Meillä haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sipra

Meillä haudotaan

Viesti Kirjoittaja Sipra »

:smt007 Meidän Kiuruvetiset sisarukset aloittivat hautomaan joulun jälkeen.. :smt055 Läpivalaisimme äsken kaksi munaa, toinen ainakin sisältää elollista elämää... :smt045 Möykky ja suonisto näkyi toisesta ja toinen oli tummempi ja siinnä näkyi ilmatila selvästi. Voisin veikata että 7 ja 10 vrk tuntumassa olisivat! :smt043

Alkuun en tajunnut, että osa kanoista kävi munimassa sekaan.. Nyt olen tiiviisti yrittäny kerätä uudet munat pois. Pesässä hautoo kaksi kanaa, siis sisarukset. Samassa pesässä pojottavat ja niiden alla näyttäisi olevan varmaankin noin 20 munaa! :smt060

Miten minun nyt tulee toimia jatkossa? Eristänkö niitä emoja? Voivatko olla samassa pesässä? Ovat niin äkäisenä, ettei ole asiaa härkkimään... Sen vuoksi ne kaksi saatiin valaistuakin vain. :smt045 Kuinka laitan lämmitystä lapsukaisille sitten jos syntyvät? :smt049 Olen miettiny pientä häkkiä emoille ja tipuille ja sen päälle lämpölampun. Kanalassa on +1-5 astetta lämmintä kovilla pakkasilla.

On tämä sitten jännää touhua! :smt081
Mikka

Re: Meillä haudotaan

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Onneksi olkoon :smt003 Kannattaa piirtää haudottaviin muniin merkki niin erottaa helposti muiden munimat. Tuo lämpölamppu on todella hyvä idea. Tipuset paleltuu helposti ennen sulkien kasvua. Jos parven muut kanat käyttäytyy asiallisesti niin ei niitä tarvitse eristää, mutta jos epäilyksiä on että joku saattaisi käyttäytyä tuhmasti niin silloin kannattaa. Kannattaa myös lueskella näitä topsuja, siellä on varmasti minua viisaampia neuvojia. Ja onnea vielä! :smt041
Sipra

Edelleen mietin, että voivatko nämä sisarukset olla samassa pesässä yhdessä tipujen kanssa. He molemmat hautovat samassa pesässä, vuoroin toinen toisella puolen. Käyvät syömässä vuoronperään.. Meillä on mahdollisesti 5 vrk kuluttua tulossa H-hetket :smt043
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Riippuu kanojen luonteista. Jotkut emot pärjäävät vaikka neljänkin kanan kimppana eli hautovat samassa pesässä ja hoitavat tiput hyvässä sovussa. Ja voi onnistua vallan hyvin niinkin, ettei niitä eristetä edes muusta parvesta. Mutta sitten on niitä kanoja, jotka hautovat nätisti kimpassa, mutta tipujen kuoriutuminen muuttaa ne "leijonaemoiksi", jotka eivät voi sietää muita aikuisia lintuja liian lähellä. Jos joudat tarkkailemaan tilannetta, niin aika äkkiä selviää, että pärjäävätkö hautojat yhdessä. Onnellista odotusta ja tipuaikaa teidän kanalaan!
Sipra

Kiitos vastauksesta :smt001!

Pitää tarkkailla tilannetta ja siirtää sitten kahteen eri häkkiin jos ei onnistu.. Laitan ilmeisesti sitten tiput heille puoliksi? :smt003

Ostin eilen sellaisen kanin häkin, johon laitan tipuset ja emot... Niin että pääsevät kulkemaan toisten luo vapaasti eli luukku auki. Siihen lämpölamppu sitten päälle. Ruokin pienet ja emot sinne. Meidän kaupassa ei ollut pienten tipujen ruokaa, joten odotan seuraavassa tilauksessa. Munia siis keitän ja tilsaan heille ainakin alkunsa, eikö vain? :smt045

Tää on hirrrrveen jjännää :shock: :smt044 !
Sipra

Tässäpä tällä kertaa ihmettelen, kuinka sijoitan tuon hommaamani kanin häkin, josta tulee siis tipuille ja emoille pesä kanalaan... Sen päälle sitten se lämpölamppu. Minua mietityttää, miten toiset kanat roikkuu melko varmasti siinnä lämpölampussa, siinnä häkin päällä ja paskovat minun tiput piloille :smt013

Kuinka olette saaneet häädettyä toiset siitä häkin päältä :oops: ?
Sipra

Ensimmäinen muna on nyt puoliksi auki :smt050 !!
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Onnea kuoriutumiseen :smt023
lantsari

Viesti Kirjoittaja lantsari »

No ompahan jännät paikat! :smt023 Onnea sinne.
Miten sitte viritit lämpölampun siihen päälle?
Sipra

Ensimmäinen tipu on kuoriutunut :smt007 toissayönä ja toinenkin tuli sitten eilen illalla. Emot eivät poistu pesästä, joten en ole varma onko enempää tullut vielä. Toisella tipulla on pää vereslihalla ja siinnä ei ole untuvaa, niinkuin toisella :smt010 eli tuskin elossa pysyy kauaa...
Vastaa Viestiin