Munan valaisu kanan alta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kochin-fani

Munan valaisu kanan alta

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kanan alla haudottaessa voiko tai kannattaako munia läpivalaista? Tarkoitan oikeastaan sitä, että onko sillä väliä miten päin munan laittaa takaisin kanan alle? Vastauksilla ei ole kiire, mutta toivon että niitä tulisi :smt002
milkkis]

Re: Munan valaisu kanan alta

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kyl mä yleensä läpivalasen että näkee ettei kana turhaan köki pesässä :smt001 Mä laitan vaan valasun jälkeen munan siihen kanan viereen niin se vetää ite sen allensa :smt001
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Eli kääntäkö kana sen munan sitten siihen "oikeaan" asentoon? Kun eikös se ollut niin, että munia ei saisi kauheasti käännellä, tai poikaset voi kuolla... En tiiä, neuvokaa vaan niin tiedän paremmin :smt003
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mahdollisimman vähän mä olen munia pidellyt mutta kyllä voit luottaa siihen että kana laittaa munat oikein päin ja osaa muutenkin toimia oikein :smt001
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä katon yleensä joskus puolivälis haudontaa, mikä on tilanne. Otan silloin tyhjät ja mahdolliset keskenmenneet sikiöt pois.

Joskus alkuaikoina, n.30 vuotta sitten tuli melkein kaikki mahdolliset joutoajat istuttua pesän vieressä, kun mun eka hautova kana hautoi ensimmäisiä kertoja.
Munatkin taisin tarkistaa monta kertaa päivässä.

Kaikesta huolimatta 8 munaa,6 poikasta. Niistä 1 kukko ja loput kanoja!

Nyttemmin olen vähän vanhentunut ja viisastunut. :smt040 :smt040 :smt044
No, ainakin jonkunverran.

Mut voi niitä kanan altakin läpivalaista. Ja kanan viereen minäkin palautan. Rouva kyllä ne kääräisee siitä tallelle.
Toiset vähän närkästyneenä, toiset ei juurikaan välitä, vaik niitä munia sieltä kaivelee. :smt023
Vastaa Viestiin