Kupu puhki, mitään tehtävissä?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sasu
Kupu puhki, mitään tehtävissä?
Yksi kana jäi su haukan kynsiin, mutta haukka pudotti sen. ensitutkiskelun jälkeen näytti, että olisi pintanaarmuilla selvinnyt ja laitettiin häkkiin toipumaan. On pirteä, syö ja juo, mutta, aamulla huomasin, että sillä on reikä kuvussa ja juotu vesi tulee ulos. Ruoka ei tule ulos ja kai osa vedestä menee mihin pitää, kun kerran on vielä pirteä. Onkohan tällä mitään toivoa parantua?
-
kaisumaria
- siebenbürger
Re: Kupu puhki, mitään tehtävissä?
Ite laittaisin vaikka laastaria, ekaks sitä sinistä sprayta ja päälle sellanen perhoslaastari(?) jolla ihmiselläkin melkein tikkejä vaativia haavoja laitellaan yhteen. Tai miksei spraylaastaria, jotain millä haavan reunat saa yhteen tiiviisti. Eri asia tietenkin on miten ne pysyy kiinni. Lekuri voisi tietenkin ommella. Kylä varmaan tulee kohta ihan asiantunteviakin neuvoja, tää nyt oli mun omaa pohdiskelua, anteeksi vaan.
.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
-
Iloisten Munatalo
Desinfektio tärkeä tässä ettei pääse infektoitumaan. Betadinea puhdistukseen, haavan sulkeminen ja seuranta, mahd. antibioottikuuri, ottaisin yhteyttä ell hoitoohjeista ja ompelun tarpeesta tosin jos haava jo vanha niin se pitäisi uudelleen revidoiva, siis avata reunat jotta lähtee puhtaasti paranemaan. ...
-
sasu
Kunnan elli ilmoitti, ettei heillä ole resursseja hoitaa kanaa... Soitin sitten linnuista tietävälle klinikalle, ja lääkäri sanoi, että nämä yleensä paranevat itsestäänkin hyvin, että kerta lintu on pirteä ja syö, juo ja liikuskelee, niin ab kuurin soitti apteekkiin. Ruoka pysyy kuvussa, mutta osa vedestä valuu ulos. Liotin chia siemeniä veteen sellaiseksi hyytelöksi, niinsaa paremmin nestettä pysymään sisällä, ettei reppanan tartte juoda kokoajan. Kahtellaan, kuin käy...
-
sannikki
Mie saatan nyt aukaista suuni taas väärään aikaan ja paikkaan mutta kuvittelen vaan omalle kohdalle jos olis haava ja reikä sisäelimessä niin saattaisin toivoa että joku päästäs mut tuskista ellei hoitoa saa... Miettikää nyt omalle kohdalle jos olis vaikka vatsalaukkuun asti reikä ja pitäis vaan koittaa porskuttaa vaikka vesi tuleee rinnasta ulos...
haiskahtaa eläinrääkkäykseltä, anteeks vaan... Eikä tartte kenenkään herneitä vetää nenään, saahan sitä sanoa miltä asia itsestä tuntuu, eikö vaan?
Eikös aina paasata kuinka pitkälle eläin peittää kipunsa ja kärsimyksensä???
Eikös aina paasata kuinka pitkälle eläin peittää kipunsa ja kärsimyksensä???
-
miisu
Sasu sanoi:
Että ei kai sitä mielellään ihan pirteää eläintä käy lopettamaan...
Tapauskohtaisesti tietysti. Mutta itse katselisin jos eläinlääkärikin on sitä mieltä.
Tulehdusvaarahan tuossa on hyvinkin kova kyllä.
Itse taas olen sitä mieltä, että jos eläin syö ja juo normaalisti ja muutenkin, niin silloin tuskien ei pitäisi ihan sietämättömät olla...On pirteä, syö ja juo,
Että ei kai sitä mielellään ihan pirteää eläintä käy lopettamaan...
Tapauskohtaisesti tietysti. Mutta itse katselisin jos eläinlääkärikin on sitä mieltä.
Tulehdusvaarahan tuossa on hyvinkin kova kyllä.
-
PäP
Sannikin kanssa samoilla linjoilla, ei kai tuommonen voi olla kivuton
Eikös juuri linnut ja muut saaliseläimet peitä kivun viimeiseen asti?
Tsemppiä kuitenkin kanaselle!
Tsemppiä kuitenkin kanaselle!
-
Kesämamma
Niinhän se menee, että eläimet pyrkii peittämään kipunsa. Kivun mittarina ei mun mielestä voi pitää sitä syökö ja juoko, eläin joka ei syö eikä juo, on kyllä jo helvetin tuskissa, ja tekee kuolemaa (toki koira on sikäli poikkeus, että ne voi olla syömättä/juomatta aika helposti, mutta ei sitä niilläkään saa mun mielestä käyttää kivun mittarina). Esimerkki: hevoseni sairasti todella pahan kaviokuumeen muutama vuosi sitten. Se kyllä söi ja joi koko ajan oikein hyvin. Silti se oli niin kipeä, että olin viittä vaille lopettamassa sitä. Kipu näkyy ennen kaikkea olemuksesta, eleistä, ilmeestä. Tuskissaan valittava eläin tai eläin joka vaan kyhjöttää (eikä syö/juo) on tosi ikävä näky. Kyllä meidän ihmisten pitäisi pystyä reagoimaan eläimen hätään sitä ennen.
Ja toki kanoja voidaan kohdella tuotantoeläiminä (eläinlääkäriapua ei tarvitse, ja pää poikki kun tilanne on riittävän huono), mutta silloin selkeästi kärsivä elukka pitää lopettaa. Jos kana on tuotantoeläin, tulee sen kirveen heilua aika helposti - lopetuspäätös pitää pystyä tekemään paljon ennen kuin on oikeasti varma, että toivoa paremmasta ei ole. JOs taas kana on lemmikkieläin, on sillä (pienestä rahallisesta arvostaan huolimatta..) oikeus saada asiallista eläinlääkärin hoitoa. Ja kyllä mun mielestä muniva kana on arvokkaampi kuin vaikka gerbiili.
(ja se suurin ongelma varmaan tulee meidän eläinlääkärien ammattikunnan kanssa, lemmikkikanoja ei olla vielä valmiita hoitamaan... Se ei silti tarkoita etteikö sitä hoitoa saisi (ja pitäisi) vaatia..)
Ja toki kanoja voidaan kohdella tuotantoeläiminä (eläinlääkäriapua ei tarvitse, ja pää poikki kun tilanne on riittävän huono), mutta silloin selkeästi kärsivä elukka pitää lopettaa. Jos kana on tuotantoeläin, tulee sen kirveen heilua aika helposti - lopetuspäätös pitää pystyä tekemään paljon ennen kuin on oikeasti varma, että toivoa paremmasta ei ole. JOs taas kana on lemmikkieläin, on sillä (pienestä rahallisesta arvostaan huolimatta..) oikeus saada asiallista eläinlääkärin hoitoa. Ja kyllä mun mielestä muniva kana on arvokkaampi kuin vaikka gerbiili.
(ja se suurin ongelma varmaan tulee meidän eläinlääkärien ammattikunnan kanssa, lemmikkikanoja ei olla vielä valmiita hoitamaan... Se ei silti tarkoita etteikö sitä hoitoa saisi (ja pitäisi) vaatia..)
-
Kesämamma
Ja korjataan nyt vielä sen verran, että tarkoitukseni ei ole syyllistää Sasua mistään, hänhän on ollut yhteydessä kunnanelliin (voishan sille kanalle edes kipulääkettä antaa, prkl) ja vielä lintuihin perehtyneeseen ell puhelimitse...
-
Suvianne
Enempää puuttumatta onko tuo kivulias vai ei, niin takuulla syöminen ei ole mittari.
Meillä oli lapsena lihakaneja ja osa niistä karkasi mökillä. Ne eli villinä kesän kunnes ammuttiin syksyllä.
Yks kanikka oli saanu silmätulehduksen. Se tulehdus oli levinny alaleukaan asti. Siis puoli päätä mätä. Ja silti se käyttäyty normaalisti ja ei ollu edes laiha.
Sitten toinen katkas koipensa ja sekin oli ihan normaali ja söi vaikka jalka tuli ihan velttona perässä. Meidän piti sitä päivä seurata ennenku isä tuli töistä mökille.
Sen kesän jälkeen äiti teurasti kaikki kanit. Se sanoi, että ne on hulluja kun eivät edes mätäleukaisena anna ottaa kiinni ja hoidattaa....
Kukaan ei voi sanoa, ettei nuo molemmat olis kipeitä. Takuulla olivat.
Myös lampaani sai hitaasti etenevän tissitulehduksen. Katselin sitä pitemmän aikaa, että ei tuolla ole kaikki hyvin. Mutta kun söi ja joi ja papanoi, niin en osannut arvata.
Vasta sitten kun syönti loppui ja takajalka alkoi kunnolla tökkiä tajusin kokeilla tissit. Tulehdus oli jo edennyt hengenvaaralliseksi.
Ihan takuulla kipuja oli ollut jo viikon.
Eli minun emppiirisen tutkimuksen perusteella, ainoastaan koira näyttää kivun rehellisesti, suorastaan ylidramaattisesti.
Kaikki muut sen peittää. Jopa kissa tuntus menevän piiloon kivussa. Ihminen joka ei ymmärrä saaliseläimen käytöstä ei mitenkään voi arvioida kipua.
Saaliseläimen ainoa tarkoitus on jatkaa normaaleja toimintoja mahdollisimman pitkään, ettei kettu tai susi huomaa häntä erilaiseksi ja valitse kohteeksi.
Meillä oli lapsena lihakaneja ja osa niistä karkasi mökillä. Ne eli villinä kesän kunnes ammuttiin syksyllä.
Yks kanikka oli saanu silmätulehduksen. Se tulehdus oli levinny alaleukaan asti. Siis puoli päätä mätä. Ja silti se käyttäyty normaalisti ja ei ollu edes laiha.
Sitten toinen katkas koipensa ja sekin oli ihan normaali ja söi vaikka jalka tuli ihan velttona perässä. Meidän piti sitä päivä seurata ennenku isä tuli töistä mökille.
Sen kesän jälkeen äiti teurasti kaikki kanit. Se sanoi, että ne on hulluja kun eivät edes mätäleukaisena anna ottaa kiinni ja hoidattaa....
Kukaan ei voi sanoa, ettei nuo molemmat olis kipeitä. Takuulla olivat.
Myös lampaani sai hitaasti etenevän tissitulehduksen. Katselin sitä pitemmän aikaa, että ei tuolla ole kaikki hyvin. Mutta kun söi ja joi ja papanoi, niin en osannut arvata.
Vasta sitten kun syönti loppui ja takajalka alkoi kunnolla tökkiä tajusin kokeilla tissit. Tulehdus oli jo edennyt hengenvaaralliseksi.
Ihan takuulla kipuja oli ollut jo viikon.
Eli minun emppiirisen tutkimuksen perusteella, ainoastaan koira näyttää kivun rehellisesti, suorastaan ylidramaattisesti.
Kaikki muut sen peittää. Jopa kissa tuntus menevän piiloon kivussa. Ihminen joka ei ymmärrä saaliseläimen käytöstä ei mitenkään voi arvioida kipua.
Saaliseläimen ainoa tarkoitus on jatkaa normaaleja toimintoja mahdollisimman pitkään, ettei kettu tai susi huomaa häntä erilaiseksi ja valitse kohteeksi.
-
rilla
mahtaako se sit olla miten kivulias?
en asioista tiedä,parhaiten tietenkin toi kana itse osais kertoa,jos osais.
Kuitenkin ihmisilläkin on avanteita,kai se eri juttu on mut kuitenkin. Ehkä kuitenkin kanan kyseessä ollessa vois harkita et lopettais.
Milloinkahan noi eläinlääkärit sitten herää huomaamaan,et lemmikkikana voi olla myös niin tärkeä,et sitä voitais hoitaa?
Minusta kana kyllä melko herkästi näyttää,ettei ole kunnossa. Väittelemään en viitsi asiasta alkaa, mut asiat ei kuitenkaan ole mustavalkoisia.
en asioista tiedä,parhaiten tietenkin toi kana itse osais kertoa,jos osais.
Kuitenkin ihmisilläkin on avanteita,kai se eri juttu on mut kuitenkin. Ehkä kuitenkin kanan kyseessä ollessa vois harkita et lopettais.
Milloinkahan noi eläinlääkärit sitten herää huomaamaan,et lemmikkikana voi olla myös niin tärkeä,et sitä voitais hoitaa?
Minusta kana kyllä melko herkästi näyttää,ettei ole kunnossa. Väittelemään en viitsi asiasta alkaa, mut asiat ei kuitenkaan ole mustavalkoisia.
-
sannikki
RIlla juu todellakin asiat ei ole mustavalkoisia, siksi kovasti painotinkin että näin minä asian koen
Juurikin mummini kanssa menneitä muistelin tänään, että ollessani hevoskoulussa olin kuulemma soittanut aivan tuulispäänä ja selittänyt kun uuden tallin karsinoiden alaosasso oli 20cm rako, mielestäni tallintekijällä oli käynyt pahemman laatuinen suunnittelu virhe ja hevosen ollessa makuulla jalka voi jäädä jumiin
Olin noin 30 minuuttia paasannut aiheesta ja penännyt mummin mielipidettä (hevosnainen kun oli)
Mummi muisteli myös omasta nuoruudestaan useita puuttumisia kokemiinsa vääryyksiin, ja en sano että tässä nyt vääryyttä olisi, vaan se oma tuntemus, että miltä minusta tuntuisi samassa tilassa. Yritän aina miettiä omalle kohdalle, ja silloinkin niitä mokia tulee, ihmisiähän tässä ollaan 
Noh karkasin taas niihin ihaniin eläinten täyteisiin onnellisiin vuosiin
Siksihän tuota meillä noita elukoita taitaa olla
vauvasta asti niiden kanssa on kuljettu, voih että se oma hevonen vielä tänne!!!!
Juurikin mummini kanssa menneitä muistelin tänään, että ollessani hevoskoulussa olin kuulemma soittanut aivan tuulispäänä ja selittänyt kun uuden tallin karsinoiden alaosasso oli 20cm rako, mielestäni tallintekijällä oli käynyt pahemman laatuinen suunnittelu virhe ja hevosen ollessa makuulla jalka voi jäädä jumiin
Noh karkasin taas niihin ihaniin eläinten täyteisiin onnellisiin vuosiin
-
rilla
Kyllä,Sannikki! Nää jutut on just kun ei tiedä aina mikä ois oikein.
Mut voihan asioista keskustella.
Mut voihan asioista keskustella.
-
mokomaki
Tuo on kyllä suohran sanottuna niin sieltä itestänsä, ettei kanan vaivoihin saa apua eläinlääkäriltä
Koirillekki tehhään amputaatioita ja kaikkia ja koirat saattaa voia vielä hyvin jälkeenki ja huolehittaan kivusta yms. mutta auta armias jos oot kana, ei saateta vaikka jotaki kipu lääkekuuria antibiotin lisäksi laittaa et voi kattoa toipuuko
eihän näitä meijjän kanoja tuotanto kanoihin voi rinnastaa?!? 
-
sannikki
Mun täytyy kyllä kiittää meidän kunnan eläinlääkäri Elina Holstia, joka on sulkiin katsomatta hoitanut tiput, puput ja hanhet
Hanhien kohdalla kertoi ettei ole siipikarjaan niin perehtynyt, että lukee hieman kirjallisuutta ennen meidän tuloa, hanhet sai avun. Uskon että kanat hoidetaan niin pitkälle kuin itse pyydän ja tietoa etsitään jos ei löydy suoraan aivoista 
Samaan ongelmaan eläinlääkäreissä olen törmännyt kanien kohdalla, Mar-Vet Haminassa ilmoitti ettei hoida jyrsijöitä, kani ei ole jyrsijä, ja teki kuolemaa! Olis tarvinnut ultraa jota ei kunnan ell:ltä löytynyt, no kunnan lääkäri teki kaikkensa ja parhaansa kun yksityinen kieltäytyi auttamasta
Valitettavasti ystäväni kuoli, mutta lohtua toi se että edes yksi ihminen oikeesti yritti!
Samaan ongelmaan eläinlääkäreissä olen törmännyt kanien kohdalla, Mar-Vet Haminassa ilmoitti ettei hoida jyrsijöitä, kani ei ole jyrsijä, ja teki kuolemaa! Olis tarvinnut ultraa jota ei kunnan ell:ltä löytynyt, no kunnan lääkäri teki kaikkensa ja parhaansa kun yksityinen kieltäytyi auttamasta