Kuinka korkeat tilat?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ujopossu

Kuinka korkeat tilat?

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Otsikossahan se kysymys tuli, elikkäs kuin korkeita tiloja pidätte ja mille roduille? Ja jos ajattelis et pehkua olis 15 senttiä pohjalla... Kyselempä tyhmiä mut ei kysyvä tieltä eksy. :smt002
Kiyry87

Re: Kuinka korkeat tilat?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Jos meinaat kompostoituvaa kestopehkua pitää niin 15 senttisenä ei oikein se toimi.
Meillä kanoilla Noin 2 metriä korkea ja kestopehkua liukuvasti 20-40 senttiä.
Rotuina ilmajoen maatiaiskanta, jätti-kochi sekä vuokralasina plymouth rockeja ja silkkikanoja.
kukonkulma

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Meillä uusi talvikanala korkeus 180cm lattialle purua ja turvetta pikkuisen,eli ei lämpöpehkua siivotaan lattia usein ja vaihdetaan purut ja turve uuteen,lämmitin putkilämppäri mallia hongkong,mielestäni pehkun huono puoli on kosteus ja keväinen lapiotyö.kanala eristetty hyvin joten sähköä ei kulu varmaan paljon verrattuna aiempiin viritelmiin,vielä ei ole kulunut mitään kun patteri on paketissa,uusi kanala on tehty navetan sisälle uudisrakennuksena,
Ujopossu

Mikä olis sellanen vähimmäis korkeus? Jos asian aattelee ettei ite sinne tartte mahtua seisomaa... :smt017
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Meillä on katto 250 cm korkeudessa.
Saan hyvin seinätilaakin hyödynnettyä :)
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en tekis niin matalaa, et itse ei mahdu reilusti seisomaan. Käy siivoominen ja muu hoito hankalaksi. Itsellä tilat on vanhassa talousrakennuksessa, jossa sisäkorkeus on 220 cm.
Ujopossu

Mikä olis sellanen vähimmäis korkeus kanoille?
Kiyry87

Eiköhän se ole 180-200 cm koska pitää niiden mahtua lentelemäänkin reilusti.
Ja mitäs järkeä olisi oikeasti tehä sellaista kanalaa jossa itse ei mahdu kuin konttaamaan? :smt017
Ei sitä lattian puruja ole hyvä ongen koukun asennossa vaihtaa/siivota puhumattakaan jos elukoita pitäisi lääkitä esim. kalkki jalan takia. Juokse siinä perässä kaksin kerroin :smt044 Selän saa helpomminkin paskaksi noin suoraan sanottuna... :smt009
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä tilan korkeus on 2m-2.2m pehkua on nyt jtn 20 cm.Mielestäni korkeus on hyvä.Kanala on vanhaan eläintilaan rakennettu. Ja on erittäin hyvä. :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Tuolta löytyy lainsäädäntö:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120533

Jossa sanotaan:

Uuden eläintilan sisäkorkeuden tulee olla vähintään 2,7 metriä.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mik, tuo lakipykälähän tarkoittaa tuotantokanloita, onneks. :smt002 Mutta kyllä kanalalla korkeutta pitäisi sen verran olla, että hoitaja mahtuu sen selkäsuorassa siivoomaan. Kyllähän ne kanatin tykkää mahdollisemman korkealle orrelle lentää.
Mun kanalan korkeus on kait 220, hyvin mahdun keväälläkin sisään kun pehku on korkeimmillaan.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kun mä en ymmärrä mitä tällä ketjulla haetaan. Monta kertaa on vastattu, et niin että itse pystyy siellä seisomaan ja touhuamaan. Ihan kun joku haluais nyt vastausken, et metri riittää, laita vaan koirankoppiin. Anteeks, mut tältä tää nyt kuulostaa.

Ja tosiaan noi on tuettuja kanaloita varten, mutta ovat kuitenkin ns hyvää rakennustapaa.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kai tässä haetaan sitä että pidetään kanat ns kopeissa, joita olen nähnyt joskus kun on yksi pariskunta jotain tiettyä rotua. Mutta yhdyn Mik:n ajatukseen että mikä nyt on oikeesti se kysymys.

2,7m korkeaa sisätilaa en kyllä pitäisi minään hyvän rakennustavan mittana, meinaan että meillä on 2,2m ton aivan uuden rakennuksen sisätila, siitä ylöspäin olis varmaan vaan hukkatilan lämmitystä :smt017 Ja eipä meillä kyllä yksikään rotu lennä. Vaikka lentäisikin niin en korkeempaa olis alkanut tekemään.
Kiyry87

Meillä maatiaiset tykkää pyrähdellä samoin kuin nuoret. Olen laittanut lyhyen orren hengailuun melkein katon rajaan nuorisoa varten. Omat tilat noin 2 metriset. Nukkuvat kuitenkin matalammalla olevalla orrella vanhempien kanojen ja kukon kanssa. Se tuntuu olevan leikki paikka se korkeammalla sijaitseva :smt045
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ei kai pitäis sanoa yhtään mitään...sanon silti. Jos/kun suurinpiirtein joka asiassa haetaan äärirajoja mitä eläin kestää ja itselle helpointa ja halvinta toimintatapaa, niin kannattaako eläimiä ylensäkään pitää? Löytyyhän noita munia kaupastakin...voi olla etteivät niiden munijat elele kovin korkeissa häkeissä ja/tai lajityypillisesti optimaalisissa olosuhteissa, mutta lämpimässä sentään. Enpäs tiedä virikehäkkien korkeutta, mutta eiköhän tuo netistä löytyne. Se täyttää ne minimi-korkeusvaatimukset :smt011
Vastaa Viestiin