Perjantaina kana alkoi hautomaan, lauantaina munia oli alla 7 kpl. Viikonlopun ja alkuviikon aikana kana vaihtui pesässä tiheään (munivat tällä hetkellä vain tuohon pesään). Päivittäin olen poistanut kolme uutta munaa (merkitsemätöntä). Pari kertaa kun olen käynyt katsomassa, on pesä ollut tyhjänä mutta munat kuitenkin lämpimänä. Eilen illalla nostin "vakiohautojan" pesästä kerätäkseni uudet munat, ehti toinen kana livahtaa pesään hautomaan. Eka hautoja tarjoutui hieman myöhemmin mukaan ja jäi pesän suuaukolle poikittain. Illalla molemmat olivat nätisti vierekkäin hautomassa ja ovat jatkaneet samaan malliin koko päivän. Onko tuo kuinka tavallista?
Meillä hautoi kanssa viimevuonna 2 kanaa samassa pöntössä samoja munia
Jos toinen oli pois toinen oli paikalla tai sitten molemmat Kahdeksasta munasta kuoriutui 7 tipusta
Meillä hautoi ensin yksi ilmajokinen, mutta seuraan liittyi jo heti alkumetreillä toinenkin. Ei ole pesä ollut varmaan hetkeäkään ilman hautojaa, nyt ovat kimpassa hautoneet munia parisen viikkoa.... Ja juuri äsken kanalassa käydessäni huomasin, että niitä on nykyään KOLME hautomassa samoja munia Tiivis on tunnelma
Mulla kaksi kalkkua tappelee munista ja hautomisesta. Yhdeksän munaa alla, mutta niitä ei voi erottaa vaan samaan pesään pitää molempien tunkea. Ei hyvältä näytä, ensimmäinen muna rikki tänä aamuna. Mutta toisaalta, en usko että ne nyt olivat edes hedelmöittyneitä, mutta annan hautoa sen aikaa, että voin tarkistaa asian. En tiedä kanoista, mutta ainakin jatkossa erotan kalkut omiin pesiin.
Kanat olivat ratkaisseet pulman siten, että toinen hautoja oli seuraavana päivänä siirtynyt viereiseen pesään hautomaan. Eilen kolmas kana oli kuitenkin vallannut "uuden" pesän ja 1.pesässä oli taas kaks hautojaa. Illalla kakkoshautoja oli saanut taas oman pesän hallintaansa.