaisemaan tipua. Ensimmäisiä omiaan. Kana rökitti sen.
Jonka jälkeen kukko on ollut oikea enkeli tipuille. Käy katselemassa ja ihmettelemässä tiput kun tulevat läheltä mutta ei noki ja kutsuu syömään
emon tipuineen. Luultavasti yrittää viekotella emoa; Kato kulta kato, mä ole hyvä iskä tehtäiskö lisää... :smt047 :smt044

Meillä hautoneet kanat 2 kpl ärhäköitä puolustamaan jälkikasvuaan joten tipujen kiusaamista ei oikeastaan esiinny. Siellä ne on alusta asti laumassa olleet.
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Todella kiehtovaa lukea tästä "lisääntymiskäyttäytymisestä" ja siitä, että kukkokin kantaa kortensa kekoon emon ja poikasten vuoksi.
En ole omissani päässyt sitä seuraamaan, kun ei ole tipuja ollut, joten uusi asia taas opittu! :smt023
Joutuuko konehaudotut tipuset helpommin kiusauksen kohteeksi vai löytyykö kanalasta yleensä joku emo, joka ne itselleen adoptoi? Käyttäytyykö kukko silloinkin samoin, eli tarjoaa ruokaa tipusille? :smt001
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä konehaudottujen soluttaminen porukkaa ainakin tällä hetkellä vähän vaikeaa koska porukassa talvivuokralaisina on 2 rokki kanaa jotka ei siedä uusia pahemmin.
Jos jollain kanalla on tiput on kohtuullisen helppoa ujuttaa konetiput sen huomaan.

Mulla juuri kuoriutuneet konetiput lykätty emo kanan alle jonka kävin varta vasten ostamassa. Sillä itsellä oli 2 tipua ja lykkäsin omat tiput joukon jatkoksi
tekniikalla kana ylös toisella kädellä ja toisella survaistaan konetiput alle... :-" Se ei kummastellut yhtään vaikka niitä tulikin alta enempi kuin alun perin :smt047

Kukko ei ainakaan meillä tarjonnu ruokaa emottomille nuorikoille :smt017 Vasta sitten tarjosi kun se tajusi että niiden olevan tyttöjä. Antoi kyllä olla rauhassa.
Kotkotin

Viesti Kirjoittaja Kotkotin »

Heh, huvittaa tuo "tyrnikset hyvän haudontavietin omaavia". Meillä on tyrniksiä ollut yli vuoden (5 kanaa) ja kertaakaan ei kukaan niistä osoittanut minkäänlaista haudontaviettiä. Munia oli pesissä välillä kasoittain, että hyvä kun mahtuivat sekaan munimaan, mutta kukaan ei jäänyt niitä hautomaan. Jätin välillä tarkoituksella munia keräämättä, josko joku innostuisi, mutta ei niin ei.
Machi

Viesti Kirjoittaja Machi »

viesti poistetu.
Vastaa Viestiin