Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
KanatON

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Viisaammat kerrottehan... :smt006 Minusta tuntuu, että pehkuni alkaa toimimaan (kanalassa on lämmintä...vaikka patteri/lämpölamppu ei ole toiminnassa), mutta ongelmana on kosteus. Ikkunat ja seinien sisäpinnat ihan märät. Ilmanvaihto pitäisi olla ihan riittävä, mutta silti... Vesi valuu pitkin seiniä. :smt022 Eihän sen nyt näin pitänyt mennä... Enkä ole edes kastellut pehkua. Mitä nyt joskus kanat kippaavat juomansa (vedet) sinne.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

turvetta turvetta viemään kosteutta. Tai purua pintaan :)
KanatON

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Kiitos! Teen sen heti :smt041
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minä olen käyttänyt olkipellettiä kanalassa ja nyt on ongelma. lämmöt nousee kamalasti, eli mittailin kohtia kinkkumittarilla ja lämmöt näyttää paikoin yli 60 astetta. Onneksi vain paikoin mutta ihan vinkiksi,agrimarketista saa olkipellettiä 20 kg säkeissä,hinta 12 euroa ja sitä kun ripottelee niin alkaa palamaan varmasti,sillä ulkona mittasin 67 astetta siinä kasassa mihin olen kasannut kanalasta tullutta pellettiä. näköjään varma lämmönlähde.lämmöt kanalassa nyt liian korkeat,talvella tuo olisi ok,mutta nyt yli 25 astetta on liikaa, jouduin sitä heittämään ulos kohta siellä olisi ollut varmaan yli 30
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Tänä aamuna kanalassa 20 astetta lämpöä!!! :smt037

Pehku siis palaa ihan täydellä teholla!Kanathan paistuu tuonne kohta jos pakkaset ei suvaitse saapua!! :smt037

Liian lämmin liian lämmin...joten ovet selälleen kun on plussa asteita ulkonaki...saa olla kyl koko päivän auki!
Mitään muuta lämmitystä kanalassa ei ole.Eristykset tuntus olevan hyvät kun noin on lämmin. :smt023 Mutta voi kana parkoja ku mamma paistaa ne elävältä! :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla kanat yhä ulkoilee joten kanalan pehku vain pakkautuu tiiviiksi. Pinnalle tulee sellanen kova "levy" Niitä levyjä eilen nostin isoksi keoksi, niin aamulla haisi ulos asti palava komposti!! Ne oli yönaikana alkanu palaa hirveetä kyytiä. Kaikki ovet sepposen selälleen...
@nsku

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Eilen löysin tämän teidän kestopehkukeskustelun, ja innostuin kans kokeilemaan! katotaan kuinka akan käy!
jätin heinä-puruseoksen paskoineen pohjalle. sit levitin turvetta ja haravointijätettä kunnon kerroksen ja päälle heinää. kastella en uskaltanut, haravointijäte oli aika märkää. ja jos ei ala palamaan niin on ainakin kunnon eristekerros betonista lattiaa vasten. kanala on noin 10m2 lattiapinta-alaltaan ja sielä asustaa silkkikanoja 3 ja kukko, 3 kultabrahma kanaa, 1 rokkikananuorikko, 4 silkkinuorikkoa. Lämpötila tällä hetkellä reilu 8 astetta ilman lämmitystä. vanhassa tiilinavetassa on kanala, seinät eristetty uretaanielemebtein, eristevahvuus 20 cm.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä täällä kateellisena luen kun teillä muilla nyt onnistaa. :smt023 Orren alta paria kymmentä astetta olen mitannut mutta kun Alavudelta kaikille tiedoksi ei saa olkipellettiä 20 kilon säkeissä. Vain 500 kilon säkki löytyy ja se on hieman liian iso 16 kanan omistajalle... :smt044
Joten viikonloppuna kiertelemään naapuri kyliin mitä niiden agrit sanoo...
@nsku

kiyry, soitapa Lapuan agriin, sielä ainakin yleensä hankitaan mitä pyydetään, jos siis vaan löytyy heidän listoiltaan...
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jostain kun sais semmosta vanhaa,kulahtanutta olkisilppua tai jo vanhempia paaleja.
Aivan samoin vois käyttää kun olkipellettejä. Tietenkin pelletit on kätevämpiä.

Tai jos jollain sais silputtua aivan tavallista pahnaa. Mulla palaa nyt aivan mahtavasti kun sekoitin vanhaa heinää ja ponisontaa, kutteria ja turvetta. Banaanikuoria ja appelsiinin puolikkaitakin taisin sinne upottaa. :smt003

Se on niinkuin komposti, kanat toimii kompostinsekottajina. Vettä en kaatele, kosteutta tulee näistä kosteista aineksista.
Mut lisää tavaraa täytyy aina viedä. Muuten palaminen loppuu.

Olen joskus käyttänyt myös asiakirjasilppua. Koululta olen joskus sellaista saanut. On myös tosi hyvä seosaine.
Kun käyttää monenlaista kuivikeainetta ja huolehtii että on jotain typpipitoista, niin hyvä tulee.

Eikä se korkea lämpö siellä kauaa ole. Lämpö tasaantuu kyllä. En usko että liika lämpö muodostuu ongelmaksi. :smt006
@nsku

mun täytyy nyt tarkennella vielä...
eli ne kanojen tulevat jätökset ei riitä pitämään prosessia yllä? voiko tuota käyttää ns kompostina, eli heittää joukkoon kotoa tulevat biojätteet. tai niinhän sitä on tehny tähänkin asti, tosin syödyksihän ne on tullu. siis perunan ja porkkanankuoret, leivänkannikat. muuten meillä koira syö ruuan tähteet. no on sitä jotain vielä lisää mitä vois mukaan sekoitella, sipulin ja banaanin kuoret, kahvinporot, mutta ei niitä viikos paljon tule. mitä muuta? Ja paljonko se vois olla mitä tarvitaan?
Heinää aattelin jatkoskin levitellä kuivikkeeksi koko komeuden päälle. mites pian tuon käynnistymisen pitäis huomata lämpötilassa?
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Ihan kaikki mitä keittiöstä kompostoituvaa tulee voi laittaa/kahvi/teen purut,sitrushedelmien kuoret,banaanin kuoret,sipulin kuoret...kaikki mitä ei koirille voi syöttää tai kanoille!) ja pitääkin jotta pehku saa kunnon täkyjä polttaakseen.Häviää pehkuun hyvin nopeesti. :smt001
Mulla esim on kannellinen ämpäri mihin kerätään kaikki jätteet ja kerta viikkoon mä tyhjemmän moive ämpärin pehkuun (kaivan sopivan kuopan ja peitän).
En kääntele pehkua kun kerran viikossa tai siis paremminkin en käännä ihan ympäri vaan nostelen.Jos on syötetty vihanneksia tms ne kohat mis niit on käännän paremmin(os jotain on jäänyt kanoilta syömättä) jotta ne sekottuu paremmin mutta muualta vaan ns.nostelen.

Mulla pehkussa on aineksina puru,turve,heinä,haravointi jätteet ja talous jätteet. Hyvin tuntuu tosiaan palavan. :smt001 ainakin vielä!

Kosteutta täytyy olla,kuiva pehku ei pala! :smt002
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Nimenomaan voi käyttää kompostointiin pehkua! Tietenkään ei sinne pidä laittaa raakaa kalaa tai lihaa yms.
Ja sellaset voi houkutella haittaeläimiäkin.

Tosiaan, kuiva pehku ei pala. Mut ei pala liian märkäkään. Mä en kastele, kun kosteita aineksia sekoittelen sinne. Mut tietty, jos on kuiva,niin voi vähän kastella.

Kanankakka ei ehkä riitä, kun pehkussa on paljon kuivikeainetta. Pehkua viedään yleensä paksu kerros, jota sitte vielä korotetaan, kun kuivikeainetyta lisätään. Toki, kun palaminen käynnistyy, niin pinta laskee kuten kompostissa. Eli pehkua täytyy ruokkia.

Kananlanta ei välttämättä riitä edes ylläpitoon jos kanoja on tilaan verrattuna vähän. Isolla eläintiheydellä vois riittääkin, mut sitten on taas muita haittoja.
Mieluummin ruokkii sitä pehkua lisäaineksilla. Ja tietenkin vain sellaista tavaraa sekoittaa mikä ei ole vaaraksi kanoille vaikka söisivätkin sitä pehkua tonkiessaan.

Ite voi nostella ja ehkä sekoitellakin, jos kanat ei ole tarpeeksi tehokkaita kääntämään pehkua. :smt003

Kyllä sen oppii kun kokeilee. Eikä ole minusta mitenkään erityisen työlästä hommaa. Tietty sit sen pehkun vaihto. Tavaraa on enemmän.
Mutta se on pienellä jälkikompostoinnilla sit mahtavaa maanparannusainetta ja lannoitevaikutus on hyvä.

Turve imee hajuja ja estää typen haihtumista. Todella myös risusilppua voi laittaa, tai haketta. Pitää ilmavana.
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Hmm, eli mun pitäis siis myös lisätä tuonne jotain typpipitoista asukkien jätteiden lisäksi? Meidän kompostijätteet sinne menee. Olen vienyt paljon myös omppuja, joskus jopa lämmittänyt niitä ensin hellalla ja kaivanut muhimaan pehkun sisään että se kävis. Jossain vaiheessa pehku lähti käymään, mutta nyt en ole lämpimiä kohtia löytänyt. Kanalan eristyksistä ei kauheasti voi puhua, vanha navetta on kyseessä... Elikoita on kuusi kanaa, kukko ja viisi nuorikkoa. Tilaa taitaa olla joku 6-8 neliötä. Eli lähenkö kyselemään nyt hevosenlantaa jostakin lähistöltä? Ja miten paljon sitä sitten tarvitaan?

Olen nyt siis yrittänyt pääorren alta haudata pahimmat jätökset samaan kuoppaan meiltä tulevan maatuvan roskan kanssa noin kerran viikossa, samalla kun vähän kääntelen pehkua. Ei ole viime aikoina haissut ammoniakki eikä lämmöt ole laskenu alle seittemän asteen, mutta eipä tuolla mitään suuria pakkasiakaan ole ollu.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

heppalanta tai lehemän kusinenkakka mäski on parasta :D
Vastaa Viestiin