Entä onko ok, että kivipiira on noin paljon sydäntä suurempi? Yritin katsella viestiketjujen kuvia läpi, mutta jäi minulle epäselväksi. Lähinnä mietin sitä, olisiko poikkeava käytös voinut johtua sairaudesta.
Normaali sisälmykset (kuvia)
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
terhili
Normaali sisälmykset (kuvia)
Tänään sitten teurastimme parven häirikkö kanan. Ihan ensimmäinen kerta meille, joten vertailukohdetta ei ole. Siksi kysynkin, että onko noi pyöreät rasvapallot + rypäs sisällä normaalia syysrasvoittumista?
Entä onko ok, että kivipiira on noin paljon sydäntä suurempi? Yritin katsella viestiketjujen kuvia läpi, mutta jäi minulle epäselväksi. Lähinnä mietin sitä, olisiko poikkeava käytös voinut johtua sairaudesta.

-
Suvianne
Re: Normaali sisälmykset (kuvia)
Minun silmään kaikki näyttää normaalilta. Kivipiiras on isompi ku sydän. Ihan kunnon kokoinen. Rasvainen kana on ollut. Lihavempi kuin minun ja se on jo paljon
Se kaeltanen on siis sitä varastorasvaa, mitä on kivipiiraan ympärillä ja sisäelinten.
Sitten ne pienet palloset on alkumunasoluja jotka muuttuu keltuaisrakkuloiksi ja siirtyvät sitten sinne munanjohtimeen. Harmi kun oli häirikkö! Mahtavat munan alut siellä ollu tulossa.
Tulee mieleen tieten tuo aika mahtava rasvasuus, että onko liikaa hiilareita ruokinnassa
Olen joskus lukenu, että voimakas vehnäruokinta aiheuttaa agressiivisuutta.
Mutta jos kaikki muut voi hyvin, niin luultavasti ruokinta on ok. Ja tämä yksilö on vaan valikoinu "pulla" ruuan.
Ehkä voi harkita jyvien nakaamisen pehkuun ei automaattiin, että olis kanoilla tekemistä ruokansa eteen, se vois pitää hoikempana ja ei olis niin aikaa tapella...
Tämmösiä näin yhtäkkiä tuli mieleen
Se kaeltanen on siis sitä varastorasvaa, mitä on kivipiiraan ympärillä ja sisäelinten.
Sitten ne pienet palloset on alkumunasoluja jotka muuttuu keltuaisrakkuloiksi ja siirtyvät sitten sinne munanjohtimeen. Harmi kun oli häirikkö! Mahtavat munan alut siellä ollu tulossa.
Tulee mieleen tieten tuo aika mahtava rasvasuus, että onko liikaa hiilareita ruokinnassa
Olen joskus lukenu, että voimakas vehnäruokinta aiheuttaa agressiivisuutta.
Mutta jos kaikki muut voi hyvin, niin luultavasti ruokinta on ok. Ja tämä yksilö on vaan valikoinu "pulla" ruuan.
Ehkä voi harkita jyvien nakaamisen pehkuun ei automaattiin, että olis kanoilla tekemistä ruokansa eteen, se vois pitää hoikempana ja ei olis niin aikaa tapella...
Tämmösiä näin yhtäkkiä tuli mieleen
-
terhili
Kiitos vastauksesta, selvensi paljon. Heittelen kaiken " herkku" ruuan aamuisin pehkuun.(Tiiviste astiassa) Kulta tosin oli yli energinen herkkujen perään eli juoksi joka murun perässä jyräten ja nokkien toiset tieltään. Minun on helppo uskoa, että olisi rohmunnut enemmän kuin muut leivästä. Muuta vehnäpitoista en anna, enkä sitäkään usein. Voisiko auringonkukka vaikuttaa samoin? Sitä annan kuorittuna aika usein, tosin pieniä määriä. Mulla on taipumusta helliä ruualla.
Tarkistan kyllä tämän tiedon pohjalta ruokintaa varmuudeksi, vaikka muut ovatkin normaaleja.
Viimeinen niitti meille oli, kun Kalle kukon heltta oli nokittuna. Varmat todisteet puuttuivat, mutta... ainoa kana, jota en nähnyt Kallen edes yrittävän polkea.
Viimeinen niitti meille oli, kun Kalle kukon heltta oli nokittuna. Varmat todisteet puuttuivat, mutta... ainoa kana, jota en nähnyt Kallen edes yrittävän polkea.
-
Suvianne
Tällasia on aina välillä. Luulen, että sun ei tarvi tuota murehtiä yhtään enempää.
oliko se jonku rotuinen vai sekarotuinen?
Minulla oli kauan sekarotuisia joissa oli tehoa seassa ja vähän vaikka mitä.
Niistä pomppas esille monasti joku agressiivisempi. Esim. kukkoja jotka kauhealla alistamisella ja tappelulla, yrittivät alistaa ja raiskata kanoja. Ne laitoin vain pois. Ja kerran oli sellanen KANA joka hyökki kättä kohti kuin kukot
Nyt on nuita maatiaisa, niin ovat aika tasaista sakkia, ei tuollaisa raivohulluja :D
Helli vaan ruualla :D Tuohan oli vain yksittäistapaus!!
oliko se jonku rotuinen vai sekarotuinen?
Minulla oli kauan sekarotuisia joissa oli tehoa seassa ja vähän vaikka mitä.
Niistä pomppas esille monasti joku agressiivisempi. Esim. kukkoja jotka kauhealla alistamisella ja tappelulla, yrittivät alistaa ja raiskata kanoja. Ne laitoin vain pois. Ja kerran oli sellanen KANA joka hyökki kättä kohti kuin kukot
Nyt on nuita maatiaisa, niin ovat aika tasaista sakkia, ei tuollaisa raivohulluja :D
Helli vaan ruualla :D Tuohan oli vain yksittäistapaus!!
-
terhili
Kulta ( ei toiminut nimi enteenä) oli puhdas ilmajokinen. Luulen, että siitä tuli vähän puustapudonnut sen jälkeen, kun haukka vei siskon vierestä. Ennen sitä oli ihan normi nuorikko. Nyt on ihana rauha maassa sillä puolella.
-
Suvianne
Ahaa, no kuulostaa hyvälle, kun kerta parvi rauhoittunu. En usko, että sulla mikään mättää sen kummemmin. Häiriköitä on aina välillä!
-
iracarita
Mielenkiintoinen kuvasarja - kiitos siitä terhili, vaikka harmihan se on nuori kana panna teuraaksi. Vaikka itsellä on kanoja jo 14 vuotta ollut en ole koskaan teurastanut kanaa ( kukkoja vain siis ) ja siksi nuo kanan sisäelimet ovat jääneet näkemättä. Varsinkin nuo munarakkulat ja munanalut ovat aika huikeita!
Mutta tuosta kanan rasvaisuudesta vielä. Isäntä siivosi meillä viime keväänä nuoren kanan, joka oli kuollut itsestään. Tuossa operaatiossa kävi ilmi, että kana oli varsin rasvainen ja rasva oli mielestäni näkemäni kuvan perusteella tiiviimpää/kovempaa rasvaa kuin edellä nähdyn kanan kuvissa. Meillä olikin viime talvena ongelmana munia rikkovat kanat. Kaikesta päätellen tuo minun kuollut kanani oli kaiken pahan alku ja juuri ja munia ahmiessaan se lopulta söi itsensä hengiltä! Tilanne munien syönnin osalta näet rauhoittui aika pian tuon kanan kuoleman jälkeen.
Mutta tuosta kanan rasvaisuudesta vielä. Isäntä siivosi meillä viime keväänä nuoren kanan, joka oli kuollut itsestään. Tuossa operaatiossa kävi ilmi, että kana oli varsin rasvainen ja rasva oli mielestäni näkemäni kuvan perusteella tiiviimpää/kovempaa rasvaa kuin edellä nähdyn kanan kuvissa. Meillä olikin viime talvena ongelmana munia rikkovat kanat. Kaikesta päätellen tuo minun kuollut kanani oli kaiken pahan alku ja juuri ja munia ahmiessaan se lopulta söi itsensä hengiltä! Tilanne munien syönnin osalta näet rauhoittui aika pian tuon kanan kuoleman jälkeen.