Ensimmäinen hautoja. Kysymyksiä. APUA!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
anki06
Ensimmäinen hautoja. Kysymyksiä. APUA!
Hei!
Orpington-rouvani on asettunut hautomaan, nyt 4. vuorokausi menossa lättynä pesässä.
En ole koskaan vielä nähnyt nuoren kukkoni polkevan. Voiko kukko olla kaino ja säästää polkemiset siihen kun en ole paikalla.
Voiko olla kukko joka ei polje lainkaan?
Ajattelin että onkohan yhtään hedelmällistä munaa orpin alla...
Jos nyt tilaisi jostain munia ja laittais sinne alle?
Kuinka monta munaa alla voi olla? Jos munia kuoriutuu eri päivinä, hautooka emo kunnes kaikki on kuoriutuneet vai vaan jonkun tietyn ajan?
Voiko se lopettaa haudonnan kesken kaiken?
Niin ja voiko kanan munineen siirtää uuteen pesään tai hylkääkö kana sitten munansa?
Orpington-rouvani on asettunut hautomaan, nyt 4. vuorokausi menossa lättynä pesässä.
En ole koskaan vielä nähnyt nuoren kukkoni polkevan. Voiko kukko olla kaino ja säästää polkemiset siihen kun en ole paikalla.
Voiko olla kukko joka ei polje lainkaan?
Ajattelin että onkohan yhtään hedelmällistä munaa orpin alla...
Jos nyt tilaisi jostain munia ja laittais sinne alle?
Kuinka monta munaa alla voi olla? Jos munia kuoriutuu eri päivinä, hautooka emo kunnes kaikki on kuoriutuneet vai vaan jonkun tietyn ajan?
Voiko se lopettaa haudonnan kesken kaiken?
Niin ja voiko kanan munineen siirtää uuteen pesään tai hylkääkö kana sitten munansa?
Viimeksi muokannut anki06, 18 Helmi 2013, 21:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Raksu
Re: Ensimmäinen hautoja. Kysymyksiä
Jos kanalla on ollut alla 4 pv munat alla niin niistä jo varmaan näkyisi onko hedelmöittyneitä eli hämis näkyy sisällä ja jos ei ole niin pikaa uudet munat alle vaikka tilaamalla. Itse olen sitä mieltä että kaikki munat olisi hyvä laittaa yhtäaikaa kanan alle niin kuoriutuvat samaan aikaan. Emo ei yleensä istu kuin pari päivää ensimmäisten kuoriuduttua pesässä ja sitten lähtee poikasten kanssa pesästä ruokailemaan ja opettelemaan elämää ja tällöin helposti jää ne myöhäisemmät munat pesään ja eivät kuoriudu.
-
longi
Moi
Meidän Heikki on polkemisessa kanssa vähän ujompaa sorttia, eli en ole paljon nähnyt tota kanaerotiikkaa, mutta kyl Heikki polkee. Ainakin meillä on yks tipu joka joulun alla putkahti ja ihan emon alta.
Nyt sitten kysymys viisaammille. Meillä täällä alkoi hautomaan Helka, neljä munaa merkkasin joita saa vapaasti hautoa loppuun asti ja katsotaan mitä tulee. Kun pöllin pesästä noita muiden munimia ei merkattuja, niin onko vaarallista haudottaville kun ne pyörähtelee ja välillä on vahingossa semmonen merkattu mulla kädessä? Laitan sen toki takaisin pesään kanan alle ehkä jopa samaan asentoon. Konehaudonnassahan neuvotaan kääntämään aina eri suuntaan ja nyt ne voi pyörähdellä miten sattuu, sitä siis tarkoitan tyhmällä kysymyksellä.
Hassua muuten, että toi joulun alla kuoriutunut on välillä päikkäreillä siellä Helkan viekussa. Eikä Helka välitä vaikka aikasemmin ei tykänny Piipistä sillä Piip on Siirin poikanen. Onko toi tavallista?
-longi-
Meidän Heikki on polkemisessa kanssa vähän ujompaa sorttia, eli en ole paljon nähnyt tota kanaerotiikkaa, mutta kyl Heikki polkee. Ainakin meillä on yks tipu joka joulun alla putkahti ja ihan emon alta.
Nyt sitten kysymys viisaammille. Meillä täällä alkoi hautomaan Helka, neljä munaa merkkasin joita saa vapaasti hautoa loppuun asti ja katsotaan mitä tulee. Kun pöllin pesästä noita muiden munimia ei merkattuja, niin onko vaarallista haudottaville kun ne pyörähtelee ja välillä on vahingossa semmonen merkattu mulla kädessä? Laitan sen toki takaisin pesään kanan alle ehkä jopa samaan asentoon. Konehaudonnassahan neuvotaan kääntämään aina eri suuntaan ja nyt ne voi pyörähdellä miten sattuu, sitä siis tarkoitan tyhmällä kysymyksellä.
Hassua muuten, että toi joulun alla kuoriutunut on välillä päikkäreillä siellä Helkan viekussa. Eikä Helka välitä vaikka aikasemmin ei tykänny Piipistä sillä Piip on Siirin poikanen. Onko toi tavallista?
-longi-
-
ninanni
itse läpivalaisisin munat ennenkuin tekisin yhtään mitään. Sitten jos niistä näkyy läpi ihan täysin näin pitkän ajan jälkeen, ovat tyhjiä. Yleensä kananmunista näkee hyvällä lampulla 3. Haudontapäivän jälkeen mutta tarkasti sit 4-6päivän jälkeen. Eli sulla onkin jo kivan aikaa munat ollut niin pitäis näkyä piste, josta sitten kunnolla verisuonia hämähäkkimäisen näköisenä. Jos ei niin tyhjiä ovat. Ja siitosmunia luulisin että n. 8-10kpl(moni hautoja hautoisi varmaan enemmänkin)
meillä kukko ei aluksi näkyvästi polkenut, oli aluksi ujo. Mutta nykyään jo kaiken kansan nähden silloin kun sitä huvittaa. Pikkukukko (n.7kk) polkee sitten vähän innokkaammin eikä ole koskaan ujostellut.
Toivottavasti yhtään sait apua kysymyksiisi.
meillä kukko ei aluksi näkyvästi polkenut, oli aluksi ujo. Mutta nykyään jo kaiken kansan nähden silloin kun sitä huvittaa. Pikkukukko (n.7kk) polkee sitten vähän innokkaammin eikä ole koskaan ujostellut.
Toivottavasti yhtään sait apua kysymyksiisi.
-
ninanni
itse kananalta läpivalaisun aikaan tai uusia munia pois ottaessa ne munat liikkui ja pyöri sinne tänne. Kana itseään takasin pesään asetellessa taitaa myös käännellä munia välillä "turhaan" ? Enpä usko vahinkoa siis sattuneen jos siellä nyt muutama muna pyörii vähän eri suuntaan. Käsitykseni mukaan tuo konehaudonnankaan kääntely ei niin tarkkaa ole (itse käännän kyllä 3kertaa päivässä ja ohjeen mukaan) koska onhan joku saanut tipuja myös kääntelemättä.
Niin ja mä en itse siirtäis pesää ja kanaa plus munia jos ei ole pakko. Siis että on hyväs paikkaa pesä ja suojassa. Mut jos korkealla niin kannattaa sit ennen kuoriutumista vähän verkottaa ettei tiput putoa pesästä
Niin ja mä en itse siirtäis pesää ja kanaa plus munia jos ei ole pakko. Siis että on hyväs paikkaa pesä ja suojassa. Mut jos korkealla niin kannattaa sit ennen kuoriutumista vähän verkottaa ettei tiput putoa pesästä
-
anki06
Niin ku ajattelin sen siirtämisen kanssa että jos ne lähtee sieltä pesästä liikkeelle niin tappaakos muut kanat ne vauvat?
Että pitäisikö rakentaa emolle ja vauvoille oma erillinen tila?
Että pitäisikö rakentaa emolle ja vauvoille oma erillinen tila?
-
anki06
Nii ja nyt kahtena päivänä joku pälli on paiskonut munia pois sieltä hautovan pesästä
Jos on pehkussa kylmennyt ni ei taida tipua tulla?
Jos on pehkussa kylmennyt ni ei taida tipua tulla?
-
anki06
Mikä hautojalla hätänä kun tänään huomasin että sen heltta oli ihan valkeaki mennyt ?!
Riuduttaako e itensä siihen hautomiseen?
Riuduttaako e itensä siihen hautomiseen?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Ensimmäinen hautoja. Kysymyksiä. APUA!
Siihen, että pärjäävätkö tiput emonsa kanssa muun parven kanssa, ei ole yhtä oikeaa vastausta...joskus pärjäävät ja joskus eivät...riippuu luonteista. Kannattaa tarkkailla tiiviisti, jos ei tee erillistä tipuiluosastoa.
Jos munat ovat olleet liian kauan pehkussa, niin ne ovat menetettyjä. Mutta jos kanala on lämmin tai käytössä lämpöä tuottava kestopehku, niin munat selviävät useita tunteja ilman hautojaa.
Harjan ja helttojen vaaleneminen on yleistä hautojalla. Se on samanmoinen ilmiö kuin sulkasadolla/munintatauolla ollessa eli "naamanahkat" ovat paljon vaaleampia kuin munivalla kanalla.
Jos munat ovat olleet liian kauan pehkussa, niin ne ovat menetettyjä. Mutta jos kanala on lämmin tai käytössä lämpöä tuottava kestopehku, niin munat selviävät useita tunteja ilman hautojaa.
Harjan ja helttojen vaaleneminen on yleistä hautojalla. Se on samanmoinen ilmiö kuin sulkasadolla/munintatauolla ollessa eli "naamanahkat" ovat paljon vaaleampia kuin munivalla kanalla.
-
anki06
Kiitos Hilta!
Mä jo peläistyn että kuihtuujo se sinne pesäänsä
Mä jo peläistyn että kuihtuujo se sinne pesäänsä
-
longi
Moi.
Meillä Helka hautonut kohta ajan täyteen. Ja nyt toinen kana änkee hautomaan samaan pesään missä Helka jo on hautonut melkeen kolme viikkoa, eivät mahdu sinne yhdessä. Miten saan toisen eripesään muniensa kanssa? Yritin tänään siirtää siirin ja pari tuoretta munaa sinne uuteen pesään hyppäs Siiri heti pois vaikka vähän katteli munia kuitenkin. Tolla Siirillä on vielä poikanen Piip sen edellisestä haudonnasta ennen joulua. Ja Piip änkee myös samaan pesään niiden kahden muun kanssa. On noi vaan outoja
elukoita. Tulee ressi itelle. Mitäs ku kohta kuoriutuu niitä Helkan tipuja, talloontuuko ne sinne? Jos liikaa väkeä pesässä ja en oikeen pysty eristämään niitä Helkan kanssa, kun on niin pienet tilat.
-longi-
Meillä Helka hautonut kohta ajan täyteen. Ja nyt toinen kana änkee hautomaan samaan pesään missä Helka jo on hautonut melkeen kolme viikkoa, eivät mahdu sinne yhdessä. Miten saan toisen eripesään muniensa kanssa? Yritin tänään siirtää siirin ja pari tuoretta munaa sinne uuteen pesään hyppäs Siiri heti pois vaikka vähän katteli munia kuitenkin. Tolla Siirillä on vielä poikanen Piip sen edellisestä haudonnasta ennen joulua. Ja Piip änkee myös samaan pesään niiden kahden muun kanssa. On noi vaan outoja
-longi-
-
Tavast
Minä ajattelin laittaa verkon tuohon pesän suulle, kun haudonta-aika tulee täyteen tuossa ensi viikon lopulla. Sitten kun tiput ovat pari päivää vanhoja niin siirrän omaan osastoonsa emonsa kanssa, jolleivat sitten tule juttuun koko porukan kanssa. Ruokaa laitan sinne pesään emolle ja poikasille sekä pienen vesiautomaatin johon tiput ei pääse hukkumaan.
-
anki06
Kuinka tarkka kanojen laskettu aika on?
Tänään tuli 21 vrk täyteen jos menee sen 23 vrk yli ni tarkoittaako se että niitä ei sitten synnykään?
Tänään tuli 21 vrk täyteen jos menee sen 23 vrk yli ni tarkoittaako se että niitä ei sitten synnykään?
-
anki06
Ei vieläkään mitään näy/kuuluu kanasen alla
Mitä jos tipun tipua ei synnykään? Kerään vain munat alta?
Mites äippä, kuinka kauan se pesässä istuksii?
Mitä jos tipun tipua ei synnykään? Kerään vain munat alta?
Mites äippä, kuinka kauan se pesässä istuksii?