Hybridi hengittää oudosti

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nuki

Hybridi hengittää oudosti

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Äsken käydessäni kanalassa huomasin, että mun 3-vuotias hybridi hengittää kovaäänisesti, joka sisäänhengityksellä se päästää "kaaaa" -äänen. Mitään ulkoista vikaa en siitä löytänyt, paitsi että se on yllättävästi laihtunut. Just eilen ja tänään aamulla sitä sylittelin, enkä moista edes huomannut :smt009 Kana oli ok myös alkuiltapäivästä, jolloin kanalassa viimeeksi kävin.
Lukuun ottamatta tuota ääntä on pirteä ja oma itsensä, syö ja touhottaa, on muninut päivittäin. Toi laihtuminen on kuitenkin huolestuttavaa, Hilkka on aina ollut "paikalla ruoka-aikaan" ja on kanalan kuningatar, ympärysmitta on ollut sen mukainen. Hilkka on myös kakkapylly, mutta sitä se on ollut koko sen ajan kuin on mulla ollut (2 vuotta). Kakkasi äsken ihan normaalit tuotokset. Kanat on madotettu loppusyksyllä.
Pitääkö tolle huomenna tilata armomurha vai uskaltaako katsella vielä? Kanalassa on lämpöä siinä 10 asteen huitteilla, eilen oli kovasti kosteutta ja ammoniakin hajua, kääntelin pehkua ja putsasin kakkapaikat sekä käänsin tuuletusräppänöitä isommalle. Vetoa ei tunnu, mutta oisko toi onneton voinut siitä jotenkin häiriintyä tai saada kylmää? Marekkikin kävi mielessä, mutta noi hybridithän pitäis olla rokotettuja sitä vastaan?
Nuki

Re: Hybridi hengittää oudosti

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ok, väärä hälytys. Kävin äsken laittamassa kanat koisiin, ja Hilkka hengitti taas normaalisti ja kotkotteli entiseen malliin. Mutta täytyy nyt pitää silmällä sen painoa ja syömistä, laihtuminen ei oo hyvä juttu. Kuinkahan vanhaksi noi tehotuotannossa olleet hybridit yleensä elää? 3-v tuntuu vielä niin kovin nuorelta, mut noi ei kai ole yhtä pitkäikäisiä kuin vaikka maatiaiset?
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

En tiedä miten vanhaksi8 elävät tms. Mutta toi hengitys. Pari talvea sitten mulla tonne parakkikanalaan kerty kovasti kosteutta, ja mun iso tkanat,jättikotsit ja brahmat alkoi hengittää raskaasti. Ongelma poistui,kun sain kosteuden alemmas.

Mä pidin sähköpuhallinta,se kuivatti, kun tuuletusräppänät oli auki. Nyt ei kosteutta ole vielä ainakaan tullut siinä määrin. Pehku palaa kunnolla ja tuuletusräppänät on auki.
En tiedä, onko sinun kanalla tämä ilmiö,mut minulla kosteuden vähentäminen auttoi. :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Yleensä hybridit eivät ole kovin pitkäikäisiä, koska niiden jalostuksessa ikä ei ole se seikka, jota jalostetaan. Voisi Hilkka kyllä reilusti toisen mokoman vuosia saavuttaa, jos nykyhybridit ovat vertailukelpoisia aiempien kanssa. Vaikka ylipaino on kanallekin melkoinen riskitekijä, niin äkillinen laihtuminen kuulostaa keljulta. Mutta jospa se Hilkka vielä jaksaa porskutella!
Vastaa Viestiin