Vihreä muna maatiaiskanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
alhonperän navetta

Vihreä muna maatiaiskanalassa

Viesti Kirjoittaja alhonperän navetta »

Heippa!

Pakko oli laittaa tänne ihmeteltäväksi maatiaiskanalaani ilmestynyt vihreä muna. Ennen Alhon kantaan kuuluva joukkio on muninut vaalean sävyisiä munia, mutta tänään löytyi tällainen yllätys. Maatiaisjoukkiossa on muutamia kanoja joilla on jaloissa höyheniä, joten joukkoon on joskus päässyt sekoittumaan jotain muuta rotua (ja joita en ole raaskinut pistää pataan). Mitä kanarodun peruja voisi näin vihreä muna olla? Vai löytyykö munan värille joku muu selitys kuin mahdollinen erirotuinen esi-isä tai -äiti :smt017

Tässä kuva! Taustalla on tavanomainen muna joita Alhomme tähän osti ovat munineet.

Kuva
haave

Re: Vihreä muna maatiaiskanalassa

Viesti Kirjoittaja haave »

Ihana!
Mun tyrnäväläisien munintapesässä oli reipas kymmenen vuotta sitten kans vihertävä muna, muttei kyllä noin voimakkaan vihreä. Sen jälkeen ei ole vihreitä näkynyt. Sen sijaan nämä pienet munat(n. 2cm pituudeltaan), mitä sillointällöin löytyy, on erityisen voimakkaan punaruskeita.
alhonperän navetta

Meillä kans tullut aiemmin jonkin verran vaaleahkon vihreitä, mutta ei koskaan noin selkeän syvän vihreää, siksi ihmettelen kovasti :smt017

Noita punaruskeita ja sitten perusvaaleita/valkoisia tulee päivittäin. Olen kanssa huomannut että erityisesti pikkumunat ovat punaruskeita, jopa vaaleanpunaisia :smt003 Onkohan sekään normaali maatiaismunan väri :smt005
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Vau kun on upeen värinen muna. Ei uskoin kanan eikä varsinkaan maatiaisen munaksi. Meinaatko hautoa sen ja katsoa mitä sieltä tulee?
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meidän Araucana munii juuri tuon värisiä munia olisiko mahdolllista että sulle on päässyt sinne araucana-rotua jossain vaiheessa sekaan? Araucanalla on myös viisi varvasta; meillä tällä hetkellä myös tyrnäväläisen ja araucanan sekoitus pikkutipuja ja osalla on neljä varvasta ja osalla viisi :smt005
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Jos en nyt ihan väärin muista; Eestin puolella esiintyy sikäläinen maatiaiskanakanta, joka munii vihertävänsävyisiä munia. Olen nähnytkin ja muistini mukaan esiteltiin tämä kanta ns maatiaistyyppinä.
vehmasvilla

Viesti Kirjoittaja vehmasvilla »

minulla on tyrnäväläisen näköinen kukko ja sen kanssa hylinekanojen tipuja on nyt jo toinen kana alkoi munimaan noita vihreitä munia.vielä on 2 nuorikkoa kanaa saas nähdä muniiko nekin niitä vihreitä :smt023
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Eikös se vihreiden muniminen ole joku kukon periyttämä ominaisuus?
alhonperän navetta

Kiitos vastauksistanne! Olisi kyllä ollut mielenkiintoista laittaa muna haudontaan, tosin nyt ei ole kenelläkään kanalla haudontapuuhat meneillään enkä omista haudontakonetta. Väri on kyllä tosi kaunis. Muita saman värisiä ei ole tuon jälkeen nyt tullut, sekin on toisaalta ihmeellistä. Vaaleamman vihreä oli kyllä eilen pesässä. Uskon vahvasti, että kanajoukkoomme on sekoittunut esim. tuota Auracana-rotua tai jotain muuta rotua. Ostin muutama vuosi sitten viiden kanan joukkion, joka myytiin Alhoina, mutta joukossa olikin sitten ehkä jotain muuta.

Noh, mielenkiinnolla seurailen tuleeko näitä vihreitä lisää ja täytyy laittaa haudontaan jossain kohtaa jos mahdollista :smt001
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Sellaista sattuu; minäkin ostin viime kesänä Araucanan munia haudontaan ja kun aloin puhumaan niiden viidestä varpaasta niin paljastuikin ihan jotain muuta :smt043 -onneksi tämä elämä ei ole niin kauhian vakavasti otettavissa oleva asia :smt023
vehmasvilla

Viesti Kirjoittaja vehmasvilla »

kyllä minulla se ensimmäinen vihreitä munia on jo vuoden muninut .väri on kyllä vaalentunut mutta edelleen selkeästi vihertävä ja muista erottuva.samoin tuo toinen on nyt muninut 5 munaa ja ovat vielä voimakkaan vihreitä väriltään. :smt041
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hei!

Näin säilyttäjänä minua kiinnostaa kovasti, että kuinka aitoina nuo Alhot on sinulle myyty?
Koska tän enempää tietämättä, mun ensimmäinen reaktio on, että nuo on täysin sekarotuisia, että sua on huijattu :(
Kerro vähän lisää.

Oikeasti Alho ei muni vihreitä, eikä täysin valkoisiakaan. Väri vaihtelee vaaleasta, beigeen ja tumman ruskeaan. Alhoissa ei mylskään ole sulkajalkoja, vaikka joissakin maatiaisissa välillä on ollutkin.

Kerro vähän lisää minkalaisissa olosuhteissa nää on sulle aitoina alhoina myyty?? Ja onko sulla itellä jotain muita rotuja jokka niihin olis voinu sekottua??
alhonperän navetta

Meille alhot ovat alunperin tulleet talokaupan myötä, eli ne asuivat täällä jo ennen meitä. Meille kerrottiin niiden olevan säilytysohjelmaan kuuluvasta kanalasta ja hankimme jossain kohtaa Alhoja samasta paikasta lisääkin.
Itsellämme ei ole kuin silkkikanoja Alhojen lisäksi ja nekin elävät täysin eri tiloissa eli eivät missään nimessä ole päässeet sekoittumaan keskenään. Pakko Alhoissamme on olla muutakin rotua sekaisin koska muutamia sulkajalkoja joukosta löytyy, mutta koska kanaset ovat niin tärkeitä itselleni -sulkajalkaisina, tai ilman- en raaski sulkaversioita poiskaan pistää. Mutta en myöskään liity säilytysohjelmaan, enkä myy niitä puhdasrotuisina :smt023
Suvianne

Nyt minua kyllä kiinnostaa kovasti tietää keltä säilyttäjältä nuo on lähtöisin!! En vain mitenkään voi uskoa ja ymmärtää, että alhoissa olis sulkajalkoja ja ne munis viohreitä munia. Se ei yksinkertasesti voi olla totta!!

Sen kyllä ymmärrän, että ne teille on rakkaita :) Oli mullakin monta vuotta sekarotuisia ja melkeen yhtä monta vuotta lykkäsin niitten hävitystä.
Minä kuule laitan sulle yksäriä kun haluan tietää ton säilyttäjän nimen vaikka käsittääkseni julkista tietoahan nämä säilyttäjät on??
Suvianne

Oliko se sulkajalat ja vihreitä munivat vain talokaupan myötä tulleissa?

Ja entä ne jokka hait suoraan säilyttäjältä? Oliko niissä sulkajalkoja jne??

Eli olisko talossa ollu muitakin rotuja, ja sekotus olis tapahtunut aiemmin siinä ostamallasi tilalla??
Vastaa Viestiin