Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
Talbot, kyllä se lihamakaroonilaatikko kasviksilla höystettynä on ihan hyvää ruokaa sekä kanoille että ihmisille, paitsi jos karppaatte. Kanasi ja siis myös sinä ette ole tyhmiä 

Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Se vuosiraportti on linkitetty sinne facebookin suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelman sivuille (jossahan siis kaikki ei käy, tai miun käsityksen mukaan edes pääse). Siellä saa täyttää joko sähköisen version ja laittaa s-postina MTT:lle, tai tulostaa paperiversion ja laittaa postiin... Siellä on ollut myös keskustelua täyttöohjeista...
Siellä sanoivat myös laittavansa rapostin tulemaan jokaiselle säilyttäjälle/poikastuottajalle erikseen, mutta ei ole kyllä miullakaan vielä näkynyt
Siellä sanoivat myös laittavansa rapostin tulemaan jokaiselle säilyttäjälle/poikastuottajalle erikseen, mutta ei ole kyllä miullakaan vielä näkynyt

No just! Toivottavasti laittavat paperilla. Tai lähettävät sähköpostilla. Se on kätevin.
Ei voi olla totta, vuosiraportti facebookissa
Mun raporttia ainakin saavat odottaa maailman tappiin jos eivät muuta kautta sitä lähetä.

Mun raporttia ainakin saavat odottaa maailman tappiin jos eivät muuta kautta sitä lähetä.
Mulle ainakin tuli ennakkoilmoitus säpoon, et lähettää vuosiraportin täytettäväksi.
Mulle myös ja Tuovinen pyysi ilmoittamaan, jos haluaa paperiversion.
Onko noita tiedotteita muidenkin luettavissa. Mtt:n sivulla on säilytysohjelman tiedotteita, joista uusin on 1/2012.
En ole säilyttäjä, mutta haluan kyllä lukea eri kantojen eroista yms.
En ole säilyttäjä, mutta haluan kyllä lukea eri kantojen eroista yms.
Täysin samaa mieltä! sähköpostin kautta tulee helpoiten..suikku kirjoitti:No just! Toivottavasti laittavat paperilla. Tai lähettävät sähköpostilla. Se on kätevin.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
tilitoimisto tilitoimisto Vantaa tilitoimisto Tampere tilitoimisto Oulu
Eipä ole meilläkään yhtään tipua kuollut vaikka ovatkin ruokittuja ilman teollista rehua ... samoin ne kyllä valkkaavat sen kotiruuan ja kaikenvaran rehukuppi saa olla ihan ittensä kanssaMaattari kirjoitti:Yleensä myös asiantuntijat ovat eri mieltä asioista, mitään ainoaa ja oikeaa totuutta joka pätisi aina ei ole olemassa. Minusta on ihan fiksua kyseenalaistaa ohjeita, tyhmä on se joka sokeasti luottaa että joku muu on aina oikeassa ja kertoo miten asiat tulisi tehdä. Mutta pitää myös osata olla nöyrä ja avoin, aina se oma tapa tehdä ei olekaan oikea. Virheistä pitää oppia.
Palaan(taas) tuohon ruokintaan. Se ei ole mitään ydinfysiikkaa. Mä ajattelen teollisesta rehusta samoin kuin teollisesta ihmisten ruoasta, se on ihan ok, kyllä sillä tulee toimeen ja elää mutta kotiruoka on parempaa edellyttäen että jaksaa nähdä vähän vaivaa. Itse en osta ikinä valmisruokia, en ihmisille enkä eläimille. Sehän varsinainen kiistakapula onkin mikä on se ihmisen paras ruoka, ihan asiantuntijoidenkin kesken, mä luotan omaan tuntemukseen ja eläimissä siihen mitä näen.
Mulla on nyt noille konetipuille tarjolla viime kevään kalkkujen jämiä, iso ph ykköstä,kuppia ei ole vielä kertaakaan tarvinnut täyttää, en edes näe että siitä olisi mitään hävinnyt, ei ne sitä syö, ovat tuplanneet kokonsa, ei ole näkynyt kakkapyllyjä ja terhakoita ovat. Samankokoisen puurokupin syövät tyhjäksi viidessä minuutissa. Kyllä nekintietää mikäon hyvää ja äidin tekemää ruokaa

Kahden edellisen kanssa aivan samaa mieltä. Niin kanojen kuin ihmistenkin ravinnon suhteen; molemmat muuten sekaravinnon syöjiä. Meidän pöytään ei koskaan ole ilmestynyt, ei valmis- eikä puolivalmiseineksiä ja tuskin tuleekaan.
Kotona tehty ruoka, alusta asti on minun kehoni mielestä parasta ja maukkainta. Tänäkin aamuna aloitin kalakukolla, yöllä leivinuunissa hautunut, kalat itse pyytämiäni, savulihat Eestistä, lantut naapurilta.
Muistan joskus kauan sitten kun ostin säkillisen Punahelttaa kanoille. 8kg automaatillinen kesti toista vuotta, siis riittoisaa on. Toisaalta, päivittäiset lajittelujäte/ohranjyvät kyllä hävisivät nopeasti, samoinkuin leipämössö ryyditettynä joko liha- tai kalarouheella.
Kyllä minä asiantuntijoitakin arvostan tiettyyn rajaan saakka mutta mikään asiantuntijalausunto ei ole kiveen veistetty, ellen sitä siksi koe. Säilytysohjelmasta en enää kommentoi, henkilökohtaisesta syystä mutta koko ikäni kun olen ollut kriittinen ns auktoriteetteihin ja yhden tyylin totuuksiin. Minua ärsyttää, jos minulle sanotaan; näin teet, tai... No, kyllähän minä sitten teenkin, jos koen sen perustelluksi ja miellän henkilökohtaisesti toimivaksi.
Kaikki uuden oppiminen muuten perustuu yllämainitsemaani. Vaikka kuinka kokenut oletkin, peiliin katsoessasi näet täysinoppineen asiantuntijan, taantuminen on alkanut. Toisaalta, jos peilistä katsoo kysymyksiin vastausta haluava, uutta omaksuva ja kriittisesti dogmeihin suhtautuva, oppiminen jatkuu. Koko ikä on oppimista, professorillakin, aivan samoin kuin tavallisella tallaajalla.
Kotona tehty ruoka, alusta asti on minun kehoni mielestä parasta ja maukkainta. Tänäkin aamuna aloitin kalakukolla, yöllä leivinuunissa hautunut, kalat itse pyytämiäni, savulihat Eestistä, lantut naapurilta.
Muistan joskus kauan sitten kun ostin säkillisen Punahelttaa kanoille. 8kg automaatillinen kesti toista vuotta, siis riittoisaa on. Toisaalta, päivittäiset lajittelujäte/ohranjyvät kyllä hävisivät nopeasti, samoinkuin leipämössö ryyditettynä joko liha- tai kalarouheella.
Kyllä minä asiantuntijoitakin arvostan tiettyyn rajaan saakka mutta mikään asiantuntijalausunto ei ole kiveen veistetty, ellen sitä siksi koe. Säilytysohjelmasta en enää kommentoi, henkilökohtaisesta syystä mutta koko ikäni kun olen ollut kriittinen ns auktoriteetteihin ja yhden tyylin totuuksiin. Minua ärsyttää, jos minulle sanotaan; näin teet, tai... No, kyllähän minä sitten teenkin, jos koen sen perustelluksi ja miellän henkilökohtaisesti toimivaksi.
Kaikki uuden oppiminen muuten perustuu yllämainitsemaani. Vaikka kuinka kokenut oletkin, peiliin katsoessasi näet täysinoppineen asiantuntijan, taantuminen on alkanut. Toisaalta, jos peilistä katsoo kysymyksiin vastausta haluava, uutta omaksuva ja kriittisesti dogmeihin suhtautuva, oppiminen jatkuu. Koko ikä on oppimista, professorillakin, aivan samoin kuin tavallisella tallaajalla.
Hyvin sanottu Kalle!
Vielä mitä tulee noihin tipurehuihin, niin nehän on tarkoitettu syötettäväksi ainoaksi ruuaksi. Aika harva meistä varmaan pelkkää tipurehua syöttää ekat 6 viikkoa? En minä ainakaan.
Vielä mitä tulee noihin tipurehuihin, niin nehän on tarkoitettu syötettäväksi ainoaksi ruuaksi. Aika harva meistä varmaan pelkkää tipurehua syöttää ekat 6 viikkoa? En minä ainakaan.
Minä oon niin kamalan väsynyt jo pelkästä vuosiraportin lomakkeen katsomisesta, saati sen täyttämisestä että kyllä tässä eroamispäätös kypsyy.
Ne kanamäärät ja -iät on niin monimutkaisesti esitetty että ohjeidenkin jäkeen tuntuu, ettei tuommoisella tilastoinnilla ole mitään tavoitetta. Olen myös punninnut sitä, mitä minä olen saanut säilytysohjelmasta näiden 4 vuoden aikana? Vastausta en ole vielä miettinyt.
Ne kanamäärät ja -iät on niin monimutkaisesti esitetty että ohjeidenkin jäkeen tuntuu, ettei tuommoisella tilastoinnilla ole mitään tavoitetta. Olen myös punninnut sitä, mitä minä olen saanut säilytysohjelmasta näiden 4 vuoden aikana? Vastausta en ole vielä miettinyt.
Mä voin tunnustaa et luin teijän muitten kommentteja, vilkasin sitä vuosraporttia, pistin äkkiä kiinni ja oon keränny voimia avata uudestaan, se on vaikeeta kun samaan aikaan lukee teijän muitten kommentteja
mut kyl mä sen vielä täytän niin hyvin kun vaan osaan... 
Ushva hyvä huomio ja mä ainakin oon pitäny tärkeänä että tiput oppis jo pienestä asti syömään monipuolisesti erilaisia ruokia. Mun kokemuksen mukaan tiput on aika nirsoja, jos ne saa pelkkää tipurehua, niin ei ne kovinkaan suurella innolla ala nokkimaan kupuunsa mitään muuta.
Kalle puhuu kyl viisaita sanoja

Ushva hyvä huomio ja mä ainakin oon pitäny tärkeänä että tiput oppis jo pienestä asti syömään monipuolisesti erilaisia ruokia. Mun kokemuksen mukaan tiput on aika nirsoja, jos ne saa pelkkää tipurehua, niin ei ne kovinkaan suurella innolla ala nokkimaan kupuunsa mitään muuta.
Kalle puhuu kyl viisaita sanoja

Kyllä tuossa täyttämisessä vierähtää 2-3 tuntia helposti, vaikka täytin sen vanhemman mallin lomakkeen (joka tuli viime viikolla), mutta en lähtenyt punnitsemaan kanoja, siinä sitten keittiövaa-alla olisi 15 otuksen punnitsemisessa mennyt pitkän-pitkä tovi, munat punnitsin ja laskin keskiarvot ja mietin munien värit.
Ei minullekaan ole avautunut tämä uusi homma ja kuitenkin siirryin ilmajokisten poikastuottajaksi. Hommeli menee mun kannalta niin vaikeaksi, että pitää ottaa oikein iso "tuumaustauko", että tietäis mitä lopulta teen koko hommelin kanssa.

Ei minullekaan ole avautunut tämä uusi homma ja kuitenkin siirryin ilmajokisten poikastuottajaksi. Hommeli menee mun kannalta niin vaikeaksi, että pitää ottaa oikein iso "tuumaustauko", että tietäis mitä lopulta teen koko hommelin kanssa.

Viimeksi muokannut hernande9, 28 Tammi 2013, 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä olen myös poikastuottaja, ja en oikein nyt näe sitä hyötyä siinä hommassa itseni kohdalla. Siitosryhmien kokoaminen ei meillä onnistu sääntöjen edellyttämällä tavalla, nyt olen kyllä saanut 2 kukkoa olemaan suht siististi keskenään koko talven,mutta annas kun aurinko alkaa paistaa... katsotaan.
Mielessä kävi myös se, että kuka tätä oikein valvoo? Kuka vahtii montako kukkoa minulla on ja missä kopissa ja minkä kanojen kanssa. Itsellä tietysti omavalvonta sikäli, että annetut tiedot on totuudenmukaisia, mutta toteutuuko joka torpassa?? Rehellisiä ihmisiä kaikki, en sitä sano enkä ketään syytä, mutta jos homma tuntuu vaikealta ( niinkuin minusta tuntuu) niin lipsuuko siitä helposti?
Kananostajat eivät kysele olenko säilytysohjelmassa, tänä talvena 1 siitosmunankyselijä ainoastaan kysyi, hän itsekin säilyttäjä eikä voi ostaa kuin poikastuottajalta.
Mielessä kävi myös se, että kuka tätä oikein valvoo? Kuka vahtii montako kukkoa minulla on ja missä kopissa ja minkä kanojen kanssa. Itsellä tietysti omavalvonta sikäli, että annetut tiedot on totuudenmukaisia, mutta toteutuuko joka torpassa?? Rehellisiä ihmisiä kaikki, en sitä sano enkä ketään syytä, mutta jos homma tuntuu vaikealta ( niinkuin minusta tuntuu) niin lipsuuko siitä helposti?
Kananostajat eivät kysele olenko säilytysohjelmassa, tänä talvena 1 siitosmunankyselijä ainoastaan kysyi, hän itsekin säilyttäjä eikä voi ostaa kuin poikastuottajalta.