Kupu puhki, mitään tehtävissä?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Kesämamma
Re: Kupu puhki, mitään tehtävissä?
Olen niin samaa mieltä! Jos omistaja haluaa kanalleen hoitoa, niin kyllä sitä tulisi olla tarjolla. Kun kuitenkin jokainen ell pystyy kuitenkin tekemään edes jotain (arvioimaan tilanteen vakavuuden ammattilaisen silmin ja objektiivisesti (itsekin on vaikea hoitaa omia lemmikeitä), antamaan kipulääkettä, antibioottia tms. Vaikka ei kanaexpertti oliskaan.
-
suikku
No, ihan varmasti eläinlääkäri osaa katsoa haavan, desinfioida sen, laittaa pari tikkiä ja antaa antibiootit päälle. Vaikka olisi kyseessä pääskynen.
-
Suvianne
Voiko ne ajatella jotain tarttuvia tauteja? Kun kanahan on tuotantoeläin kuitenkin? Ettei ne halua vastaanotolle siksi kanoja??
-
sannikki
eikös kunnaneläinlääkäri nimen omaan ole tuotantoeläimiä varten ensisijaisesti
Takaamaassa että ne "rahaeläimet" eli elinkeino saa hoidon silloin kuin tarttee, ei siis oikeen voi mikään tauti juttu olla 
-
Suvianne
vaan jos se ellu aattelee, että harrastelijoitten tautisia kanoja ala hoitaa ku kirves on halvempi? Että pitäs kaikki paikat desinfioida ennenku lähtee oikeeseen kanalaan kierrokselle??
-
Kesämamma
Sikspä juuri se kana kannattaa raahata pieneläinklinikalle. Todennäköisyys et samana päivänä tulee toinen kana, on aika pieni
(joo, tiiän, että ei ole klinikoita joka kylässä..)
-
sasu
Onpas tullut kommentteja... Kyllä mä tähän asti olen nähnyt, jos eläimellä on ollut kipuja, kanoillakin. Tämä kana ei ole ollut kipeän oloinen. Touhuaa kaikkia kanamaisia touhuja täysin normaalisti. Lintuihin erikoistunut lääkäri nimenomaan sanoi, että tämäntyyppiset vammat yleensä paraneva hyvin!!!. Siksihän hälle soitin, kun mietin, onko kirvesterapia paikallaan. Kyllä meillä on kaviokuumeet ja ähkytkin olleet selkeästi havaittavissa, ainakin omaan silmään, kun elukkani tunnen ja huomaan heti poikkeavan käytöksen. Liekö kuvussa sitten tuntoa samalla tavalla, kuin muualla. Mutta se siitä eläinrääkkäyksestä.
Kanan vointi nyt reilu viikko tapahtuneesta on erinomainen. Viikon loppuun on ab-kuurilla, omassa, tilavassa häkissään, jossa jopa orsi. Se kuvun reikäkin umpeutui kahdessa vuorokaudessa, ainakaan vettä ei tullut enää ulos ja juominen normalisoitui. Kyllä olisi ollut tarpeetonta nuorta eläintä pistää kirveen alle mokoman takia.
-
rilla
Hyvä. Jotenkin mullakin oli ajatus,ettei semmonen nyt kauheen kivulias olisi, jos ei tulehdu. Ja tulehtuneena mikä tahansa vamma on kyl tosi kipeä.
Samoin ajattelin myös, et kyllä ne omat elukkansa nyt aika hyvin huomaa, et ovatko kunnossa. Mut ainahan sitä kaikkee...
Samoin ajattelin myös, et kyllä ne omat elukkansa nyt aika hyvin huomaa, et ovatko kunnossa. Mut ainahan sitä kaikkee...
-
Suvianne
Sasu, ei saa hermostua.
Ekaksikin minäkään en tunne sua yhtään. En muista edes sun muita kirjoituksia. Joten ei voi tietää mikä pöllö siellä Sasu nimimerkin takana on. Koska oikeesti pöllöjä riittää!!! Tämän tästä joku rakentaa lampaalle telineitä kun sitä ei muuten saa pysymään pystyssä. Tai valittaa kuinka karitsa ei ole kahteen viikkoon kasvanu ja seisoo vaan köyryssä?? Tai odotellaan ja odotellaan kunnes kuolee itsestään.
Minä olen omin silmin nähnyt kuinka hyvät tavalliset ihmiset antaa kanan mennä siihen kuntoon, että se vain haukkoo henkeä viimeisillä voimillaan. Ja silti, kun se raukka minua säikähtää ja aukaisee silmänsä, niin omistaja tuumaa, että katsoppas se piristy, jospa sitä ei tarvikkaan lopettaa!!!
Nämä ihmiset eivät ole ilkeitä tai edes erityisen tyhmiä. Täysin kykenemättömiä vain tajuamaan eläimen käytöstä ja sen tuskia.
Joten ihan näiden kokemusten perusteella on jokaiselle vieraalle ihmiselle ja nimimerkille hyvä muistuttaa eläimen käytöksestä.
Ja minä en edes yritä pelastaa kanaa jos se ei ole minulle jostain syystä erityisen tärkeä. Minä laitan kirveen alle ihan pienistäkin asioista. Siksi helposti ehdotan myös kirvesterapiaa. Minä itse asiassa ymmärrän oikein hyvin jos jotain ellua ei huvita jotain kanaa hoitaa. Varsinkaan tuiki tavallista tusinakanaa. En itsekkään ajattele niitä rakkaina lemmikkeinä, siksi on vaikea samaistua ihmiseen joka näin ajattelee. yritän kyllä parhaani mukaan, mutta vaikeaa se on.
Ainut mihin samaistun, on se kärvistely kun miettii, että kärsiikö tuo vai ei! Lopettaakko vai ei!! Ne päätökset, ne on vaikeita.
Mutta se päätös on vaan tehtävä ja nopeesti.
Sinähän teit ja soitit ellulle ja sait hoitoa.
Mutta oikeesti, lähdeppä lukeen eläinfoorumeita, niin löydät tuhat viestiä, missä eläin on ollut sairas, monta päivää ja eläinlääkärin numeroa ei ole edes vielä etsitty esille. Päivitellään vaan...
Ekaksikin minäkään en tunne sua yhtään. En muista edes sun muita kirjoituksia. Joten ei voi tietää mikä pöllö siellä Sasu nimimerkin takana on. Koska oikeesti pöllöjä riittää!!! Tämän tästä joku rakentaa lampaalle telineitä kun sitä ei muuten saa pysymään pystyssä. Tai valittaa kuinka karitsa ei ole kahteen viikkoon kasvanu ja seisoo vaan köyryssä?? Tai odotellaan ja odotellaan kunnes kuolee itsestään.
Minä olen omin silmin nähnyt kuinka hyvät tavalliset ihmiset antaa kanan mennä siihen kuntoon, että se vain haukkoo henkeä viimeisillä voimillaan. Ja silti, kun se raukka minua säikähtää ja aukaisee silmänsä, niin omistaja tuumaa, että katsoppas se piristy, jospa sitä ei tarvikkaan lopettaa!!!
Nämä ihmiset eivät ole ilkeitä tai edes erityisen tyhmiä. Täysin kykenemättömiä vain tajuamaan eläimen käytöstä ja sen tuskia.
Joten ihan näiden kokemusten perusteella on jokaiselle vieraalle ihmiselle ja nimimerkille hyvä muistuttaa eläimen käytöksestä.
Ja minä en edes yritä pelastaa kanaa jos se ei ole minulle jostain syystä erityisen tärkeä. Minä laitan kirveen alle ihan pienistäkin asioista. Siksi helposti ehdotan myös kirvesterapiaa. Minä itse asiassa ymmärrän oikein hyvin jos jotain ellua ei huvita jotain kanaa hoitaa. Varsinkaan tuiki tavallista tusinakanaa. En itsekkään ajattele niitä rakkaina lemmikkeinä, siksi on vaikea samaistua ihmiseen joka näin ajattelee. yritän kyllä parhaani mukaan, mutta vaikeaa se on.
Ainut mihin samaistun, on se kärvistely kun miettii, että kärsiikö tuo vai ei! Lopettaakko vai ei!! Ne päätökset, ne on vaikeita.
Mutta se päätös on vaan tehtävä ja nopeesti.
Sinähän teit ja soitit ellulle ja sait hoitoa.
Mutta oikeesti, lähdeppä lukeen eläinfoorumeita, niin löydät tuhat viestiä, missä eläin on ollut sairas, monta päivää ja eläinlääkärin numeroa ei ole edes vielä etsitty esille. Päivitellään vaan...
-
sasu
Rakkaina lemmikkeinä... Tiedä siitä, mutta elämää kunnioitan kyllä. Ja jos toinen, juuri kohta muninnan aloittava kana, joita ei liikoja ole, on jo haukan kynsistä selviytynyt ja osoittaa aikovansa elää, niin kyllä minä siinä kohtaa autan parhaani mukaan. Se, että laitoin juuri 20 kukkopoikaa pakastimeen tai laitan viikon päästä possuni lihoiksi, ei liene poissulje sitä, ettenkö voisi myös arvostaa elämää ja antaa elämälle tarvittaessa mahdollisuutta?
Ellistä. Kyse oli kys. ellin henk.koht. ajatus. Tiedän samalla kunnan eläinlääkäri"asemalla" hoidettaneen kukkoja ja kanoja, mutta muiden ellien toimesta. Tämä kys elli ei ollut mm. kovinkaan innokas edes possujani rokottamaan... Enkä ollut kanalla mitään suuria operaatioita teettämässä, mutta tikin olisin voinut tarvittaessa kupuun ottaa. Tällä kertaa ei tarvinnut.
Ellistä. Kyse oli kys. ellin henk.koht. ajatus. Tiedän samalla kunnan eläinlääkäri"asemalla" hoidettaneen kukkoja ja kanoja, mutta muiden ellien toimesta. Tämä kys elli ei ollut mm. kovinkaan innokas edes possujani rokottamaan... Enkä ollut kanalla mitään suuria operaatioita teettämässä, mutta tikin olisin voinut tarvittaessa kupuun ottaa. Tällä kertaa ei tarvinnut.
Linnut paranee todella hyvin ja nopeasti karmean näköisistä haavoista. Siksi ei heti kannata olla kirvestä heiluttamassa vaikka pahalta näyttää. Toki iso /ruma/ syvä haava voi olla todella kipeä mutta siihen auttaa kipulääke.
Muuten komppaan Suviannea, niitä pöllöjä on paljon
Muuten komppaan Suviannea, niitä pöllöjä on paljon
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Nuki
Mun millelle kävi viime kesänä onnettomuus jonka seurauksena oli puoli päätä veressä ja luultiin, että toinen silmä meni samassa. En itse ollut paikalla todistamassa näkyä, mutta kanoja hoitanut Mimi30 kuvaili vammat. Mä pyysin suihkuttaan haavan spraylla (jälkeenpäin kuulin, et olis parantunut jopa paremmin ilman), eristään kanan ja antaan Metacamia kipuun. Kana piristyi nopeasti ja kun rupi muutaman viikon päästä irtosi, alla oli terve silmä, joskin naamaan jäi arpea. En silloin halunnut heti luovuttaa kun kana oli nuori ja mun lellikki.
Nyt kissan hoidon yhteydessä eläinlääkäri katsoi mulle oikean annostuksen Disperiniä linnuille jos vastaavaa käy, Metacam säilyy niin huonosti ja silloin sattui vaan tuurilla olemaan kaapissa kun oli just kissaa lääkitty.
Muoks. moni olis tollekin varmaan kirvestä antanut, mut onneksi parani.
Nyt kissan hoidon yhteydessä eläinlääkäri katsoi mulle oikean annostuksen Disperiniä linnuille jos vastaavaa käy, Metacam säilyy niin huonosti ja silloin sattui vaan tuurilla olemaan kaapissa kun oli just kissaa lääkitty.
Muoks. moni olis tollekin varmaan kirvestä antanut, mut onneksi parani.
-
Suvianne
Mikä on disperin annos kanalle?? Pitääkait tuo tietää varalta
Jospa se ei meilläkään aina kirves heiluisi...
-
rilla
Haluaisin myös tietää. Siis sen annostuksen.
Mun ei ole tullu kyllä ollenkaan mieleen, et disperiiniä vois antaa...Oppia ikä kaikki.

Mun ei ole tullu kyllä ollenkaan mieleen, et disperiiniä vois antaa...Oppia ikä kaikki.
-
Nuki
5 mg /kg kolme kertaa päivässä. Ja tää pätee siis kaikkiin lintuihin. Mun piti jo aamulla laittaa toi, mut kalenteri oli alakerrassa enkä laiskiaisena jaksanut hakea. Tota disperiniä lykkään koiralle ja kissoillekin kipuun, on kivaa kun säilyy paaaaljon pidempään (ja on helkkaristi halvempaa!) kuin Metacam. Siitähän saa ainakin nisäkkäille helposti lykättyä yliannoksen, mutta kissalle saa antaa satsin 48 tunnin välein (10 mg /kg), koiralla tais olla sama juttu, mutta en nyt mee vannomaan kun ei oo muistiinpanoja lähellä, jossain sekin oli ylhäällä... Kissaa tuli tossa hetki sitten lääkittyä veritulpan takia, valitettavasti kaveri ei kuitenkaan alkanut kuntoutua vaan piti lähettää sateenkaarisillalle.