Konetipujen käyttäytyminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell

Konetipujen käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä siis nyt kuoriutui toinen tipue koneessa ja kummallakin kerralla ihmetystä on aiheuttanut tipujen levottomuus kuoriutumisen jälkeen. Haudonnassa olleet ovat olleet orppeja ja maatiaisia ja kaikissa sama käyttäytyminen. Menevät koneessa munien päällä suorastaan rääkyen. Tulee sellainen olo kun niitä katselee että tuntevat olonsa turvattomaksi kun tilaa on ryömiä ympäriinsä. Miten muiden tiput käyttäytyvät kuoriutumisen jälkeen? Onko koneen sijainnilla merkitystä? Meillä kone paraatipaikalla keittiön työtasolla niin että voin seurustella munien kanssa mahdollisimman paljon :smt005 . Valoa ja vilskettä on. Pitäisikö siirtää rauhallisempaan ja hämärämpään paikkaan? Tiput ovat kyllä rauhoittuneet suurinpiirtein silloin kun ovat kuivuneet jolloin myös siirsin maatiaiset emon alle kanalaan. Ihan normaaleja tipuja ovat kaikki.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kite

Re: Konetipujen käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja kite »

Ei meillä ole riehuneet, eivät ehkä mahdu :O
Koneessa siis. Kyllä ne vähän viipeltää, mutta ne pari ekaa päivää maataan pääasiassa kuivumassa ja sit mä jo siirränkin tipulaan.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä ovat vaan tuijotelleet ihmeissään jos katsomaan menee :smt042 kone on yläkerrassa, missä ei muulloin ole valoja kuin katsomisen ja hoidon aikana, kyllä ne tietty enemmän piippaa ja juoksentelee kun valon laittaa päälle, mutta sekin on sellanen 25w seinälamppu. Ehkä se paikka vaikuttaa tai sit sulla on ADHD tipuja :smt044 Kun ovat tipulassa (kanihäkki) niin säntäilevät jos valon laittaa, siksi pidän silloin yläkerran aulan valoa päällä yötä päivää. Häkkiin se ei paista suoraan, mutta valaisee huonetta kumminkin :) Likka jos katsoo telkkaria niin tiput sekoaa, kun samassa tilassa ovat!
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mun jätti-kochi tiput oli kuoriutumisessa melkoisen rauhallisia. Pyllähteli ja köllötteli kuivumassa.
Mun kone on aika pieni joten tilaa kochille ei ole riehumiseen. Kun siirsin lampun alle alkoi mahoton piippaus
ja koipien kokeilu. Nyt nuorikoina mahdottoman luottavaisia ihmisten suhteen ja juoksevat jalkoihin jos isot kanat kiusaa
Semoista "Mamma noi kiusaa :smt022 nyyhkis" ja sitten polleana pörhistellään mun jalkojen välissä tyyliin :smt016
Ja mie olen tietenkin :smt018 soosoo ei tapella penskat :smt005 Ukon mielestä ihan pölhöä.
Maattari
lindell

Nyt on kone ladattuna rauhallisessa ja hämärässä nurkassa. Katsotaan sitten kolmen viikon päästä.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Valoisassa paikassa voivat olla äänekkäämpiä, mutta eniten tuuletinkoneissa häiritsee ilmavirta. Siksi itse siirrän jo liki puolikuivana vedottomaan ja lämpimään tipulaan tai sopivan kanan alle. Liian kauan tuuletinkoneessa olo käy tipujen silmien päälle ja tiput voivat kuivua muutoinkin herkästi. Pitempään koneessa olleet tuntee heti käteen kevyinä ja huterimpina, kuin aikaisemmin sieltä poistetut kaverit. Jos koneeseen on mahdutettu maksimi määrä ja ylikin munia, ilman laatu huononee nopeasti kuoriutuessa.
Maattari
lindell

Kiitos tinttuli, mulla on tuuletinkone. Siirränkin sitten aikaisemmin tipulaan.

Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mullakin on pieni koneeni tuuletinkone ja olen aika äkkiä kuoriutumisen jälkeen ottanut koneesta pois lämpölampun alle akvaarioon kuivumaan ja siellä ovat kuivatelleet ja levänneet ihan rauhassa :smt003
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tuo olikin hyvä tietää :smt023
Omakin kone on tuuletin kone ymmärtääkseni (Brinsea Mini Advance).
Siirsin tiput kyllä melko märkinä lämpölampun alle kun sattuivat molemmat 2 kpl kuoriutumaan peräjälkeen.
Ensimmäinen haudonta oli mulla ikinä koneella joten pidin tulosta ihan kohtuullisena kun 2/7 kuoriutui.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Meillä ekana kuoriutunut tipu suorastaan hyökkää seuraavan tahi sitäseuraavan munan päälle räpiköiden,,varmaan sen just joka on aktiivisin piipittävä muna,muttei rääkymistä ole kuulunut. Mullakin on tuuletin kone ,mutten ole ajatellu sitä sen kummemmin. :smt017 yleensä kuitenkin olen lampun alle melko nopeesti laittanut kuivumaan,kun kosteudet nousee hirrrrveeksi muuten,jos piakoin toinenkin tipu on kuoriutunut.Kerran piti salamasanteri,joka kuoriutui päivää ennen muita laittaa takasi koneeseen,kun huuti lampun alla kun apina,eikä suostunu muuten hiljenemään :smt004 ,,pääsi sitten aamulla ,kun oli siellä koneessa hiljaa yön nukkunut,kuoriutuneiden sisaruksien kanssa tipulaan. :smt001
Maattari
lindell

Nyt kuoriutui koneesta sekulitipuja. Kone oli hämärässä ja rauhallisessa nurkassa olkkarissa ja tiput kuoriutuivat ihan rauhallisesti, eikä kukaan riekkunut ja rääkynyt. Tässä nurkassa haudon nyt sitten seuraavaa satsia. Taisi olla se valo ja vilske keittiön pöydällä joka aiheutti levottomuutta. Harmi sinänsä kun sitä kuoriutumista oli niin helppo ja mukava seurata kun keittiössä olen paljon. Nyt hiippailin taskulampun kanssa väliaikatietoja katsomassa.

HämeenHidas

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Meillä on nyt eka erä munia koneessa. :smt001 Minä tietenkin intopinkeänä odotan, että kuoriutuuko mitään vai ei. :smt003 Mutta, yksi tuttavani aiheutti tummia pilviä, kun sanoi että konetiput on hankalia kasvattaa isoiksi, kun niillä ei ole emoa. Sen omat tiput eivät olleet mitenkään iltaisin rauhoittuneet nukkumaan, vaan jatkaneet vaan riehumista. Oli kuulemma täytynyt opettaa rauhoittumaan (sitä en kyllä tiedä miten tämän oli tapahtunut...) Miten teidän muiden tiput ovat käyttäytyneet? Minkä ikäisinä tiput uskaltaa siirtää kanalaan ja pidetäänkö ne aluksi erillään, mutta näköyhteyden päässä muista? Huolehdin siis nyt jo tulevasta, vaikka vasta munat on koneessa. #-o
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meidän kolme konetipua kuoriutui viikko sitten enkä havainnut mitään erityistä niissä. Kuivuttuaan vein ne verstaaseen lämpölampun alle ja siellä elelevät tyytyväisinä, Mitään riehumista en ole havainnut, ainostaan ruokalautasta vaihtaessa törmäilevät ihan samalla tavalla kun muutkin linnut. Yöt nukkuvat ja heräävät aamiaiselle pirteinä. :smt055
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
HämeenHidas

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Kiva kuulla että tipujen kanssa on mennyt hyvin. :smt038 Mua harmitti, kun tuttuni niin maalaili piruja seinille heti kun kerroin, että haudontakone on käynnissä... :smt120
hulda

Viesti Kirjoittaja hulda »

Meidän ensimmäiset tiput haudottiin koneella.Siirsin tiput koneesta laatikkoon johon laitoin keinoemon :smt005

Keino emona toimi pölyhuisku siihen tirpat nojailivat ja olivat ihan tyytyväisen oloisia, :smt015 nukkuivat huiskun päällä. :smt015

Mitään meteliä ei ollut ihan rauhallista touhua laatikossa,kun ruokaa ja vettä oli riittämiin.Orrella kököttivät kun hoksasivat että siinä voi istua.

Nyt kanaseni hautoi kaksi tirppaa ja käytös on tirpoilla ihan samanlaista kun kone haudotuilla. :smt060

Tällaiset kokemukset minulla on tirpoista.
Vastaa Viestiin