Ei ole. Linnuista uskoisin tietäväni aika paljon keskimääräistä enemmän, eikä tule mieleen muuta lajia kuin nokikana, joka aktiivisesti saattaa tappaa poikasiaan. Kahlaajat voivat joskus tehdä niin stressitilanteessa, mutta silloin ei ole kyse heikkojen tappamisesta, vaan sijaistoimintonokkimisesta, joka nyt vain sattuu kohdistumaan poikaseen. Hyvin heikkoja poikasia niin linnut kuin nisäkkäät yleensä lakkaavat jossain vaiheessa hoitamasta, käytännön pakosta. Linnut varsin yksinkertaisina eläiminä ruokkivat poikasiaan tiettyjen ruokinta-atrappien (kerjuuäänet, varpuslinnuilla poikasen punainen kita ym.) innoittamina. Kellä on vahvin atrappi, esim. kovin kerjuuääni, saa eniten ruokaa. Nämä yleensä ovat niitä vahvimpia. Mitään tietoista valikointia tähän ei liity. Oletko kuullut jutun mustarastaasta, joka ruokki kultakaloja ja jätti poikasensa nääntymään?Ushva kirjoitti:Ei se mukavaa minustakaan ole mutta kyllä se on täysin normaalia niin kanalle kuin mille tahansa muullekin eläimelle.Ilona kirjoitti:Minusta tipujen tappaminen ei ole hautovalle kanalle normaalia käytöstä.
Kuitenkaan Suomessa ei ole salmonellaa ulkoilevien luomukanojen munissa, joita myytäneen miljoonia ja viranomaiset ovat käsittääkseni aika yksimielisiä siitä, että tämä on salmonellavalvonnan ansiota.Itseasiassa sinunkaan tekemät salmonellatestit ei kerro parvesi terveystilanteesta munien ostajalle muuta kuin että sillä hetkellä millä näytteet keräsit ei ollut esim. salmonellaa. Ulkoilevilla kanoilla katson salmonellatestien yms. teettämisen kaksi kertaa vuodessa täysin turhaksi.
Maailmaa on munanetin ulkopuolellakin.Toisin kuin moni luulee, esim. IB- ja ILT-virus ovat kyllä joillakin harrastajilla vienee kaikki tai suurimman osan kanoista.
Mielenkiintoinen väite, etenkin kun suurimman osan IB+ kanat elävät ja voivat hyvin eikä kantajuutta tiedettäisi edes ilman testejä.

Ensimmäiseen kysymykseesi: minusta keskustelussa on yleisellä tasolla (ei erityisesti sinun viesteissäsi) esitetty säilytysohjelman vastaisia argumentteja, jotka edustavat argumentaatiovirhettä nimeltään olkiukko. Kun otsakkeena on säilytysohjelmasta eroaminen ja keskustelussa paheksutaan esim. antibioottien käyttöä tai sairaiden lopettamatta jättämistä, saa asiaa tuntematon lukija sen käsityksen, että MTT suosittelisi näitä ratkaisuja. Varsinkaan kun kukaan keskustelija ei ole sanallakaan ilmaissut, että pitäisi sairaiden hoitamista antibiooteilla suositeltavana.Oliko tämä minulle esitetty kysymys kun se oli minulta tehdyn lainauksen perässä? Itsehän en ole sanonut että olisin eronnut sääntöjen takia (poikastuottajahan en ikinä ole ollutkaan.), minulla ei ole mitään vaikeuksia sääntöjä noudattaa koska elän niiden puitteissa kanoineni muutenkin. Useamman kerran olen sanonut minkä vuoksi olen eronnut, en jaksa sitä taas toistaa tähän.
Sen sijaan kiinnostaisi sinulta kysyä että eikö nimenomaan sinun alhosi ole hyväksytty ohjelmaan pelkän valokuvan perusteella? Eikö siinä ole mielestäsi toimittu väärin? Tällaisia olkiukkoja itse ihmettelen eniten.
Toiseen kysymykseesi: Minä en ole MTT:n asiantuntija, joten en voi ottaa kantaa aiheeseen. Luotan siihen, että siellä ihmiset osaavat hommansa ja toimin heidän ohjeidensa mukaisesti. Minähän teen "työtä" säilytysohjelmalle eikä suinkaan MTT minulle. Roolijako on tässä mielestäni aivan selvä: MTT päättää ja säilyttäjä noudattaa ohjeita. Minä en ala itseäni viisaampia neuvomaan. Sitä en nyt ymmärrä, mihin viittaat olkiukolla tässä yhteydessä, kun asiassa ei ole esitetty minkäänlaisia argumentteja.